Mikael_L
Tja, den frågan ska ju inte jag försöka besvara, jag ser ju gärna mer kärnkraft.
Och jag anser att SE4 är den enda vettiga platsen i Sverige för detta.
Barsebäckstomten känns rätt perfekt, den valdes ju noga på sin tid, duger fint fortfarande.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Barsebäckstomten känns rätt perfekt
Perfekt för vem? Hade det inte varit för dess geografiska position hade nog inte staten tvångsstängt Barsebäck.
Mikael_L Mikael_L skrev:
den valdes ju noga på sin tid
Är du säker? Själv tror jag att den valdes slarvigt utifrån en väldigt skånsk karta. Rimligt avstånd från Malmö och Landskrona, absolut, men närmast så nära Köpenhamn det gick att komma.

Vad gäller viktade priser borde väl månadsmedelpris gånger månadsvolym ge lite bättre siffror än att bara prata månadspriser.

Jag är dock inte intresserad nog för att göra fotarbetet. Och där har ju @Mikael_L en god poäng. Om ingen som tror att de siffror som faktiskt presenteras är undermåliga gitter ta fram en seriös motbild ska vi kanske kollektivt sitta ner.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om ingen som tror att de siffror som faktiskt presenteras är undermåliga gitter ta fram en seriös motbild ska vi kanske kollektivt sitta ner.
Det tycker jag är ett fundamentalt tankefel, det kan absolut inte vara något krav på att man ska göra en alternativ uträkning för att påpeka metodikfel i resultat som presenteras.
Den som presenterar en slutsats måste vara den som kan försvara metodiken och visa att det man hävdar är korrekt underbyggt.
Sen är det såklart fritt fram att ignorera kritiken, det är ett öppet forum och alla får lov att bilda sig sin egen uppfattning om de olika argumenten, det är ju ingen peer review journal där bidraget blir utkastat.

Mikael_L
Vad gäller viktade priser borde väl månadsmedelpris gånger månadsvolym ge lite bättre siffror än att bara prata månadspriser.
Ja ett problem är vad man ska vikta mot.
Men en första hyggligt god ansats är väl att ta den sålda volymen el totalt, för samma tid.
Då stämmer det ju förstås inte för någon, men det blir lite typ ett genomsnitt av alla.
Men även serverhallar och stålverk kommer ju med då.

månadsmedelpris gånger månadsvolym
Missar ju förstås mer än om man väljer timpris gånger timvolym, för det senare får ju med att det är billigare på natten (men ibland mitt på dagen) och att förbrukningen även skiljer över dygnet (inte bara årstider).
Jag anser inte att någon gör fel om de förenklar, ibland är halvhyfsade siffror bättre än inga alls, men perfekta siffror.
Dock är det bra att redovisa hur det har räknats fram i alla fall.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
A ajn82 skrev:
för att påpeka metodikfel i resultat som presenteras.
Men du beskyller mig hela tiden falskt för att ha fel, på siffrorna eller metodik.
Och så är det inte.
Jag redovisar aritmetiska medelvärden, och jag är öppen med det.
Både siffrorna och metodiken är sann, korrekt och felfri.

Jag är ledsen att du önskar bearbeta datat på ett annat sätt men är för slö för att göra det utan istället bara falskt angriper mig och antyder att jag skulle ha fel.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Mikael_L
Perfekt för vem? Hade det inte varit för dess geografiska position hade nog inte staten tvångsstängt Barsebäck.
Tja, jag tänker väl mest, typ, tekniskt.
Nära kylvatten, färdig infrastruktur (stamnätet, vägar, hamn), nära ett stort elbehov.
Förbättrar funktionen för sydvästlänken (där tror jag Karlshamn är sämre, som jag annars sätter på andra plats för bra lägen i SE4).

Jag glömde helt enkelt bort danskjävlarna, sorry ... :D

• Haha
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Det tycker jag är ett fundamentalt tankefel, det kan absolut inte vara något krav på att man ska göra en alternativ uträkning för att påpeka metodikfel i resultat som presenteras.
Det var å andra sidan inte heller vad jag sa. Jag sa att om ingen av oss gör det så blir vi till slut bara gnälliga.

Jag tycker att många av dem som tar fram siffror är bra på att vara transparenta med hur de räknat, vilket gör att man kan säga emot bara på teoretisk grund. Men vill man verkligen motbevisa någon får man nog leva med att man behöver ssmla lite data själv.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men du beskyller mig hela tiden falskt för att ha fel, på siffrorna eller metodik.
Och så är det inte.
Jag redovisar aritmetiska medelvärden, och jag är öppen med det.
Både siffrorna och metodiken är sann, korrekt och felfri.

