blackarrow blackarrow skrev:
att producenterna kan få bättre betalt
Är ditt förslag att elproducenterna skall få bättre betalt. Dvs elpriserna skall bli högre?

Vad skulle hända om man köpte 50% av sitt inhemska behov en vecka före och resten handlade dagen före, inkl import/export.
Hur menar du ?
Nu lägger man bud på förbrukningen (eller sitt behov) för kommande dygn kl 13 dagen innan.
Det blir sämre träffsäkerhet om det skall göras en vecka i förväg.

Nu skulle ju inte det tillåtas, så 30% borde väl funka med 70% regeln.
Det handlar om att SvK inte för strypa ned mer än 30% av transmissionen utan godtagbara skäl.

useless useless skrev:
Min uppfattning är att gemene man vill ha stabil tillgång till el
Har vi inte det då??

Eller hur vanligt är det med rullande strömavbrott?

useless useless skrev:
till en hanterbar och förutsägbar kostnad
Ja så är det också. Bara att köpa till fast pris ett år i taget eller så. Mycket välkänt pris.
useless useless skrev:
Är det din definition av "superegoister som menar att staten skall subventionera deras el. (Och skicka räkningen till någon annan)."?
Nej, det är alla de som vill strypa exporten, med någon tanke på att kunna snika till sig billigare el genom att producenterna får mindre ersättning.

Och de som menar att staten skall plundra skattebetalarna och dela ut subventioner av elpriset.
Och någon annan här är de som utsätts för mer plundring av fogden.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har ju också lite svårt att se att ryssland skulle kunna ha samma taktik mot Sverige som de har mot Ukraina..
Vilken taktik skulle de använda då?

D daVinci skrev:
Vad jag förstår har importen från USA ökat drastiskt. Och det är väl inte helt lyckat när Trump kan använda det för utpressning.
Kommer inte Norge snart ha ökat upp tillräckligt?

K karlmb skrev:
Kommer inte Norge snart ha ökat upp tillräckligt?
Tror dom ligger på max. Dom ökade på under corona.

Just att den i första grossistledet (inköp) inte går att lagra betyder ju att man kan förädla överskottselen. Tex dumpa den i gamla bergrum och åter använda energin samtidigt som värmekraftverken får producera mer el och mindre värme. (Då får ju iofs inte MP/S skatta ihjäl bio-el).
Framförallt spara vatten i magasinen.

D daVinci skrev:
Tror dom ligger på max. Dom ökade på under corona.
De har väl flera fält som väntar på exploatering?

5
D daVinci skrev:
Nej, det är alla de som vill strypa exporten, med någon tanke på att kunna snika till sig billigare el genom att producenterna får mindre ersättning.
Strypa, eller kan man uttrycka det som att inte fortsätta integrera systemen.

Hansa power bridge, planerad kabel till Tyskland, stoppades på grund av att de ekonomiska effekterna här i Sverige bedömdes bli för negativa. Vilket också bekräftats i en tysk studie. Vi lär nog få se fler såna beslut nu när politiker och andra börjat förstå hur allt hänger ihop.

• Gilla
Snikholt och 2 till
  • Laddar…
5 556 skrev:

Hansa power bridge, planerad kabel till Tyskland, stoppades på grund av att de ekonomiska effekterna här i Sverige bedömdes bli för negativa. Vilket också bekräftats i en tysk studie. Vi lär nog få se fler såna beslut nu när politiker och andra börjat förstå hur allt hänger ihop.
Och börjar våga ifrågasätta dumliberalismen.

• Gilla
556
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Och börjar våga ifrågasätta dumliberalismen.
Och med dumliberalism menar du Tysklands nedläggning av kärnkraft och Rysslands invasion av Ukraina, va?

Håller med. Dumma, dumma liberaler de där.

• Haha
djac
  • Laddar…
5
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och med dumliberalism menar du Tysklands nedläggning av kärnkraft och Rysslands invasion av Ukraina, va?

Helt klart är ju dumkonservatism verkligen verkligt. Men att lägga ner kärnkraft och istället satsa på rysk gas med en tanke om att skapa säkerhet genom ett ömsesidigt beroende.. det är ju ett godtroget risktagande och inte direkt klassiskt konservativt.

• Gilla
mats.3
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:

Nej. Det var andras beslut. Jag tänkte på svenskar.

5 556 skrev:
Det är en annan sak. Jag avsåg just de som vill minska exporten, i synfte att tvinga till sig el till lägre pris från producenterna. Dvs en slags kriminalitet.

Men dom har inte tänkt igenom detta. Kausaliteter går i flera steg. De flesta klarar bara av ett steg.

1. Säg att staten besätmmer sig för att reducera ned exporten. Och vidtar exportreducerande åtgärder.
->
2. Det leder till för hög elproduktion och några producenter måste lägga ned produktionen. Dom får inte leverera.
->
3. Med lägre produktion, nu anpassad till en lägre förbrukning, ger inte lägre priser. Vattenfall vill inte sänka sin vinst. Varför skulle dom göra det? Elpriset blir detsamma. Enda som händer är lägre elproduktion och att exportintäkterna minskade.
Vad var det för bra med det?

D daVinci skrev:
Det är en annan sak. Jag avsåg just de som vill minska exporten, i synfte att tvinga till sig el till lägre pris från producenterna. Dvs en slags kriminalitet.

Men dom har inte tänkt igenom detta. Kausaliteter går i flera steg. De flesta klarar bara av ett steg.

1. Säg att staten besätmmer sig för att reducera ned exporten. Och vidtar exportreducerande åtgärder.
->
2. Det leder till för hög elproduktion och några producenter måste lägga ned produktionen. Dom får inte leverera.
->
3. Med lägre produktion, nu anpassad till en lägre förbrukning, ger inte lägre priser. Vattenfall vill inte sänka sin vinst. Varför skulle dom göra det? Elpriset blir detsamma. Enda som händer är lägre elproduktion och att exportintäkterna minskade.
Man behöver ju bara reducera exporten när det är hög efterfrågan i landet.

5
D daVinci skrev:

->
->
Där håller jag också med, för mig skulle det vara ett för stort ingripande. Det är ju också en form av oförutsägbarhet, orsakad av kortsiktiga politiska beslut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.