L lbgu skrev:
Hur är det med matematiken? De få röster vi har i EU räcker knappast till att vi kan bestämma något på egen hand.
Vad menar du med vi ovan?
Är det EU-ledamöter från just ditt parti?

För det kan väl inte vara de från Sverige? Eller tänker du att EU-ledamöter från V kommer rösta med de från M?

Det är väldigt mycket kollektivistiska tankar i tråden. Som inte har koppling till verklgiheten.

L lbgu skrev:
Är det brist på el inom landet så tycker jag att det är mer än rimligt att man kan stoppa försäljning av el till utlandet.
Hur tänker du att det skulle kunna uppstå brist???
Med nu gällande mekanismer från NordPool?

Exporten sker ju bara för att det är överproduktion.
Nog är det väl så att du inte vet hur det fungerar utan har mycket fantasier om det i stället.

L lbgu skrev:
Du får t.ex. inte starta egen elproduktion och sedan sälja elen till vem du vill utan tillstånd.
Var har du fått det ifrån??

Ditt älskade EU stipulerar tvärtom att man får sälja till vilket elhandelsbolag man vill (som vill köpa då).
Fram med hindren.

L lbgu skrev:
Fast vad har vi för frihet att skydda om vi redan gett upp friheten till ett överstatligt monster som EU.
Inte bara det. Min kommun har även gett upp all frihet till ett monster som staten Sverige.
Det har väl din kommun också gjort?

(Vad jag kan se är monstret Sverige klart värre än monstret EU).

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
5
D daVinci skrev:
(Vad jag kan se är monstret Sverige klart värre än monstret EU).
Oj, intressant! Varför?

5 556 skrev:
Jämförelsen är inte helt rättvis.
Jag skulle tvärtom säga att karlmb hittade en alldeles utmärkt parallel där.

Alla som ägnar sig att att älta div hinder för elproduktion borde läsa och begrunda över hur mycket dom själva ägnar sig åt just det karlmb beskriver.

Om folk förr ägnat sig lika mycket åt att hitta på invändningar som ni gör nu, hade vi varit kvar med ångmaskiner.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Och Sverige är rätt nöjda med att vi tjänar hundratals miljarder om året genom att vara medlemmar här.
Låter som en hittepåsiffra. Varför skulle vi förlora 100-tals miljarder om året på att stå utanför EU.
Finns det enligt dig något EU-land som förlorar pengar på att vara med i EU. Om det inte är så så låter ju EU som någon sorts evighetsmaskin som tjänar pengar till alla sina medlemmar. Frågan är väl vem som betalar dessa pengar. Eller är det bara nytryckta pengar?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Säkerhetspolitiskt tjänar vi också enormt på detta.
Eftersom vi är med i Nato så har jag svårt att se att EU ger någon extra trygghet. Annars är ju EU länderna kända för att vara svaga. Varför behöver annars 500 miljoner EU medborgare ha hjälp av USA för att skydda sig mot drygt 100 miljoner ryssar? Känns som att du fantiserar.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi betalar ett extremt lågt pris för allt vad vi får !!!
Vi betalar genom att ge upp vår självständighet. Det tycker jag är ett för högt pris.

• Gilla
  • Älska
Snikholt och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kan t.ex sätta upp solpaneler och en laddbox på egen mark och sälja el till vem jag vill som vill ladda sin elbil.
Lite löjligt exempel. Här pratade vi om att exportera el. Men visst du kan även ladda ett batteri och åka över till Danmark och sälja det. Så du kan ju exportera el med.

5
D daVinci skrev:
Jag skulle tvärtom säga att karlmb hittade en alldeles utmärkt parallel där.

Alla som ägnar sig att att älta div hinder för elproduktion borde läsa och begrunda över hur mycket dom själva ägnar sig åt just det karlmb beskriver.

Om folk förr ägnat sig lika mycket åt att hitta på invändningar som ni gör nu, hade vi varit kvar med ångmaskiner.
Att gå från nåt förutsägbart till nåt förutsägbart, jämfört med att gå från nåt förutsägbart till nåt oförutsägbart. Det är inte samma för mig.

