L lbgu skrev:
Var det livegenskapen som lockade med Danmark? Danskarna var rätt besvikna när de försökte återta Skåne på 1670-talet och Malmös borgare tydligt visade att de föredrog Sverige ;) Skulle även tro att många Helsingborgare var glada att slippa se danskar efter 1710.
Det fanns det nog delade meningar om, den gamla 500 kronors sedeln togs inte emot på vissa ställen i Skåne pga vem den föreställde tex
https://www.sverigesradio.se/artikel/6162492

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...brutal-etnisk-rensning-nar-skane-blev-svenskt

Men om man håller sig till modern tid, säg de sista 50 åren, har ju Danmark gått från att vara små syskonet till att vara den ekonomiska motorn i regionen. Högre löner, lägre arbetslöshet, och ett kostnadsläge man som svensk besökare ryser åt.

A ajn82 skrev:
Men om man håller sig till modern tid, säg de sista 50 åren, har ju Danmark gått från att vara små syskonet till att vara den ekonomiska motorn i regionen. Högre löner, lägre arbetslöshet, och ett kostnadsläge man som svensk besökare ryser åt.
Ja inte konstigt att dom länge kallats "Europas judar", ordspråket kommer väl ifrån "någonting".

Fairlane
J jawen skrev:
Jag reagera på att du skrev "Storbritanniens ekonomi är nog mer intressant än Sveriges för EU", som att detta var "det viktigaste" för EU & ingenting annat.
Ekonomi är såklart en viktig del av EU. EU grundades med tanken att länder som handlar med varandra etc inte lika troligt börjar kriga, än verkar det hålla, så det är också en viktig tanke.

Men att lämna EU och tro att man får allt som man vill ha och slippa allt det man inte ville ha, är som att låta barnen lämna idrottsföreningen så man slipper ställa upp och jobba i föreningen och samtidigt tro att barnen får fortsätta vara med på träningar och matcher. Det fungerar inte riktigt så.

Fairlane
J jawen skrev:
Ja inte konstigt att dom länge kallats "Europas judar", ordspråket kommer väl ifrån "någonting".
Va? Vad är det för ordspråk?
Kommer det från någon nazistorganisation eller?
Vad är det ens tänkt att mena? Att judar är sämre?

Fairlane Fairlane skrev:
Va? Vad är det för ordspråk?
Kommer det från någon nazistorganisation eller?
Vad är det ens tänkt att mena? Att judar är sämre?
Sämre?
Man behöver inte alltid sammankoppla med WW2 & nazisterna!

Mer "bussness minded" helt enkelt, & kanske lite "giriga" i affärer.

• Wow
mats.3
  • Laddar…
Fairlane
J jawen skrev:
Sämre?
Man behöver inte alltid sammankoppla med WW2 & nazisterna!

Mer "bussness minded" helt enkelt, & kanske lite "giriga" i affärer.
Dvs en nidbild ...

Fairlane Fairlane skrev:
Dvs en nidbild
Du kan inte tänka dig att det faktiskt bara är så!
Utan du måste bara sätta allt "i ett fack", så allting måste "bli fult".

Det passar ju ditt narrativ bättre, eftersom du försöker framställa mig typ som "rasistisk", fast det är så långt ifrån sanningen som det bara kan bli!

L lbgu skrev:
Bestämmer staten att de inte får använda Nordpool så har de inget val. Det är ju staten som satt upp reglerna för elhandel i Sverige. Så el som produceras i Sverige kan i princip inte säljas till någon ifall inte staten tillåter det
Fria fantasier med noll förankring i verkligheten

J Jorny skrev:
Måste bara se om jag hänger med nu. Vi måste alltså gå ut ur EU eller hota med swexit för att få billigare el (under någon månad varje år)
Nej, Norge är INTE med i EU och har identiska regler som Sverige…

D daVinci skrev:
Dvs den stora nackdelen med livsmedelsbutiker är att det krävs alternativ när de är stängda.
Är det så?
Livsmedel kan lagras i veckor till en kostnad som är försumbar i förhållande till vad varorna kostar. Hade detsamma varit möjligt med el hade det inte varit något effektproblem med vindkraft.

• Gilla
Bitterhetsakademin och 2 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Serverhallarna slukar el och får stora skatterabatter. Medan hushållen betalar 36 öre per kWh i skatt, betalar de 0,6 öre.

[länk]
Artikel från 2022, kom in i matchen nu

K karlmb skrev:
Hur är det med sol då? Producerar nästan varje dag i mellaneuropa och bara när konsumtion är högst på dygnet.
Som du ser är det inte så svartvitt som att bara konstant produktion är det önskade.
Till detta kommer ekonomiska citament som driver mot mer konsumtion när det finns mkt el och mindre när den saknas. Då tänker jag mest på industri som idag nödvändigt bränner en massa varenda vardag från typ kl 6 till 17.
Är det verkligen nödvändigt för alla industrier?
Skulle inte en del kunna anpassa sin konsumtion lite grann iaf?
Sol är bra på vissa platser, tex där man behöver mer luftkonditionering än värma. Eller i länder där man producerar mycket el fossilt eftersom man då kan spara på bränslet när solen tittar fram. I Svergie är det dock hål i huvudet med solkraft eftersom det är försumbar produktion på vintern då vi behöver som mest el. Den totala kostnaden för elsystemet ökar och någon, helst någon annan, måste betala denna kostnad. Klimat och miljö drabbas också.

