805 426 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Vi har press i Sverige men du läser alltså inte?Q qvirre skrev:Alltså din trovärdighet sjunker som en sten.
Tror du på riktigt att det finns en systematiskt finansiering vid sidan av från företag till Moderaterna som de alltså myglar med år ut och år in utan att den fria pressen i det demokratiska Sverige skulle ha avslöjat det genom åren?
Väldigt osannolikt. Liknar en konspirationsteori och stärker bara min tes om din rationalisering.
Det kan gå i några år som med S lotterimygel men det kommer fram till slut om det rör sig om stora övertramp.
Jag är stolt över Sveriges öppna kultur, arbete mot korruption och vår fria press som många gånger gör ett bra arbete med att avslöja skandaler oavsett hur högt upp det går.
Självklart finns det korrumption och andra oegentligheter men som synes på vår ranking ligger vi riktigt bra till. Och inte sjunker vi där för att man har klara regler för spel om pengar som gäller alla.
Någon klär av era lögner kring finanserna med öppna data. Ditt svar blir att man är naiv som tror på Kammarkollegiet. Låg nivå.
Jag frågar igen - om du tittar på Qvirres siffror, och tar bort intäkter från S lotteri.D djac skrev:
Och så jämför du siffrorna från övriga partier.
På vilket sätt begränsar lotteriändringen S möjlighet att bedriva opposition relativt andra partier?
Det ser mer ut som att spelplanen görs jämnare om du frågar mig.
Dvs mer demokratisk.
kunniga....D daVinci skrev:Finns kunniga som räknat på detta och vägt in alla möjliga kostnader.
Då landar kärnkraft på >80 över/kWh.
Och Vindkraft på dryga 30 öre/kWh.
Om det vore så så skulle det inte ligga ansökningar på att ansluta mer vindkraft. Vilket harka redovisade tidigare för någon dag sedan.
Vad du nog inte inser är att kapitalkostnaden för det dyra kkv-bygget ligger och kostar från start. Och göra att kkv behöver ett högt elpris för att gå runt.
Jag har inget emot att du och andra öppnar era plånböcker och bygger kkv och säljer el till förlust. Varsågoda.
Men jag ser ju inte att vare sig ni eller någon annan kärnkraftsentusiast gör det. Ingen kärnkraftsentusiast verkar vilja ta förlusterna utan bara kräva att någon annan skall göra det.
de som söker på vkv byggnation är ju säkrade på peningar om inte uppdragsgivaren går i kk, det är ju aldrig de som driftar dessa och aldrig de som behöver de för avskrivningar.
Aldrig någon riskt nånsin att kkv säljer el till förlust det kommer aldrig att hända, elpriserna kommer vida överstiga projekterade intäkter likt de kkv vi har idag. snurrorna blöder rejält från dag ett. men som sagt de är bara en finansiellt post som vi skattebetalare står för. en sk dold elkostnad.
Vill man ha gröna projekt som var kassa innan de ens startade med fruktansvärda kostnader vida överstigande kk så titta på North volt och slikt åter igen så får skattebetalarna så för fiolerna . pengar som skulle kunna läggas på flera reaktorbyggen
Tidningsstödet infördes på 60-talet för att rädda A-pressen. Detta utvidgades till partistöd. Nu är det detta de lever av/för. Måste helt enkelt bort, varvid partierna får klara sig med sitt partifolk. Sverige intar en unik position med detta bidragsgödslande. Ni bör nog lämna den där perifera lotteri- och bedrägeridiskussionen snart - vårt land är i svår kris när allt färre ska försörja allt fler. Vi drunknar i kriminalitet och riskerar energifattigdom (där SE4 redan är enligt någon europeisk rankning). Nämner det sista där map trådens titel.
Vi exporterar el när det blåser. Den elen är värdelös för producenterna. Ebberöds bank...
Vi exporterar el när det blåser. Den elen är värdelös för producenterna. Ebberöds bank...
På vilket sätt påverkas ett partis verksamhet av finansieringen, jag tänker att det är uppenbart? Olika partier har olika arrangemang för att få in pengar och hans siffror är därför inte relevanta i den diskussionen eftersom de skiljer sig åt på andra sätt.S Snikholt skrev:Jag frågar igen - om du tittar på Qvirres siffror, och tar bort intäkter från S lotteri.
Och så jämför du siffrorna från övriga partier.
På vilket sätt begränsar lotteriändringen S möjlighet att bedriva opposition relativt andra partier?
Det ser mer ut som att spelplanen görs jämnare om du frågar mig.
Dvs mer demokratisk.
Jag köper inte ditt resonemang och inser ovanpå det att det skulle vara svårt att tillse att alla partier har exakt likadan ekonomi. Nu var ju situationen att ett parti varit duktigare på att få in pengar på ett sätt, de andra försökte samma sak och misslyckades, man använder då rättsväsendet för att stoppa sina motståndare. Det finns liksom ingen väg runt det.
Sen kan man som du kanske ha åsikter om att det är fel parti som lyckats och då faller det ju naturligtvis som helt rätt att rätt parti stoppar fel partis framgångar.
Så fungerar ju inte journalistisk press, det är väl ledarsidor och liknande som uttrycker sådant.S Snikholt skrev:
Min åsikt är att det vi ser i USA med att företag köper sig inflytande genom partibidrag är dåligt, det skapar en beroendeställning till en grupp som inte har rösträtt. Detta har man kommit runt genom att ha externa organisationer, som i praktiken är partiet, där man tankar in pengar och sköter opinionsbildning, dvs partiarbete.
Sen utgår jag ifrån att det finns vägar runt, Kalla Faktas reportage häromåret skvallrade ju om att det är legio i partierna.
Upplys dig? Du fick det konkret av Mikael! Bara å söka på egna inlägg inträden så finner du.returen skrev:
Har jag fel så pudlar jag å lär mig.
Hade jag gjort fel hela tiden hade det påtalats varje gång men även för har ju du uppenbarligen FEL!
Nej, skippa ekonomin. Genom parlamentarism fick man majoritet för en åtgärd som skyddar konsumenter och väljare. Det är utkomsten av det hela.D djac skrev:På vilket sätt påverkas ett partis verksamhet av finansieringen, jag tänker att det är uppenbart? Olika partier har olika arrangemang för att få in pengar och hans siffror är därför inte relevanta i den diskussionen eftersom de skiljer sig åt på andra sätt.
Jag köper inte ditt resonemang och inser ovanpå det att det skulle vara svårt att tillse att alla partier har exakt likadan ekonomi. Nu var ju situationen att ett parti varit duktigare på att få in pengar på ett sätt, de andra försökte samma sak och misslyckades, man använder då rättsväsendet för att stoppa sina motståndare. Det finns liksom ingen väg runt det.
Sen kan man som du kanske ha åsikter om att det är fel parti som lyckats och då faller det ju naturligtvis som helt rätt att rätt parti stoppar fel partis framgångar.
Det där om "fel" parti kan du skippa, jag hade haft samma åsikt om det vore M som missgynnats och S som drivit ärendet.