S Snikholt skrev:
Gällande det uttrycket som diskuteras, så har jag alltid när jag hört det (och faktiskt även själv sagt det till nära förtrogna, efter en jobbig förhandling med ett dansk bolag)

... aldrig sett det det som något annat än en förolämpning mot dansken. Det är svensk paradgren - dvs "förhandlarens ångest", där man fokuserar mer på vad man förlorade i en förhandling än vad man vann.
Och min erfarenhet är att danskar är vassa i affärer.

Det låter helt enkelt inte lika roligt att säga "Danskarna är Nordens danskar"
Att använda jude som förolämpning är väl ungefär så antisemitiskt som det kan bli.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J Jorny skrev:
Att använda jude som förolämpning är väl ungefär så antisemitiskt som det kan bli.
Antisemitism som medel för att tysta kritik har tappat sin verkan, det är idag lika utnött som att skrika "RASIST!!!"

Fairlane
B Bitterhetsakademin skrev:
Antisemitism som medel för att tysta kritik har tappat sin verkan, det är idag lika utnött som att skrika "RASIST!!!"
Inte helt. Minns hur upprört Jimmie Åkesson blev när det antyddes att han och/eller delar av hans parti var nazister. Eller alla dessa "jag är inte rasist men...", det är ändå på något vis viktigt att berätta att man inte är rasist innan man säger något rasistiskt.
Sen stämmer det såklart att fler rasister och antisemiter inte tar illa vid sig när de kallas för det de är.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Menar du då att enda möjligheten till förändring är att organisera sig i icke demokratiska och olagliga organisationer för att avslöja de verkliga makthavarna?

Fairlane Fairlane skrev:
Inte helt. Minns hur upprört Jimmie Åkesson blev när det antyddes att han och/eller delar av hans parti var nazister. Eller alla dessa "jag är inte rasist men...", det är ändå på något vis viktigt att berätta att man inte är rasist innan man säger något rasistiskt.
Sen stämmer det såklart att fler rasister och antisemiter inte tar illa vid sig när de kallas för det de är.
Det fungerar bara på de mest politiskt korrekta. Åkesson är på tok för ängslig och låter EXPO sätta agendan. Bland vanligt folk är oron inte så stor längre.
Ordet har skrikits i åttio år och som i sagan så fungerar det inte att ropa "vargen kommer" för ofta.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Menar du då att enda möjligheten till förändring är att organisera sig i icke demokratiska och olagliga organisationer för att avslöja de verkliga makthavarna?
Om bättre vägar till förändring stängs så är det en möjlighet men kan förändringar ske inom systemets ramar så är det väl önskvärt. Att en organisation är olaglig är i sig inget hinder, vad som i ett perspektiv är en terrororganisation är i den andres perspektiv en befrielserörelse.
ANC var klassad som en terrororganisation i många länder.

Om bättre vägar till förändring stängs så är det en möjlighet men kan förändringar ske inom systemets ramar så är det väl önskvärt. Att en organisation är olaglig är i sig inget hinder, vad som i ett perspektiv är en terrororganisation är i den andres perspektiv en befrielserörelse.
Jag förstår vad du säger och jag vet att Sions vises protokoll är en ökänd konspirationsteori som är odödlig och mycket inflytelserik i vår moderna värld, används flitigt som propaganda av totalitära regimer.

Detta är något annat än små protester mot klimatvetenskapen.

S Snikholt skrev:
Något som glöms bort en del när vi pratar framför allt elpriser med marginalprissättning, är att vi får ett inflationstryck vid höga priser.

Det gäller ju all fördyring som EU-politik medför. Så när dansken eldar gas, tar de skatteintäkten och vi importerar både dyr el och får inflationstryck.

Importerad kostnadsinflation så att säga.
Dubbel smocka…

Det är därför flaskhalsar mot omvärlden, så som jag ser det är något bra. Det skyddar oss mot det där.
Du får inte högre inflationstryck av volatila priser. Bara av vedvarende högre genomsnittliga priser.

