S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vet du någon?
Jag har aldrig träffat någon av dessa ...
Lägger du till ”vatten” så är de legio.
Men först ska många älvar återställas till 1800-talets flöden.

// synd man inte kan lägga på ljud här. Ted Gärdestad känns given

Redigerat:
S Snikholt skrev:
Du som har alla data nedladdade, vad får du för självförsörjningsgrad i SE4?
Och SE3-4 tillsammans?
"självförsörjningsgraden" är här beräknad som 1 minus hur mycket elektrisk energi området har importerat de timmar när nettoimport skett, dividerat med områdets helårsförbrukning

läget för SE4 framgår rätt väl av första grafen i mitt tidigare inlägg #18179, där SE4 ligger i ständigt underskott, under årets samtliga timmar – med undantag för ett 70-tal timmar de tre senaste åren

den nettoimporterade elmängden har under samma period (den andra grafen i inlägget) minskat från 16-18 TWh/år ner till cirka 12 TWh – beroende på ny vindkraft (troligen främst i Smålands nordligare delar av SE4), utbyggnad av solkraft samt minskad förbrukning

"självförsörjningsgraden" för SE4 uppgick 2007 till 26% – i fjol hade den stigit till 41%

för SE 3 och 4 tillsammans? grafik över "självförsörjningsgraden" i SE 1&2, SE 3&4 samt för riket:
Graf som visar självförsörjningsgrad av el i norra och södra Sverige från 2007 till 2025, inklusive kärn-, vind- och solkraftproduktion i TWh/år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ser vi till SE 3&4 så låg måttet i grafens början på 73.5%, för att sedan stiga under 10-talet – dels för att Oskarshamn 3 höjt effekten, dels för vindkraftens utbyggnad

år 2020 sjönk "självförsörjningsgraden" i samband med stängningen av Ringhals 1 och 2 – och den sjönk då tillbaka ner till 00-talets nivå – för att sedan stiga i takt med fortsatt utbyggnad av vind- och solkraft

för riket som helhet så låg måttet runt 97% i grafens början för att i fjol landa på 99.98%

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Under 2024 och 2025 har det nästan inte uppförts någon ny vindkraft alls, antagligen är elpriset för lågt.
turbingrafen visar turbinbeställningar – de driftsätts typiskt ett par år senare

att det inte beställs turbiner beror också på att projekten stoppas med det kommunala vetot – under fjolårets första åtta månader tillstyrktes 13 nya vindkraftverk i Sverige (tio i Västra Götaland, tre i Skåne) medan 346 vindkraftverk stoppades med vetot – så även om man vill investera (i exempelvis SE3 eller SE4 med bättre lönsamhetsutsikter) finns inga tillstånd

ska det bli någon ny elproduktion i det här landet de kommande [10-15] åren ser det ut som att vi får förlita oss på solceller

grattis Sverige!

Kommunala beslut kring vindkraft 2025, indelat efter elområden, visar antal veton och tillstyrkanden i tabellform.

https://greenpowersweden.se/wp-cont...serad-vindkraft-delar-2025-slutlig-250918.pdf

Redigerat:
harka harka skrev:
för riket som helhet så låg [självförsörjningsgraden] runt 97% i grafens början för att i fjol landa på 99.98%
harka harka skrev:
grattis Sverige!
Klipper om lite för att betona en annan poäng. Eller egentligen fråga: så vad är problemet (med att vi har kommunala veton även mot vindkraft)?

För egen del är jag både kritisk till det kommunala planmonopolet och miljöbalken, men jag kommer inte ifrån att dessa rimligen uppfyller sina syften när kommuner kan stoppa industrietableringar som de anser (bl.a.) bullrar, förfular och inte tillför något till den kommunala ekonomin.

Folk vill helt enkelt inte ha vindkraftverk runt knuten, vilket ger avtryck i den lokala demokratin.

