Mikael_L
Och nu ska du vara med @Nötegårdsgubben , för nu kommer jag att pudla, men bara lite lite.

Vi kikar på årsmedel nu, jag kör utan smoothing, tycker det syns tydligare då.
Linjediagram som visar elprisutvecklingen för svenska elområden SE1-4 åren 2015-2025, med tydlig topp runt 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som synes så har den trevliga nedåtgående trenden för elpris sedan putins energikrig startade nu brutits i år. I alla fall för SE3-4.
På helåret fick SE1-2 det bättre, även om det skenat iväg en del under hösten och vintern.

Men nu ska jag berätta att jag har funderat en del över anomalin över elpriser mellan elområden.
Fram till 2019 så följdes ju alla åt.
Och som vi vet så sätts ju elpriset i SE3 och SE4 i princip helt och hållet av de kontinentaleuropeiska priserna.
Sen 2019 började det spreta mellan elområden, 2021 och senare skulle det kunna förklaras med den mycket turbulenta energisituationen i Europa, och en massa saker som har blivit på ett helt annat sätt än t.ex. 2016 eller 2018 osv.

Men det som kliar lite för mig är priserna som blev 2020.
För ärligt talat, detta var innan energikriget och putinpriserna.
Varför började det spreta prismässigt mellan SE1-2 och SE3 och SE4 då?
Och en sak vet jag som hände då, och var verklighet under hela detta år, Ringhals 2 hade stängts.

Ja det är kanske en Ringhalseffekt att det uppstod denna prisskillnad under 2020.
ÅrSE1SE2SE3SE4
202015,0215,0222,126,93

För alla år innan så har ju genomsnittspriset blivit nästan samma i alla våra elområden, men inte detta år.
Och det går inte att förklara med putingas, inte heller med rejält höga elpriser i Danmark, Tyskland, Polen etc, för det var det inte det året.

• Wow
Magnus E K
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Började väl med att jag vände mig mot påståendet att all ny produktion går på export, oavsett typ och placering… men jaja, hårklyveri 😁
Så länge vi exporterar el netto nästan alla av årets 8760 timmar så går förstås all tillkommande ny elproduktion på export, så länge det finns kapacitet i ledningsnätet. Om det inte finns kapacitet blir det minuspriser och någon elproducent tvingas dra ner produktionen.

Och eftersom vi producerar 30 TWh el mer än vi använder själva så lär det dröja ett tag innan den inhemska elanvändningen blir lika stor som elproduktionen.

Sedan kan man förstås aldrig veta exakt vilka elektroner som hamnar var. Men vi kan vara ganska säkra på det ändå blir rätt elproducenter som får betalt. Liknelsen med bankomater börjar bli obsolet; vem plockat ut pengar i en bankomat idag? Men ändå: Du kan vara säker på att de pengar du skulle plocka ut ur bankomaten, om du gjorde det, skulle bokföras på ditt konto och inte på någon annans. Oavsett vilken banks bankomat du använder.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Sen har vi @returen ovilja att förklara vad han menade.
Troligen var det bara en liten bit vanlig populism och nedvärderande av Sverige som land som råkade ramla ner från taket ...

Men @returen påstod i alla fall att stoppet i reaktorn O3 den 11/12 2025 inte ens skulle notifierats på den tiden då vi hade 12 reaktorer igång. (dvs före 1999)

Men se det tvivlar jag på, jag känner mig 100% säker på att alla stopp i kärnreaktorer alltid har notifierats bl.a. hos Svenska kraftnät (eller motsvarande organisation) och på många fler ställen.
Det är även hur lätt som helst att hitta tidningsklipp från den tiden där tidningarna notifierar att en reaktor har stoppats.

Möjligen slarvade returen lite med ordet och menade "noteras". Och det är väl kanske fortfarande inte lätt att veta vad som då menades, men då returen inte vill ge svar (utan bara häva ur sig sina populistiska lögner och sen dra) så kan jag kanske gissa att vi skulle kunna se det på elpriserna, dvs notera där att något hände, som tecken på att O3 stoppades.

