Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tjata och tjata, jag försöker undvika missförstånd. Det står dig fritt att sluta svara kring något annat än det jag frågade om.

Du påstod att volatila priser är bättre i sig för att vissa då kan anpassa sin efterfrågan och på så vis minska trycket när det är litet utbud och vice versa.

Jag sa att det tvärtom är dåligt, då de mest rörliga kunderna är de som kan tjäna på detta, inte de med störst behov.

Tydligen kan man tycka olika om det.

Att det är bra att vi har en marknadslösning för att hantera de utbuds- och efterfrågeförändringar som finns är ostridigt.
Ja, de som kan och vill ändra sin elanvändning tjänar mest. Men eftersom de som inte kan ändra sin elkonsumtion också tjänar på det, så är väl det ingen nackdel? Att några använder dubbdäck gynnar även dem som kör dubbfritt, genom att isen ruggas upp. Själva gynnas förstås dubbdäcksanvändarna mer. Men det är väl inget argument för att förbjuda dubbdäck? Att det sedan finns en lång rad andra argument för att förbjuda dubbdäck är en helt annan fråga.

S
För att nå en nivå där riskpremien sjunker, måste det tillkomma en väldans massa lagring.
Och vad får dig att tro att kunder generellt vill ha timpris, och byta till det? @bjorn.abelsson

Att säga till folk att skaffa batterier för att hantera det, blir lite som Antoinette-skönan om kakor.

Mikael_L
S Stefan.o skrev:
Läste en rubrik för någon dag sedan att en reaktor i Forsmark skulle göra ett mindre ingrepp på en av sina turbiner. Förmodat färdigt på onsdag.
Jo jag såg det nu.
De är påväg mot full effekt nu, når full effekt troligen imorgon.

S Snikholt skrev:
Att säga till folk att skaffa batterier för att hantera det, blir lite som Antoinette-skönan om kakor.
Jag tänker mig att ingen kommenderar utan att hushåll och elproducenter mfl väljer det på eget initiativ.

Nog går det väl att tänka sig att folk gör saker på eget initiativ?

Magnus E K
S Snikholt skrev:
Det är nästan så man väntar på uppföljaren…
”Familjen berättar att de inte öppnar kylskåpsdörren mellan 07:30 och 09:00”
😃
Öppna den 07:29 och låt stå öppen till 09:01?

S
D daVinci skrev:
Jag tänker mig att ingen kommenderar utan att hushåll och elproducenter mfl väljer det på eget initiativ.

Nog går det väl att tänka sig att folk gör saker på eget initiativ?
Har man gott om stålar så gör man defintivt det. Fast å andra sidan, har man gott om stålar så är det knappast värt ansträngningen 🙂 att låta elpriset styra är för sossar

Mikael_L
A ajn82 skrev:
Varför håller du inte med?
Båda fallen är aritmetiska medelvärden för övrigt. Gemene man missbrukar termen medelvärde väldigt mycket, man medelvärdes bildar alltid över något, och det är viktig att vara tydlig med vad, och vad man väljer beror såklart på syftet.

Vill man bygga ett nytt kärnkraftverk som beräknas gå på konstant effekt året runt så är medelvärdespriset per timme såklart väldigt relevant. Vill man bygga vindkraftverk är det mer intressant med medelvärdet de timmar som det blåser "lagom" mycket.

Vill man prata om prisnivån i samhället så är det såklart medelvärdet över alla producerade kWh (minus den energi så gick på export, eftersom den inte är en samhällskostnad i Sverige, vilket då sammanfaller med den konsumerade elenergin)

För att förtydliga med ett extremt simpel exempel, vi tittar bara på två dagar, dag A och dag B. Vi låtsas att priset är konstant över dagen. Dag A kostar elen 1 kr / kWh, dag B kostar den 2 kr/kWh.

Dag A är klassiskt skånsk vinterväder med ett par plusgrader, huset gör av med 10 kWh. Dag B blir det en köldknäpp med -10 grader och huset gör av med 20 kWh.

Vad var medelpriset för el dessa dagar?

Du kan säga att det fanns två dagar, ställa dem efter varandra och delar med två, medelpriset över dagarna var 1.5 kr.

Du kan även ställa alla köpa kWh energi på en lång rad efter varandra, det blir 30 st totalt, de 10 första kostade 1 kr, det 20 sista kostade 2 kr. Så medelpriset per köpt kWh energi är 1.67 kr.