Man kan tycka att reaktionerna är överdrivna, men etablering av vindkraft har ju skett på relativt bred front, så det finns ju jämförelsematerial. Och är det något det finns ett stort motstånd mot så är det. Det är, för att dra en parallell, inte så lätt att hitta någonstans där man kan dra fram en ny motorväg heller. I synnerhet inte i relativt tätbebyggda trakter.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
så vad är problemet (med att vi har kommunala veton även mot vindkraft)?
Problemet där är ett övergrepp mot äganderätten.

D daVinci skrev:
Nja, det finns andra rättigheter,klagar och regler också. Exempelvis rörande hur mycket störningar man får ge ifrån sig.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nja, det finns andra rättigheter,klagar och regler också. Exempelvis rörande hur mycket störningar man får ge ifrån sig.
Ja, man får inte störa grannarna. Men det är något annat än att grannarna bara säger: ööö jag gillar inte det där du har på din mark.

Men kommunalt veto handlar inte om att man stör andra. Det regleras i annan lagstiftning. (Den är för övrigt för svag). Nu går det utmärkt för kommunen att gå med på att något som stör mer än ett vindkraftverk byggs.

Mikael_L
harka harka skrev:
turbingrafen visar turbinbeställningar – de driftsätts typiskt ett par år senare
Ja jag vet, jag är inte alls nöjd med de grafer jag hittade, men diagrammet över beställningar gick inte så långt tillbaka i tiden som jag önskat, så jag försökte hitta något som skulle åtminstone antyda trenderna längre bak i tiden.

Man ska också ha i åtanke att "turbinbeställningar" och även "installerad effekt" i dessa två grafer alltså inte anger antalet turbiner (utan vilken total effekt de har), och är inte heller på det minsta sätt justerat mot priser eller kalkylerad vinst eller något.
Detta skulle inte spela någon större roll på en mogen marknad, men här har vi med att göra en teknisk produkt som har ökat från några hundra kW i effekt (kanske typ 300-500kW) under de tidigare åren av dessa data, till kanske 5000-7000 kW i effekt de senaste2 åren, och verken har blivit 100 m högre och har minst en 4-faldig svepyta.
Så det är helt enkelt lite trubbigt att kika på antal verk eller installerad (eller beställd) effekt, för att avgöra investeringsviljan.
Så man får ta det för vad det är, ett försiktigt antagande om hur de som valt att bygga tänker, men med stora osäkerheter i vad den tekniska utvecklingen har inneburit för investeringsviljan.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För egen del är jag både kritisk till det kommunala planmonopolet och miljöbalken, men jag kommer inte ifrån att dessa rimligen uppfyller sina syften när kommuner kan stoppa industrietableringar som de anser (bl.a.) bullrar, förfular och inte tillför något till den kommunala ekonomin.

Folk vill helt enkelt inte ha vindkraftverk runt knuten, vilket ger avtryck i den lokala demokratin.

Man kan tycka att reaktionerna är överdrivna, men etablering av vindkraft har ju skett på relativt bred front, så det finns ju jämförelsematerial. Och är det något det finns ett stort motstånd mot så är det. Det är, för att dra en parallell, inte så lätt att hitta någonstans där man kan dra fram en ny motorväg heller. I synnerhet inte i relativt tätbebyggda trakter.
Kommunerna och lokalsamhället bör få ta del av vinsterna som sådana här etableringar ger, det är min fasta åsikt.
Annars blir det bara en kort byggboom på ett par år, där en massa arbetare bor i hotell och vandrarhem och äter på stan, sen drar gänget vidare och kommunen har bara vindkraftverken kvar, men inga fördelar.

