D Dilato skrev:
..och därför måste vi ha interna gränsövergångar inom landet som nästan inga andra länder har?
Ja, annars så måste vi skaffa artificiella begränsningar och det var ju det Danmark klagade på.

D daVinci skrev:
Nja, Italien har många.
.men samma pris till konsument om jag fattat det rätt ?

Det är inledningsvis viktigt att notera att alla delar av EU är indelat i elområden. Men det normala är att landgränserna och el-områdesgränserna sammanfaller. Frankrike är alltså ett elområde. Polen är ett elområde, Finland är ett med mera. Reglerna för handel mellan elområden är för dessa länder därmed alltid också gränsöverskridande handel.

Det enda land inom EU som har elområden med stora prisskillnader för slutkunder inom landet är Sverige. Danmark har elområden av historiska skäl – de har i praktiken två olika nät – men planerar för likartade priser. Italien har elområden för kraftproducenter, men slutkunder betalar samma priser i hela landet; Prezzo Unione Nationale.

https://second-opinion.se/permanenta-skillnader-mellan-landets-elomraden-inte-meningen/

• Gilla
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Effektbrist tror jag inte att vi har, men den låga fyllnadsgraden kommer att driva elpriserna. Det är dessutom unikt att ha så här låg fyllnadsgrad så tidigt på året. Det är ju det skall fyllas på. Det har knappt kommit någon snö i vinter i norra delen av landet. Om det inte börjar komma snö snart så blir det inte mycket till vårflod heller. Det kommer att lyfta elpriserna.

Sedan kombinerar vi detta med låg produktion från vinden. Det är ingen tillfällighet att elen är dyr också i norra 2/3 av landet just nu.
Jag vet inte varför du så villigt låter dig luras.
Fyllnadsgraden i våra vattenmagasin är över medel

https://www.energiforetagen.se/glob...ktuellt-magasinslage-sverige-veckorapport.pdf

Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Enkelt svar: för att vår el är billigare än i andra länder och att vi därför exporterar.
NEJ, helt fel.
Du får fundera ett varv till och återkomma.

D Dilato skrev:
.men samma pris till konsument om jag fattat det rätt ?

Det är inledningsvis viktigt att notera att alla delar av EU är indelat i elområden. Men det normala är att landgränserna och el-områdesgränserna sammanfaller. Frankrike är alltså ett elområde. Polen är ett elområde, Finland är ett med mera. Reglerna för handel mellan elområden är för dessa länder därmed alltid också gränsöverskridande handel.

Det enda land inom EU som har elområden med stora prisskillnader för slutkunder inom landet är Sverige. Danmark har elområden av historiska skäl – de har i praktiken två olika nät – men planerar för likartade priser. Italien har elområden för kraftproducenter, men slutkunder betalar samma priser i hela landet; Prezzo Unione Nationale.

[länk]
Norge? Inte i EU, men i samma samarbete. De har större skillnader i elpris än vad vi har.

Mikael_L Mikael_L skrev:
NEJ, helt fel.
Du får fundera ett varv till och återkomma.
Det var iofs inte fel, men det var bara halva sanningen. Den andra är att vi har flaskhalsar i överföringen som hindrar andra länder från att köpa elen från oss (det är därför elen blir billigare i norr där det produceras mer än man nyttjar, men trots det så kan man inte sälja all potentiell elexport vidare).

Men eftersom vi har stor produktion och billig el så vill andra länder köpa av oss, vilket gör att flaskhalsarna blir ett problem - för att vi inte kan fylla kablarna till grannländerna. Det var därför Danmark klagade och vi införde elområden.

Ironiskt nog så blev det ett problem för att danskarna klagade på Barsebäck - så att vi lade ned de verken.

Mikael_L
D Dilato skrev:
Man kan ju undra varför just norden ska ha elområden, resten av europa verkar klara sig bra utan och det gjorde sverige också tidigare...
Svaret är väldigt enkelt, vi har majoriteten av vår elproduktion i ena änden av landet, men konsumtionen i andra änden av landet.

Det är av samma anledning som Norge också har flera elområden.
Danmark som också är uppdelat i elområden har kanske inte av samma orsak (jag vet helt enkelt inte), Danmark är nämligen delat i två olika synkrona grid (det nordiska och det europeiska), så det kan vara anledningen till att Danmark har två elområden.

Hela Europa är uppdelat i elområden, så det är ju inte bara norden, men på de flesta ställen följer det landsgränser, men det har ju i praktiken samma effekter som vi i Sverige, bara att deras elområden är rätt stora.

Att länder i Europa inte behöver dela upp sig i elområden inom landet beror helt enkelt på att de INTE har den mesta elproduktionen i ena änden av landet och konsumtionen i andra.
Och detta kommer sig naturligtvis av att de har så mycket kol/gas/olje/kärn-kraft, och då är man ju självklart så smart att man bygger mest produktionsenheter närmast konsumtionen, men Sverige och Norge fann det däremot väldigt besvärligt att flytta älvarna till rätt plats.

