Ytterligare en elintensiv fabrik på gång i SE1. Jag har hört talas om detta ett tag, men nu verkar planerna blir konkreta - det blir en fabrik för syntetiskt flygbränsle i Skelleftehamn utanför Skellefteå. Elförbrukningen kommer att bli 3-4 TWh per år, motsvarande all elproduktion i Skellefteå kommun. Fabriken kommer att framställa vätgas som sedan reagerar med infångad koldioxid för att skapa flygbränslet.

https://www.norran.se/nyheter/skell...ansoker-om-miljotillstand-for-fabrik/lyv4ve7l (låst artikel).

D daVinci skrev:
Vi hade väl Kärnkraftspriser också. När det var 30 trasiga franska kärnreaktorer. Såväl i Sverige som på kontinenten. Det var när det var som dyrast.
Ja, det hade ju varit rimligt att kalla dem det, om de berodde på kärnkraften i sig. Nu rörde det sig väl snarare öm en kombination av en underhållsskuld eftersom Frankrike av anti-kärnkraftsskäl hade tänkt stänga ner ett flertal reaktorer, ett illa skött statligt monopol och miljöbegäbnsningar på hur varmt kylvatten man fick släppa ut. Politiskt inducerat alltså (plus samtidigt otur med vädret).

Om det innebär att vi skulle kallat dem Chirac-priser, Hollande-priser eller något annat vet jag dock inte så noga. Att kalla dem kärnkraftspriser hade dock varit fel.
D daVinci skrev:
Kom Putinpriserna före eller efter Kärnkraftspriserna?
Spelar det någon roll? De flesta av oss andra vill inte vara beroende av svinet Putin oavsett. Att du inte bryr dig om sånt gitter jag inte bry mig om.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
min åsikt gäller ifall vi skulle haft typ R1 kvar, eller R1+R2, att det då inte skulle ha påverkat priserna speciellt mycket.
Det är jag medveten om. Liksom att du inte håller med de rapporter som sagt motsatsen.
Mikael_L Mikael_L skrev:
du får det att låta som att jag anser att detta skulle gälla oavsett mängd på extra kraftproduktion
Om det läses så ber jag om ursäkt. Jag är väl medveten om att du tror på utbud och efterfrågan, och att vi i teorin skulle kunna pressa ner de europeiska priserna med svensk produktion.

Det var alltså mellanläget, där vi kan frikoppla oss från det europeiska priset genom att fylla kablarna till kontinenten jag ville åt. Där sticker du ut i att inte dela Energiforsks (eller vilka det nu var som stod bakom rapporten) bild.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
Ytterligare en elintensiv fabrik på gång i SE1. Jag har hört talas om detta ett tag, men nu verkar planerna blir konkreta - det blir en fabrik för syntetiskt flygbränsle i Skelleftehamn utanför Skellefteå. Elförbrukningen kommer att bli 3-4 TWh per år, motsvarande all elproduktion i Skellefteå kommun. Fabriken kommer att framställa vätgas som sedan reagerar med infångad koldioxid för att skapa flygbränslet.

[länk] (låst artikel).
Kan tyvärr inte läsa artikeln pga betalvägg, men som att man ska kombinera två dyra tekniker indirekt- vätgasproduktion och CO2 framställd av typ CCS som man då köper in eller får?

Så man tar hand om infångad CO2 som man sen släpper ut igen?

Jag tycker mig se några röda flaggor vaja men så har jag ju inte all info heller 🙂

• Gilla
Intet
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Kan tyvärr inte läsa artikeln pga betalvägg, men som att man ska kombinera två dyra tekniker indirekt- vätgasproduktion och CO2 framställd av typ CCS som man då köper in eller får?

Så man tar hand om infångad CO2 som man sen släpper ut igen?

Jag tycker mig se några röda flaggor vaja men så har jag ju inte all info heller 🙂
Ja, du har förstått det rätt. Ett holländsk bolag är det som ligger bakom.

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
🤔 har vi en opposition. Tycker alla verkar vara socialdemokrater.
Ingen är socialdemokrat i riksdagen längre sedan 1990 ungefär, då infördes den nyliberala ordningen efter den keynsesianska (socialdemokratiska) sedan dess är det den doktrinen som genomsyrar alla partier i riksdagen. Likaså utrikespolitiken med usa vurm och väst (Nato) allians är samma över hela smala registret.
Det som skiljer är retorik och lite skatte justeringar.

• Gilla
Suvi5700 och 1 till
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, du har förstått det rätt. Ett holländsk bolag är det som ligger bakom.
Man lär hoppas på massivt investeringsstöd från EU antar jag.
Man får väl beundra kulorna på de som tar beslut om att prova.

