H hovapettson skrev:
När vinden är god kan man länsa - och mala sitt mjöl.
bondepraktikan

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har fortfarande kritiserat din syn att volatila priser i sig är bra, inte missförstått hur rörligt pris fungerar.

Alla viktiga industriella brukare har förstås redan ett rörligt pris. Det är inte Andersson och Pettersson som har de största problemen.

Eller andra åtgärder, som flytt och uteblivna investeringar. Världen är inte statisk i andra dimensioner heller.
Jag vidhåller att på en marknad där såväl utbud som efterfrågan varierar kraftigt över dygnet och över året, så blir priserna med nödvändighet varierande, om man inte inför någon form av priskontroll/styrning. Fasta priser gör produktionen dyrare och priserna högre. Särskilt på sikt, eftersom vare sig producenter eller konsumenter får något incitament till förändring. Med rörliga priser får konsumenterna möjlighet att anpassa sin elförbrukning och investera i energilagring och producenterna kommer att anpassa sin produktion till efterfrågan.

Mikael_L
Jag ser att svenska vindkraften har producerat ganska jämnt under hela dagen, lite över 4GW.

Intressant, det är ju ungefär summan av kärnkraft som har lagts ner.
Då borde vi haft jättetrevliga elpriser idag, lika bra som de skulle varit ifall vi haft alla 12 reaktorer igång fortfarande.
(Och skita i att de äldsta skulle ha varit snart 60 år gamla, och haft en usel kapacitetsfaktor, https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/oskarshamn-1-sveriges-allra-samsta-reaktor )

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag ser att svenska vindkraften har producerat ganska jämnt under hela dagen, lite över 4GW.

Intressant, det är ju ungefär summan av kärnkraft som har lagts ner.
Då borde vi haft jättetrevliga elpriser idag, lika bra som de skulle varit ifall vi haft alla 12 reaktorer igång fortfarande.
(Och skita i att de äldsta skulle ha varit snart 60 år gamla, och haft en usel kapacitetsfaktor, [länk] )
Den 22:a var nog än bättre exempel, i den meningen att effekten från vindkraften var än mer konstant (och på ca 4GW). Och priset då var ca 100 öre i snitt över dagen. Med de dagliga anktopparna. Så med de stängda kärnreaktorerna igång och ingen vindkraft är det då vad vi skulle få. Dagligen.

Vet inte riktigt om det är vad en del i tråden påstår. Tycker mig ha hört ideer om andra prisnivåer.

D daVinci skrev:
Detta är logiska implikationer
Det är en logisk implikation av genomströmningsvattenkraft att du inte kan magasinera vattnet.

Dina gissningar om vad mitt svar handlade om var fel.

Men nu har du lärt dig något. Jag har förstått att du tycker om det.

Q qvirre skrev:
Hittade detta som stödjer din tes:

"Europe pays significantly more for industrial electricity

Recent analyses show:

For energy-intensive industries in the EU, average electricity prices in 2024 were roughly twice the level in the US and around 50% higher than prices in China.

Compared to 2019, electricity prices for these companies in Europe are still about 65% higher, even though they have fallen somewhat from the extreme levels seen in 2022.

The European Commission and reports to the EU indicate that European companies continue to face electricity prices that are around 2 to 3 times higher than in the US."

[länk]
Inkl skatter är det nog så.

Det är en logisk implikation av genomströmningsvattenkraft att du inte kan magasinera vattnet.
Flödet kan varieras, och därmed genererad effekt. Så det du skriver är fel.
När man drar ned flödet så sparas energi i magasinen jämför med om man inte drar ned flödet.

Finns det någon annan än Nötegårdsgubben som INTE förstår detta?

Men nu har du lärt dig något. Jag har förstått att du tycker om det.
Tyvärr inte. Jag visste sedan tidigare att du inte skulle klara att ge ett sakligt och korrekt svar.

Q qvirre skrev:
Hittade detta som stödjer din tes:

"Europe pays significantly more for industrial electricity

Recent analyses show:

For energy-intensive industries in the EU, average electricity prices in 2024 were roughly twice the level in the US and around 50% higher than prices in China.