Men nu har jag satt samman lite vad som hände med elpriset före, under och efter att O3 stoppades.
Spännande nog så blev F1 också tvunget att stoppa någon dag senare, så jag har fått lägga in bägge i min graf-

Så vassego, Elpris i SE3, och i blått, tiden när O3 var ur drift, Orange, tiden då F1 var ur produktion
Graf som visar elpris i SE3 från november 2025 till januari 2026, med perioder för reaktorstopp i O3 (blått) och F1 (orange) markerade.
Skapa konto

Så vad säger du @returen känns det som att vi märkte något speciellt av några av dessa två reaktorstopp.
Eller var det något helt annat du menade med "notifierade"?

Jag har även en graf där jag lagt in elpris i Danmark och Tyskland också, inte för det gör mig något klokare, förutom att de verkar haft ungefär liknande elpriser, fast högre, som det brukar vara.
Graf över elpris i olika regioner mellan november 2025 och januari 2026, med perioder markerade för reaktorstoppen O3 och F1.
Skapa konto

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S
B bjorn.abelsson skrev:
Så länge vi exporterar el netto nästan alla av årets 8760 timmar så går förstås all tillkommande ny elproduktion på export, så länge det finns kapacitet i ledningsnätet. Om det inte finns kapacitet blir det minuspriser och någon elproducent tvingas dra ner produktionen.

Och eftersom vi producerar 30 TWh el mer än vi använder själva så lär det dröja ett tag innan den inhemska elanvändningen blir lika stor som elproduktionen.

Sedan kan man förstås aldrig veta exakt vilka elektroner som hamnar var. Men vi kan vara ganska säkra på det ändå blir rätt elproducenter som får betalt. Liknelsen med bankomater börjar bli obsolet; vem plockat ut pengar i en bankomat idag? Men ändå: Du kan vara säker på att de pengar du skulle plocka ut ur bankomaten, om du gjorde det, skulle bokföras på ditt konto och inte på någon annans. Oavsett vilken banks bankomat du använder.
Det är väl snarare så att det inte är så intressant att prata netto-värde på hela rikets produktion, om du frågar mig.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det jag kritiserade var ditt påstående att det är bättre med prisfluktuationer än ett konstant pris. Det innebär inte att jag förespråkar prisregleringar, bara att jag konstaterar att en marknad som är volatil är sämre än en som inte är det.

Hade vi exempelvis haft en elmarknad med hög elasticitet i både utbud och efterfrågan hade priset legat jämnare och det hade varit bättre. Nu är det inte så, varför priset fluktuerar.
Eftersom den svenska elanvändningen varierar kraftigt över tid (något mer än elproduktionen) och de två variationerna inte går helt i takt är det bra om priserna varierar så att de minskar elanvändningen när produktionen är mindre än elanvändningen och ökar elanvändningen när produktionen är större än behovet. En sådan prisvariation ger också incitament till ökad elproduktion när elpriset är högt och minskad elproduktion när elpriset är lågt. Detta ger precis det du tycker är bättre; priserna jämnas ut. Och eftersom de "sista" gigawatten är dyrast att producera blir även den totala kostnaden för elanvändarna lägre.

