Fairlane Fairlane skrev:
Dvs en nidbild ...
Nidbild eller inte men ett obestridligt faktum är att en oproportionerligt stor andel av de främsta finansmänen i världen delar samma etnicitet.
Vi kan ta exempel som Soros Fink Epstein och flertalet av de ryska oligarkerna.

• Wow
  • Haha
mats.3 och 1 till
  • Laddar…
S
Fairlane Fairlane skrev:
Va? Vad är det för ordspråk?
Kommer det från någon nazistorganisation eller?
Vad är det ens tänkt att mena? Att judar är sämre?
Jag skulle säga att det är en ganska vanligt förekommande liknelse, i skämtsamma diskussioner. Jag har i alla fall hört det mången gång, fast det är inte alltid Sions barn som refereras. Det kan vara araber också.
I små grupper är sådana skämt harmlösa och lite småkul.
I forum och större sammanhang eller i en seriös kontext - nej. Det vet alla med någon form av social kompetens.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
B Bitterhetsakademin skrev:
Nidbild eller inte men ett obestridligt faktum är att en oproportionerligt stor andel av de främsta finansmänen i världen delar samma etnicitet.
Problemet är ju att man just fokuserar på deras etnicitet och gärna med ett negativt laddat ord. Det finns givetvis en massa rika judar, liksom judar som är läkare, lärare, bilmekaniker etc. Att en majoritet av de ryska oligarkerna skulle vara judiska betvivlar jag. Ingen kan väl tro att man är neutral eller positiv när man säger att Danmark är Europas judar?

• Gilla
mats.3
  • Laddar…
Fairlane
S Snikholt skrev:
Jag skulle säga att det är en ganska vanligt förekommande liknelse, i skämtsamma diskussioner. Jag har i alla fall hört det mången gång, fast det är inte alltid Sions barn som refereras. Det kan vara araber också.
I små grupper är sådana skämt harmlösa och lite småkul.
Ok, kände inte till det uttrycket och ser det som rätt unket, men så tycker jag inte att det är ju med skämt om svarta i en nedsättande ton heller, inte ens i små sällskap.
S Snikholt skrev:
I forum och större sammanhang eller i en seriös kontext - nej. Det vet alla med någon form av social kompetens.
Det är väl kanske det som saknas hos Jawen, alternativt så förstår han inte ens att det kan uppfattas negativt.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
S
Något som glöms bort en del när vi pratar framför allt elpriser med marginalprissättning, är att vi får ett inflationstryck vid höga priser.

Det gäller ju all fördyring som EU-politik medför. Så när dansken eldar gas, tar de skatteintäkten och vi importerar både dyr el och får inflationstryck.

Importerad kostnadsinflation så att säga.
Dubbel smocka…

Det är därför flaskhalsar mot omvärlden, så som jag ser det är något bra. Det skyddar oss mot det där.

Tänker du på Sion vises protokoll?

Fairlane Fairlane skrev:
Problemet är ju att man just fokuserar på deras etnicitet och gärna med ett negativt laddat ord. Det finns givetvis en massa rika judar, liksom judar som är läkare, lärare, bilmekaniker etc. Att en majoritet av de ryska oligarkerna skulle vara judiska betvivlar jag. Ingen kan väl tro att man är neutral eller positiv när man säger att Danmark är Europas judar?
I sammanställningar om genomsnittlig iq för olika etniska grupper hamnar alltid judar och östasiater i topp även då det gäller nobelpristagare har de en framträdande roll. Intelligens kan skapa stordåd för mänskligheten men har även potential till avgrundsdjup ondska. Det finns många etniska stereotyper som den om ekonomiska eller rent av snåla skottar så just judarna är inte ensamma om att dras med stereotypa bilder.

D
Herregud, vad har hänt här! 🤮

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
S
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, kände inte till det uttrycket och ser det som rätt unket, men så tycker jag inte att det är ju med skämt om svarta i en nedsättande ton heller, inte ens i små sällskap.

Det är väl kanske det som saknas hos Jawen, alternativt så förstår han inte ens att det kan uppfattas negativt.
Det krävs lite mer finess när man skojar om sånt, men jag tycker det får motsatt effekt när vissa grupper ska ”skyddas” av ”de som är lite bättre” pga historisk kontext.
(Omedvetet är det vad som sker)

Det leder liksom till mindre avdramatisering, och grundproblematiken riskerar bestå över tid.

Nog om detta sidospår.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Det krävs lite mer finess när man skojar om sånt, men jag tycker det får motsatt effekt när vissa grupper ska ”skyddas” av ”de som är lite bättre” pga historisk kontext.
(Omedvetet är det vad som sker)

Det leder liksom till mindre avdramatisering, och grundproblematiken riskerar bestå över tid.

