Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja vad ska man tro, Svenska kraftnät påstår istället att nivåerna i magasinen är på normala nivåer.
[länk]

[bild]
Grafen i artikeln jag länkade var dock rätt talande...

Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag ser ganska goda skäl att tro något annat. Investerar man på 15–25 års horisont kan man inte gärna bara utgå från dagens elpriser (oavsett vilken dag det är) eller kortsiktiga subventioner.

Jag tänkte att jag skulle jämföra med förmånsbilar och det ryckiga system vi haft där, men det var nog nästan fem år efter 2008 som man började ta bort förmåner där, så det vore ju mycket begärt att de skulle känna till det 2008, men att tro att saker inte skulle kunna ändras till det sämre förmånsmässigt måste ändå ses som naivt och som att man faktiskt inte gjort så mycket marknadsmässiga bedömningar. Snarast kan det väl jämföras med att ha tittat ut genom fönstret för att förutspå det kommande årets väder.

Jag tror helt enkelt att analysen gjorts utifrån fromma förhoppningar. Man har velat att det ska gå, känt vartåt vinden blåser och skyndat sig för att vara med på det senaste.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
t att analysen gjorts utifrån fromma förhoppningar. Man har velat att det ska gå, känt vartåt vinden blåser och skyndat sig för att vara med på det senaste.
Ja, jag tror att det förvisso investeras i ett affärsperspektiv, men såklart drivs ju sånt alltid i viss mån av förhoppningar om vissa saker i framtiden, även att hinna med på tåget, att inte komma på försent, och även av företagens/riskkapitalets ideologier och sånt.
Egentligen tror jag inte att det skiljer speciellt mycket ifrån de mesta andra investeringar som görs i alla möjliga områden.
Men det är ju som sagt olika branscher och olika företag, så ideologiskt finns det såklart stora skillnader, men även beror saker på teknikmognad inom segmentet samt hur fort det hela ändras och utvecklas.
Man kan väl säga såhär, som Microsoft och Apple och de andra höll på, vad de gjorde, hur de utvecklades osv, det är såklart en gigantisk skillnad på dessa bolag där i början av 80-talet och hur de sen var 10-20 år senare i då betydligt mer mogen bransch.

harka harka skrev:
för riket som helhet så låg måttet runt 97% i grafens början för att i fjol landa på 99.98%
Tar vi då bort de konstlade elområdena så ser det ju bra ut 😀

D Dilato skrev:
Om tre år så kommer troligen SE1 inte att klara sin egen elförsörjning hela tiden...

• Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Grafen i artikeln jag länkade var dock rätt talande...
Ja det är ju förstås oroande ifall man har en kurva, och sen gissar fram en prognos i en helt annan riktning (i detta fall rakt ner).
Ärligt talat ser väl årets kurva ut precis som de allra flesta år, förutom de rekordhöga nivåerna förra året.
Diagram över hydrologisk balans i TWh från 2022 till 2026 med flera färgade linjer, inklusive en oroande röd streckad linje för 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Felet du och många andra gör är att ni springer på alla bollar som larmar om problem och katastrofer.

Jag vet inte hur många gånger jag har skrivit att det har larmats om risk för akut effektbrist till vintern varenda år/höst i minst 20 år, larmen kommer från SVK, journalister och inte minst från alla kärnkraftskramare och miljöpartihatare, och det inträffar aldrig, det är bara larm.
Vi har ju inte ens behövt köra det minsta med effektreserven i 15 år nu.

Så hetsa inte upp er, kolla fakta först, ofta bra att börja kolla avsändaren, redan där kan man ofta släppa spåret.
Tre tecknade figurer med skyltar som säger "Doom", "Despair" och "Out of Order"; den sista faller omkull.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är ju förstås oroande ifall man har en kurva, och sen gissar fram en prognos i en helt annan riktning (i detta fall rakt ner).
Ärligt talat ser väl årets kurva ut precis som de allra flesta år, förutom de rekordhöga nivåerna förra året.
[bild]

Felet du och många andra gör är att ni springer på alla bollar som larmar om problem och katastrofer.

Jag vet inte hur många gånger jag har skrivit att det har larmats om risk för akut effektbrist till vintern varenda år/höst i minst 20 år, larmen kommer från SVK, journalister och inte minst från alla kärnkraftskramare och miljöpartihatare, och det inträffar aldrig, det är bara larm.
Vi har ju inte ens behövt köra det minsta med effektreserven i 15 år nu.

Så hetsa inte upp er, kolla fakta först, ofta bra att börja kolla avsändaren, redan där kan man ofta släppa spåret.
[bild]
Effektbrist tror jag inte att vi har, men den låga fyllnadsgraden kommer att driva elpriserna. Det är dessutom unikt att ha så här låg fyllnadsgrad så tidigt på året. Det är ju det skall fyllas på. Det har knappt kommit någon snö i vinter i norra delen av landet. Om det inte börjar komma snö snart så blir det inte mycket till vårflod heller. Det kommer att lyfta elpriserna.