Den högsta förbrukningen under 2025 (fram till november) var 13 januari klockan 8 med en effekt på 22,5 GW. Men det vara bara drygt 500 timmar som vi använde mer än 19,5 GW. Lägg till 500 timmar till; det var kanske några timmar under november och december som också låg över 19,5 GW. Men ändå: Vi behöver de "sista" 3 GW endast under en tiondel av årets timmar. Till bilden hör även, att det var endast under 21 timmar av de 520 timmarna som vi använde mer än 19,5 GW som vi importerade el (netto), som mest 1,34 GW. Totalt under de 520 timmar vi använde som mest el exporterade vi 1460 GWh.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
S
B bjorn.abelsson skrev:
Eftersom den svenska elanvändningen varierar kraftigt över tid (något mer än elproduktionen) och de två variationerna inte går helt i takt är det bra om priserna varierar så att de minskar elanvändningen när produktionen är mindre än elanvändningen och ökar elanvändningen när produktionen är större än behovet. En sådan prisvariation ger också incitament till ökad elproduktion när elpriset är högt och minskad elproduktion när elpriset är lågt. Detta ger precis det du tycker är bättre; priserna jämnas ut. Och eftersom de "sista" gigawatten är dyrast att producera blir även den totala kostnaden för elanvändarna lägre.

Den högsta förbrukningen under 2025 (fram till november) var 13 januari klockan 8 med en effekt på 22,5 GW. Men det vara bara drygt 500 timmar som vi använde mer än 19,5 GW. Lägg till 500 timmar till; det var kanske några timmar under november och december som också låg över 19,5 GW. Men ändå: Vi behöver de "sista" 3 GW endast under en tiondel av årets timmar. Till bilden hör även, att det var endast under 21 timmar av de 520 timmarna som vi använde mer än 19,5 GW som vi importerade el (netto), som mest 1,34 GW. Totalt under de 520 timmar vi använde som mest el exporterade vi 1460 GWh.
Bla bla bla.
Att framhäva medelvärden i den här debatten är som att säga att det är behagligt väder i Sverige om det vore snöstorm i Kiruna och värmebölja i Skåne…

• Haha
TommyC
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns ju lite grafer på min dator också.
Här kan vi se att det till sist inte blev fullt så illa för SE3 och 4, men SE1 och SE2 fick tydligt högre elpriser under denna höst och hittils i vinter.
[bild]
Elpriser 2021-2025 - smoothed

En mer långsiktig trend, från 2015 ser ut såhär, ej smoothed.
[bild]

Man kan väl säga att vi under 2025 haft någorlunda lika elpriser som under 2018.
Men det blev billigare för SE1-2 och dyrare för SE3-4, men i snitt för landet ungefär lika.

2020 blev det billig el, som ni ser.
Det beror på att då hade Ringhals 2 stängts ner, och det resulterade i lågt elpris hela året, ja rekordlågt.

(Fast egentligen berodde det på lågt gaspris på dutch TTF samt pandemin, ja dessa två hänger väl troligen ihop)
Är det medelpris över tid, eller medelpris per producerad/förbrukad kWh? För det förstnämnda är inte särskilt användbart för att diskutera pristrender i ett system med varierande priser eftersom förbrukningen inte är homogent fördelad. (Priset tenderar vara högt när konsumtionen är hög, vilket betyder att tidsbaserade medel underskattar det riktiga priset)

S Snikholt skrev:
Miljömässigt kan det väl möjligen bli en fördel, om kraftverken har CCS dvs.
Lägg till fjärrvärme på kallsidan, så ökar verkningsgraden ytterligare.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
Mikael_L
A ajn82 skrev:
Är det medelpris över tid, eller medelpris per producerad/förbrukad kWh? För det förstnämnda är inte särskilt användbart för att diskutera pristrender i ett system med varierande priser eftersom förbrukningen inte är homogent fördelad. (Priset tenderar vara högt när konsumtionen är hög, vilket betyder att tidsbaserade medel underskattar det riktiga priset)
Jag antar att det är ett aritmetiskt medelvärde.
Sen håller jag inte med dig i övrigt.

S Snikholt skrev:
Bla bla bla.
Att framhäva medelvärden i den här debatten är som att säga att det är behagligt väder i Sverige om det vore snöstorm i Kiruna och värmebölja i Skåne…
Det är ju just för att elförbrukningen varierar, över tid och mellan regioner, som man inte kan använda medelvärden. Kärnkraften levererar ett ständigt medelvärde (frånsett när reaktorn står stilla). Så som du så riktigt framhåller är det rätt meningslöst att föra fram medelvärden i debatten. Därför kan vi inte heller tillämpa ett medelvärde för elpriset. När elanvändaren ska planera sin budget är det dock medelpriset för budgetperioden som är intressant, inte hur priset varierar mellan timmar eller dagar.