Båda ovan är aritmetiska medelvärden.

När man pratar om kostnaden för el på samhällsnivå är det i min värld självklart att det är den senare medelvärdesbildningen som bäst beskriver hur kostnadsläget förändras, och eftersom marknadsmekanismerna gör att priserna stiger vid hög efterfrågan (förbrukning), kommer ett tidsmedelvärde alltid underskatta den faktiska medelkostnaden för konsumerad energi.

Bygger man ett kraftverk som anpassar sin produktion efter efterfrågan vill man såklart medelvärdesbilda viktat över hur mycket energi man faktiskt kan sälja vid varje pris. (detta gäller egentligen även kärnkraften i mitt exempel ovan, men eftersom de vill ligga på konstant effekt blir det samma resultat oavsett).

Elhandelsföretag som tillhandahåller fastpris-avtal baserar dem givetvis på kostnaden per kWh deras kunder förväntas förbruka, inte som ett medel över timmarna bara osv

Så i min värld finns det nästan inga scenarion där ett simpel tidsmedelvärde faktiskt representerar det man är intresserad av, så jag vill gärna höra dina tankar om när du tycker det är den mest representativa aggregeringen, och varför?
Jag håller inte med.
För att det jag illustrerar med min komparativa jämförelse över tid har inte syftet att visa hur det kostar för mig eller kostar för dig, utan att visa trender för elprisutvecklingen, och då det beräknas på samma sätt ända ifrån år 2015 tills nu så duger det bra.

Ett av problemen med ifall jag skulle börja köra med viktade medelvärden istället för aritmetiskt medelvärde är att bestämma vad som ska vikta, och på vilket sätt, och hur mycket.
.
Då måste jag plötsligt bestämma allt detta, ska viktningen vara efter just min förbrukning? Då stämmer det ju inte med just din.
Ska det vara Sveriges medelförbrukning? Då stämmer det ju inte med någons.
Det ska kanske viktas mot BNP, för annars slår ju t.ex. pandemin genom som en påverkande faktor (år 2020 blir ännu billigare, då både förbrukning och pris var lägre än omgivande år)

Osv osv, jag kan dra olika möjligheter till viktning i det oändliga, för de ska kanske kombineras flera olika t.o.m.

Nä, syftet med det jag håller på med här är bara att synliggöra trenden i elprisutveckling (eller ska jag kalla det elprisförändringen), och jag är intresserad av Nordpool-priser också, så att inte ändringar i skattesatser eller nätägarnas hyggligt slumpmässiga, men allt högre, avgifter ska påverka.

Det jag möjligen gör lite dåligt nu är att jag inte tar med inflation, KPI eller något sådant.
Som jag skrev, vi är nu i princip nere på samma priser som 2018.
Men skulle jag ange mina diagram i hur många kWh jag fick för en Fazer chokladkaka 2018 resp nu, då har vi faktiskt ett väldigt mycket lägre elpris idag än 2018.
Men det får vi ta, för jag kommer inte orka börja räkna in detta.
(då dyker det upp nya problem, ska jag jämföra med löneutveckling, KPI, riksbankens inflationssiffror, EUR, $ eller vad ...)

Allt beror helt enkelt på vad man vill undersöka

• Gilla
djac
  • Laddar…
Men det har ingenting med just din förbrukning att göra, det handlar om hur snittpriset för el har varierat i hela systemet.
När du väljer att beräkna ditt värde baserat bara på timpriserna är det lika mycket ett viktat medelvärde, det är i princip bara ett koordinatbyte mellan de två synsätten. Du väljer att medelvärdesbilda över en prislista där varje rad innehåller en timme, jag väljer att medelvärdesbilda över en faktura där varje inköpt kWh är en egen rad. Ingen av dem är viktad, men min går att beräkna som ett viktat medelvärde över din representation.
Problemet med din redovisning är att den
systematiskt underskattar de faktiska priset på el, och inte på ett konsekvent sätt. T.ex ett år med kall vinter och högre total förbrukning av el i samhället kommer din viktning att underskatta mer än ett år där förbrukningen varit mer jämnt fördelad över året.
Så rent krasst visar inte dina grafer det du påstår, även om jag tror du har rätt om den övergripande trenden.
Men jag avskyr fördummandet av samtalet om elpriser det leder till när siffror systematiskt missrepresenteras på detta sätt. Om man faktiskt vill ta beslut utifrån informationen finns det i princip ingenting som baseras på ditt val av aggregering, men siffrorna presenteras hela tiden eftersom det är lätt att beräkna utifrån nordpols prislista. Men bara för att något är lätt att räkna ut är det inte rätt eller ens särskilt relevant, men en fin graf så bryr sig inte 99% om ifall den underliggande datan faktiskt representerar det man är intresserad av utan man köper det rakt av. De flesta kan tyvärr extremt lite om statistik.