Men om det blir på tapeten att subventionera massivt från svensk sida så hoppas jag på nykter analys.

Påpekar än en gång: Världen drivs av kol, gas, olja. Allt vi gör, hela tiden, ständigt och alltjämt, samt framöver för överskådlig tid. Värme, ljus, fabriker, jordbruk, förpackningar, kemikalier, medicin, transporter... ALLT.

Det är i dagsläget 86% sett globalt. Denna siffra har varit ganska konstant under lång tid. Trots alla "gröna projekt", trots besparingar och satsningar på alternativ. Vi blir dock fler och ställer högre krav.

Vi kan naturligtvis ta bort "det fossila" men vilka ska få överleva? En svår fråga...

• Älska
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
D
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Nä, vill du vara vänlig att utveckla dina tankar lite.
Här kommer nyckelorden, de är negativt laddade ord, krig, svält, förtryck, sjukdomar, död, alla är direkt kopplade till fossilt.

• Ledsen
hovapettson
  • Laddar…
Suvi5700
H hovapettson skrev:
Påpekar än en gång: Världen drivs av kol, gas, olja. Allt vi gör, hela tiden, ständigt och alltjämt, samt framöver för överskådlig tid. Värme, ljus, fabriker, jordbruk, förpackningar, kemikalier, medicin, transporter... ALLT.

Det är i dagsläget 86% sett globalt. Denna siffra har varit ganska konstant under lång tid. Trots alla "gröna projekt", trots besparingar och satsningar på alternativ. Vi blir dock fler och ställer högre krav.

Vi kan naturligtvis ta bort "det fossila" men vilka ska få överleva? En svår fråga...
Väldigt kloka ord. Ja dom där "gröna stålprojekten" slog inte så väl ut. Jag undrar när drt ska gå upp för folk att inom överskådlig tid finns ingen vettig ersättning till oljan. Men vem vet vad som händer i framtiden.
Så länge det alltid är någon som tjänar pengar på dessa stolligheter med "klimatsmarta" invationer. Så fortsätter dom.

L lop3r skrev:
Ingen är socialdemokrat i riksdagen längre sedan 1990 ungefär, då infördes den nyliberala ordningen efter den keynsesianska (socialdemokratiska) sedan dess är det den doktrinen som genomsyrar alla partier i riksdagen. Likaså utrikespolitiken med usa vurm och väst (Nato) allians är samma över hela smala registret.
Det som skiljer är retorik och lite skatte justeringar.
Jag håller med om att det är bara kosmetisk skillnad mellan (S) å (m) i praktisk politik (F.ö. Samma i Norge, här har vi haft finansministrar sen millennieskiftet från både motsvarigheten till vänsterpartierna å sverigedemokraterna utan att man märkt nån skillnad)

Det som skedde kring 1990 var att verkligheten kom ikapp Sverige.
Övermogna å utdaterade regleringar avskaffades. Vi tvingades bort från fast växelkurs å sen 1992 har marknaden fått bestämma värdet på kronan.
I Utrikespolitiken har det heller aldrig varit några motsättningar å tala om. Det ser jag, till skillnad mot det övriga, som ett positivt tecken.

• Gilla
Suvi5700 och 1 till
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Här kommer nyckelorden, de är negativt laddade ord, krig, svält, förtryck, sjukdomar, död, alla är direkt kopplade till fossilt.
För att relativisera....
Fossila bränslen har lyft 1,2 miljarder ur fattigdom sedan 1990 – ingen annan källa matchar det.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
H hovapettson skrev:

Det är såklart jättesvårt, men det måste ju ske en förändring snabbt annars får vi istället massvält och migration, krig, pandemier, osv osv pga klimatförändringarna. Börjar vi sammarbeta med Kina istället för oljelobbyn i Washington så kanske vi kan lyckas.

• Haha
Suvi5700
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
För att relativisera....
Fossila bränslen har lyft 1,2 miljarder ur fattigdom sedan 1990 – ingen annan källa matchar det.
Rättelse Kinas kommunistiska parti har lyft dessa människor ur fattigdom. Samma parti och land som just nu är totalt dominerande inom utvecklingen av och implementering av förnyelsebar energi.

S
L lop3r skrev:
Rättelse Kinas kommunistiska parti har lyft dessa människor ur fattigdom. Samma parti och land som just nu är totalt dominerande inom utvecklingen av och implementering av förnyelsebar energi.
... ja lejonparten reprenesteras ju av Kina, men det gjordes med hjälp av kolkraft. Som för övrigt fortfarande är vitalt för dem, och lär så vara under lång tid.
Runt 30% av världens co2 släpper de ut, dina idoler/föredömen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.