804 904 läst ·
22 094 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jag gillar inte whataboutism så jag har utelämnat oljepengar etc. håller mig till att om vi nu har tiotusentals lotterier i Sverige och en politisk gruppering slår ner på ett av dem och det råkar vara just de politiska motståndarnas, så kan man bara se det som en politisk handling. Detta är exakt som "Lag och rättvisa" jobbat i Polen.Mikael_L skrev:
S har ju försvarat finansiering med lotterierna med att "den högra sidan" erhåller så mycket ekonomiskt stöd från näringslivet, vilket inte arbetarparti-sidan kan erhålla.
Så lotterier är en bättre stödform, dvs lite lite pengar men från väldigt många, istället för stora donationer ifrån några få stora bolag eller organisationer.
Jag har ingen egen åsikt här, utan jag bara skriver lite om det jag har läst.
Jag vet inte heller hur penningflödena går mellan den fackliga rörelsen, LO och S, men jag antar att det skyfflas runt en del finansiering här också.
Hade man, av hänsyn till folkhälsan eller annat, stoppat alla lotterier och ett av dessa råkade vara motståndarnas, så hade ingen reagerat.
Men personligen ser jag "lite från många" som en bättre finansieringsform av partier än "jättemycket från få", som dessutom delvis döljs, rent generellt.
Ser att Norge importerade mycket under natten. Gissar att dom ströp ned vattenkraften och sparade i magasinen.Mikael_L skrev:
Finland importerar ca 2.8 GW mest hela tiden. Och vidare-exporterar 1 GW till Estland.
Deras vindkraft ger också bra, men är i minsta laget. Givet landytan skulle dom kunna ha 3-4 ggr mer vindkraft.
Nu får dom faktiskt bränna olja, kol, gas och fossil torv. Dom är riktigt fossila i Finland.
Jag skulle vilja se mer vindkraftverk här i Stockholm. Det skulle blåsa mindre då. Klart trevligare när det är vindstilla.
Man har ju tagit bort undantagen just för att vi tycker det är viktigt för folkhälsan med reglerad spelverksamhet.D djac skrev:
Varför tycker du det är okej att sälja lotter på kredit och använda telefonförsäljning?
Det kan bara tolkas som att du tror S lotterier är ansvarsfulla på en annan nivå än övriga kommersiella aktörers. Det har ju bevisats inte vara sant.
Det är rimliga regler för spelbolagen, då bör samma gälla alla lotterier. Speciellt som de ideella lotterier bytt skepnad över tid och blivit precis som vilket kommersiellt bolag som helst.
Man kan ju lika gärna säga att alla undantag har skapats genom tiderna av vänstern eftersom de visste att de gynnas av detta. Tyckte du då att det var att montera ner demokratin när de visste att det fick ett givet övertag? Är det mer demokratiskt än att ha homogen lagstiftning för all spelverksamhet?
Så du tycker att avundsjuka är en bra orsak till ändrade regler? Samtidigt som regeringen vill försvåra Socialdemokraternas finansiering är man mycket senfärdig med att begränsa företagens stöd till de borgerliga partierna. Dubbelmoral?S Snikholt skrev:Så om jag ska försöka förstå dig så är det inte själva sakfrågan som gnager, dvs. att politiska partier inte får kränga lotter med undantag längre.
Utan det är att du anser att det är ett hot mot demokratin att en samling partier i regeringsställning implicit har skadat ett annat partis finansiering, genom att utöva sin makt i regeringsställning.
Och även fast det officiella syftet är att skydda konsumenter och väljare, så menar du att det är det implicita som är det egentliga huvudsyftet.
Jag hade kunnat köpa det resonemanget om det var riktat så att det på något vis var orättvist mot ett specifikt parti. Men det är det inte de facto. Det missgynnar ett parti ekonomiskt mer än andra måhända - men de får väl helt enkelt kamma till sig och bli bättre?
Vem vet det kanske är en bra sak för S att få jobba lite för brödfödan och återgå till gräsrötter.
Nä jag tycker det är helt i sin ordning, det som Tidö-partierna gjort och jag ser inte det du ser.