Det är lite som vid offentlig upphandling när man väljer leverantören med lägst pris i form av juniora konsulter för 1 kr/h, men sen råkar det inte finnas några juniora konsulter att tillgå så man levererar bara seniora konsulter för 1000 kr/h, men i det medelvärdesbildade jämförelsetalet vid upphandlingen var man billigast...

Redigerat:
Det går bra för Sverige nu

total produktion i riket fördelat per kraftslag enligt elbruk
KK 6668MW 6st reaktorer går för fullt
kraftvärme, Karlshamn, Malmö ger 1771MW
VK ger 614MW 4% av installerade vkv
som tur så är vattenkraften på 12300MW den går på75% för att kompensera mot slumpkraftens näst intill totala bortfall.
och inte minst så exporterar vi kraft hela 841MW... enligt statnet

returen returen skrev:

som tur så är vattenkraften på 12300MW den går på75% för att kompensera mot slumpkraftens näst intill totala bortfall.
Ger blott två fossilverk så mycket som en hel fjärdedel av sex reaktorer på max?? Inte el, antar jag. Hälften hetvatten?

Karlshamn har ingen (som man brukar kalla det) ”fjärrvärmesvans”, utan det är ett klassiskt kondenskraftverk med panna och tillhörande turbinanläggning.

Ett om du avser det gasdrivna Öresundsverket (?) med Malmö så har jag läst att möjligheten att leverera fjärrvärme / hetvatten därifrån är bortkopplad, efter återstarten.

Edit: men verkningsgraden brukar väl ligga kring 35- 40 - ish procent för kondenskraft av klassisk modell.

Mvh

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Varit för lite bil-liknelser på sistone, så kastar in en 🤣

Om man ska beräkna snittpriset på en bil i Sverige 2025, samlar man då in listpriset på varje bilmodel i Sverige och tar ett medel över modellerna, och därmed ger lika stor vikt till Königsegg som Toyota, eller tar man listan på alla bilar som registrerats 2025 och räknar ut snittet över alla sålda bilar.

Gissar att den första kommer vara minst dubbelt så hög som den senare.

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
H hovapettson skrev:
Ger blott två fossilverk så mycket som en hel fjärdedel av sex reaktorer på max?? Inte el, antar jag. Hälften hetvatten?
Det finns väl hundratals små kraftvärmeverk i landet. T ex mitt närmaste i Tranås (eldas med flis) kan ge upp till 8 MW el när det körs för fullt (görs bara när det behövs mycket fjärrvärme).

Redigerat:
Mikael_L
returen returen skrev:

Som vanligt får du inte många rätt.
Du kan ju även nu passa på och svara på vad/var/hur det skulle notifierats/inte notifierats att O3 stängdes av, nu när du är med i tråden igen, försvinn inte bara med svansen mellan bena igen.

Men annars var det nästan inte en siffra rätt, jo kärnkraftens produktion, men den går dock inte riktigt fullt, F3 håller på och rampar upp, F2 ligger inte riktigt i full drift.

Men sen, Karlshamnsverket är bara på 660MW, och 330MW är upphandlat som effektreserv.
Var du tvungen att ljuga ihop siffror för att det skulle se ut som något?
Sen syns det tydligt (se bilden) att vi inte eldar någon olja alls, så det är 0, Noll NOLL

Vindkraften ger inte 614MW, utan ungefär 1180 MW

Vattenkraften kör ungefär allt de har, de tjänar bra på de rätt höga elpriserna nu (och magasinen har inte låg nivå), så därför exporterar vi 2800MW, inte 841 MW som du skrev.

Jag fattar inte att du belastar forumet med sånt här ljug, det är bara jobbigt !!!

Energiproduktionsöversikt för Sverige med källa som kärnkraft, vind, vatten och andra; kartvy över Europa och diagram över energiproduktion per typ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Älska
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.