Fairlane Fairlane skrev:
Skriver man saker som slumpkraft, väderkvarnar etc så visar man rätt tydligt att man inte är intresserad av en seriös diskussion.
hej don quixote

Fairlane
returen returen skrev:
hej don quixote
Du menar Don Quijote?
Att du inte är intresserad av seriösa diskussioner är nog alla redan medvetna om.

• Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
S
Kanske blir verklighet här med till sist, Sverigepriser garanterade av S, V, C, MP.

Och jag tror inte att det kommer att byggas ny kärnkraft i Sverige, det är inte tillräckligt brett politiskt förankrat och utan subventioner så finns inte marknadsförutsättningar.

Sossarna kommer aldrig få med MP, V, C på ett sådant tåg.

Det kommer bli vatten - vind- sol - Sverigebränsle - bio-kraftverk - import - gasturbiner i den ordningen som driver Sverige.

(nämner inte batterier här, men lagring i viss mån kommer vara en förutsättning för att ovanstående ska funka)

Fortsatta och förnyade, utökade subventioner till privatpersoner för solpaneler och hembatterier är att vänta.

För mig är ovanstående en dystopi 😀😢
men jag är övertygad om att det är motsatsen för väldigt många här.

Och sen när all svensk kärnkraftverk är avetablerad kan någon starta en ny tråd här:
"Sveriges elproduktion är sämre än någonsin"

Men konsensus bland trådens experter kommer att vara att den är bättre än någonsin för det "vi "producerar är billigt, oftast i alla fall. Om inte annat billigare än andras. Och vi exporterar mer än vi importerar på årsbasis.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Kanske blir verklighet här med till sist, Sverigepriser garanterade av S, V, C, MP.

Och jag tror inte att det kommer att byggas ny kärnkraft i Sverige, det är inte tillräckligt brett politiskt förankrat och utan subventioner så finns inte marknadsförutsättningar.

Det kommer bli vatten - vind- sol - Sverigebränsle - bio-kraftverk - import - gasturbiner i den ordningen som driver Sverige.

(nämner inte batterier här, men lagring i viss mån kommer vara en förutsättning för att ovanstående ska funka)

Fortsatta och förnyade, utökade subventioner till privatpersoner för solpaneler och hembatterier är att vänta.

men jag är övertygad om att det är motsatsen för väldigt många här.

Och sen när all svensk kärnkraftverk är avetablerad kan någon starta en ny tråd här:
"Sveriges elproduktion är sämre än någonsin"

Men konsensus bland trådens experter kommer att vara att den är bättre än någonsin för det "vi "producerar är billigt, oftast i alla fall. Om inte annat billigare än andras. Och vi exporterar mer än vi importerar på årsbasis.
Såg denna, rörande minskandet av fossilförbränning och ökning av sol/vind i Europa: https://e360.yale.edu/digest/europe...ewsletter&utm_source=newsletter.ericbrown.com

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du menar Don Quijote?
Att du inte är intresserad av seriösa diskussioner är nog alla redan medvetna om.
romanen på originalspråk hänvisar jag till

Fairlane
returen returen skrev:
romanen på originalspråk hänvisar jag till
Ok, så halva meningen på svenska, halva på spanska, då förstår jag.

Faktum kvarstår väl att du inte är intresserad av att diskutera ämnet i denna tråd seriöst. Det är slumpkraft, väderkvarnar fjollträsk, påhittade siffror, inga svar på frågor var sifforna kommer ifrån etc.
Är man seriöst intresserad av en diskussion så kan man välja rätt ord även på saker man ogillar.

Det är ju bästa så att man får känslan av en bitter surgubbe som inte vill lära sig eller förstå eller diskutera, bara vill vara sur och bitter.

• Gilla
  • Haha
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Såg denna, rörande minskandet av fossilförbränning och ökning av sol/vind i Europa: [länk]
Att det leder till minskad fossilbränsleanvändning är bra, och siffrorna låter trovärdiga.
Men som vanligt är det en lobby-osande, cherrypickad artikel. Precis som Embers alster brukar vara.

Deras rapporter är designade för att påverka politiker.
(och allmänheten såklart)

S
..... läser också att trenden för s.k. "curtailment", dvs. vaskande av vindkraft har en ökande trend i Sverige (och Europa)
Sisådär runt 5 TWh i Sverige - och trenden har varit stigande. Men avtar väl nu då när inget nytt byggs.