Jag kan hålla med om att vissa inslag i Socialdemokraternas hantering av sitt (numera sålda) lotteri var olämpliga och att regeringens åtgärder knappast är särskilt upprörande. Men lotterifrågan är bara en av många åtgärder åtgärder för att strypa civilsamhället. Och samtidigt som man agerar mot en spelaktivitet som ett annat parti driver så står man passiv mot de multinationella spelbolagens mycket större och allvarligare bedrägerier och falska marknadsföring. Dubbelmoral?
Det är stor skillnad mellan ideella organisationer och kommersiella spelbolag. Flera borgerliga partier har också försökt starta egna lotterier. Men när detta misslyckas stoppar man i stället konkurrentens. Men borgerligheten behöver inte lotterier - de får bidrag från bolagen i stället.Q qvirre skrev:Man har ju tagit bort undantagen just för att vi tycker det är viktigt för folkhälsan med reglerad spelverksamhet.
Varför tycker du det är okej att sälja lotter på kredit och använda telefonförsäljning?
Det kan bara tolkas som att du tror S lotterier är ansvarsfulla på en annan nivå än övriga kommersiella aktörers. Det har ju bevisats inte vara sant.
Det är rimliga regler för spelbolagen, då bör samma gälla alla lotterier. Speciellt som de ideella lotterier bytt skepnad över tid och blivit precis som vilket kommersiellt bolag som helst.
Man kan ju lika gärna säga att alla undantag har skapats genom tiderna av vänstern eftersom de visste att de gynnas av detta. Tyckte du då att det var att montera ner demokratin när de visste att det fick ett givet övertag? Är det mer demokratiskt än att ha homogen lagstiftning för all spelverksamhet?
Nej, det var inte stor skillnad mellan S lotterier och andra kommersiella aktörer. De bedrev aggressiv telefonförsäljning, hade omsättning på hundratals miljoner och sålde på kredit. Vidrigt beteende som jag inte kan förstå hur någon kan försvara.B bjorn.abelsson skrev:
Det är just sådant som vi ska stoppa med spellagen. Det spelar väl ingen roll vem som står bakom. Reglerna behövs.
För väldigt länge sen fanns det säkert små mindre sunda lotterier för idrottsföreningar etc men över tid har de kommersialiserats likt kombilotteriet som S stod bakom.
Att bedriva liknande lotterier undantaget från spellagen är för mig lika vidrigt oavsett parti, bra att det inte går längre.
För min del har jag inget emot att allt partistöd från företag/organisationer och privatpersoner stoppas. Jag kan tycka att det kan vara samma för alla istället via partibidrag. Men då skulle inte heller S få betydande belopp från fackföreningar i LO.
Jag hade absolut inte reagerat om detta var en konsekvens av att man städar upp i spel och dobbel-sektorn men nu var det ju inte så, utan en riktad aktion där man använder rättsväsendet för att begränsa politisk konkurrens. Som sagt så ligger detta utanför vad jag anser värdigt en demokrati, du får ha andra uppfattningar, en del har uppenbarligen det.Q qvirre skrev:Man har ju tagit bort undantagen just för att vi tycker det är viktigt för folkhälsan med reglerad spelverksamhet.
Det är ganska stora ingripanden i föreningsfriheten du föreslår, ytterligare en klar demokratinedmontering.Q qvirre skrev:Nej, det var inte stor skillnad mellan S lotterier och andra kommersiella aktörer. De bedrev aggressiv telefonförsäljning, hade omsättning på hundratals miljoner och sålde på kredit. Vidrigt beteende som jag inte kan förstå hur någon kan försvara.
Det är just sådant som vi ska stoppa med spellagen. Det spelar väl ingen roll vem som står bakom. Reglerna behövs.
För väldigt länge sen fanns det säkert små mindre sunda lotterier för idrottsföreningar etc men över tid har de kommersialiserats likt kombilotteriet som S stod bakom.
Att bedriva liknande lotterier undantaget från spellagen är för mig lika vidrigt oavsett parti, bra att det inte går längre.
För min del har jag inget emot att allt partistöd från företag/organisationer och privatpersoner stoppas. Jag kan tycka att det kan vara samma för alla istället via partibidrag. Men då skulle inte heller S få betydande belopp från fackföreningar i LO.