Compared to 2019, electricity prices for these companies in Europe are still about 65% higher, even though they have fallen somewhat from the extreme levels seen in 2022.

The European Commission and reports to the EU indicate that European companies continue to face electricity prices that are around 2 to 3 times higher than in the US."

[länk]
Blev lite nyfiken och hittade 2014 års priser.
  • US: $0.10/kWh
  • UK: $0.15/kWh
  • Germany: $0.19/kWh
  • Italy: $0.21/kWh
Så det ser ut som att det inte bara var en kvardröjande effekt av corona som göra att elpriserna är de dubbla i EU. (Detta var i sig retail).

Bensinpriserna var också med.
  • US: $3.26/gallon
  • UK: $6.22/gallon
  • France: $5.30/gallon
  • Norway: $6.38/gallon
  • Switzerland: $5.52/gallon
Det är ungefär det dubbla här också.
Jag antar att det är skatterna som gör det mesta av skillnaden.
Finns knappast något fundamentalt som gör el billigare på USAs gps-koordinater.

S
K karlmb skrev:
Nja. Industrin betalar 0,5öre/kWh… i sverige iofs. Vet inte övriga EU men vi brukar ju inte vara ”bäst” vad gäller skatt direkt

• Gilla
returen
  • Laddar…
D daVinci skrev:
??
Vad har det med vad hovapettson FÅR att göra?
Nu vet jag hur denna "knepighet" - vad vi FÅR - ska förklaras/beskrivas. Både för barn och vuxna.

V har baskraft och slumpkraft som byggts ut till befolkningens fromma och för egna våra pengar. När solen skiner och det blåser kan slumpkraften gripa in och stå för försörjningen så att vi kan skicka baskraften utomlands. Det får vi knappt betalt för men vi slipper en del utsläpp från övriga länders fossilkraft.

Detta är vad vi FÅR (erhåller, drar nytta av, kan få fördel av...). En skärv pengar och renare luft! Avkastningen på investerat kapital (ROI) är troligen usel, men något FÅR vi i alla fall. Man kan säkert räkna ut hur många färre cancerfall i berörda länder som inträffar tack vare detta.

Vissa politiska partier FÅR en sak till: De kan säga att de stänger av kärnkraft.

S
K karlmb skrev:
Jag tror det är beskattning av fossilt samtidigt som EU är beroende av det för elproduktion som är boven.

D daVinci skrev:
Flödet kan varieras, och därmed genererad effekt. Så det du skriver är fel.
När man drar ned flödet så sparas energi i magasinen jämför med om man inte drar ned flödet.

Finns det någon annan än Nötegårdsgubben som INTE förstår detta?
Du missar hela poängen. Det finns väldigt liten möjlighet att magasinera vatten i SE3 pga. magasinens storlek (och vattendomar). Vattenkraften är betydligt mer reglerbar i SE1 och SE2 än i SE3 (och i SE4 går det närmast inte alls).

Problemet är alltså att du inte förstått var i ekvationen du har fel.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Man kan alltså inte ens spara vatten i magasinen. Norge kanske kan?)
Du missar hela poängen. Det finns väldigt liten möjlighet att magasinera vatten i SE3 pga. magasinens storlek (och vattendomar). Vattenkraften är betydligt mer reglerbar i SE1 och SE2 än i SE3 (och i SE4 går det närmast inte alls).

Nu var det väl hovas claim som ifrågasattes å där nämns inget om elområden…?🧐

Vi har ett påstående:
(1) Givet att förbrukningen är konstant, om man då ökar produktionen av effekt i SE3, då måste produktionen någon annanstans minska.

Och det där klarar inte Nötegårdsgubben av. För logiskt svårt.
Och så länge inte Nötegårdsgubben klarar det så är det ingen ide att fortsätta.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
S
D daVinci skrev:
Vi har ett påstående:
(1) Givet att förbrukningen är konstant, om man då ökar produktionen av effekt i SE3, då måste produktionen någon annanstans minska.

Och det där klarar inte Nötegårdsgubben av. För logiskt svårt.
Och så länge inte Nötegårdsgubben klarar det så är det ingen ide att fortsätta.
Fast blåser det i SE3, blåser det nog däruppe också… flaskhalsar osv..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.