D daVinci skrev:
Fast det jag skrev var inte raljant.

Ungefär så är det idag. Olika butiker har olika priser. Och de varierar över tiden.
Dels extrapriser och div erbjudanden och så har man olika producentpriser som varierar över tiden, vilket gör att priserna i butikerna varierar över tiden. Produktionen av livsmedel varierar över året. Och så lagerhålls skördarna till kostnaden som tas ut under andra tider på året.

Ditt resonemang är mer i linje med att säljer man jordgubber måste de vara färska och ha exakt samma pris året runt. Annars får inte jordgubbar säljas.

Tanken att man köper jordgubbar när de skördas och får sig jordgubbar till bra pris just DÅ, är helt oacceptabel tanke för dig. Och därför måste det förbjudas.

Det är bara vattenkraft och gasturbiner (och oljekondens) som kan vara adaptiv och anpassa sig till förbrukningen.

Sol, vind och kärnkraft gör inte det. Borde dom kanske förbjudas då?

Vilka kostnader?

Ska närbutiken behöva betala taxiresa till närmast öppen butik mig, om jag vill handla när dom har stängt?
Tycker du inte själv att du driver fullkomligt absurda ideer.

De flesta (närmast alla) har en helt motsatt uppfattning din. De ser det som positivt att det finns en närbutik som har öppet ibland. Och som man kan gå till och slippa åka 2 mil till MAXI.
Det är du som är absurd. El är inte som andra varor. Vi behöver den hela tiden mer eller mindre och den måste konsumeras samtidigt som den produceras och dessutom levereras, inte bara till dörren, utan direkt till varje liten pinal som kräver det. Ingen behöver färska jordgubbar hela tiden. Om nästan alla tänker som du är vi riktigt illa ute.

Kombinationen vattenkraft och kärnkraft ger ett utmärkt elsystem. De kompletterar varandra för vattenkraften kan regleras och kärnkraften kan planeras. Dessutom får man stabilitet i nätet på köpet från kärnkraften. Båda kraftsystem har låga driftkostnader men höga installationskostnaden. Samt lågt klimatavtryck.

Kombinationen vindkraft och gaskraft är också möjlig eftersom vindkraften saknar fördelar men gaskraften kan både regleras och planeras. Vindkraften har låga driftskostnader medan gaskraften har låga installationskostnader.

I Svergie gör dock vindkraften mer skada än nytta.

• Gilla
mats.3 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
J jawen skrev:
Affärsmän i allmänhet.
Jag trodde inte du hängde med affärsmän?!
Lite märkligt att vara extremvänster och hänga med affärsmän...
J jawen skrev:
Ett riktigt fult ord enligt dig då!
Jag själv kan va girig att få sista godisbiten från godispåsen, gentemot mina döttrar.
Ser du "girig" som ett negativt laddat ord, ett neutralt ord eller kanske till och med ett positivt laddat ord?
J jawen skrev:
Är jag en dålig människa för det?
Somna om PK människa, somna om!
Kryp till baka under stenen inskränka människa, kryp tillbaks,

S
A ajn82 skrev:
Som skåning är jag hellre med i EU än Sverige...

Sverige som administrativ enhet är ändå för litet för att ha något reellt inflytande globalt, och saker som försvar ser jag mycket hellre är EU gemensamt (även om jag hade velat kasta ut något land).

Tycker länder är ett förlegat koncept, självständiga regioner direkt under EU känns mycket mer rimligt, det extra nationella lagret känns redundant
Förlegat koncept… det är jag övertygad om att det inte är.

Men det kan säkerligen verka så, och kännas så för en del. Och ditt synsätt är en ganska fin tanke egentligen.

Evolutionen och utveckling kanske tar europeer dithän att vi totalt frigör oss från det instinktiva, ryggmärgsdrivna. Särskilt om tillväxten fortsätter och vi bara får det bättre, och bättre, och bättre….

Men om rör vi oss mot en annan utveckling….
Vi är egentligen väldigt sårbara - det är bara det att ingen etnisk svensk knappt upplevt det i modern tid, vad det gör med människor - att leva i kris och misär.

Ja, samarbete är mycket viktigt då - men allianser och unioner, där man inte delar kulturarv, språk, traditioner, värderingar etc. är enormt mycket mer sårbara än vad en nation - eller kommun eller grannskapet är.

Jag ser positivt på frihandeln inom EU, men överstatligheten - där de lägger sig i sådant som är nationernas grundkitt avskyr jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.