Sedan kombinerar vi detta med låg produktion från vinden. Det är ingen tillfällighet att elen är dyr också i norra 2/3 av landet just nu.

pacman42 pacman42 skrev:
Effektbrist tror jag inte att vi har, men den låga fyllnadsgraden kommer att driva elpriserna.
Möjligen är det därför som Jan i år varit dyrare än Jan förra året?

pacman42 pacman42 skrev:
Sedan kombinerar vi detta med låg produktion från vinden. Det är ingen tillfällighet att elen är dyr också i norra 2/3 av landet just nu.
Just nu ger vindkraften 8.2 GW. Vet inte om det är så lite. KK ger 6.6 GW.

D Dilato skrev:
Dom kan man väl ha kvar. Och så säger man att alla elområden skall vara självförsörjande. Och monterar ned alla förbindelser över elområdesgränser (inkl mellan länder).

Då lär lyckan bli fullständig för de som propsar på självförsörjning.

I SE1 och SE2 får man då lov att lägga ned en hel del elproduktion.

Och i SE3 och SE4 får man låta priset styra. Kan ju bli en hel del där. 50 kr/kWh kanske?

Blir nog mycket inköp av bensin och diesel-elverk. Och solpaneler. Och de som drivit nej till vindkraft bli omåttligt populära.

D daVinci skrev:
Möjligen är det därför som Jan i år varit dyrare än Jan förra året?
Det är ju rimligt, ja.
D daVinci skrev:
Just nu ger vindkraften 8.2 GW. Vet inte om det är så lite. KK ger 6.6 GW.
8.2 just nu är rätt bra, det är över medeleffekten en bra januari. Det har dock inte varit så bra hela månaden. Vi verkar hamna på ungefär samma energiproduktion som de två åren innan trots mer installerad effekt. Det stora problemet är att det har blåst mindre i norra delen av landet. Detta gör tillsammans med dåligt med snö att det finns dålig fyllnadsgrad för vattenkraften.

S
harka harka skrev:
"självförsörjningsgraden" är här beräknad som 1 minus hur mycket elektrisk energi området har importerat de timmar när nettoimport skett, dividerat med områdets helårsförbrukning

läget för SE4 framgår rätt väl av första grafen i mitt tidigare inlägg #18179, där SE4 ligger i ständigt underskott, under årets samtliga timmar – med undantag för ett 70-tal timmar de tre senaste åren

den nettoimporterade elmängden har under samma period (den andra grafen i inlägget) minskat från 16-18 TWh/år ner till cirka 12 TWh – beroende på ny vindkraft (troligen främst i Smålands nordligare delar av SE4), utbyggnad av solkraft samt minskad förbrukning

"självförsörjningsgraden" för SE4 uppgick 2007 till 26% – i fjol hade den stigit till 41%

för SE 3 och 4 tillsammans? grafik över "självförsörjningsgraden" i SE 1&2, SE 3&4 samt för riket:
[bild]

ser vi till SE 3&4 så låg måttet i grafens början på 73.5%, för att sedan stiga under 10-talet – dels för att Oskarshamn 3 höjt effekten, dels för vindkraftens utbyggnad

år 2020 sjönk "självförsörjningsgraden" i samband med stängningen av Ringhals 1 och 2 – och den sjönk då tillbaka ner till 00-talets nivå – för att sedan stiga i takt med fortsatt utbyggnad av vind- och solkraft

för riket som helhet så låg måttet runt 97% i grafens början för att i fjol landa på 99.98%
Ja så kan man räkna, och det visar ju att statistik kan presenteras på sätt som gynnar ett narrativ.

Huruvida sårbarheten ökat eller minskat, vid de mest kritiska perioderna framgår dock inte.

D daVinci skrev:
Dom kan man väl ha kvar. Och så säger man att alla elområden skall vara självförsörjande.
Man kan ju undra varför just norden ska ha elområden, resten av europa verkar klara sig bra utan och det gjorde sverige också tidigare...

D Dilato skrev:
Man kan ju undra varför just norden ska ha elområden, resten av europa verkar klara sig bra utan och det gjorde sverige också tidigare...
Enkelt svar: för att vår el är billigare än i andra länder och att vi därför exporterar.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, jag tror att det förvisso investeras i ett affärsperspektiv, men såklart drivs ju sånt alltid i viss mån av förhoppningar om vissa saker i framtiden, även att hinna med på tåget, att inte komma på försent, och även av företagens/riskkapitalets ideologier och sånt.
Egentligen tror jag inte att det skiljer speciellt mycket ifrån de mesta andra investeringar som görs i alla möjliga områden.
Men det är ju som sagt olika branscher och olika företag, så ideologiskt finns det såklart stora skillnader, men även beror saker på teknikmognad inom segmentet samt hur fort det hela ändras och utvecklas.
Man kan väl säga såhär, som Microsoft och Apple och de andra höll på, vad de gjorde, hur de utvecklades osv, det är såklart en gigantisk skillnad på dessa bolag där i början av 80-talet och hur de sen var 10-20 år senare i då betydligt mer mogen bransch.
Skillnaden mellan dina exempel är att det ena är fullt av billiga statliga kreditgarantier.

pacman42 pacman42 skrev:
Enkelt svar: för att vår el är billigare än i andra länder och att vi därför exporterar.
..och därför måste vi ha interna gränsövergångar inom landet som nästan inga andra länder har?

D Dilato skrev:
Nja, Italien har många.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.