805 051 läst ·
22 100 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Och idag togs Oskarshamn 3 ur drift för minst en månad framåt och sedan blir det uppehåll för årlig service.
Så i bästa fall tillbaka i drift i slutet av maj. Ska röra sig om ett oväntat fel.
Så i bästa fall tillbaka i drift i slutet av maj. Ska röra sig om ett oväntat fel.
I dag hade SR ett inslag om den tilltagande energifattigdomen i Sverige som nu närmar sig EU-nivåer.
Forskaren Jenny von Platten vid Stockholm Environmental Institute anser att det krävs omfattande subventioner till de mindre bemedlade för investeringar i moderna värmesystem och energieffektiviseringar och att det krävs politiska lösningar.
"Det handlar ju i grund och botten om rätten till ett värdigt liv. Att kunna ha en vardag som inte styrs av den här stressen och oron" säger von Platten.
Forskaren Jenny von Platten vid Stockholm Environmental Institute anser att det krävs omfattande subventioner till de mindre bemedlade för investeringar i moderna värmesystem och energieffektiviseringar och att det krävs politiska lösningar.
"Det handlar ju i grund och botten om rätten till ett värdigt liv. Att kunna ha en vardag som inte styrs av den här stressen och oron" säger von Platten.
Har faktiskt sökt en del utan att hitta.... man får nog titta på respektive bolags resultatrapporter.blackarrow skrev:
Fast om både de utländska ägarna får stora vinster att skicka ut ur Sverige och inhemska producenters vinst skulle kunna subventionera konsumenternas höga elkostnader, så betyder väl det att kunderna inte betalt rätt prisnivå trots allt?
Hög prisvolatilitet leder till att de utan timpris/kvartspris har en mellanhand som vill ha betalt för sin risk, dvs högre priser.
Sen om elen är dyr eller inte är väl stora tvistefrågan?
Finns det någon beräkning på vad elen totalt kostat att tillverka och vad elkunderna betala för den?
Ofta har vi ett överskott av billig el eller ett underskott av billig el, men vad blir års snittet på elkostnad och bolagsvinster?
Tänkte mig någon alternativ analysmodel.
Fast de är ju allt annat än ett "straight shot", så jag tror inte det går så bra ändå.
I Det måttet som Riksbanken använder när det sätter räntan ingår inte elpriset (eller energipriser)S Snikholt skrev:
Självklart ingår det i KPI, jag trodde när du ville ha fokus på att elpriset i sig höjde inflationen att det hade med räntan å göra. Annars förstår jag inte ditt inlägg?
Vad har det för betydelse att kpi (inkl energi) rusar en månad för att sen gå åt andra hållet nästa..? Vad påverkar det?
För det första är det två månader. För det andra så lever följdeffekten kvar - när priser på varor och tjänster gått upp så har de en benägenhet att inte sänkas tillbaka direkt om förutsättningnar ändras. Således påverkas inflationen. Och på längre sikt räntor etc.Z Zodde skrev:I Det måttet som Riksbanken använder när det sätter räntan ingår inte elpriset (eller energipriser)
Självklart ingår det i KPI, jag trodde när du ville ha fokus på att elpriset i sig höjde inflationen att det hade med räntan å göra. Annars förstår jag inte ditt inlägg?
Vad har det för betydelse att kpi (inkl energi) rusar en månad för att sen gå åt andra hållet nästa..? Vad påverkar det?
Vad är det du inte förstår?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Nja det gäller fastpris och är fullt rimligt, oavsett om det är hög eller låg volatilitet. För den stora massan som kör med rörligt så är det snarare att man handlar som en stor grupp och delar på toppar och dalar solidariskt.blackarrow skrev:
Tror inte själv att du förstår, att det är du & ni kraftigt överdrivande människor, som "sabbar" dem allvarligare företeelserna innebörder.Fairlane skrev:
Typ skrika "vargen kommer" 1000 ggr, tar bort funktionen som innebörden tidigare hade.
MeToo lika missbrukat, Nazister, Kommunister, Antisemitistisk, Demokratisk lika så.
Ni hajjar verkligen inte, att orden helt tappar sin innebörd när dom missbrukas konstant.
Vilket är supertrist, då dem tidigare hade en relativt viktig uppgift inom språket.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Så kan man såklart se det. Själv förstår jag inte varför man måste använda nedsättande ord om andra människor och sen klaga på de som kritiserar det.J jawen skrev:Tror inte själv att du förstår, att det är du & ni kraftigt överdrivande människor, som "sabbar" dem allvarligare företeelserna innebörder.
