5 556 skrev:
Där håller jag också med, för mig skulle det vara ett för stort ingripande. Det är ju också en form av oförutsägbarhet, orsakad av kortsiktiga politiska beslut.
Om 70%regeln istället var 50% vid höga elpriser i landet så skulle en stor dämpning ske. Men helt förutsägbar.

A ajn82 skrev:
Du vill förbjuda svenska elproducent-företag att sälja till marknadspris och istället tvinga på dem statligt styrning av vem de får sälja till, och till vilket pris?
Att staten sätter spelregler på olika marknader är väl inget nytt. Tänk bara på regler för vapenexport. Eller enorm beskattning för den vara bensinmackar säljer vilket givetvis påverkar deras resultat.
Så inget nytt att behöva uppröras över. Sen tycker jag att el är en så pass viktig vara för samhället att det är av samhällsintresse att medborgare kan köpa el till ett inte orimligt högt pris vilket kan bli följden av ifall marknaden själva får sätta priset.

• Gilla
Snikholt och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nej. Det var andras beslut. Jag tänkte på svenskar.
Ok. Så när andra förstör för sig ska vi reagera genom att hindra att svenska företag tjänar pengar på situationen? För annars vore vi dumliberaler.

Börjar det brännas?

5 556 skrev:
En elanvändning som inte skiftar särskilt mycket med blåsten kräver en elproduktion som inte skiftar särskilt mycket med blåsten. Eller en elproduktion som skiftar med blåsten och som kompenserar på olika sätt för att den inte passar in. Det är inte svårare än så.

Som det är nu introducerar vindkraften priseffekter som slår undan benen på både dem själv och alla andra typer av elproduktion. Dessutom har vi manat på med subventioner för att skapa detta. Det är inte hållbart överhuvudtaget.
Tänk om denna diskussion gällt en ev storsatsning (privat eller statlig) på vattenkraft.
Ägarna till alla gamla koldrivna ångmaskinselverk skulle plötsligt vurma för de stora naturvärden som skulle gå förlorade genom alla dammar, och vem ska betala när det är torrår och vi måste ha hela den installerade vattenkraftseffekten som ångmaskinsberedskap!
Det kommer aldrig att gå, och hur vet vi egentligen om dessa vattenverk har bra generatorer som levererar lika fin jämn ström (frekvens) som de precisionstillverkade varvtalsregulatorerna i äkta gravitationsgjuten mässing med påföljande balansering?
Det är för många som uttalar sig som inte vet hur ett elnät fungerar, vi måste ha stabil baskraft som alltid levererar och inte bara när det behagat regna de senaste månaderna!
Fråga industrin!
Undrar om vi nånsin fått någon vattenkraft i Sverige med de vibbar vi har idag?

• Gilla
daVinci
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Nej helt fel.
Mitt svar håller sig till att du inte vill ha serverhallar men använder tjänster som kräver serverhallar.
Absurdare paralleller än vad du oftast drar är svårt att hitta!
Så bara för att svenskarna använder internet, så ska vi också acceptera 20.000 serverhallar som "suger halvt gratis el" & vintertid "tömmer" våra plånböcker eller?...ja kanske 100.000 serverhallar!

Trabant, Nordkorea mm, alltid helt extrema paralleller från dig!

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Mikael_L
L lbgu skrev:
Det går väl att ha avtal med andra länder att de får köpa el av oss till ett överenskommet pris. Fast det gäller ju att man obstruerar lite mot EU och kör lite egna regler. Men det är det ju andra EU-länder som gör hela tiden så då borde det väl kunna funka för oss med. Tyvärr är vi inte fria att göra som vi vill. Men skulle man hota EU med swexit ifall de la sig i är jag rätt säker att de hade låtit oss sköta åtminstone elen som vi ville.
Tror du att OKG skulle lämna Nordpool för att istället sälja sin el för lägre pris till någon konstig handelsplats avsedd för bara Sverige?

Denna fråga tycker jag att du ska grunna över och återkomma med ett svar på

Mikael_L
blackarrow blackarrow skrev:
Varför byggde vi inte om nån av de reaktorer vi skrotade till en experimentreaktor?
Ja, O1 och R2 var väl bra kandidater, medan O2 och R1 gärna kunde ha fått levt sitt bästa liv ett tag till.

• Gilla
mats.3
  • Laddar…
Mikael_L
blackarrow blackarrow skrev:
Nej, man kan förstås inte förbjuda handel.
Men nog skulle man kunna pilla lite på reglerna och hur handeln genomförs.

