useless useless skrev:
Jag vet inte. Men Nordkorea fick i alla fall några Volvobilar.
Det är många diktaturer som handlat med sossarna.

D daVinci skrev:
Ja, som man kan se här var det tur att vi kom ur vägen ned mot mot misär som rullade på då. Men det dröjde ju innan vi kom ur nedgången.
Utveckla gärna "hur vi kom ur vägen mot misär" & hur vi kom "in i misär"
Jag vill höra din teori 👍

D djac skrev:
Jag tycker att du drar lite stora växlar, ser ingen fara att vissa saker drivs gemensamt, däremot ser jag stora faror och mycket negativa konsekvenser redan idag, när vattnet grumlas, dvs sånt som borde drivas gemensamt av politikreligiösa skäl "privatiseras" och konsekvenserna blir de klassiska, fördyring/försämring av verksamheten och ökade overheadkostnader för kontroller, byggande av regelverk och administration.

Det är inte solidaritetshandling med Kim Jong-Un att bre sin egen macka!
Jag lyfter fram rena fundamenta. Sådant som har enorm empiri.

Det är väl fritt fram för var och en att mena att dom föredrar att offentlig sektor sköter saker och accepterar att det blir Trabantnivå på det.

Det jag invänder emot är när folk förordar att det offentliga skall sköta saker och inbillar sig och andra att det blir BMW-nivå.
Det är på samma nivå som att köpa en lott och vara övertygad om att få högsta vinsten. Och när man inte får det så skyller man på fusk hos lotteriet.

Ser det mer som folkbildande att jag lyfter fram vanföreställningarna.

D
D daVinci skrev:
Jag lyfter fram rena fundamenta. Sådant som har enorm empiri.

Det är väl fritt fram för var och en att mena att dom föredrar att offentlig sektor sköter saker och accepterar att det blir Trabantnivå på det.

Det jag invänder emot är när folk förordar att det offentliga skall sköta saker och inbillar sig och andra att det blir BMW-nivå.
Det är på samma nivå som att köpa en lott och vara övertygad om att få högsta vinsten. Och när man inte får det så skyller man på fusk hos lotteriet.

Ser det mer som folkbildande att jag lyfter fram vanföreställningarna.
Det är mycket offentligt drivet som är BMW-nivå ( om man nu tycker att det är en hög nivå) och mycket privat drivet som är Trabant eller sämre.

Det är mycket som inte funkar att driva på en marknad och de flesta av våra försök har därför gått dåligt men som sagt personligen är jag störst motståndare till när man mixar de två, jag kan ha fel men det handlar nog om 100% misslyckanden.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är mycket offentligt drivet som är BMW-nivå ( om man nu tycker att det är en hög nivå) och mycket privat drivet som är Trabant eller sämre.
Vad tänker du på då då?

Notera nu att en offentlig taxiverksamhet som köper in BMW kan du inte hylla och peka på vilka bra bilar den offentliga verksamheten har.

Var har du någon offfentlig biltillverkare, som inte lutar sig mot privat sektor, som överlever i konkurrensen?

Varför har vi inte en massa fantastiska produkter som levereras från offentlgi sektor i Nordkorea. Eller som levererades från Kina under Mao. Eller som levererades från öststaterna före meren rasade.

Svaret är enklet. Organisationsformen offentlig sektor är svårt defekt och saknar incitament till förbättringar och ägnar sig mest åt korruption och mygel då det är det som ger mest för människorna i den.

D
D daVinci skrev:
Vad tänker du på då då?

Notera nu att en offentlig taxiverksamhet som köper in BMW kan du inte hylla och peka på vilka bra bilar den offentliga verksamheten har.

Var har du någon offfentlig biltillverkare, som inte lutar sig mot privat sektor, som överlever i konkurrensen?

Varför har vi inte en massa fantastiska produkter som levereras från offentlgi sektor i Nordkorea. Eller som levererades från Kina under Mao. Eller som levererades från öststaterna före meren rasade.

Svaret är enklet. Organisationsformen offentlig sektor är svårt defekt och saknar incitament till förbättringar och ägnar sig mest åt korruption och mygel då det är det som ger mest för människorna i den.
Det finns många privata företag som är urusla och bedrar både kunder och myndigheter. Exempel på saker som blir riktigt dåligt i privat regi, om vi ska hoppa över de mest uppenbara och laddade, är busstrafiken.

Använder Skånetrafiken som jag känner bäst, sen bussdriften lades ut på entreprenad så är det försämringar över hela linjen, allt bara sämre. Detta är också ett perfekt exempel på när man "privatiserar" något delvis, man kombinerar det sämsta av två världar och blir förvånad när det blir kasst.

