Q
Vill man istället se viktade medelvärden för vanliga privatkonsumenter så redovisar Vattenfall det bra på sin sida.

Där är faktiskt förbrukning med då det är utfallet med profilen för månadsrörligt pris. Då vattenfall är så stora så är det nära nog gällande för alla.

https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/rorligt-elpris/

På sidan kan man välja tabell/graf och elområde.

Exempel tabell SE4.
Tabell över månadsvis elförbrukning 2020-2025 från Vattenfall med månad och år som kolumner, visar förändring över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Exempel graf SE3:
Graf över elpriser i öre/kWh per månad, 2018-2025, med olika färgade linjer. 2022 visar stora variationer, särskilt ökningar i november-december.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Läste ikapp hur er diskussion startade, och jag är inte särskilt förtjust i platta medelvärden heller.

Men jag vill minnas att @Mikael_L i det här sammanhanget använde det för elpristrender, och då duger det kanske gott som indikator.

Har man rörligt elpris så är det ju ett viktat pris, där det förutsätts att man använder merparten av elen när den är som dyrast.

För att inte förvilla så tycker jag att de värdena är bättre att presentera, och göra trender på.
Fast om man nu väljer att vara aktiv på elmarknaden så är man väl det, dvs då köper man väl inte bara "dumt" utan har vidtagit andra mått och steg för att "slå index" om man nu uttrycker det så?

De som har andra prisavtal får man väl anta beter sig efter detta?

Industrier köper ju ofta på långa avtal och berörs därför inte av 15-minuterspriserna.

S
D djac skrev:
Fast om man nu väljer att vara aktiv på elmarknaden så är man väl det, dvs då köper man väl inte bara "dumt" utan har vidtagit andra mått och steg för att "slå index" om man nu uttrycker det så?

De som har andra prisavtal får man väl anta beter sig efter detta?

Industrier köper ju ofta på långa avtal och berörs därför inte av 15-minuterspriserna.
Ja, men det intressanta indexet att slå borde vara alternativkostnaden. Dvs månads rörligt.

D
S Snikholt skrev:
Ja, men det intressanta indexet att slå borde vara alternativkostnaden. Dvs månads rörligt.
Ja men precis och det gör man ju lätt om man är något aktiv.

S
D djac skrev:
Ja men precis och det gör man ju lätt om man är något aktiv.
Absolut.
Det kan ur den aspekten vara intressant att titta på det aritmetiska medelvärdet jämfört med det viktade, dvs de facto priset man skulle betala som månadskund.

Och använda som beslutsunderlag för om det är "värt" att bli tim/kvart kund, och anpassa sig.

För jag tror man behöver tweaka betydligt mer för att slå aritmetiska medelvärdet, med några betydande summor.

D
S Snikholt skrev:
Absolut.
Det kan ur den aspekten vara intressant att titta på det aritmetiska medelvärdet jämfört med det viktade, dvs de facto priset man skulle betala som månadskund.

Och använda som beslutsunderlag för om det är "värt" att bli tim/kvart kund, och anpassa sig.

För jag tror man behöver tweaka betydligt mer för att slå aritmetiska medelvärdet, med några betydande summor.
Det räcker att man har elbil så är man där.

S
D djac skrev:
Det räcker att man har elbil så är man där.
Kanske det, men det kommer effektavgifterna att mota i grind på sikt... vad gäller totalen

D
S Snikholt skrev:
Kanske det, men det kommer effektavgifterna att mota i grind på sikt... vad gäller totalen
Det verkar inte så men jag borde tillägga att det förutsätter att man gör aktiva val. Dvs om inte beaktar vare sig elpris eller nätavgifterna så blir det ju mindre sannolikt att man slår det månadsrörliga priset.

S
D djac skrev:
Det verkar inte så men jag borde tillägga att det förutsätter att man gör aktiva val. Dvs om inte beaktar vare sig elpris eller nätavgifterna så blir det ju mindre sannolikt att man slår det månadsrörliga priset.
? Det var vi överens om att det var ganska lätt att slå, dvs. månadsrörligt.

Men du påstod att det var lätt att slå aritmetiskt medelvärde (som @Mikael_L presenterar), enbart genom att ladda sin elbil smart. Men det tror inte jag.

D
S Snikholt skrev:
? Det var vi överens om att det var ganska lätt att slå, dvs. månadsrörligt.

