805 319 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Förutsägbart som i styrbar kolkraft och vattenkraft. Oförutsägbart som i vind.D daVinci skrev:
Här säger ju vindkraftens ekonomiska sits själva mot. De dras med förluster för att de tecknat fasta avtal som inte rimmar med vindens oförutsägbarhet. De måste köpa dyr el av andra för att leva upp till sina avtal.D daVinci skrev:
Tekniska problem går att lösa. Du kan aldrig utveckla vinden till att bli något annat än vind.D daVinci skrev:
En elektronisk kalkylator har väl inte inneboende problem kopplade till oförutsägbarhet som en tidigare kalkylator inte har.D daVinci skrev:Du kan naturligtvis avfärda allt. Men det går ju hitta på invändingar mot all typ av elproduktion. Inga problem med det.
Hur tänker du här? Borde man förbjudit elektroniska kalkylatorer eftersom de blev ett problem för de som producerade elektromekaniska sådan.
Ja, då har man i praktiken satt stopp för alla förbättringar.
Tillväxt ÄR disruptiv. Någon åker på försämring, och andra förbättringar. Men nettot är positivt.
Intressant att du tar upp tillväxt. Tyskland går tungt på grund av att man satsat på oförutsägbara kort, som tex Putin och förnybart.
Som sagt, det går inte att likställa el och elmarknaden med vilken handelsvara och marknad som helst.D daVinci skrev:Men vad är problemet då?
Vi vet inte vad lunchrestaurangerna kommer ha som dagens i förväg. Och jag vet inte av Snabbgrossen kommer ha för erbjudanden nästa vecka. Men hur blir det ett problem som är så allvarlig att lunchrestaurangerna inte ska få ha dagens. Och Snabbgrossen får inte ha några prissänkningar.
Har du inte manövrerat dig in i något bisarrt här. Ja, DU. Inte JAG. Jag har bara hållit mig till det som inte är förutsägbart.
Om vi går till el då. Så vad är problemet med att några har solpaneler och kan leverera billig el när den behövs som bäst. Dvs mitt på dagen.
Och förbrukningen är ju inte heller förutsägbar. Hur ska du komma tillrätta med det?
Vi har brist på nötkött i Sverige. Blivit jättedyrt jämfört med tidigare. Ibland finns det inget nötkött i affärerna. Det finns dock ingen motsvarighet till Svenska kraftnät som behöver rycka in för att upprätthålla en balans. Det är för att folk kan äta annat. Lunchrestaurangerna får göra vad de vill och marknaden får utvecklas fritt. Det finns ingen balans som måste upprätthållas.
Det är nog du som manövrerat dig in i nåt bisarrt när du liknar el och elmarknaden med lite vad som helst. Med den logiken borde vi väl kunna avveckla alla regleringar och balansansvariga? Om den marknaden nu är så lik alla andra?
Ja, jag känner till din vurm för diktatorer och skitländer.B Bitterhetsakademin skrev:
Jag avser inte att diskutera detta ngt mer.
Men fakta är att INTE dessa länder är diktaturer, OCH att dem själv har fått bestämma många saker "inom landet TROTS att dom är med i EU. ( håller med att dom är skitländer dock)Mikael_L skrev:
Eller?
Det finns möjligheter, t.ex. att sälja elen precis som idag, sen använda vinsten från Vattenfall till att betala ut elstöd åt elkunder.A ajn82 skrev:
En nackdel är att detta betyder att vi även skickar pengar från statens pengakista rakt till privat ägda elproducenter, många ägda av utländska bolag, så det blir tyvärr helikopterpengar till utlandet.
Pengar som istället kunnat finansiera polis, tull, sjukvård eller bättre järnvägar.
Du ska kanske vara lite försiktig med vad du rusar fram för att försvara.J jawen skrev:
Ärligt talat verkar du värre ute än de fundamentalistiska miljöpartisterna.
Den kvinna som vi har att tacka för tankeförbudslagen som gjorde det omöjligt att forska på kärnkraft, Birgitta Dahl var en ivrig förespråkare av Pol Pot. Bara för att få lite perspektiv.Mikael_L skrev:
Ja, och här kanske jag sparkar in öppna dörrar med varför skulle vi inte ha det?Mikael_L skrev:
Hela vårt samhälle har stöpts i en form bestående av de historiskt sett relativt låga och stabila elpriserna. Vi har ett kallt klimat som kräver mycket uppvärmning. Vi har energintensiva industrier.
Hushållens ekonomi har ett inbyggt minne där elpriserna får en viss del. Den delen är olika i olika länder.
Och det är väl det som är problemet med marknadsintegrationen, plötsligt befinner vi oss i sällskap med länder där hushållens kanske avsätter en helt annan andel inkomst till el.
Enligt Eurostat har över tjugo europeiska länder ett lägre totalpris för elen än Sverige så vi är ett högkostnadsland, både Ungern och Turkiet ligger långt under kronan totalt per kilowatt.5 556 skrev:Ja, och här kanske jag sparkar in öppna dörrar med varför skulle vi inte ha det?
Hela vårt samhälle har stöpts i en form bestående av de historiskt sett relativt låga och stabila elpriserna. Vi har ett kallt klimat som kräver mycket uppvärmning. Vi har energintensiva industrier.
Hushållens ekonomi har ett inbyggt minne där elpriserna får en viss del. Den delen är olika i olika länder.
Och det är väl det som är problemet med marknadsintegrationen, plötsligt befinner vi oss i sällskap med länder där hushållens kanske avsätter en helt annan andel inkomst till el.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Vårt gamla avtal? Seriöst? Sverige har varit medlem i EU i 30 år. Vi dammar av ett 30 år gammalt avtal och ber Indien bara skriva på?L lbgu skrev:
Var det ett bra avtal? Skulle det vara ett bra avtal för oss idag? Skulle det vara ett bra avtal för Indien idag? Indien idag är inte vad Indien var för 30 år sen.
Det är nog inget problem att lösa. EUs avtal med Indien som nyligen slöts, har förhandlats i 4 år. Det var först när Trump började med sina tullhaverier som det kom i mål, men vi kan säkert snabbt som ögat sluta ett avtal med Indien. Vi kan säkert lika fort få till avtal med USA, EU, Norge, Japan, Kina etc...
Klart vi kan, men inte på samma villkor. Villkoren förändrades när vi gick med, och de kommer förändras om vi lämnar.L lbgu skrev:
Jag ser inte en blockad framför mig, men inget enkelt "Sverige får alla fördelar som de hade som medlem, men slipper betala och får göra som de vill med el och andra saker som de tycker är viktiga". Storbritannien verkade tro att det skulle gå att göra så, men EU sa nej. Storbritanniens ekonomi är nog mer intressant än Sveriges för EU (och för Indien etc också)
Nej, det är inga brister i mitt resonemang. Sätter EU upp tullar mot Sverige så kommer såklart svenska produkter bli dyrare i EU än utan tullar, det har ingen förnekat. Ingen förnekar heller att det missgynnar svenska företag som får svårare att konkurrera. Bara för att du och Trump tror att det er den som exporterar som betalar tull så är det inte sant.L lbgu skrev:
Givetvis vill inte EU ha tullar mot Sverige eller mot Storbritannien, men det är det verktyg man kan nyttja när motparten bara vill ha fördelar ur affären.