Jag är ledsen att du önskar bearbeta datat på ett annat sätt men är för slö för att göra det utan istället bara falskt angriper mig och antyder att jag skulle ha fel.
Ja, du har räknat ut precis det du påstår (efter jag frågade hur du egentligen hade räknat), sen anser du att det är en bra indikator på hur kostanden för el utvecklats, och jag menar på att det inte är det utan det finns systematiska problem med metodiken.

Jag har gett en massa exempel på alternativa scenarion för att visa på vilket sätt din metodik leder till problem, ingen av dessa har du bemödat dig bemöta.

Hade datan funnits lätt tillgänglig hade jag gärna gjort uträkningen, men eftersom den inte är det så känner jag inget behov av att göra det, men förbehåller mig ändå rätten att förklara när jag ser slutsatser dras av den begränsade data som finns tillgänglig, när de inte nödvändigtvis är sanna och definitivt inte entydigt bevisade.

I ett mer statiskt scenario hade problemet varit mindre, men eftersom vi ser ökande varians på elpriset, både på kort och långsikt, så ökar det systematiska felet, vilket gör det viktigare med en stringent analys.

Men det här är en subdiskussion jag egentligen valde att lämna för länge sedan eftersom jag inte tror vi kommer längre, så inget jag vill fortsätta älta sida upp och ner.

Jag avslutar därför mitt deltagande igen med ett helt nytt dumt exempel, det är midsommar och brist på jordgubbar som vanligt, det finns två leverantörer i staden. Den ena har ett totalt lager på 1000 L jordgubbar och säljer för 50 kr/L, den andra har 10 000 L och säljer för 100 kr/L. Båda säljer givetvis slut på allt. Vad var snittpriset på jordgubbar den här midsommar?

Året innan hade båda 5000 L och sålde för 75 kr/L, har priset gått upp, ner eller förblivit oförändrat?

Redigerat:
Det var å andra sidan inte heller vad jag sa. Jag sa att om ingen av oss gör det så blir vi till slut bara gnälliga.

Jag tycker att många av dem som tar fram siffror är bra på att vara transparenta med hur de räknat, vilket gör att man kan säga emot bara på teoretisk grund. Men vill man verkligen motbevisa någon får man nog leva med att man behöver ssmla lite data själv.
Då är vi överens, jag kan också önska att någon som har mer tid, eller tycker det är tillräckligt roligt för att motivera insatsen faktiskt gör uträkningen, för mig känns det alldeles för mycket som jobb...
Det är ju inte alls omöjligt att @Mikael_L har rätt i sin slutsats även om jag inte anser att han lyckats bevisa det, jag lämnar min feedback på metodiken i en önskan om att lyfta den allmänna nivån och förståelsen för statistik för alla i tråden.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…

Är du säker? Själv tror jag att den valdes slarvigt utifrån en väldigt skånsk karta. Rimligt avstånd från Malmö och Landskrona, absolut, men närmast så nära Köpenhamn det gick att komma.
Danmark vill ju gärna köpa elen, så det är väl inte orimligt att den produceras nära deras gräns 🤣

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Precis, take or leave it ... ;)

Jag är inte heller för att man anpassar sig till kärnkraftsfobiker mer än man gör till elallergiker eller andra fobiker, men det görs ju, så då får vi leva med det.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har hämtat hem offentlig statistik från säkra källor.
Nordpool, Svenska kraftnät, gaspriser från Dutch TTF handelsplats.
Jag kör månadsmedelvärden under de senaste 6 åren, så det kommer med data 3 år före nedläggningen av Ringhals 2, och tre år efter, dvs 2 år efter nedstängningen av R1.

Första grafen.
Produktion i Sverige, alla kraftslag
Import
Export (som redovisas som minus på Svenska kraftnät, de är noga med enheterna, så allt ska gå att addera utan att hålla på och mixtra med minustecken)
Alla värden är månadsvärden i GWh
[bild]
Problemet är även att det byggs massvis av datacenter som tillsammans motsvarar flera kärnkraft reaktorer, de har nyligen öppnat nya exportkabeln till Finland vilket också gör allt mycket värre.
Den dag Stegra drar igång sin produktion (slukar ca 8-9% av all el) så kommer vi tyvärr tycka dagens priser är billiga.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Ja det kommer att lösa många problem den dagen vi totalförbjuder onödig användning av AI. Färre lögner och mindre energiåtgång.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.