Hmmm... undrar varför inget nytt byggs 😉

D
S Snikholt skrev:
Att det leder till minskad fossilbränsleanvändning är bra, och siffrorna låter trovärdiga.
Men som vanligt är det en lobby-osande, cherrypickad artikel. Precis som Embers alster brukar vara.

Deras rapporter är designade för att påverka politiker.
(och allmänheten såklart)
Ja men det kommer ju från ett universitet, så självklart vänsterpropaganda.. *ironi

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Snarare V+SD+S. Dom är alla sovjetinspirerade, och menar att köer är the shit. Och marknadsprissättning fel.
Men som tur är så har dom svårt att komma överens.

S Snikholt skrev:
Jag tror tvärtom att det kommer byggas och att räkningen skickas till oss skattebetalare.
Men det blir nog inga 10 reaktorer. Det blir protester mot att staten skyfflar för mycket på hushållen.
Kanske 1-2 reaktorer.

S Snikholt skrev:
Nej men kommunistgänget S+SD+KD+M har inga problem med att skyffla räkningen till skattebetalarna.

S Snikholt skrev:

Lagring kommer. Men vad är Sverigebränsle?
Vätgas kan nog komma. Men knappast naturgas.

Någon gång i någon avlägsen framtid måste staten till slut ge vika och låta vindkraftsparkerna producera vätgas.

S Snikholt skrev:
Knappast. Priserna är låga och bara faller mer och mer. (Blir så med kapitalism).

Nog för att staten är hopplös men dom reducerar inte skatten när det inte behövs. Dom behöver ju plundra folket, för sitt slöseri. Du tappar bort det.

S Snikholt skrev:
Du får ha på din gravsten: "De låga elpriserna knäckte Snikholt".

• Haha
Snikholt
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Sisådär runt 5 TWh i Sverige - och trenden har varit stigande. Men avtar väl nu då när inget nytt byggs.

Hmmm... undrar varför inget nytt byggs 😉
Harka nämnde att det var kö hos SvK för att få koppla in vindkraftsparker.

D djac skrev:
Såg denna, rörande minskandet av fossilförbränning och ökning av sol/vind i Europa: [länk]
In parts of Europe, there are signs that increasingly cheap batteries are beginning to displace natural gas in the early evening, when power demand is high, but solar output is waning. Said Petrovich, “As this trend accelerates it could limit how much gas is needed in evening hours, therefore stabilizing prices.
Så blir det om man låter folket sköta sig själva. Men det kan ju inte valda politiker låt dom göra. Utan man skall fördyra och försvåra genom skatter och regleringar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
D daVinci skrev:
Men vad är Sverigebränsle?
Maggans slagord.
Brännolja framställd av biomaterial vi kan odla i Sverige.

Ska leda till låga bränslepriser säger hon.

S Snikholt skrev:
Maggans slagord.
Brännolja framställd av biomaterial vi kan odla i Sverige.

Ska leda till låga bränslepriser säger hon.
Aha. Jag har noterat en "panncentral" en bit här ifrån. Och efter lite efterforskningar så ser jag att man bränner tydligen bioolja där. För fjärrvärme då. Ursprungligen var den för vanlig olja men är ombyggd.

Just att bränna för fjärrvärme borde vara ok. Jag antar bra verkningsgrad på det.

Fairlane Fairlane skrev:
Ok, så halva meningen på svenska, halva på spanska, då förstår jag.

Faktum kvarstår väl att du inte är intresserad av att diskutera ämnet i denna tråd seriöst. Det är slumpkraft, väderkvarnar fjollträsk, påhittade siffror, inga svar på frågor var sifforna kommer ifrån etc.
Är man seriöst intresserad av en diskussion så kan man välja rätt ord även på saker man ogillar.

Det är ju bästa så att man får känslan av en bitter surgubbe som inte vill lära sig eller förstå eller diskutera, bara vill vara sur och bitter.
aha du spelar den oemotsagda upplysta despoten🤣
inga av mina siffror till skillnad från vissa sektmedlemmars är fabulerade dessutom väl redovisade men det är ju upp till läsaren att förneka fakta.

dagen siffror OXÅ från ELBRUK verifierade av KONTROLLPANELEN är följande
kärnkraft 7027MW 101% utnyttjad
slumpkraft 4624MW 28%
vattenkraft 12221MW 74%
resten 1998KW 30% utnyttjad

ja just det nettoexport 2516MW

sämst i dag igen är snurrorna (finns inga i fjollträsk då MP inte vill ha dessa inpå knuten)

• Haha
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.