Sen är det ju inga påhittade invändningar. Det är fortfarande ingen som riktigt bemött mina argument kring problemen med att introducera oförutsägbarhet. Vilka ekonomiska konsekvenser det får för alla aktörer. Inte elpriset, utan oförutsägbarheten. Troligtvis för att vem som helst ser att oförutsägbarhet innebär problem. Se tex vilken effekt Trump haft.

Måste bara se om jag hänger med nu. Vi måste alltså gå ut ur EU eller hota med swexit för att få billigare el (under någon månad varje år). Men om man tycker att EU på det stora hela är bra trots att elen (kanske, eventuellt) blir lite dyrare så är man en hemsk människa som bara tänker på pengar?

Det är något som brister i det resonemanget...

Fairlane Fairlane skrev:
Kanske några varor, men vi skulle behöva skriva avtal med en väldig massa länder. Handelsavtalet med Indien som man nu kommit överens om så många år att få på plats, för ett litet land som Sverige lär andra länder inte jobba hårt tror ett avtal.
Vi kunde handla med Indien innan vi gick med i EU, så jag ser inte det som något större problem att lösal. I bästa fall kan man kanske återgå till vårat gamla handelsavtal.

Fairlane Fairlane skrev:
Helt vet jag inte, men en klar majoritet av vår handel sker mot andra EU länder, därefter kommer USA med allt vad det nu innebär.
Varför skulle vi inte kunna fortsätta att handla med EU? Vi kunde det innan vi gick med. Eller menar du att EU kommer att ha någon sorts handelsblockad mot oss?

Fairlane Fairlane skrev:
Generellt är tullar dåligt, vilket gör att man inom EU valt att inte ha några tullar. Det kan finnas skäl till tullar ibland, men som Trump gör, generella tullar på 15% nu drabbar framförallt den inhemska befolkningen.
Så om EU sätter upp liknande tullar mot Sverige så borde det ju enligt dig mest skada EU. Så varför tror du att EU kommer att sätta upp tullar mot Sverige i så fall? Något brister i ditt resonemang.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Inte bara det. Min kommun har även gett upp all frihet till ett monster som staten Sverige.
Det har väl din kommun också gjort?
Du fattar verkligen inte.

Din kommun har aldrig varit självständig. Snarare är det så att staten har inrättat din kommun för att administrera ett visst område. Ibland undrar jag hur folk tänker. (eller kanske hur folk inte tänker)

• Gilla
jawen
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Du fattar verkligen inte.

Din kommun har aldrig varit självständig. Snarare är det så att staten har inrättat din kommun för att administrera ett visst område. Ibland undrar jag hur folk tänker. (eller kanske hur folk inte tänker)
Som skåning är jag hellre med i EU än Sverige...

Sverige som administrativ enhet är ändå för litet för att ha något reellt inflytande globalt, och saker som försvar ser jag mycket hellre är EU gemensamt (även om jag hade velat kasta ut något land).

Tycker länder är ett förlegat koncept, självständiga regioner direkt under EU känns mycket mer rimligt, det extra nationella lagret känns redundant

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
* "halvt gratis el". Dom åker på att betala samma för el och nät som vi andra. Varför kan inte jawen inse att Vattenfall inte får mindre betalt av en serverhall. Det är något allvarligt trasigt här.

* "tömmer våra plånböcker". Hur skulle en serverhall kunna tömma min plånbok?
Serverhallarna slukar el och får stora skatterabatter. Medan hushållen betalar 36 öre per kWh i skatt, betalar de 0,6 öre.

https://www.svd.se/a/KzQRkE/serverhallarnas-elrabatter-381-miljoner-hittills-i-ar

• Arg
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför är det självklart, själv tycker jag att det är mer självklart att man får sälja det man producerar till vem man vill, på den marknadsplats man vill mötas på.
Du svarade inte på min fråga, utan ställde bara en till mig istället.
Du får en till chans, var finns dessa statens regler som gör att elproducenten inte själv får välja till vem de vill sälja och välja handelsplats?
Men har vi alla varit med och betalt en gång för den allra största delen av vår produktion så är det knappast ngt moraliskt problem om elen därifrån i första hand går till svenska konsumenter.
Den linjen har tex Frankrike gått på för sin kk-el.
Att gå runt och tycka att alla elproducenter givetvis är fria att sälja var de vill på marknaden, det är ett typiskt dumliberalt särintresse.
Och det behöver man inte vara vänsterbliven för att ha klart för sig

• Älska
Snikholt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.