Nog om detta sidospår.
Det är aldrig intressant att debattera vad som sägs om olika folkgrupper, exempelvis vad vår regering framför som ursäkter för att jävlas med svenskar med annat ursprung. Det intressant är alltid varför de säger det, här ska man vara mycket eftertänksam.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Det är aldrig intressant att debattera vad som sägs om olika folkgrupper, exempelvis vad vår regering framför som ursäkter för att jävlas med svenskar med annat ursprung. Det intressant är alltid varför de säger det, här ska man vara mycket eftertänksam.
Gällande det uttrycket som diskuteras, så har jag alltid när jag hört det (och faktiskt även själv sagt det till nära förtrogna, efter en jobbig förhandling med ett dansk bolag)

... aldrig sett det det som något annat än en förolämpning mot dansken. Det är svensk paradgren - dvs "förhandlarens ångest", där man fokuserar mer på vad man förlorade i en förhandling än vad man vann.
Och min erfarenhet är att danskar är vassa i affärer.

Det låter helt enkelt inte lika roligt att säga "Danskarna är Nordens danskar"

C cbrolin skrev:
Det är du som är absurd. El är inte som andra varor. Vi behöver den hela tiden mer eller mindre och den måste konsumeras samtidigt som den produceras och dessutom levereras, inte bara till dörren, utan direkt till varje liten pinal som kräver det. Ingen behöver färska jordgubbar hela tiden. Om nästan alla tänker som du är vi riktigt illa ute.

Kombinationen vattenkraft och kärnkraft ger ett utmärkt elsystem. De kompletterar varandra för vattenkraften kan regleras och kärnkraften kan planeras. Dessutom får man stabilitet i nätet på köpet från kärnkraften. Båda kraftsystem har låga driftkostnader men höga installationskostnaden. Samt lågt klimatavtryck.

Kombinationen vindkraft och gaskraft är också möjlig eftersom vindkraften saknar fördelar men gaskraften kan både regleras och planeras. Vindkraften har låga driftskostnader medan gaskraften har låga installationskostnader.

I Svergie gör dock vindkraften mer skada än nytta.
En suberb sammanfattning av den situation som Sverige har hamnat i. Det är en självskapad situation, så vi har inte alls "hamnat" i den. Det är, som mångs kulle säga, "fel tråd" men likafullt en utsökt sammanfattning som medlemmen cbrolin gör.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Det är du som är absurd.
Och det är något du påstår, men kan inte visa giltigheten för.
C cbrolin skrev:
El är inte som andra varor.
Jag nämnde att det speciella var att produkten är identisk. Det är mycket ovanligt.
Men annars är det inget speciellt.
C cbrolin skrev:
Vi behöver den hela tiden mer eller mindre och den måste konsumeras samtidigt som den produceras och dessutom levereras, inte bara till dörren, utan direkt till varje liten pinal som kräver det.
Och so what?
Det gäller IP-paket också. Är inget speciellt med det. Och det du skriver här har bara med själva leveransen att göra.
Snarare så att det är ovanligt låg komplexitet med el.

Du och andra sitter och hittar på en massa.

C cbrolin skrev:
Om nästan alla tänker som du är vi riktigt illa ute.
Återigen är det något du påstår, men kan inte visa giltigheten för.

C cbrolin skrev:
Kombinationen vattenkraft och kärnkraft ger ett utmärkt elsystem.
Vilket är något du sitter och tycker.
Men hur relevant är det. Det är på samma nivå som om du berättade vilken din favoritfärg är.

C cbrolin skrev:
I Svergie gör dock vindkraften mer skada än nytta.
Återigen är det något du påstår, men kan inte visa giltigheten för.

J jawen skrev:
Och vad var denna fråga? (svårt att tolka dig ofta, eftersom du verkar ha någon form av vad man kallar "uppmärksamhetsstörning", alltså att du verkar fokusera på fel saker/ ord i en sammansatt mening)
Det är extremt enkelt för dig följa replikerna tillbaka och se den.
Men det klarar du inte.

Istället spenderar du möda på ad hominem om att det skulle vara någon störning att vilja få svar på det som frågas, istället för ett irrelevant yrande.

J jawen skrev:
Tror typ aldrig jag sett dig återkomma med något svar, & senast idag spydde du galla över kommuner & Sverige. Då frågade jag om du tyckte att man skulle låta 174 av Sveriges 290 kommuner gå i kunkurs, eftersom dom inte "bär sig" själva?
Vilket var svårt off topic. Och helt irrelvant och väsensfrämmande för det du citerade. Och dessutom svamligt då kommuner inte går i kk.
Så varför skulle jag bidra till ditt saboterande av tråden genom att svara på det?

Det jag invänder emot är att du ger replik, men svarar inte på ställda frågor, utan yrar om något helt annat.

Fairlane
S Snikholt skrev:
... aldrig sett det det som något annat än en förolämpning mot dansken.
Dvs det är inget positivt. Att kalla dansken för jude är en förolämpning ...
S Snikholt skrev:
Det är svensk paradgren - dvs "förhandlarens ångest", där man fokuserar mer på vad man förlorade i en förhandling än vad man vann.
Och min erfarenhet är att danskar är vassa i affärer.

Det låter helt enkelt inte lika roligt att säga "Danskarna är Nordens danskar"
Man skulle ju kunna säga "Danskarna är tuffa att förhandla med istället?"

Det är lite som när folk slänger sig med n-ordet och sen spelar förvånade att andra tar illa upp. "Jag menade ju inget illa".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.