Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det kan jag hålla med om. Men var drar vi gränsen för det? 1996? 2010? 2014?
Senare än det sista av dessa kan iaf. inte jag sträcka mig.
Du kan vara lugn, det är inte slut än.
Om 30 år kan vi fortsätta titta tillbaka på en rad dåliga beslut som gjordes på 20, 30 och 40-talet.
Ja även en del bra också förstås, på samma sätt som alla beslut efter 1980 inte heller var dåliga.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du kan vara lugn, det är inte slut än.
Om 30 år kan vi fortsätta titta tillbaka på en rad dåliga beslut som gjordes på 20, 30 och 40-talet.
Ja även en del bra också förstås, på samma sätt som alla beslut efter 1980 inte heller var dåliga.
En del dåliga sådana som blev bra, får man också räkna med.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Det är ett ganska rimligt resonemang.

Men när man tittar på data kan man ju börja undra lite.

Installerat effekt i Sverige för vindkraft är 16.82 MW. (Från electricity maps).

Frankrike som då satsat på kärnkraft har 24.6 MW installerad effekt av vindkraft. Dvs mer än Sverige.

Här kan då kanske någon tänka att Frankrike är 10 ggr så stort till yta, och därför är det mer installerat. Men så är det inte. Frankrike och Sverige är lika stora.

Så trots att Frankrike har mycket kärnkraft och har överskott så dom exportera massor, har dom byggt klart mer än i Sverige. Varför det är så vet jag inte men givet att Frankrike är ganska kommunistiskt så lär överheten ha ett finger med i detta. Subventioner kanske.

Spanien har mer än Frankrike. Ca 38 GW. Som just nu ger knappt 18 GW. Nästan hela Sveriges förbrukning.

Så Sverige är lite av ett vindkrafts-uland. Trots att nedstängningen av några reaktorer borde göra att Sverige snarare borde ha mer än iaf Frankrike.
Jag tror att du har bortsett från att antalet invånare nog påverkar elbehovet mer än vad antalet kvadratkilometer gör. Frankrike har sex gånger fler invånare än Sverige men bara 50 procent mer vindkraft

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Det är en verklighetsbeskrivning med kort bäst före-datum. Långt innan någon storskalig vindkraftutbyggnad kom till stånd var den konsensus du talar om över, på samma sätt som den föregående konsensusen, där alla riksdagspartiet var för.
Det slutliga nedläggningsbeslutet om R1 och R2 fattades av riksdagen i januari 2020. Då hade tyskarna fattat sitt nedläggningsbeslut nio år tidigare, Ryssland hade påbörjat sin invasion av Ukraina sedan sex år och Frankrikes problem med varmt kylvatten kom första gången i stor skala 2018.

Även om många av de svenska nedläggningsbesluten kom före 2020 är det lögn att säga att man inte visste. Nedläggningen drevs fram med berått mod av Miljöpartiet och dess allierade i den socialdemokratiska vänsterflygeln. Många visste bättre, men valde makten.
Inte många rätt i den historieskrivningen. Konsensus om att på sikt avskaffa kärnkraften fanns fram till 2018, då M och KD hoppade av den energipolitiska överenskommelsen från 2016. SD:s motion om att stoppa nedläggningen av R1 och R2, som avslogs av riksdagen 2020, var enbart ett spel för galleriet. Då var det sedan länge för sent att ändra på beslutet från 2014.

Däremot kan du ha rätt i att många valt makten före kärnkraften. Kärnkraftsmotståndet startade med Centerpartiet, som vann två val på sitt kärnkraftsmotstånd och på så sätt 1976 kunde bilda den första borgerliga regeringen på decennier. Palme insåg att S för att kunna återta regeringsmakten måste spela med i C:s kärnkraftskritik. Tack vare olyckan i Harrisburgh kunde S avpolitisera kärnkraftsfrågan med en folkomröstning och S kunde bilda regering igen 1982.

Nästa borgerliga regering kom 1991. För att få med C i sitt regeringsunderlag var Carl Bildt tvungen att i sin regeringsförklaring lova att planerna för att avveckla kärnkraften skulle ligga fast. Makten hellre än kärnkraften, alltså. Ändå klarade Bild bara en mandatperiod och S återkom i regeringen 1994.

Inför valet 2006 lyckades Fredrik Reinfeldt samla borgerligheten i Alliansen. Priset för C:s medverkan denna gång var Alliansens energiavtal från 2009. C gav då upp sitt långa motstånd mot kärnkraften mot löftet att eventuell ny kärnkraft endast skulle byggas om det kunde ske utan statligt stöd och att det långsiktiga målet fortfarande skulle vara en avveckling av kärnkraften. Reinfeldt kungjorde att "Kärnkraftsparentesen förlängs".

2014 kunde S åter bilda regering, eftersom de borgerliga partierna då inte ville regera med stöd av SD. Stefan Löfvén, som 2009 hade kritiserat Alliansens energiavtal som alltför negativt för kärnkraften, insåg att det behövdes en långsiktig, blocköverskridande överenskommelse om energipolitiken. En sådan överenskommelse träffades 2016, då M, KD, C, S och MP skrev under ett gemensamt avtal. Överenskommelsen var i huvudsak densamma som Alliansens avtal från 2009. Men redan 2018 lämnade M och KD överenskommelsen, då de såg kärnkraften som en möjlighet till politisk framgång. Ändå kunde S fortsätta att regera efter valet, då SD fortfarande inte var accepterat som en del av underlaget för en borgerlig regering.

Inför valet 2022 lovade M dels att man skulle tillåta ny kärnkraft, men enbart utan statligt stöd, dels att man inte skulle söka stöd från SD. Efter valet lät det annorlunda, ett långtgående samarbete med SD och miljardsubventioner till kärnkraft.

Redigerat:
  • Gilla
jawen och 3 till
  • Laddar…
S
Det finns ju tvingande EU direktiv om andel förnybart (stört nog)

Så fransmännen måste bygga.

X% förnybart till år 2030-nånting.

Sverige behöver inte ha så mycket vindkraft tack vare vattenkraften för att uppfylla målen, men har det ändå.

Så helt rätt av regeringen att foka på planerbart istället.

S
om vi då ska ta fasta på detta med kallare, vindstilla väder på vintern som forskningen nu lägger fram @djac, då kanske det inte är så dumt att börja planera för att bygga en subventionerad reaktor eller tre?
Tar ju ett tag menar jag.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
om vi då ska ta fasta på detta med kallare, vindstilla väder på vintern som forskningen nu lägger fram @djac, då kanske det inte är så dumt att börja planera för att bygga en subventionerad reaktor eller tre?
Tar ju ett tag menar jag.
Med 30 TWh överskottsel förefaller behovet inte vara överhängande. Den ökning av elanvändningen som skulle motivera ny elproduktion tar ju också ett tag att bygga upp.

S Snikholt skrev:
Ja, nu kan alla som påstår att denna regering behandlar vindkraft styvmoderligt samlas i lovsång till Ebba !
ja, det var väl på tiden att beslut om utbetalning ska ske

men huruvida det är Ebba som har drivit på detta är högst tveksamt

S-regeringen uppdrog till en utredare den 22 april 2022:
  • lämna förslag för att ge kommunerna stärkta incitament att medverka till utbyggd vindkraft,
  • lämna förslag på hur stärkta incitament kan styra mot geografiska områden där det finns störst behov av ny elproduktion,
  • bedöma om finansieringen av förslagen bör ske via statens budget eller från verksamhetsutövarna,
redan fem veckor efter att den nya M-, KD-, L- regeringen tillträtt så beslöt den vid sammanträde den 24 nov 2022 om ett tilläggsdirektiv (2022:135) till utredaren med ändring av den tredje punkten:
  • bedöma hur de förslag som lämnas i syfte att stärka kommunernas incitament för utbyggd vindkraft ska finansieras av verksamhetsutövarna.
man beordrade alltså utredaren att inte komma med förslag som skulle komma att blanda in staten

men något överraskande reserverade man i höstbudgeten 2024 en post för att transferera ett belopp till kommunerna motsvarande statens fastighetsskatt för vindkraften (fast i praktiken verkar det som att staten i slutändan behåller 20% själva)

1½ år efter höstbudgeten har man nu i februari funderat klart och kommit fram till att fördelningen till kommunerna ska ske i proportion till installerad vindkraftseffekt (MW) i kommunen