Det är också fel att Sverige klarade sig bra utan elområden, det gjorde vi inte. Vi bröt mot lagar och regler, drog på oss ogillande och det kostade oss pengar i motköp.
När vi äntligen införde elområden så ordnade alla dessa saker upp sig på helt mirakulöst sätt.

Om Sverige skulle ha ett enda elområde, så skulle precis alla producenter leverera max, hela tiden, för att alla skulle ju få sälja till Europeiskt och finskt elpris.
Så deras säljbud på Nordpool skulle vara maximala i volym, och de ska sen vara garanterade dessa intäkter.
Samma med köparna, Finland, Danmark, Litauen, Norge osv, de skulle ju lägga massiva köpbud.

Så långt allt enkelt och frid och fröjd.
Men, då skulle Svenska kraftnät upptäcka att de inte kan transportera upphandlade volymer, de saknar kanske 1, 2 eller 6 GW i kapacitet, men de måste trots allt lösa detta, och det måste ske med motköp, dvs man löser ut alla ekonomiskt.
Så skulle den saknade kapaciteten vara säg 4 GW och elpriset på Nordpool 2 kr, så kostar det Sverige 8 miljoner kr i timmen för att vi inte har elområden.

Innan vi införde elområden så försökte man lösa detta med att begränsa kapaciteten mer än tillåtet till/från utlandet, men detta var ju inte tillåtet, utan en fuling som SVK körde med i ett antal år, allt medan protesterna ökade, till ett dån till sist, och domstolsutslag som gick oss emot osv.

Ärligt talat finns det ett annat land i EU som har börjat få samma problem, eller i alla fall liknande problem, Tyskland. Det är nästan garanterat nästa land som kommer att införa elområden. Men det är politiskt känsligt, det skulle höja priserna för de industritäta södra delarna av Tyskland, och det är även affärsmässigt svårt och krångligt, då deras transmissionsnät inte ägs och drivs av en enda aktör, så det finns flera viljor i den soppan.
Men andra Europeiska länder är ganska på att Tyskland ska ordna upp detta genom att införa minst två elområden. Det skulle troligen gynna Svenska elpriser rätt mycket.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Skillnaden mellan dina exempel är att det ena är fullt av billiga statliga kreditgarantier.
Menade du MS eller Apple nu?

Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Och nu producerar vindkraften ännu mindre... 😜

[länk]
:D :D

Ja jäsikens, kolla hur det plötsligt hoppade ner som tusan.

Men intressant är väl att vindkraften producerar just nu drygt 8 GW, dvs 1,4 GW mer än kärnkraften (som går nästan för fullt (F2 går med bara 77%), så vindkraften ger just nu som all kärnkraft plus en O3-reaktor till. :)
Graf över elproduktion i Sverige den 31 januari 2026, med olika energikällor som vattenkraft, vindkraft och kärnkraft, samt en karta över norra Europa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Mikael_L
Så, frågan blir ju lätt att ställa, varför har vi inte låga elpriser i Sverige just nu, när vår elproduktion (om man jämför med de 25 åren mellan ca 1995 och 2020, då vi har haft allt mellan 12 och 7 reaktorer igång) är mycket större.

1998, med 12 reaktorer, hade kärnkraften 10056 MW installerad effekt.
Just nu producerar kärnkraften 6689MW och vindkraften (som inte alls fanns 1998) 8044MW, totalt 14733 MW, dvs drygt 4 st ringhals4-reaktorer till.

Är det någon som verkligen längre tror på att fler kärnkraftverk skulle sänka elpriset?
Jag tycker det är extremt uppenbart att problemet inte ligger i Sverige.

Jag håller med djac, om att 8 st till reaktoer faktiskt bara är en "gnutta" mer, med tanke på var själva problemet finns.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Mikael_L
Och det här påminner mig ju om att jag fortfarande inte fått något svar av @Magnus E K om hur han tänker med denna överproduktion.
Har du tänkt ut något svar än?
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag släpper dig inte så lätt, bara för att du inte vågar skriva mer, så hindrar det inte att vi kollar upp detta spår lite.

Då ska vi se, Magnus vill se ytterligare 8x1450 MW effekt installerat i SE.
Det blir 11600 MW.

Då går jag vidare med detta lite.
Vi har just nu ca 7 GW installerad kärnkraftseffekt, och vattenkraften kan p.g.a vattendomar och magasinvolymer osv inte ge mindre än ca 4 GW * och sen till detta lägger vi på nästan 12 GW till.