Hur denna vinst/ersättning ska se ut har jag inga förslag på.
Men visst, kommunerna skulle kanske kunna tilltvinga sig ägande av en andel som villkor för att släppa sitt veto, undrar om någon kommun har provat?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
harka harka skrev:
så har då Svenska kraftnäts statistik för fjolåret kommit och det är väl dags för mina sedvanliga uppdateringar

elproduktionen och - förbrukningen landade i följande:

[bild]

– vindkraften levererade 2 TWh mindre än året innan; det kan finnas flera anledningar, men generellt verkar det ha varit ett något svagare år i stora delar av Europa

– våra befintliga sex kärnreaktorer levererade mindre än vanligt; man får gå tillbaka till pandemiåret 2020 och dessförinnan till 2011 för att hitta en lägre produktion; full kärnkraftsproduktion skedde bara under 4.6% av tiden

– inmatad solkraft i nätet uppgick till 3 TWh, sen kommer Statistiska centralbyrån om några veckor med den officiella svenska statistiken, då även inkluderande den beräknade egenkonsumtionen, som bör landa runt 1.5 TWh (tillägget markerad med streckade ytor i graferna)

– exklusive solproducenternas egenproduktion och -konsumtion landade produktionen på 160 TWh och konsumtionen på 127 TWh, vilket ledde till en nettoexport på 34 TWh

slutligen den klassiska grafen med Sveriges export/import timme-för-timme:

[bild]

– nettoimport skedde under 50 timmar (året innan, 2024, var det 154 timmar)

– största importeffekten under nettoimporttimmarna var 1.3 GW, genomsnitt 454 MW (2.5 GW, genomsnitt 713 MW)

– den sammanlagda importenergin under nettoimporttimmarna var 25 GWh (110 GWh)

bättre än 2024 och fortsatt gäller "Sveriges elproduktion är bättre än någonsin"
Otroligt överskådligt och bra diagram. Tack!

Barbarossa-effekten (de röda skäggen) i timgraferna åren 00-10 (13) ser inte snyggt ut. Sverige med underskott på elström, va'sa! Vad berodde det på? Detta är också en period då elanvändningen stadigt gick ner i landet, - tyvärr! Och det är väl en sådan trend fortfarande? Men vad kan hända då fordonsflottan elektrifieras och AI-serverhallar byggs lite varstans? Norröver planeras (planerades?) statliga gigantprojekt som formligen glufsar eleffekt. Ovisst är bara initialen i förnamnet...

Så återstår frågan om ekonomin. Exporten är 35 TWh vindel till ett värde av? Kärn-vatten är resten av exporten till ett värde av? Dessa frågor har jag skickat vidare och återkommer ifall jag får svaren.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Kommunerna och lokalsamhället bör få ta del av vinsterna som sådana här etableringar ger, det är min fasta åsikt.
Annars blir det bara en kort byggboom på ett par år, där en massa arbetare bor i hotell och vandrarhem och äter på stan, sen drar gänget vidare och kommunen har bara vindkraftverken kvar, men inga fördelar.

Hur denna vinst/ersättning ska se ut har jag inga förslag på.
Men visst, kommunerna skulle kanske kunna tilltvinga sig ägande av en andel som villkor för att släppa sitt veto, undrar om någon kommun har provat?
Generellt är det samma problem som kommuner har med sommarstugeägare och företag i allmänhet. De bidrar inte till den kommunala skattebasen.

Det här är inte en fråga som primärt bör lösas för vindkraften, det är en fråga som om den alls behöver åtgärdas är betydligt större än så.

D daVinci skrev:
Fast det är inte specifikt för vindkraften. Det gäller hela plansystemet. Man har i Sverige valt ett system med lokalt politisk påverkan istället för att man exempelvis som enskild skulle kunna stämma grannfastigheten för en miljöskada man upplever genom exempelvis buller.

Jag tror iofs. att just du skulle föredra den senare varianten av system, men generellt föredrar nog svenskar dagens system.

Att denna inskränkning i äganderätten är ett övergrepp tror jag också få tycker. Få vill nog ha en obegränsad äganderätt; se bara på stödet för allemansrätten.

Mikael_L
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.