Sen är RIX föredragna mått ex food and energy

S
J Jorny skrev:
Just drivande med grupper/folkslag som historiskt fått utstå enormt mycket elände och förtryck på grund av etnisk härkomst, är problematiskt. Men jag tycker samtidigt att det är vägen till brödraskap och normalisering.

Poängen är att det finns stereotyper för i stort sett alla folkgrupper och länders befolkning....
Irländska suputer...
Svensk konflikträdsla och mjäkighet...
Spanskt temperament...
Italiensk korruption....

Take your pick.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jag har aldrig hört danskar kallas det som diskuteras ovan, däremot har jag hört dem benämnas nordens italienare.

Om det är förolämpande mot danskar och/eller italienare kan säkert diskuteras ;)

• Gilla
jawen
  • Laddar…
S
Z Zodde skrev:
Du får inte högre inflationstryck av volatila priser. Bara av vedvarende högre genomsnittliga priser.

Sen är RIX föredragna mått ex food and energy
Jag sa ingenting om volatiliten.

Men helt klart är att månader som januari och februari, när vi förbrukar mycket el och priset är högt ger genomslag på inflationen.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Jag sa ingenting om volatiliten.

Men helt klart är att månader som januari och februari, när vi förbrukar mycket el och priset är högt ger genomslag på inflationen.
Nej, 2 månader räcker definitivt inte. Vi pratar alltså inte om elpriset i sig utan vad det orsakar för prisstegringar på andra inhemskt producerade varor.
Som jag skrev, elpriset insåg ingår inte i inflationsmålen som Riksbanken å de flesta andra centralbanker följer.

Varför?

För att elpriset säger inget om temperaturen i ekonomin…

Fairlane
Det fungerar bara på de mest politiskt korrekta. Åkesson är på tok för ängslig och låter EXPO sätta agendan. Bland vanligt folk är oron inte så stor längre.
Ordet har skrikits i åttio år och som i sagan så fungerar det inte att ropa "vargen kommer" för ofta.
Ja förr var det känsligare för en person som uttryckte rasistiska åsikter att bli kallad rasist än vad det är idag. Det tycker inte jag ska hindra en en från att säga att en åsikt eller ett uttalande är rasistiskt. Du kan byta rasistiskt mot antisemitiska eller något annat, samma sak.

Dock är vi inte ens nära trådens ämne så jag lämnar det.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
S
Z Zodde skrev:
Nej, 2 månader räcker definitivt inte. Vi pratar alltså inte om elpriset i sig utan vad det orsakar för prisstegringar på andra inhemskt producerade varor.
Som jag skrev, elpriset insåg ingår inte i inflationsmålen som Riksbanken å de flesta andra centralbanker följer.

Varför?

För att elpriset säger inget om temperaturen i ekonomin…
Elkostnaden ingår i KPI.
Elpriset är en del av elkostnaden.

Varor och tjänster blir dyrare...

Vad försöker du göra för omskrivning av verkligheten egentligen?

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns möjligheter, t.ex. att sälja elen precis som idag, sen använda vinsten från Vattenfall till att betala ut elstöd åt elkunder.

En nackdel är att detta betyder att vi även skickar pengar från statens pengakista rakt till privat ägda elproducenter, många ägda av utländska bolag, så det blir tyvärr helikopterpengar till utlandet.
Pengar som istället kunnat finansiera polis, tull, sjukvård eller bättre järnvägar.
Fast om både de utländska ägarna får stora vinster att skicka ut ur Sverige och inhemska producenters vinst skulle kunna subventionera konsumenternas höga elkostnader, så betyder väl det att kunderna inte betalt rätt prisnivå trots allt?

Hög prisvolatilitet leder till att de utan timpris/kvartspris har en mellanhand som vill ha betalt för sin risk, dvs högre priser.

Sen om elen är dyr eller inte är väl stora tvistefrågan?
Finns det någon beräkning på vad elen totalt kostat att tillverka och vad elkunderna betala för den?

Ofta har vi ett överskott av billig el eller ett underskott av billig el, men vad blir års snittet på elkostnad och bolagsvinster?
Tänkte mig någon alternativ analysmodel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.