805 319 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Regeringen kan såklart ge de statligt ägda företagen direktiv att sälja el till självkostnadspris till svenska konsumenter, men kostnadsmässigt är det ekvivalent med att bara ge bidrag till konsumenterna, kostnaden blir densamma. (Förlorad intäkt kvittas mot kostnaden för bidraget)K karlmb skrev:Men har vi alla varit med och betalt en gång för den allra största delen av vår produktion så är det knappast ngt moraliskt problem om elen därifrån i första hand går till svenska konsumenter.
Den linjen har tex Frankrike gått på för sin kk-el.
Att gå runt och tycka att alla elproducenter givetvis är fria att sälja var de vill på marknaden, det är ett typiskt dumliberalt särintresse.
Och det behöver man inte vara vänsterbliven för att ha klart för sig
Det är inte samma sak som ett bidrag staten står för. Dessutom finns det utländskt ägda producenter som helt enkelt får nöja sig med den svenska marknaden när det är höga elpriser.A ajn82 skrev:
Och hur vill du värdera den ökade tillväxten som kommer av ökad köpkraft till annat för svenska företag och privatpersoner?
Den är försumbar då eller?
Jaaaaa, vi låter helt enkelt 174 kommuner av Sveriges 290 gå i konkurs! (smart-ass)D daVinci skrev:
Då blir det ju bara 116 kommuner kvar & ALLA dem bär ekonomiskt....Perfekt!
Den ekonomiska situationen för svenska kommuner är just nu mycket utmanande. Enligt prognoser från SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) hösten 2024 räknade 174 av landets 290 kommuner med underskott i sina budgetar. Det innebär att en stor majoritet av kommunerna har svårt att få ekonomin att gå runt på grund av stigande kostnader, hög inflation och en demografi med fler äldre som kräver vård
Vad är det för något förutsägbart du hittar??5 556 skrev:
När du introducerar nya begrepp som är helt obegripliga så kan du väl tala om vad du menar med de.
Vindkraft är ganska förutsägbar. Måste vara det så man lägger bindande bud i förväg.
Vattenkraften när den byggdes för över 100 år sedan var ytterst "racklig". Instabil och otillräknelig. Gå tillbaka till harkas inlägg där han berättar om en anfader som startat ett vattenkraftverk, och de klagomål han hade från kunderna.
Du kan naturligtvis avfärda allt. Men det går ju hitta på invändingar mot all typ av elproduktion. Inga problem med det.5 556 skrev:
Hur tänker du här? Borde man förbjudit elektroniska kalkylatorer eftersom de blev ett problem för de som producerade elektromekaniska sådan.5 556 skrev:
Ja, då har man i praktiken satt stopp för alla förbättringar.
Tillväxt ÄR disruptiv. Någon åker på försämring, och andra förbättringar. Men nettot är positivt.
Men vad är problemet då?5 556 skrev:
Vi vet inte vad lunchrestaurangerna kommer ha som dagens i förväg. Och jag vet inte av Snabbgrossen kommer ha för erbjudanden nästa vecka. Men hur blir det ett problem som är så allvarlig att lunchrestaurangerna inte ska få ha dagens. Och Snabbgrossen får inte ha några prissänkningar.
Har du inte manövrerat dig in i något bisarrt här. Ja, DU. Inte JAG. Jag har bara hållit mig till det som inte är förutsägbart.
Om vi går till el då. Så vad är problemet med att några har solpaneler och kan leverera billig el när den behövs som bäst. Dvs mitt på dagen.
Och förbrukningen är ju inte heller förutsägbar. Hur ska du komma tillrätta med det?
Elkostnader och förutsättningar 2025/2026: Reducerad energiskatt: Datacenter i Sverige har historiskt fått elrabatter. Från och med januari 2026 sänks den generella energiskatten till 36 öre/kWh (exkl. moms), men stora datacenter betalar ofta en mycket lägre skattesats (ibland nära noll) för sin elförbrukningA ajn82 skrev:
För några år sedan hade serverhallarna i alla fall gynnsamma villkor för elskatten, 0,6 öre per kWh var inte allt för betungande.D daVinci skrev:Vad kommer det sig då att du aldrig kan hitta en saklig invändning.
Bara titta här för att se den totala bortkopplingen från verkligheten:
* "20.000 serverhallar". I verkligheten är de inte ens 1% av detta
* "halvt gratis el". Dom åker på att betala samma för el och nät som vi andra. Varför kan inte jawen inse att Vattenfall inte får mindre betalt av en serverhall. Det är något allvarligt trasigt här.
* "tömmer våra plånböcker". Hur skulle en serverhall kunna tömma min plånbok?
Nej, det nämner jag bara när det är tal om offentlig sektor. Vilket då är synnerligen relevant.
Den skatterabatten (för storförbrukare) är borttagen för just datacenter. (Ganska irrationellt) men så är det.J jawen skrev:
Så du har fel i att dom har gratis el. Dom åker på samma elpris som andra.
Och du har fel i att dom har skatterabatt.
Jag tror att det där har upphört sedan en tid tillbaka (ett år sedan?).J jawen skrev:
Nötegårdsgubben uppmärksammade mig på det, när jag skrev något liknande ditt inlägg.
Det är inte säkert.A ajn82 skrev:
Frihandelsreglerna inom EU stoppar en hel del möjligheter för medlemsstaterna att sabba den fria konkurrensen.
Däremot är det troligen helt fritt fram för privata elproducenter att göra så, ifall Uniper eller Fortum skulle bli sugna på att skänka bort vinst i Sverige så tror jag att det är tillåtet.
Mkt gissningar där. Är all kk i Frankrike statlig?Mikael_L skrev:
Det är inte säkert.
Frihandelsreglerna inom EU stoppar en hel del möjligheter för medlemsstaterna att sabba den fria konkurrensen.
Däremot är det troligen helt fritt fram för privata elproducenter att göra så, ifall Uniper eller Fortum skulle bli sugna på att skänka bort vinst i Sverige så tror jag att det är tillåtet.
Beror väl på om politikerna väljer att vara Bror Duktig eller att sätta medborgarnas väl och ve i första hand. Se bara på Ungern och flera andra länder i Östeuropa där regimen inte är dresserad till underkastelse utan fortfarande hävdar ett uns av nationell suveränitet.Mikael_L skrev:
Det är inte säkert.
Ja, det finns nog regler som påverkar det, min poäng var snarare att sälja el under marknadspris är ekvivalent med att ge bidrag, så då kan man lika gärna köra på med bidrag som Norge gjorde (jag påstår dock inte att jag tycker det är en bra ide)Mikael_L skrev:
Det är inte säkert.
21 "datahallar" har även drivits för "mining" av Bitcoin, & blåste Sverige på 1 miljard. (+ mörkertalet)D daVinci skrev:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/kryptoforetagen-lurade-staten-pa-en-miljard
Även om dom inte har det "gratis" längre, så har dom fortfarande "det bra".Mikael_L skrev:
Och räknar vi ihop alla dessa "gratis-år" som dom redan fått, så pratar vi om gigantiska belopp som INTE tillfallit Sverige!