805 291 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Nu är det ju så att det är Sverige som bestämmer över en massa andra länder genom EU, har du inte förstått det?L lbgu skrev:
Varför skulle allt annat bli dyrare? Vi importerar mängder med varor från utanför EU, vi skulle till och med kunna sänka tullen på sådana varor. Så en del skulle kunna bli billigare. Finns det ens några varutyper där vi är helt beroende av import från EU för att få tillgång till dessa. Jag antar att du misstänker att EU kommer att införa strafftullar mot oss. I en annan tråd verkar du tro att det mest kommer att skada EUs medborgare, så varför skulle de göra det?Fairlane skrev:
Jag tror de skulle vika sig. De skulle hitta någon formulering som tillät oss få något specialundantag när det gäller el. Tror de är livrädda för att stater börjar lämna, kan bli en snöbollseffekt.Fairlane skrev:
Så du menar att du inte behöver ett enda tillstånd för att t.ex. exportera din el till ett annat land. Jag tror dig inte. Även om du har solpanel/batteri och säljer till din elnätsägare så kräver det tillstånd.Mikael_L skrev:
Hur är det med matematiken? De få röster vi har i EU räcker knappast till att vi kan bestämma något på egen hand. Tror du det så är du uppenbarligen vilseförd. Däremot kan de övriga 95+% bestämma rätt mycket som vi måste foga oss i.Mikael_L skrev:
Det är precis så det är med samarbete.L lbgu skrev:
Det skiljer sig ifrån diktatur, helt enkelt.
Och Sverige är rätt nöjda med att vi tjänar hundratals miljarder om året genom att vara medlemmar här.
Att vi sedan blir otroligt mer skyddade genom att vara en del av den 3'e mäktigaste politiska makten och handelsområdet i världen, som därigenom slipper bli ständigt överkörda och manglade i politiska frågor och handelsfrågor är oerhört positivt.
Säkerhetspolitiskt tjänar vi också enormt på detta.
Vi betalar ett extremt lågt pris för allt vad vi får !!!
Jag kan t.ex sätta upp solpaneler och en laddbox på egen mark och sälja el till vem jag vill som vill ladda sin elbil.L lbgu skrev:
När det gäller olika länders roll i EU är det ju rätt tydligt att Tyskland mfl har ett oändligt mycket större inflytande och verkligen använder det. Den bakomliggande dynamiken är ju återkommande "Gynna oss när det gäller X och Y, tex exportera mer el. För annars rasar vår ekonomi (=er ekonomi)."Mikael_L skrev:
Svenska myndigheter har ju ändå viss möjlighet att lägga sig i olika delar av spannet "svenska elkonsumenter först - EU-elkonsumenter/elproducenter först" när det gäller nya EU-regleringar. Trots att de hävdar att det bara finns ett val. Oftast lägger de ju sig längre åt "EU-elkonsumenter/elproducenter först".
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Kanske några varor, men vi skulle behöva skriva avtal med en väldig massa länder. Handelsavtalet med Indien som man nu kommit överens om så många år att få på plats, för ett litet land som Sverige lär andra länder inte jobba hårt tror ett avtal.L lbgu skrev:
Helt vet jag inte, men en klar majoritet av vår handel sker mot andra EU länder, därefter kommer USA med allt vad det nu innebär.L lbgu skrev:
Varför tycker du vi ska sänka tullarna mot vissa länder när du tror att det är den som exporterar som betalar i stora summor till den svenska statskassan?L lbgu skrev:
Generellt är tullar dåligt, vilket gör att man inom EU valt att inte ha några tullar. Det kan finnas skäl till tullar ibland, men som Trump gör, generella tullar på 15% nu drabbar framförallt den inhemska befolkningen.
För Sverige är exporten till EU viktig. För EU kanske inte importen just från Sverige är så viktig...
Jag är övertygad om att man inte kommer vika sig. Britterna var övertygade om att de skulle kunna ha tullfritt mellan Irland och Nordirland men inte i övrigt. Det gick inte alls och den brittiska ekonomin är större än den svenska.L lbgu skrev:
Snöbollseffekten skulle snarare bli att fler krävde undantag.
Vad kommer det sig då att du aldrig kan hitta en saklig invändning.J jawen skrev:
Bara titta här för att se den totala bortkopplingen från verkligheten:J jawen skrev:
* "20.000 serverhallar". I verkligheten är de inte ens 1% av detta
* "halvt gratis el". Dom åker på att betala samma för el och nät som vi andra. Varför kan inte jawen inse att Vattenfall inte får mindre betalt av en serverhall. Det är något allvarligt trasigt här.
* "tömmer våra plånböcker". Hur skulle en serverhall kunna tömma min plånbok?
Nej, det nämner jag bara när det är tal om offentlig sektor. Vilket då är synnerligen relevant.J jawen skrev: