D
S Snikholt skrev:
Jo jag förstår hur du resonerar. Det är känslobaserat. Och på ett känslomässigt plan kan jag förstå dig.
Men du går bort dig när du försöker tillskriva detta mer än vad det de facto är.
Hur många lurar man när man stiftar en lag som förbjuder en sak som i princip drabbar bara en organisation, och denna råkar vara största motståndaren. Nu säger ju inte lagen att den specifikt riktar sig bara till sossarna men i verkligheten vet alla att det är så det är.

Det är som en scen ur en gammal pilsnerfilm, folk låtsas som att det är en legitim lag bara för att det inte uttryckligen nämndes att den gäller S.

D
S Snikholt skrev:
Jo jag förstår hur du resonerar. Det är känslobaserat. Och på ett känslomässigt plan kan jag förstå dig.
Men du går bort dig när du försöker tillskriva detta mer än vad det de facto är.
Sen kan jag hålla med dig om att detta inte fäller oppositionen i Sverige, där är vi inte, men det visar att kritiken som Sverige fått för sitt svaga demokratiskydd är riktigt. Vi har lite naivt utgått från att våra partier är i grunden demokratiska och att de kommer agera därefter, nu vet vi att vi har börjat nagga på detta och det är brådskande med att sätta upp skyddande lagar.

• Haha
Intet
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Hur många lurar man när man stiftar en lag som förbjuder en sak som i princip drabbar bara en organisation, och denna råkar vara största motståndaren. Nu säger ju inte lagen att den specifikt riktar sig bara till sossarna men i verkligheten vet alla att det är så det är.

Det är som en scen ur en gammal pilsnerfilm, folk låtsas som att det är en legitim lag bara för att det inte uttryckligen nämndes att den gäller S.
Jag har försökt föra en faktabaserad dialog med dig kring det här. Men återigen svarar du med svepande känsloargument. Så vi borde kunna lägga ner denna diskussion.

S
D djac skrev:
det är brådskande med att sätta upp skyddande lagar.
tänkte inte skriva mer men.... vad är det för lagar du tänkt dig? Det låter skrämmande om något.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
tänkte inte skriva mer men.... vad är det för lagar du tänkt dig? Det låter skrämmande om något.
Det viktigaste att få igenom snabbt är det stärkta grundlagsskyddet.

Mikael_L
returen returen skrev:
JAHA
så är det ju
precis som med snurrorna ju fler det är desto mindre påverkan har en som inte går.
vad är det för konstigt med det?
det konstiga är att det inte rapporteras när 5000 snurror står still av 6000
Men du menar att det inte skulle notiferas om ett kärnkraftverk tas ur drift ifall man har 12 st, men däremot om man har 6st.
Var notifieras sånt här enligt dig?

S
D djac skrev:
Det viktigaste att få igenom snabbt är det stärkta grundlagsskyddet.
Ja det lär komma, och det är positivt.

Lite roligt då att det är nuvarande regering, som du beskyller för en massa, som lagt fram den proppen. :D
De exekverade således arbetet som S påbörjade i sann demokratisk anda.

Ser ljust ut för Svensk demokrati tycker jag.

D
S Snikholt skrev:
Ja det lär komma, och det är positivt.

Lite roligt då att det är nuvarande regering, som du beskyller för en massa, som lagt fram den proppen. :D
De exekverade således arbetet som S påbörjade i sann demokratisk anda.

Ser ljust ut för Svensk demokrati tycker jag.
Jag tror den är svår att undvika, de var tvingade, delar av sittande regering känner ganska säkert samma oro men oavsett så är det ett första steg men vi kommer behöva ta tag i mycket på demokratifronten framöver.

S
D djac skrev:
Jag tror den är svår att undvika, de var tvingade, delar av sittande regering känner ganska säkert samma oro men oavsett så är det ett första steg men vi kommer behöva ta tag i mycket på demokratifronten framöver.
Jag håller med dig om att demokrati inte ska tas förgivet, och att den måste vaktas aktivt.
Som slutkläm citerar jag Nietzche åter en gång, kan vara värt att reflektera över för din del:

"Den som kämpar mot monster skall se till så att han ej själv blir ett monster."

• Haha
  • Gilla
Suvi5700 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men du menar att det inte skulle notiferas om ett kärnkraftverk tas ur drift ifall man har 12 st, men däremot om man har 6st.
Var notifieras sånt här enligt dig?
du bevisar gång på gång dina icke obetydliga brister i läsförståelse
att diskutera med en som bara vill tjafsa är direkt kontraproduktivt
en som inte vill förstå
en som inte vill bli upplyst
totalt värdelöst och ointressant

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Jag håller med dig om att demokrati inte ska tas förgivet, och att den måste vaktas aktivt.
Som slutkläm citerar jag Nietzche åter en gång, kan vara värt att reflektera över för din del:

"Den som kämpar mot monster skall se till så att han ej själv blir ett monster."
Ja, det finns många roliga citat men jag är inte orolig, jag är övertygad om att Moderaterna kommer tillåtas finnas även efter en eventuell valförlust, om inte så blir jag förvånad och arg :)

Tycker snarare det är fint att se oppositionspartierna kommas samman mot detta, trots sina extrema politiska olikheter, det visar att de sätter demokratin över partiboken.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
returen returen skrev:
en som inte vill förstå
"Notifieras"? Är det skral översättning? Avses noteras eller underrättas? Halva stabila elproduktionen har stängts av i södra delen av landet - ja, det märks! Det noteras. Det blir inte minst dyrt att i förtid tvingas uppgradera kvarvarande produktion, bygga nät och hålla reservkraft i beredskap. Elanvändningen går stadigt ner i riket som helhet, men nu kommer elfordon och AI, så det vore klokt att bygga tillbaka det som har förstörts. Pseudodebatten om vem som ska betala är onödig, ren lyx, i detta läge - det är alltid medborgarna som betalar. Och det gör vi för att vi VILL HA DET.

Mikael_L
returen returen skrev:
en som inte vill förstå
Ja men var notifieras det att Oskarshamn 3 stängs ner?

• Haha
djac
  • Laddar…
Suvi5700
D djac skrev:
Sen kan jag hålla med dig om att detta inte fäller oppositionen i Sverige, där är vi inte, men det visar att kritiken som Sverige fått för sitt svaga demokratiskydd är riktigt. Vi har lite naivt utgått från att våra partier är i grunden demokratiska och att de kommer agera därefter, nu vet vi att vi har börjat nagga på detta och det är brådskande med att sätta upp skyddande lagar.
🤔 har vi en opposition. Tycker alla verkar vara socialdemokrater.

• Haha
  • Älska
Intet och 1 till
  • Laddar…
D
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
🤔 har vi en opposition. Tycker alla verkar vara socialdemokrater.
Det tror jag inte men tar man ytterligare ett steg tillbaks så är all människor!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.