805 069 läst ·
22 100 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jag tycker att du drar lite stora växlar, ser ingen fara att vissa saker drivs gemensamt, däremot ser jag stora faror och mycket negativa konsekvenser redan idag, när vattnet grumlas, dvs sånt som borde drivas gemensamt av politikreligiösa skäl "privatiseras" och konsekvenserna blir de klassiska, fördyring/försämring av verksamheten och ökade overheadkostnader för kontroller, byggande av regelverk och administration.D daVinci skrev:Desto mer som läggs över i offentlig sektor desto mer blir vi som Nordkorea.
Nog måste väl det gå att förstå?
Pss skulle man få positiv tillväxt i NK om man tillät ett visst mått av privat sektor. Då skulle NK röra sig mot Sydkorea map ekonomi.
Under Maos tid i Kina så hade man ungefär 0 tillväxt. Precis som i NK. Men när man införde ekonomiska frizoner exploderade tillväxten och folket i kina fick det bättre. Detta är förväntat och trivial kunskap.
Empiri världen över är enormt stark på detta.
Det är inte solidaritetshandling med Kim Jong-Un att bre sin egen macka!
I många fall tog ju staten över i redan utdöende branscher. Tror du vi hade haft en blomstrande Tekoindustri i Sverige idag om staten inte blandat sig i?Z Zodde skrev:
För att slippa skriva en "bok" för dig, så kan jag nämna Covid pandemiutbrottet 2020-2022.M mats.3 skrev:
Sverige klarade detta klart bättre än många länder (trotts allt), & det var tur att inte moderaterna satt i regering då, för den "utgången" hade med största sannolikhet blivit förödande.
Staten byggde vattenkraft vid Porjus 1915 och Olidan 1910 & var tidiga stora statliga satsningar för att elektrifiera järnvägen och industrin. Harspångets kraftverk b.la
Det finns ungefär 2 000 vattenkraftverk i Sverige. Av dessa är det svenska staten, primärt genom Vattenfall (tidigare Kungliga Vattenfallsstyrelsen), som har byggt en betydande majoritet av de stora, storskaliga kraftverken, särskilt utbyggnaden av de stora norrlandsälvarna från 1910-talet fram till 1970-talet.,
Så nu lärde du dig något 😉
Det hade aldrig hänt idag, nu hade det stått en minister och lekt sakkunnig istället. Det självförtroendet och integriteten våra ministrar hade då är bortblåst.J jawen skrev:För att slippa skriva en "bok" för dig, så kan jag nämna Covid pandemiutbrottet 2020-2022.
Sverige klarade detta klart bättre än många länder (trotts allt), & det var tur att inte moderaterna satt i regering då, för den "utgången" hade med största sannolikhet blivit förödande.
Staten byggde vattenkraft vid Porjus 1915 och Olidan 1910 & var tidiga stora statliga satsningar för att elektrifiera järnvägen och industrin. Harspångets kraftverk b.la
Det finns ungefär 2 000 vattenkraftverk i Sverige. Av dessa är det svenska staten, primärt genom Vattenfall (tidigare Kungliga Vattenfallsstyrelsen), som har byggt en betydande majoritet av de stora, storskaliga kraftverken, särskilt utbyggnaden av de stora norrlandsälvarna från 1910-talet fram till 1970-talet.,
Nej, nja, jag tycker att det finns ett mönster men det jag menar är att det förekommit överraskningar åt bägge hållen förr så helt säkert vet man inte förrän någon har testats i jobbet. Sen är det ju personlig smak, jag vet ju vad jag värdesätter, andra tycker helt olika. Men det som vi startade med är väl ett exemepl på vad jag gillar, att man trots enorm press både nationellt och internationellt klarar att avhålla sig från ministerstyre, man backar vetenskapen och de sakkunniga (det var ju ett sådant problem) man avhåller sig från att profitera på en katastrof etc. Kort sagt värdig integritet.S Snikholt skrev:
Jag vet att det finns de som hade velat se mer repression och ministerstyre och de tycker såklart tvärtemot vad jag gör.
Rimligt.D djac skrev:Nej, nja, jag tycker att det finns ett mönster men det jag menar är att det förekommit överraskningar åt bägge hållen förr så helt säkert vet man inte förrän någon har testats i jobbet. Sen är det ju personlig smak, jag vet ju vad jag värdesätter, andra tycker helt olika. Men det som vi startade med är väl ett exemepl på vad jag gillar, att man trots enorm press både nationellt och internationellt klarar att avhålla sig från ministerstyre, man backar vetenskapen och de sakkunniga (det var ju ett sådant problem) man avhåller sig från att profitera på en katastrof etc. Kort sagt värdig integritet.
Jag vet att det finns de som hade velat se mer repression och ministerstyre och de tycker såklart tvärtemot vad jag gör.
Och naturligtvis påverkar ens egen bevekelsegrund, hur man uppfattar det som kommer ur politikernas mun. Du och jag har tex. rätt olika synsätt på hur saker bör göras eller ligger till, men jag tror grundläggande värderingar är rätt likartade.
Detta inlägg är verkligen bra. Tack för dina kloka ord🙏🏻H hovapettson skrev:Jodå, det är vackert, men Harka slår in vidöppna dörrar - allt det där vet vi, vi som har varit med ett tag. Poängen är inte att allt klimatforskande är värdelöst "för titta ba - höhö - man varnade för istid på 70-talet - höhö" utan att journalister (eg rubriksättare) är sugna på att gasta om allt möjligt för att sälja tidningar. Efter det heta 30-talet följde en betydligt svalare 30-årsperiod (normal klimatcykel) och det kom sådana larm. Inget allvarligt alls.
Sedan följde en lång tid av uppvärmningshot (AGW) som härstammade koldioxidhypotesen härledd från Tyndall via Arrhenius och senare Mauna Loa-observationerna. Plus en hel del ungdomlig civilisationskritik i största allmänhet. I den mån man alls kan lita på temperaturppgifter från äldre tider så har vi en uppvärmning sedan 1800-talet. Många kallar det återställning från en ovanligt lång nedkylning. Nu är det mer "klimat" än "värme" i nyhetsrapporteringarna, men man trummar på trots att IPCC:s senaste riskanalyser har mildrat katastrofscenariorna.
Under Jordens historia varierar gassammansättningen kraftigt och just nu tillför mänsklig aktivitet koldioxid årligen i Pg-skala (miljarder ton). Har detta någon påverkan? Ja, troligen. Men är det väsentligt? Kanske. Kan vi göra något åt saken? Nej, men vi kan försöka så gott det går.
Många mänskor - mycket aktivitet - stor energiomsättning - stora utsläpp. Vi kommer inte ur det. Känn lite flygskam om du så önskar och betala mer för din resa. Då har du lite mindre pengar att köpa oxfilé för. Så dubbel bonus där.
Men jag är helt enig med dig: Låt oss konversera på ett rimligt vis. Var dock försiktig med det där att "FAKTA" är mitt heliga svärd som jag hugger dina diaboliska argument i bitar med. (Exempel: De säkra temperaturuppgifterna på världsomspännande nivå är nog satellitmätningarna som alltså finns fr o m 1979.)
Hur många var det som dog pga idiotiska råd ifrån Tegnell sen som sagt sen var det väl inte sossarna som styrde smittskyddet och som sagt hur länge ska dom leva på gamla meriter.J jawen skrev:För att slippa skriva en "bok" för dig, så kan jag nämna Covid pandemiutbrottet 2020-2022.