S
B bjorn.abelsson skrev:
Det är ju just för att elförbrukningen varierar, över tid och mellan regioner, som man inte kan använda medelvärden. Kärnkraften levererar ett ständigt medelvärde (frånsett när reaktorn står stilla). Så som du så riktigt framhåller är det rätt meningslöst att föra fram medelvärden i debatten. Därför kan vi inte heller tillämpa ett medelvärde för elpriset. När elanvändaren ska planera sin budget är det dock medelpriset för budgetperioden som är intressant, inte hur priset varierar mellan timmar eller dagar.
Ja, men att använda rikets netto import/export när man pratar områdespriser, då bör man rimligen titta på systempriser.

Och systempriset är totalt ointressant för SE4 kunders ekonomiska planering.

B bjorn.abelsson skrev:
Vid samma genomsnittspris är det bättre med ett varierande pris än med ett konstant.
Det var alltså det här jag kritiserade. Ett påstående om att det är bättre med ett varierat pris i sig.
B bjorn.abelsson skrev:
Eftersom den svenska elanvändningen varierar kraftigt över tid (något mer än elproduktionen) och de två variationerna inte går helt i takt är det bra om priserna varierar så att de minskar elanvändningen när produktionen är mindre än elanvändningen och ökar elanvändningen när produktionen är större än behovet.
Nu har du upprepat ett svar om något annat flera gånger.

Då kan jag bara anta att du inte menade det du först skrev, utan det helt okontroversiella påståendet att det är bra med marknadspriser.

Mikael_L
Läget just nu.
F3 går på 65% effekt och F2 på 94%
Jag vet inte varför, men ca en halv kärnreaktors produktion saknas just nu.

Annars tuffar allt på, de andra reaktorerna på ca 99%, isen ligger bra på magasinen, det blåser knappt, så vinden ger endast 1,8GW, inte ens fullt lika mycket som R3+R4 (men kanske ungefär vad R1+R2 gav)

Vi exporterar stora mängder som vanligt, export i alla ledningar utom Norge, där vi importerar.
Vår nettoexport ca 2GW, vi skulle alltså kunna förlora all vår vindkraft nu och ändå inte behöva importera, ja eller tappa O3 eller både R3 och R4, utan att behöva importera.

Elpriset speglar dock inte det goda produktionsläget ... som vanligt ...

Q
Mikael_L Mikael_L skrev:
För alla år innan så har ju genomsnittspriset blivit nästan samma i alla våra elområden, men inte detta år.
Och det går inte att förklara med putingas, inte heller med rejält höga elpriser i Danmark, Tyskland, Polen etc, för det var det inte det året.
Den enklaste förklaringen är nog att elproduktionen ökade här i SE1 och SE2 och allt mer produktion blev inlåst med prisskillnad som följd.

Vindkraften ser ut att ha ökat rejält mellan 2019 och 2020. Hela 5 TWh.

Tabellen visar, antal verk, inst. effekt MW och energi i GWh.

Tabell som visar vindkraftstatistik med antal verk, installerad effekt (MW) och producerad energi (GWh) för SE1-SE4 mellan 2018 och 2023.
Skapa konto

https://pxexternal.energimyndighete...c-8f67-9aab87ba56d6&timeType=from&timeValue=0

D
Mikael_L Mikael_L skrev:
...det blåser knappt, så vinden ger endast 1,8GW, inte ens fullt lika mycket som R3+R4 (men kanske ungefär vad R1+R2 gav)
Som vanligt inte helt sant, det blåser, som nästan alltid, bra där vindkraftverken kunde/borde ha stått, vid sydkusten, här har vi närmast optimal vind 9-14 m/s.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.