804 441 läst ·
22 071 svar
804k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Men länka till en sådan ledarsida då, så vi kan se var du får din information ifrån.D djac skrev:Så fungerar ju inte journalistisk press, det är väl ledarsidor och liknande som uttrycker sådant.
Min åsikt är att det vi ser i USA med att företag köper sig inflytande genom partibidrag är dåligt, det skapar en beroendeställning till en grupp som inte har rösträtt. Detta har man kommit runt genom att ha externa organisationer, som i praktiken är partiet, där man tankar in pengar och sköter opinionsbildning, dvs partiarbete.
Sen utgår jag ifrån att det finns vägar runt, Kalla Faktas reportage häromåret skvallrade ju om att det är legio i partierna.
okay då var det väl inget viktigt dåZ Zodde skrev:
mer än du fick andas
jag lägger ingen mer tid på det
Ossian K Olsson skrev:
@returen Det var det här som jag menade.returen skrev:
Vad du menade med att det inte skulle notifierats ifall vi inte hade stängt några kärnreaktorer.
Varför det, det är ju en ekonomisk åtgärd, man använder sin makt för att skada sina motståndare ekonomiskt, hur kan man bortse från det?S Snikholt skrev:
Demokrati är lite klurigt men att man råkar ha majoritet i riksdagen innebär inte att allt man gör blir demokratiskt, det finns heller ingen koppling mellan att man kommit till makten på demokratisk väg och att man är ett demokratiskt parti, det har bevisats otaliga gånger i historien.
Du missförstår pressens uppgift tror jag. Pressen förmedlar det som händer och sen får du ju tycka att det är bra eller dåligt, de tycker inte åt dig.S Snikholt skrev:
Det vi diskuterar är ju exakt det, du tycker att det är bra att sossarna får mindre pengar, för de hade så mycket och jag tycker att det är fel sätt att använda makten på. Samma nyhet, två åsikter.
JAHAMikael_L skrev:
så är det ju
precis som med snurrorna ju fler det är desto mindre påverkan har en som inte går.
vad är det för konstigt med det?
det konstiga är att det inte rapporteras när 5000 snurror står still av 6000
Visst, majoritet är ingen garanti för perfektion – men här utreddes lotteriproblemen (Ds 2024:3), kulturutskottet granskade och riksdagen röstade efter debatt. Alla partiers lotterier regleras lika, inte bara oppositionen. Skydd mot vilseledande försäljning (som S bötfälldes för) väger tyngre än enskilda intäkter.D djac skrev:Varför det, det är ju en ekonomisk åtgärd, man använder sin makt för att skada sina motståndare ekonomiskt, hur kan man bortse från det?
Demokrati är lite klurigt men att man råkar ha majoritet i riksdagen innebär inte att allt man gör blir demokratiskt, det finns heller ingen koppling mellan att man kommit till makten på demokratisk väg och att man är ett demokratiskt parti, det har bevisats otaliga gånger i historien.
hur skulle du vilja att det gjordes annorlunda? carte blanche till vissa?
Haha, ja om det nu vore lika mellan partierna i frågan så kunde du kanske haft en poäng, nu kom det ju efter att sittande regim misslyckats med sitt lotteri. Först testar men och sen förbjuder man de som lyckats.S Snikholt skrev:Visst, majoritet är ingen garanti för perfektion – men här utreddes lotteriproblemen (Ds 2024:3), kulturutskottet granskade och riksdagen röstade efter debatt. Alla partiers lotterier regleras lika, inte bara oppositionen. Skydd mot vilseledande försäljning (som S bötfälldes för) väger tyngre än enskilda intäkter.
Du verkar helt blunda för att S lotterier har varit skandalomsusade... hade de inte varit det så hade kanske detta aldrig tagits upp? Har du funderat på det?D djac skrev:
Du la till, ja men det finns inget att diskutera, detta var ett föreningslotteri, om detta inte håller sig till reglerna så agerar samhället efter detta, så skedde väl också har jag för mig. Om detta misslyckande sen gör lotteriet impopulärt så självdör det.S Snikholt skrev:
Nu råkade detta vara en motståndare och då använde man sin politiska makt på ett odemokratiskt sätt, det är superenkelt.
I praktiken var det, det Socialdemokratiska arbetarpartiet som skjöt sig själva i foten genom att så gravt utnyttja sin lotteriförmån så den väckte avsky hos hela befolkningen. Utan detta missbruk kanske ingen skulle brytt sig.D djac skrev:
Att borgarna hoppade på tåget sossarna själva satt i rullning, är inte svårt att förstå.
-Tack för det, Sossar!
Jag tycker det är märkligt, jag har ju sagt hur jag resonerar, detta var tydligt en särlagstiftning riktat mot ett parti, det slår inte mot lotteri i allmänhet utan skrevs enkom som en politisk åtgärd.S Snikholt skrev:
Tycker du verkligen att det är rimligt att man använder sin politiska makt till att befästa sin makt genom att begränsa sina motståndare? Det är i alla fall inte vad jag röstar för och hoppas att det var första och sista gången vi ser något sådant i Sverige.
Jo jag förstår hur du resonerar. Det är känslobaserat. Och på ett känslomässigt plan kan jag förstå dig.D djac skrev:Jag tycker det är märkligt, jag har ju sagt hur jag resonerar, detta var tydligt en särlagstiftning riktat mot ett parti, det slår inte mot lotteri i allmänhet utan skrevs enkom som en politisk åtgärd.
Tycker du verkligen att det är rimligt att man använder sin politiska makt till att befästa sin makt genom att begränsa sina motståndare? Det är i alla fall inte vad jag röstar för och hoppas att det var första och sista gången vi ser något sådant i Sverige.
Men du går bort dig när du försöker tillskriva detta mer än vad det de facto är.