805 291 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Det är rätt naivt. Britterna körde ju sin Brexit och sen ville de plocka russinen ur kakan, vilket EU såklart sa nej till.L lbgu skrev:
Om Sverige skulle lämna EU och strypa exporten av el så kan man nog räkna med att EU kommer skapa handelshinder för Sverige. Visst, elen skulle förmodligen bli billigare för oss, samtidigt som såklart våra exportinkomster skulle sjunka och en hel del andra saker skulle bli dyrare. Plocka russinen ur kakan fungerar bara för de som tror att allt går att lösa med enkla lösningar...
Bestämmer staten att de inte får använda Nordpool så har de inget val. Det är ju staten som satt upp reglerna för elhandel i Sverige. Så el som produceras i Sverige kan i princip inte säljas till någon ifall inte staten tillåter det.Mikael_L skrev:
Nej, det är svårare än man kan tro med pumpkraft, att hitta två vattenytor med lämplig höjdskillnad, lagom avstånd mellan, men kanske framförallt att vattnet är lämpligt att blanda, att nivåförändringarna är acceptabla osv.5 556 skrev:Att lagra överskottet från vindkraft skulle jag vilja prata lite om, för det är en fråga som ofta kommer upp.
Batterier, pumpkraft, vätgas. Av dessa tänker jag att pumpkraft borde få en viktig roll eftersom det är väldigt mogen, enkel teknik som överlappar med vanlig vattenkraft. Och funkar bättre än batterier (?) för långsiktig lagring.
I ett kuperat land som Sverige borde det finns många möjligheter till pumpkraft. Är det någon som vet hur lönsamt det är idag? Vet att det byggts en del på kontinenten. Det verkar finnas 3 i drift i Sverige.
Man kan t.ex. sällan ta upp salt eller bräckt vatten till en sjö med sötvatten utan att fördärva ekologi.
Sverige har dessutom för tillfället för litet behov av mer kraft, för liten möjlighet att exportera så väldigt mycket mer. Jodå, det är inte i taket än, men ändå såpass nära att det måste vägas in vid ev investeringar.
Vidare är det vindkraftsparker och solcellsparker som är de som kan dra nytta av pumpkraft, men de äger inte kontroll och ägande av båda resurserna och det gör det också besvärligare.
Det är i svenskt perspektiv, jag tror helt enkelt att ny kraftproduktion i Sverige i stort kommer stanna av, nu en längre tid.
I andra europeiska länder är dock läget mer akut, i många länder (behöver de inte mer kraftproduktion men) måste de bygga massor med ny elproduktion för att fasa ut fossila, och de är tvungna att bygga av alla slag, och till sist når de punkten där reglering och lagring av sol och vind blir ett reellt problem.
Du verkar enbart tänka på pengar. Om priset för nationell frihet är att ekonomin blir lite sämre så är det ett lågt pris. Men du är väl en som är beredd att sälja precis allt för lite penningar.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Dels tror jag inte det är frågan om lite pengar, dels tror jag vår frihet skyddas bäst med samarbete med andra länder.L lbgu skrev:
Så anledningen till att du vill att staten ska strypa exporten av el är alltså för den nationella friheten, inte för att elen ska bli billigare?
Jag har egentligen inte koll, ärligt talat, men kollar man procentuell fyllning av magasin över året så verkar nära 100% vara faktum en hel del år och likaså nivåer nära noll också en hel del år.5 556 skrev:
Så jag killgissar att det är en ganska OK balans, och då blir det intressant att fundera på vad innebär det ifall mer elproduktion tillkommer, kommer dammarna snart behöva spilla vatten istället?
Dvs släppa genom vatten utan att producera el.
Jag tror iaf att Sverige inte är så långt från den situationen om vi inte samtidigt bygger fler kablar till kontinenten och förstärker stamnätet.
Men jag har inga belägg, jag saknar väldigt mycket kunskap om hur det står till med våra vattenmagasin.
Fast vad har vi för frihet att skydda om vi redan gett upp friheten till ett överstatligt monster som EU. Du kan inte på allvar säga att ett land är fritt om det satt sig i en situation att den gett bort så mycket makt som vi gjort till EU. Eller så har du en väldigt egen definition av frihet.Fairlane skrev:
Nu missförstod du något. Jag önskar båda dessa saker. Men för att få billigare el verkar det krävas antingen swexit eller att vi hotar EU med swexit och de då låter oss göra som vi vill.Fairlane skrev:
Vilket konstigt hat du verkar ha mot EU.L lbgu skrev:Fast vad har vi för frihet att skydda om vi redan gett upp friheten till ett överstatligt monster som EU. Du kan inte på allvar säga att ett land är fritt om det satt sig i en situation att den gett bort så mycket makt som vi gjort till EU. Eller så har du en väldigt egen definition av frihet.
Nu missförstod du något. Jag önskar båda dessa saker. Men för att få billigare el verkar det krävas antingen swexit eller att vi hotar EU med swexit och de då låter oss göra som vi vill.
Tydligen gör det dessutom dig blind, tråkigt för dig.
Varför är det självklart, själv tycker jag att det är mer självklart att man får sälja det man producerar till vem man vill, på den marknadsplats man vill mötas på.L lbgu skrev:
Du svarade inte på min fråga, utan ställde bara en till mig istället.
Du får en till chans, var finns dessa statens regler som gör att elproducenten inte själv får välja till vem de vill sälja och välja handelsplats?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Eller bara en helt annan syn på EUL lbgu skrev:
Vad är poängen med att få billigare el på bekostnad av att allt annat blir dyrare?L lbgu skrev:
Hotar vi med Swexit om vi inte får göra vad vi vill med elen så kommer såklart inte EU låta oss stanna och göra vad vi vill. Då kommer ju alla länder med sina krav och så faller hela idén med EU, det är väl självklart?
Varför ska man gilla att främmande stater bestämmer över ens eget land. Den inställningen tycker jag är rätt tragisk. Vi kunde lika gärna sålt oss och blivit en delstat i USA ifall man resonerar som du och en massa andra. Bara pengar som räknas i din värld verkar det som.Mikael_L skrev:
Är det brist på el inom landet så tycker jag att det är mer än rimligt att man kan stoppa försäljning av el till utlandet.Mikael_L skrev:
Var? Jag tänker inte börja leta efter olika paragrafer. Däremot trodde jag att det var allmänt känt att det finns regler som reglerar elförsäljning. Du får t.ex. inte starta egen elproduktion och sedan sälja elen till vem du vill utan tillstånd.Mikael_L skrev: