804 606 läst ·
22 080 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jag tycker också att marknadsmodell är att föredra men har ändå genom observationer kunnat konstatera att misslyckandefrekvensen är 100% för vissa områden.D daVinci skrev:Ja det flesta du nämner har/hade just offentlig sektor i hela landet. (Ryssland har väl inte det, men Sovjet hade det så).
Betyder det att du är okunnig om att det är/var offentlig sektor.
Det offentliga är en organisation med någon potentat i toppen. Som kan kommendera. Det är en egenskap hos det offentliga.
Teoretiskt skulle man ju då kunna förespråka någon sorts nattväktarstat men oavsett vad man tycker om det så är sannolikheten för att tillräckligt många skulle vara sugna noll.
Hm, vilket offentligt företag tillverkade bussar?D djac skrev:
När den privata entreprenören levererar efter kontrakt, så låter det som ditt missnöje riktas mot denne och inte mot den offentliga upphandlaren som beställt det den privata levererarD djac skrev:Detta är som sagt det sämsta upplägget ett samhälle kan utsättas för, regionen upphandlar regelbundet busskörningen på entreprenad, lägst pris vinner och när kontraktet väl är vunnet så handlar det om att leverera så lite som möjligt men trots detta fortsätta få betalt och undvika att kontraktet hävs, för det ska det oerhört mycket till för.
I det privata upphandlar vi också. Men om vi klantar oss är det faktiskt vårat eget misstag. Varför är det inte så när det offentliga upphandlar?
Skånetrafiken bygger inte bussar, de kör linjetrafik, bussarna är av kända märken, det är trafiken detta handlar om.D daVinci skrev:Hm, vilket offentligt företag tillverkade bussar?
När den privata entreprenören levererar efter kontrakt, så låter det som ditt missnöje riktas mot denne och inte mot den offentliga upphandlaren som beställt det den privata levererar
I det privata upphandlar vi också. Men om vi klantar oss är det faktiskt vårat eget misstag. Varför är det inte så när det offentliga upphandlar?
Det handlar nog om utebliven konkurrens, sen är det oftare en anna typ av tjänster, de är samhällsbärande och har ett annat syfte än de man köper som bolag. Att outsourca, en business jag tillbringad decennier inom, kommer också med för och nackdelar som liknar de man ser i de offentligt upphandlade men har inte riktigt samma betydelse som samhällskritiska funktioner.
Många gråsossar i förvaltningarna tror att man måste välja lägsta pris och att man inte behöver skriva särskilt ingående om vad som ska levereras.D djac skrev:Ja,
Detta är som sagt det sämsta upplägget ett samhälle kan utsättas för, regionen upphandlar regelbundet busskörningen på entreprenad, lägst pris vinner och när kontraktet väl är vunnet så handlar det om att leverera så lite som möjligt men trots detta fortsätta få betalt och undvika att kontraktet hävs, för det ska det oerhört mycket till för.
Och nu verkar de bli lite skraja när det börjar diskuteras tjänstemannaansvar.
Hur skulle det se ut, tjänstemannaansvar då eller...?D daVinci skrev:Hm, vilket offentligt företag tillverkade bussar?
När den privata entreprenören levererar efter kontrakt, så låter det som ditt missnöje riktas mot denne och inte mot den offentliga upphandlaren som beställt det den privata levererar
Ok, du skrev ja, så jag trodde det gällde frågan om offentligt tillverkade bussar.D djac skrev:
I det privata upphandlar vi. Och det har ökat genom åren då mer och mer köps in. Vi är inte samma mångsysslare nu som vi var på 80-talet.D djac skrev:Det handlar nog om utebliven konkurrens, sen är det oftare en anna typ av tjänster, de är samhällsbärande och har ett annat syfte än de man köper som bolag. Att outsourca, en business jag tillbringad decennier inom, kommer också med för och nackdelar som liknar de man ser i de offentligt upphandlade men har inte riktigt samma betydelse som samhällskritiska funktioner.
Det går att bygga upp kompetens för upphandlingar. Och just busstrafik har upphandlats länge.
Jag vet inte om det där handlar om en ovanligt oduglig upphandling. Eller om du är arg på leverantören fast denne bara levererar det som är beställt. Det är inte privat sektors fel om de levererar det som är beställt
Ja, jo, de ska ju hålla sig till lagen, sen tror jag inte det spelat roll, det enda sättet att öka avkastningen är att försämra leveransen och då gör man såklart det, det är helt självklart.K karlmb skrev:
Jag är inte arg på leverantören, de gör precis det ett företag med det avtalet ska göra, maxa avkastningen.D daVinci skrev:Ok, du skrev ja, så jag trodde det gällde frågan om offentligt tillverkade bussar.
I det privata upphandlar vi. Och det har ökat genom åren då mer och mer köps in. Vi är inte samma mångsysslare nu som vi var på 80-talet.
Det går att bygga upp kompetens för upphandlingar. Och just busstrafik har upphandlats länge.
Jag vet inte om det där handlar om en ovanligt oduglig upphandling. Eller om du är arg på leverantören fast denne bara levererar det som är beställt. Det är inte privat sektors fel om de levererar det som är beställt
Vi upphandlar mer och mer och det som upphandlas är allt sämre och sämre.
Det är inte fel. Det tenderar vi i privat sektor också att göra.K karlmb skrev:
Det kan man undra var dom får ifrån. Det är just det man behöver göra.K karlmb skrev:
Antagligen är dom vana vid mer godtycke och korruption. Men det är i så fall där problemet ligger.
Inte hos utförarna i privat sektor. De måste utföra det som är beställt. Annars blir det böter.
Alla som någon deltagit i en offentlig upphandling vet, att i bästa fall 5-10% av förfrågningsunderlaget består av beskrivning av uppdraget och hur det prisutvärderas.
Resterande är byråkratiskt mumbojumbo om allt från likabehandlingsfrågor och kvalitetssystem, miljö osv. osv osv.
Resterande är byråkratiskt mumbojumbo om allt från likabehandlingsfrågor och kvalitetssystem, miljö osv. osv osv.
Har inte det bara med att göra att kostnaderna stiger rent generellt och det offentliga måste pruta mer och mer på det som skall göras.D djac skrev:
Bara titta på vad en snickare kostar per timme och hur det har ökat genom åren.
Att höja skattekvoten fungerar inte. Så antingen blir det högre avgifter eller lägre service-nivå.
Att man upphandlar hos privat sektor är för att den är effektivare och man kan klämma ut en högre servicenivå.
Vad som skulle vara effektivast vore att inte upphandla ett skit, utan premiera offentliga förvaltare som gör bra affärer.D daVinci skrev:Har inte det bara med att göra att kostnaderna stiger rent generellt och det offentliga måste pruta mer och mer på det som skall göras.
Bara titta på vad en snickare kostar per timme och hur det har ökat genom åren.
Att höja skattekvoten fungerar inte. Så antingen blir det högre avgifter eller lägre service-nivå.
Att man upphandlar hos privat sektor är för att den är effektivare och man kan klämma ut en högre servicenivå.
En leverantör kan då enkelt gallras bort om de gör ett ruttet jobb, då får de inga beställningar.