[man kan möjligen också säga att den nu beslutade mekanismen uppfyller vad som sas i tilläggsdirektivet – de pengar som går till kommunerna motsvarar ungefär den fastighetsskatt som verksamhetsutövarna (vindkraftsbolagen) har betalat]

så bra med en regering som har en enastående klar och tydlig inriktning! – jag tycker upplägget är välkommet, men tror inte att det kommer göra så stor skillnad i praktiken, annat än på marginalen för något dussin kommuner eller två

approximativt torde vårens utbetalningar fördela sig så här (NB: mina beräkningar, inte officiella siffror från myndigheterna):
Stapeldiagram över utbetalningar till svenska vindkraftskommuner åren 2025 och 2026 i miljoner kronor, toppad av Piteå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

[denna vår utbetalas det både för fjolåret och i år, därefter blir det ungefär halva beloppen]

Piteå är i en särställning och kommer få runt 90 miljoner denna gång, därefter kommer Sollefteå, Ånge och andra norrlandskommuner – först på tionde plats kommer en kommun utanför Norrland; Uppvidinge (Åseda) i Småland

det är cirka 15-17 kommuner som framöver kommer att få 5 miljoner om året eller mer; och för exempelvis Uppvidinges del uppgår vindkraftpengarna till ungefär 1% av kommunbudgeten – dom gör säkert något fint för pengarna

• Gilla
djac
  • Laddar…
B bjorn.abelsson skrev:
Det finns en rapport från Energiforsk som spekulerade i hur elpriset skulle ha varit om vi behållit de nedlagda reaktorerna. Rapporten kom fram till att den skulle ha varit billigare.

MEN, detta var under förutsättningen att allt annat skulle ha varit lika. D.v.s. att vi trots att vi då skulle ha haft ytterligare 3-4 GW kärnkraft ändå skulle ha byggt ut lika mycket vindkraft och alltså fått ett ännu större elöverskott än de 30 TWh som vi redan exporterar och ändå inte skulle ha byggt ut ännu mer exportkapacitet för att kunna sälja den el vi producerade men inte kunde använda själva.

Jag tror inte att det är ett realistiskt scenario. Antingen skulle vi ha byggt ut mindre vindkraft, eller också hade vi byggt fler exportledningar för att kunna sälja mer el till utlandet. Och i så fall hade priset varit ungefär detsamma som det vi faktiskt fick.
S Snikholt skrev:
Ditt resonemang bygger på medelpris… när Svensson använder som mest el hade den varit billigare.
jahaja, så kommer den gamla Energiforsk-rapporten upp än en gång

vilket ger mig tillfälle att återpublicera min gamla graf som jag postade för fyra år sedan:

Graf över elprisens variabilitet i SE4 under olika scenarier: referens, med Ringhals 1 och 2, med Ringhals och ökad transmission, och havsbaserad vindkraft.

rapporten från Energiforsk gjorde inga simuleringar om utlandsförbindelser, eller alternativet "Ringhals+ny vindkraft", däremot diskuterade man lite plus och minus med exporten, och hade havsvindkraft som ett alternativ till Ringhals 1 och 2

att ett bevarat Ringhals 1 och 2 skulle ge bästa skyddet när elen är som dyrast tycker jag inte att rapporten stödjer – tvärt om, så var priseffekten som minst då

Energiforsk tittade på fyra olika varianter:
  • referensfallet, det då gällande läget (Ringhals 1 och 2 avstängda)
  • Ringhals 1 och 2 i drift
  • Ringhals 1 och 2 i drift, och mer överföringskapacitet (från norr till SE3 och till SE4)
  • havsvindkraft på 3.5 GW lokalt i SE4
det är dessa fyra alternativ som återfinns som separata kurvor i grafen ovan, där de har tagit priset per timme och sorterat det från högsta till lägsta pris och ritat kurvor

längst till vänster har vi då de högsta priserna, och där ser vi att skillnaden i pris är då ganska marginell mellan referensfallet och de tre olika förstärkningsåtgärderna

däremot finns en stor prispåverkan "i mellanregistret" där priset föll från cirka 100 öre/kWh till några tioöringar

som synes gav alternativet med havsvindkraft det allra lägsta elpriset i SE4 (fast under halva tiden med ett elpris så lågt att det långt ifrån täcker kostnaderna för havsvinden)

i SE4 skulle Ringhals plus mer överföringskapacitet sänka snittpriset med 32% över perioden, alternativet med havsvinden skulle sänka elpriset med 42%