D daVinci skrev:
En person som likställer Sveriges offentliga sektor med Nordkorea, Kina, Ryssland & Nicolae Ceaușescu Rumänien, Robert Mugabe Zimbabwe, Pol Pot Kambodja, Idi Amin Uganda osv osv.

Ingen ide att ens diskutera med dig, hissen går inte ända upp!

Suvi5700
J jawen skrev:
En person som likställer Sveriges offentliga sektor med Nordkorea, Kina, Ryssland & Nicolae Ceaușescu Rumänien, Robert Mugabe Zimbabwe, Pol Pot Kambodja, Idi Amin Uganda osv osv.

Da Vinci har en bra poäng i sin undran

K krfsm skrev:
Alla de här resonemangen bygger på att elektrolysörer kommer att vara billiga, så att det inte spelar någon roll om man gödslar med dem. Det vore himla chict om det var så, men vi är definitivt inte där än på långa vägar.
Osagt hur det blir med framtida priser på elektrolysörer så kan det vara värt att nämna att det finns omfattande empirisk kunskap om vad som händer i en liberal ekonomi om föräsljningsvolymer ökar för en produkt.
Det leder till att det då uppstår förväntad lönsamhet för kapitalägare att investera i arbete med förbättringar/förbillligande vilket leder till att pris/prestanda förbättras. Och det leder till ökad försäljning Repeat.

Skulle världen ha valt en väg mot vätgasdrivna fordon skulle vi få se den utveckligen och prisfall på elektrolysfunktionen.
(Som det nu ser ut med fortsatt priserosion av batterier så kommer batterilösningen vinna).

Med de priser som nu är på batterier så lär det vara klart lönsamt för en vindkraftspark att etablera ett lager som man producerar till när priset är lågt, och säljer från när priset är högt.

Och solparker (kanske mer söderöver) lär tjäna på att etablera lager. Av flera skäl. Tiden när vi får negativa priser från Tyskland på sommaren lär gå mot sitt slut.

D djac skrev:
Det finns många privata företag som är urusla och bedrar både kunder och myndigheter. Exempel på saker som blir riktigt dåligt i privat regi, om vi ska hoppa över de mest uppenbara och laddade, är busstrafiken.

Använder Skånetrafiken som jag känner bäst, sen bussdriften lades ut på entreprenad så är det försämringar över hela linjen, allt bara sämre. Detta är också ett perfekt exempel på när man "privatiserar" något delvis, man kombinerar det sämsta av två världar och blir förvånad när det blir kasst.
Det var kanske inte så övertygande. Utan mer känslobaserade upplevelser.
(Hade det offentliga tidigare bussar från offentlig sektor?)

Vidare så undrar jag varför inte någon konkurrent etablerar sig och levererar bättre och konkurrerar ut de som gör mindre bra ifrån sig?
(Svaret är nog att det offentliga förbjuder det).

K karlmb skrev:
Hela grejen med vätgaslagring för stålproduktion har ju fallit redan. Det var för svårt och/eller dyrt. Nu måste de bränna el 24/7/360 och vem får ta den smällen på "marknaden "?
Förmodligen får samtliga i kundkollektivet suga på den sura kostnadskaramellen, till lite olika omfattning.

• Arg
karlmb
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, en, hur ska denna produceras, du nämnde själv den viktigaste egenskapen sist?
Inte för att jag riktade frågan till dig, men…

Det får du fråga de som har detta som specialområde, men rimlig kostnad och stadigvarande tillgång är båda otroligt viktiga faktorer. Vad ”de som vet och är i bestämmandeposition” rangordnar högst kan endast de svara på.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
D daVinci skrev:
Det var kanske inte så övertygande. Utan mer känslobaserade upplevelser.
(Hade det offentliga tidigare bussar från offentlig sektor?)

Vidare så undrar jag varför inte någon konkurrent etablerar sig och levererar bättre och konkurrerar ut de som gör mindre bra ifrån sig?
(Svaret är nog att det offentliga förbjuder det).
Ja,

Detta är som sagt det sämsta upplägget ett samhälle kan utsättas för, regionen upphandlar regelbundet busskörningen på entreprenad, lägst pris vinner och när kontraktet väl är vunnet så handlar det om att leverera så lite som möjligt men trots detta fortsätta få betalt och undvika att kontraktet hävs, för det ska det oerhört mycket till för.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
J jawen skrev:
Ja det flesta du nämner har/hade just offentlig sektor i hela landet. (Ryssland har väl inte det, men Sovjet hade det så).
J jawen skrev:
Betyder det att du är okunnig om att det är/var offentlig sektor.

Det offentliga är en organisation med någon potentat i toppen. Som kan kommendera. Det är en egenskap hos det offentliga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.