Vad skulle hända om man köpte 50% av sitt inhemska behov en vecka före och resten handlade dagen före, inkl import/export.
Nu skulle ju inte det tillåtas, så 30% borde väl funka med 70% regeln.

Det borde väl premiera långsiktig produktion och göra att producenterna kan få bättre betalt om de kan levereta planerbart
Jag för min del tror nog att producenterna är största problemet (följt av EU), de skulle göra allt för att försöka kringgå detta och istället få sälja sin el till det verkliga elpriset.

5
K karlmb skrev:
Tänk om denna diskussion gällt en ev storsatsning (privat eller statlig) på vattenkraft.
Ägarna till alla gamla koldrivna ångmaskinselverk skulle plötsligt vurma för de stora naturvärden som skulle gå förlorade genom alla dammar, och vem ska betala när det är torrår och vi måste ha hela den installerade vattenkraftseffekten som ångmaskinsberedskap!
Det kommer aldrig att gå, och hur vet vi egentligen om dessa vattenverk har bra generatorer som levererar lika fin jämn ström (frekvens) som de precisionstillverkade varvtalsregulatorerna i äkta gravitationsgjuten mässing med påföljande balansering?
Det är för många som uttalar sig som inte vet hur ett elnät fungerar, vi måste ha stabil baskraft som alltid levererar och inte bara när det behagat regna de senaste månaderna!
Fråga industrin!
Undrar om vi nånsin fått någon vattenkraft i Sverige med de vibbar vi har idag?
Jag förstår din poäng och det går säkert att tänka lite så. Men på det stora hela är vattenkraft ändå oceaner mer förutsägbart än vindkraft.

Torrår absolut, men vitsen är ju att du långt i förväg kan se åt vilket håll trender i magasinen pekar. Anpassa uttaget inom max-minnivån som finns för magasinet. Vilket också är känt. Inte ens den bästa meteorolog vet nåt om blåsten mer än kanske 2-3 veckor i förväg, och det är väl först 1 vecka innan som väderprognosen blir hyfsat säker.

Jämförelsen är inte helt rättvis.

• Gilla
mats.3 och 1 till
  • Laddar…
5
Att lagra överskottet från vindkraft skulle jag vilja prata lite om, för det är en fråga som ofta kommer upp.

Batterier, pumpkraft, vätgas. Av dessa tänker jag att pumpkraft borde få en viktig roll eftersom det är väldigt mogen, enkel teknik som överlappar med vanlig vattenkraft. Och funkar bättre än batterier (?) för långsiktig lagring.

I ett kuperat land som Sverige borde det finns många möjligheter till pumpkraft. Är det någon som vet hur lönsamt det är idag? Vet att det byggts en del på kontinenten. Det verkar finnas 3 i drift i Sverige.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag för min del tror nog att producenterna är största problemet (följt av EU), de skulle göra allt för att försöka kringgå detta och istället få sälja sin el till det verkliga elpriset.
Botemedlet mot det är konkurrens - och kartellbildning är olaglig.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Tror du att OKG skulle lämna Nordpool för att istället sälja sin el för lägre pris till någon konstig handelsplats avsedd för bara Sverige?

Denna fråga tycker jag att du ska grunna över och återkomma med ett svar på
Säljer OKG allt på Nordpool?
De borde väl rimligen sälja till de som ger bäst villkor.

5 556 skrev:
Att lagra överskottet från vindkraft skulle jag vilja prata lite om, för det är en fråga som ofta kommer upp.

Batterier, pumpkraft, vätgas. Av dessa tänker jag att pumpkraft borde få en viktig roll eftersom det är väldigt mogen, enkel teknik som överlappar med vanlig vattenkraft. Och funkar bättre än batterier (?) för långsiktig lagring.

I ett kuperat land som Sverige borde det finns många möjligheter till pumpkraft. Är det någon som vet hur lönsamt det är idag? Vet att det byggts en del på kontinenten. Det verkar finnas 3 i drift i Sverige.
Varför krångla till det med pumpkraft när vi får nästan samma effekt genom att reglera ner vattenkraften?

5
K karlmb skrev:
Varför krångla till det med pumpkraft när vi får nästan samma effekt genom att reglera ner vattenkraften?
Kan vattenkraften lagra så mycket som skulle krävas om den skulle regleras ner mer? Den måste ju vara i balans i nuläget tänker jag, över tid.

5 556 skrev:
Kan vattenkraften lagra så mycket som skulle krävas om den skulle regleras ner mer? Den måste ju vara i balans i nuläget tänker jag, över tid.
Vi har så mkt vi i Norden att det är fullt tillräckligt så länge vi inte måste exportera ut stora delar av den totala produktionen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.