är då dessa resultat relevanta och tillämpbara 2026?

jag svarar nej

Energiforsk
modellerade systemet utgående från situationen september-november 2021 – en period då elpriset var osedvanligt högt (högt gaspris då tillgången på naturgas inför vintern såg mycket bekymmersam ut)

så här har elpriset utvecklat sig i SE3 och SE4 på tjugotalet, och med markering av den period som ligger till grund för studien:

Graf över elpriser i SE3 och SE4 från 2020-2025 i €/MWh, med markeringar för händelser som pandemin och krisen, samt Energiforsks studieperiod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

studieperiod som valdes var inte alldeles normal och representativ (och det skulle snart bli än värre – rapporten skrevs strax innan krigsutbrottet)

nu har det förflutit fyra år och mycket har hänt som påverkat både elsystemet och prisbilden
  • gaspriset har gått ner, men utsläppsrätterna (för att få elda upp gasen) har stigit
  • överföringskapaciteten från norr till söder har ökat
  • det har tillkommit cirka 2 GW vindkraft i SE3 och SE4 (ja, landbaserad förstås – och lejonparten i SE3 förstås)
  • det har tillkommit runt 4.5 GW solkraft i SE3 och SE4
så tittar vi på det faktiska utfallet på elpriset under samma period som Energiforsk (alltså september-november) för både 2021 och 2025 – men kompenserar 2025 elpriser för inflationen och sämre växlingskurs för kronan mot Euron så kan vi rita (med Energiforsks graf i bakgrunden):

Graf som visar elprisutveckling i SE4 för september-november 2021 och 2025, jämför olika scenarier inklusive Ringhals och vindkraftsalternativ.

priset hösten 2025 var 43% lägre än priset 2021

så går det idag att säga ...om Ringhals hade varit kvar hade vi haft 42% lägre elpris, för det har Energiforsk visat... ?

där jag vill mena att det resonemanget inte alls fungerar

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Tittar vi på exempelvis Japan så har de återtagit nedlagda kärnkraftverk.
jag tror att en korrektare beskrivning är att man stängde av samtliga 54 reaktorer efter Fukushima-olyckan, och myndigheterna skärpte säkerhetskraven för kärnkraften vilket påkallade ombyggnationer – efter att åtgärder vidtagits och reaktorerna nagelfarits kan dom godkännas för fortsatt drift

vid det här laget har 15 stycken fått kostsamma, utökade skyddsåtgärder, blivit noggrant avsynade och har återupptagit driften igen

för ett tjugotal reaktorer har man bedömt att ombyggnationerna blir olönsamma och där har man valt att permanent stänga ner reaktorerna; för det resterade tjugotalet håller ungefär häften på med ombyggnationer, och de övriga befinner sig i avstängt vänteläge – fortfarande utan beslut om investeringar eller nedläggning

jag tror inte att man har lagt ner något kärnkraftverk; för att sen komma på att "vi behöver nog den där reaktorn" och gick och vred om startnyckeln

• Gilla
djac
  • Laddar…
harka harka skrev:
jag tror att en korrektare beskrivning är att man stängde av samtliga 54 reaktorer efter Fukushima-olyckan, och myndigheterna skärpte säkerhetskraven för kärnkraften vilket påkallade ombyggnationer – efter att åtgärder vidtagits och reaktorerna nagelfarits kan dom godkännas för fortsatt drift
Jag säger inte emot att ovanstående är sant, men förstår inte på vilket sätt det gör min beskrivning inkorrekt.
harka harka skrev:
jag tror inte att man har lagt ner något kärnkraftverk; för att sen komma på att "vi behöver nog den där reaktorn" och gick och vred om startnyckeln
Och? Min poäng är att man återtog nedlagd kärnkraft. I Sverige låtsades motståndarsidan som om det vore mer eller mindre omöjligt även för en relativt välhållen anläggning som R1.