Typ skrika "vargen kommer" 1000 ggr, tar bort funktionen som innebörden tidigare hade.
MeToo lika missbrukat, Nazister, Kommunister, Antisemitistisk, Demokratisk lika så.
Ni hajjar verkligen inte, att orden helt tappar sin innebörd när dom missbrukas konstant.
Vilket är supertrist, då dem tidigare hade en relativt viktig uppgift inom språket.
Jag måste bara påtala att personen bakom din profilbild, vars humor jag diggar skarpt - är rätt känd för att driva med allt och alla, på alla möjliga vis.Fairlane skrev:
Finner det ganska lustigt i sammanhanget
Att du tror att 2 månader med högre elpriser (för att sen komma ned på average igen) har nån synbar påverkan på KPI.S Snikholt skrev:
Det har NOLL påverkan på det KPI som Riksbanken styr sitt inflationsmål på och som påverkar räntan.
Att högre energipriser påverkar inflationen är alla medvetna om så det ”glöms inte bort” som du initialt påpekade och det jag svarade på.
TVÄRTOM så nämns det i ALLA marknadsanalyser som rör inflation/ränta
KPI säsongs justeras oftast så 2 vintermånader med högre elpris slår inte igenom som du tror
Jag hör att kärnkraft är förutsägbar. Så detta måsta ha varit förutsett.
Och kärnraften är planerbar. Så detta måste ha varit planerat.
Därför kommer vi inte få se Snikolt, cbrolin mfl sitta och skriva "Vad gör vi när kärnkraften stannar mitt i vintern?"
Dock så kommer dom nog att ducka för frågan varför denna nedstängning planerades just nu.
Borta ganska precis 3 månader. Ganska långt planerat stopp.
Tror att många här kommer säga att det gör inget att elpriset stiger.
Istället kommer man tacka sin lyckliga stjärna över att inte vindkraften sänker priset.
Eller hur?
Sedan kan ju den oinvigde undra lite varför man planerar detta samtidigt som F3 planeras stänga ned.Speciellt i elområde 4 (SE4) kan priserna dra iväg till följd av reaktorstoppet, spår Johan Sigvardsson, elanalytiker på Bixia.
”Forsmark 3 går i ordinarie revision 8 mars och nu med O3:an ur drift så blir överföringskapaciteten låg till SE4 när vi trots allt fortfarande har vinter”, skriver han i ett mejlsvar till TT.
Det här planeringarna ser lite udda ut.
Och i veto-kommunerna kommer man vara lättad över att ingen vindkraft sänker priset.
Nu påstod jag ju att snittpriset blir högre med större prisvolatibilitet eftersom risken de som handlar med långa priser får ta en högre premie som kompensation för risk (både fastpris och terminer). du påstår att det är rimligt att perioder med långa priservariationer också skulle öka elpriset. Har du något belägg för det sånna trender.?Fairlane skrev:
Eller jämför du bara med kvartspriset?
Skillnaden mellan rörligt och timpris har som jag uppfattar det vara varit några procent för den som inte lägger massa tid på optimeringar. Så jag brukar klumpa ihop dem.Fairlane skrev:
Då är det väl iofs bara med runt 1/3 kvar som har fast pris.
Jag skulle varit tydligare med att jag inte menade spotpriset på Nordpool.
Nu är du "där igen"Fairlane skrev:
Och eftersom jag själv ansåg mig "lite girig" i exemplet "sista godisbiten" ovan, så kanske du kan förstå att jag själv inte anser ordet "girig" är särskilt nedsättande.
Man kan för exempel vara "girig på kunskap", och verkligen vilja lära sig.
Hur kan det bli nedsättande?
Det verkar som att du inte riktigt förstår vad jag vill ha sagt, eller så bagatelliserar du av någon outgrundlig anledning.Z Zodde skrev:Att du tror att 2 månader med högre elpriser (för att sen komma ned på average igen) har nån synbar påverkan på KPI.
Det har NOLL påverkan på det KPI som Riksbanken styr sitt inflationsmål på och som påverkar räntan.
Att högre energipriser påverkar inflationen är alla medvetna om så det ”glöms inte bort” som du initialt påpekade och det jag svarade på.
TVÄRTOM så nämns det i ALLA marknadsanalyser som rör inflation/ränta
KPI säsongs justeras oftast så 2 vintermånader med högre elpris slår inte igenom som du tror
Markant högre elpriser två månader på raken får följdeffekter i ekonomin, som kommer att ge efterklang i inflationssiffror. Hur menar du annars att dessa kostnadsökningar absorberas?