Men du påstod att det var lätt att slå aritmetiskt medelvärde (som @Mikael_L presenterar), enbart genom att ladda sin elbil smart. Men det tror inte jag.
Aha, nej det menade jag inte, det prisavtalet kan man ju inte teckna. När månaden är över så presenterar bolagen vad månadspriset blev och de som då valt 15-minuterspris vill ligga under detta.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
Någon kanske tycker detta är OT men nu håller det på att hända:
https://carup.se/ny-elbil-i-ar-150-mils-rackvidd-i-30c/
Europas bilindustrin kissar i byxan och vill fortsätta bygga brännbilar som vanligt.
EUs politiker tror de räddar vår bilindustri och hela ekonomin med detta men det kommer att bli precis tvärtom.
Som det gick med Englands bilindustri på 70-talet.
Man vägrade att möta konkurrensen från andra länder och det var över på några få år.
Jag hoppas jag har fel men tyvärr är det nog så här.
Om EUs politiker verkligen ville hjälpa vår industri så skulle de ta tag i elmarknaden och säkra tillgång till billig el under arbetsdagar.
Billig energi har hållt Tysklands industri under armarna i 2 decennier mha billig rysk gas, nu har det ryckts undan utan någon ersättning samtidigt som Kina o andra länder hjälper sin industri på det området (och inte bara med statliga stöd till elbilsutveckling)
Tur man snart går i pension och kan ägna sig åt att renovera V12or.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
D
K karlmb skrev:
[länk]
Europas bilindustrin kissar i byxan och vill fortsätta bygga brännbilar som vanligt.
EUs politiker tror de räddar vår bilindustri och hela ekonomin med detta men det kommer att bli precis tvärtom.
Man vägrade att möta konkurrensen från andra länder och det var över på några få år.
Om EUs politiker verkligen ville hjälpa vår industri så skulle de ta tag i elmarknaden och säkra tillgång till billig el under arbetsdagar.
Billig energi har hållt Tysklands industri under armarna i 2 decennier mha billig rysk gas, nu har det ryckts undan utan någon ersättning samtidigt som Kina o andra länder hjälper sin industri på det området (och inte bara med statliga stöd till elbilsutveckling)
Ja, detta är ett upprepande av misstagen som lett fram till krisen och ligger i linje med mycket vi diskuterar här. Nationalister säljer bilden av ett falskt heartland till befolkningen och i detta är allt gammalt bra, exempelvis fossilbilar. Min gissning är att de tar bort den sista lilla möjligheten för industrins överlevnad, för ingen nytta alls. Men du ska se att det kortsiktigt blir populärt bland deras anhängare, som den svenska fossilökningen.

• Arg
karlmb
  • Laddar…
S
K karlmb skrev:
[länk]
Ja, EUs "industri-el" är långt mycket dyrare än Kina och USA motsvarighet.
USA är gas-tunga och Kina är kol-tunga.
Båda satsar också ordentligt på kärnkraft.
Kina sattar stort på förnybart, paratmed kolkraft och kärnkraft.
Förnybart är på tillbakagång i USA, och det ser ut som man går fortsatt tunga på gas + kärnkraft.

Europa.... ja nån kan väl berätta vad Europa håller på med?

S
S Snikholt skrev:
Ja, EUs "industri-el" är långt mycket dyrare än Kina och USA motsvarighet.
USA är gas-tunga och Kina är kol-tunga.
Båda satsar också ordentligt på kärnkraft.
Kina sattar stort på förnybart, paratmed kolkraft och kärnkraft.
Förnybart är på tillbakagång i USA, och det ser ut som man går fortsatt tunga på gas + kärnkraft.

Europa.... ja nån kan väl berätta vad Europa håller på med?
Jag får väl svara själv då.

Vi straffbeskattar CO2 utsläpp, något våra konkurrenter inte gör i alls samma utsträckning.

Samtidigt står vi inte för så mycket innovation själva inom förnybart. Så om inget ändrat blir det sotdöden för oss (medvetet ordval, för humor)

Det är väl i princip bara Sverige som ännu så länge är konkurrenskraftiga vad gäller elpriset inom EU.
Och då lockas såklart en del industri hit - men de verkar inte ge så många arbeten (serverhallar, grönt stål etc. grönt stål tex. minskar ju behovet av arbetskraft) vad jag sett, men det driver upp våra elpriser.

Q qvirre skrev:
Vill man istället se viktade medelvärden för vanliga privatkonsumenter så redovisar Vattenfall det bra på sin sida.
Jag tog månadspriserna för kund för SE3 och beräknade medelvärde för 2025.

Och så plockade jag produktionsvolymen från electricitymaps för varje månad och beräknade ett volymviktat elpris.

Det de medelvärdena blev:
* 67.04
* 68.48

Nog ser det väl ut som att man kan beräkna ett årsmedelvärde bara på pris och det stämmer ganska bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.