B bjorn.abelsson skrev:
Konsensus om att på sikt avskaffa kärnkraften fanns fram till 2018
Så det påstår du, för att sedan nedan beskriva över ett antal episoder hur det inte rådde konsensus, utan att det var ett cyniskt politiskt spel där bl.a. S och M förhandlade bort sin faktiska position för andra fördelar.
B bjorn.abelsson skrev:
Palme insåg att S för att kunna återta regeringsmakten måste spela med i C:s kärnkraftskritik. Tack vare olyckan i Harrisburgh kunde S avpolitisera kärnkraftsfrågan med en folkomröstning och S kunde bilda regering igen 1982.

Nästa borgerliga regering kom 1991. För att få med C i sitt regeringsunderlag var Carl Bildt tvungen att i sin regeringsförklaring lova att planerna för att avveckla kärnkraften skulle ligga fast. Makten hellre än kärnkraften, alltså. Ändå klarade Bild bara en mandatperiod och S återkom i regeringen 1994.

Inför valet 2006 lyckades Fredrik Reinfeldt samla borgerligheten i Alliansen. Priset för C:s medverkan denna gång var Alliansens energiavtal från 2009. C gav då upp sitt långa motstånd mot kärnkraften mot löftet att eventuell ny kärnkraft endast skulle byggas om det kunde ske utan statligt stöd och att det långsiktiga målet fortfarande skulle vara en avveckling av kärnkraften. Reinfeldt kungjorde att "Kärnkraftsparentesen förlängs".

2014 kunde S åter bilda regering, eftersom de borgerliga partierna då inte ville regera med stöd av SD. Stefan Löfvén, som 2009 hade kritiserat Alliansens energiavtal som alltför negativt för kärnkraften, insåg att det behövdes en långsiktig, blocköverskridande överenskommelse om energipolitiken. En sådan överenskommelse träffades 2016, då M, KD, C, S och MP skrev under ett gemensamt avtal. Överenskommelsen var i huvudsak densamma som Alliansens avtal från 2009. Men redan 2018 lämnade M och KD överenskommelsen
Jag vet inte om du inte ser det själv, trots att du skriver det svart på vitt.

Allt sedan kärnkraftsomröstningen har det funnits en opinion med stöd i riksdagen (sällan majoritetsstöd dock) för fortsatt kärnkraftsdrift. Den riggade folkomröstningen må ha lagt en våt filt över kärnkraftsfrågan (där man trots allt byggde ut kärnkraften i fem år till efter omröstningen) i 30 år eller så, men någon konsensus i egentlig mening om nedläggningen fanns sedan inte. Som du själv beskriver flyttades istället politiken successivt i en mer kärnkraftsvänlig inställning trots att varje uppgörelse hade rena motståndare som C eller Mp med sig.

Det är därtill fel att tala om konsensus eftersom det dels var kompromisser mellan motstridiga viljor, dels exempelvis Fp ställde sig utanför uppgörelsen 2014 för att den var för kärnkraftsfientlig.

Redigerat:
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
S
harka harka skrev:
Energiforsk modellerade systemet utgående från situationen september-november 2021 – en period då elpriset var osedvanligt högt (högt gaspris då tillgången på naturgas inför vintern såg mycket bekymmersam ut)
Håller med om att den rapporten inte är särskilt aktuell.

Den stödjer dock att priset påverkas.

Hade dessutom varit betydligt mer intressant om den tittat på en period över hela uppvärmningssässongen.

Nov - mars exempelvis.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
S
B bjorn.abelsson skrev:
Med 30 TWh överskottsel förefaller behovet inte vara överhängande. Den ökning av elanvändningen som skulle motivera ny elproduktion tar ju också ett tag att bygga upp.
Menar du att vi har 30TWh till övers att exportera när vårat eget behov peakar?

Det låter så på ditt resonemang.

Ökad elanvändning får vi ju automatiskt vid kall väderlek.

Läste du ens mitt inlägg?

• Gilla
cbrolin
  • Laddar…
Mikael_L
Det är väl rätt självklart att priset påverkas om det blir mer eller mindre produktion.
T.ex ökar elpriset för det mesta när elproduktionen ökar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.