805 426 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 311 inlägg
Jag begriper det, men elpriset verkar haft måttlig påverkan på vindkraftsinvesteringarna, så jag antar att de tjänar sina pengar delvis på något annat.D daVinci skrev:
Skogsägare
· 23 311 inlägg
Nej. Jag vet att du kan läsa innantill, så jag förstår inte varför du medvetet missförstår.D djac skrev:
Jag menar att det finns andra saker som det är rimligt att anta konkurreras ut först.
Det var därför jag skrev det och inte det du frågar om ifall jag menar.
Det som kan reducera prisvariationerna är mer lagring. Då flyttar man effekten till när efterfrågan är större.D djac skrev:
Och dit kommer vi. Bara en tidsfråga. Kan i sig ta lång tid innan vi har fullt utbyggd lagring.
Skogsägare
· 23 311 inlägg
Det är väl mer på slutet (senaste åren) som priserna faller när de producerar som mest. Och då sitter de med äldre investeringar i sämre läge. Deras vinster försvinner. Och som karlmb nämnt så hade dom då inga mekanismer för att dra ned produktionen. (För det behövdes inte förr). Och de nya verken har mycket bättre ekonomi.Nötegårdsgubben skrev:
Det bara ordinär teknikutveckling som rullar på. Hade Volvo suttit kvar med produktion av Amazoner hade den verksamheten gått rejält back under lång tid. Det som var ok en gång är inte det längre när produktutvecklingen och förbilliganden jobbat på.
----------------------
En avvikelse är gamla solpaneler som är fortsatt lönsamma. Dom är redan avskrivna och fortsätter producer el nästan lika bra som 30 år tidigare.
Finna några få riktigt gamla installationer.
Men solpaneler är få i Sverige så dom har ingen betydelse.
Redigerat:
Då fanns den politiska viljan att driva fram elproduktion så att man kunde stänga ned kärnreaktorer.Nötegårdsgubben skrev:
Du måste stryka bort eventuella subventioner för vindkraft också. Då skulle knappt något byggas. Inte så länge elpriserna vara låga iaf.
Man kunde bygga den på 5 år då, med teknikutveckling borde det nu gå snabbare och billigare, väl🤔Mikael_L skrev:
Nä, numera är det i princip omöjligt att bygga en sådan, det tar evigheter och är mycket mycket dyrare.
"Peak civilization" har redan varit, kompetensen sjunker hela tiden...
eller...Det är tvärtom en realistisk förväntan att de kommer att kunna genomföras till motsvarande kostnad och inom samma tid som exemplet Oskarshamn 3.Författare: Tomas Öhlin – Westinghouse, Analysgrup
https://analys.se/wp-content/uploads/2016/06/kostnaden-for-nya-reaktorer.pdf
Hur menar du, man säljer den produktion man har till ett ök pris?D daVinci skrev:
Redigerat:
Skogsägare
· 23 311 inlägg
De har väl högre elpriser och/eller en högre förväntan om subventioner om det skiter sig.D djac skrev:
Även om svenska politiker inte ör för fina för att hitta på diverse subventioner de heller så är de (på båda sidor) rätt bra på att inte ge sig in i rena konkursbon och försöka rädda dessa.
Kostnaden för kärnkraft ökar ofta över tid eftersom kärnkraftverk i sak är stora och komplexa byggprojekt som därför mer följer byggkostnadsindex. Byggkostnadsindex har ökat dubbelt upp mot KPI sedan 1975. Så allt annat lika skulle ett så stort byggprojekt vara dubbelt så dyrt idag.D Dilato skrev:Man kunde bygga den på 5 år då, med teknikutveckling borde det nu gå snabbare och billigare, väl🤔
Nä, numera är det i princip omöjligt att bygga en sådan, det tar evigheter och är mycket mycket dyrare.
"Peak civilization" har redan varit, kompetensen sjunker hela tiden...
eller...Det är tvärtom en realistisk förväntan att de kommer att kunna genomföras till motsvarande kostnad och inom samma tid som exemplet Oskarshamn 3.Författare: Tomas Öhlin – Westinghouse, Analysgrup
[länk]
Dessutom har utökade säkerhetskrav gjort att byggnormer och regelverk blir mer omfattande över tid, vilket också driver upp kostnaderna.
Så eventuell teknikutveckling, som väl inte är jättestor för dessa typ av reaktorer, rår inte på utökade krav på funktioner och allmän ökning av byggkostnader.
Detta till skillnad från sol‑, vindkraft och lagring som kan produceras industriellt och därmed dra nytta av stordriftsfördelar och lärkurvor som pressar ner kostnaden per enhet i snabb takt.
Kärnkraftverk byggs oftast som enskilda projekt. Det innebär att tekniska förbättringar inte sänker kostnaden nämnvärt, samtidigt som ökade byggkostnader och striktare regler gör projekten dyrare än förr.
Hur ska en köpare göra som vill köpa en mer exakt mängd? (Vilket är ganska precis alla).K karlmb skrev:
Hur många som levererar okänt skall dom köpa av?
Och hur skall dom hantera att för mycket levereras?
Du har inte besvarat något alls ur systemperspektiv.