Så den lägsta effekt som Sveriges elproduktion kan ha är alltså ca 23 GW (och detta kräver då alltså att alla som har vindkraftverk och solpaneler skrotar dessa)

Vad är Sveriges bottenlasttimme då?
Ja 2024 så var det nästan 9 GW ..., 8731 MW.

[bild]

Så lite undrar jag vad Magnus tänker göra med de 14 GW som vi har för mycket ....
(Och plus det vad vind, sol och värmekraft ger, som jag inte ens tagit med än, men det är för det mesta minst 4GW till)

Under topplasttimmen 2024, så behövde vi dock nästan 26 GW, så då finns det nog plats för lite vindkraft också, men dammarna kommer ju dock vara överfulla och måste spilla vatten.

* Jag har inte hittat någon säker siffra på vad som är den absolut lägsta möjliga effekten från vattenkraften, det dyker upp en siffra på drygt 2 GW, som verkar vara rent teoretisk pga min-flöden i vattendomar, för ofta kan inte alla dammar i en älv köra på minflöde samtidigt, det beror ju på deras nivåer i magasin osv.
Jag har kollat runt på en massa tillfällen då vi haft rejält med negativt elpris och bra produktion av alla möjliga slag, men aldrig hittat att vattenkraften totalt i Sverige producerat under 4GW, vid rejält negativt elpris borde de ju ha ett bra incitament att gå ner till absolut min.

• Ledsen
Magnus E K
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Hur ska elhandlare kunna köpa den estimerade mängden el om denne skall köpa från några som levererar en okänd mängd?

Frågan är fortfarande obesvarad.
Elhandlaren måste med nödvändighet kunna estimera förväntad förbrukning. Och lägga köporder på dessa. I förväg.

Hur skall elhandlaren kunna leverera en känd mängd, om denne har leverantörer som levererar en okänd mängd?
Det är ingen skillnad för en sådan elhandlare än en som har ett gäng villakunder. Han kan inte veta hur mkt de kommer att köpa, så han måste ha en marginal. Kallas balansansvar. Ju större elhandlare man är, desto enklare kanske uppgiften blir pga man mer kan lite till statistik som följd av förväntat väder etc. Men kan aldrig veta på sista kWh hur mkt el som kommer att gå åt en given timme.

En elhandlare som ansvarar för leveranserna till en e-fuel fabrik har på ett sätt en enklare uppgift, han har rimligen en ök om att när det slutar blåsa så måste han upphandla det som vinden inte ger, ev med prislimit, på spot. Fabrikens behov är rätt känt däremot till skillnad från oberäkneliga villakunder som kanske rent av har egen produktion eller bestämmer sig för att starta en massa SPA-ba o bastu mitt i veckan eller nåt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Innan vi införde elområden så försökte man lösa detta med att begränsa kapaciteten mer än tillåtet till/från utlandet, men detta var ju inte tillåtet
Tillåtet enligt vem, har vi stiftat en lag i sverige om att vi inte får bestämma över vårt eget elnät (jag kommer inte ihåg att det varit en valfråga medborgarna fått ta ställning till)?
Det är ju där problemet uppstår, varför ska andra bestämma över sveriges interna elnät.
Mikael_L Mikael_L skrev:
När vi äntligen införde elområden så ordnade alla dessa saker upp sig på helt mirakulöst sätt.
Jo tjena, min el har tidigare ofta kostat 10 ggr mer än i norr och det känns inte som ett mirakel utan mer som ett kvivhugg i ryggen.

En inhemsk producerad vara (till stor del av statens = skattebetalarnas bolag) som stiger i pris 10 ggr innan den ens exporterats, vilken annan vara har denna egenhet?

Sverige får inte begränsa exporten och måste ha elområden, men Tyskland kan vägra elområden "för det är poliiskt känsligt" wtf😠

Men vi är ju svenskar så vi bara lyder och lider och körs över för vi saknar politiker som vill och vågar se till landets bästa.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så, frågan blir ju lätt att ställa, varför har vi inte låga elpriser i Sverige just nu, när vår elproduktion (om man jämför med de 25 åren mellan ca 1995 och 2020, då vi har haft allt mellan 12 och 7 reaktorer igång) är mycket större.

1998, med 12 reaktorer, hade kärnkraften 10056 MW installerad effekt.
Just nu producerar kärnkraften 6689MW och vindkraften (som inte alls fanns 1998) 8044MW, totalt 14733 MW, dvs drygt 4 st ringhals4-reaktorer till.

Är det någon som verkligen längre tror på att fler kärnkraftverk skulle sänka elpriset?
Jag tycker det är extremt uppenbart att problemet inte ligger i Sverige.

Jag håller med djac, om att 8 st till reaktoer faktiskt bara är en "gnutta" mer, med tanke på var själva problemet finns.
8 reaktorer till av O3 size skulle visst sänka priserna, precis som annan produktion.
Vad röker du?

• Haha
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.