Nej men jag tror det var rätt från börjanMikael_L skrev:
Entsoe skriver själv att de sätter samman och presenterar data som de får från många olika aktörer, och på denns sida hittar du en PDF som antagligen ger lite svar
[länk]
Jag hinner inte läsa den nu, men du kan väl sammanfatta lite kort sen vad det står.
edit:
Ajdå, jag ser nu att du frågade om en annan site, sorry 🙄 😳 😔
Nej den siten har jag också undrat lite över, för man kan ju helt tydligt se en prognos iom att det går att gå framåt lite i tiden, är det 1-2 dagar typ?
Så det är ju helt klart prognos.
Men vad händer när det kommer till nutid, ändras då data i modellen till vad det var i verkligheten?
Jag vet inte.
edit igen ...
Nu läser jag en gång till, och ser att du frågar om transparency i texten, men länken i det du citerar går till den där vind/vågor/havsströmmar-siten ...
ja det blev ordentligt snurrigt nu ...![]()
Siten jag menade: https://transparency.entsoe.eu/
Mitt sista inlägg i partifinanser då det är OT.
Varför får ni det att låta som om M får in pengar från företag som är lika mycket som S får in?
S har ju mer än dubbelt så stora intäkter i den obligatoriska redovisning som de är skyldiga att ange.
Ni fick det att låta som om Moderaterna badar i företagspengar när det är S som får in 350 miljoner varje år mot M 133 miljoner.
Centern verkar vara det parti som har rejält med pengar in jämfört med storlek i riksdagen. Ganska skönt ändå att det inte är så i Sverige att valresultat speglar intäkterna.
Varför får ni det att låta som om M får in pengar från företag som är lika mycket som S får in?
S har ju mer än dubbelt så stora intäkter i den obligatoriska redovisning som de är skyldiga att ange.
Ni fick det att låta som om Moderaterna badar i företagspengar när det är S som får in 350 miljoner varje år mot M 133 miljoner.
Centern verkar vara det parti som har rejält med pengar in jämfört med storlek i riksdagen. Ganska skönt ändå att det inte är så i Sverige att valresultat speglar intäkterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en känsla du har, och den delas säkerligen av många - framför allt av socialdemokrater.D djac skrev:Jag hade absolut inte reagerat om detta var en konsekvens av att man städar upp i spel och dobbel-sektorn men nu var det ju inte så, utan en riktad aktion där man använder rättsväsendet för att begränsa politisk konkurrens. Som sagt så ligger detta utanför vad jag anser värdigt en demokrati, du får ha andra uppfattningar, en del har uppenbarligen det.
Jag vet inte vad de menar med intäkter här.
Om det även räknas in t.ex. ränteintäkter så kan det vara en delförklaring till de stora intäkterna C har, för Centern sålde sin stora tidningskoncern Centertidningar, för cirka 1,8 miljarder kronor för ett antal år sedan.
Så de har en bra kassa helt enkelt.
Om det även räknas in t.ex. ränteintäkter så kan det vara en delförklaring till de stora intäkterna C har, för Centern sålde sin stora tidningskoncern Centertidningar, för cirka 1,8 miljarder kronor för ett antal år sedan.
Ja, det är inte direkt synd om socialdemokraterna.Q qvirre skrev:Mitt sista inlägg i partifinanser då det är OT.
[bild]
Jag tror som sagt att det kan vara bra för dem - att som de feta katter de är faktiskt behöva jaga lite.
Går att se föredömligt transparent här för varje parti.Mikael_L skrev:
Jag vet inte vad de menar med intäkter här.
https://www.kammarkollegiet.se/vara...dovisningar-politiska-aktorer-2018-och-framat
För centern verkar det vara utdelning från egna bolag som drar upp det. De är företagsamma helt enkelt. Det var att leva som man lär.
Du verkar helt enkelt dra till med en lögn här? Varför?B bjorn.abelsson skrev:
Är det någon sorts myt som har blivit till sanning?
I redovisningen för 2024 finns inga bidrag från företag med för Moderaterna över huvud taget.
Alla kan öppet ta del av redovisningen här:
https://www.kammarkollegiet.se/vara...ska-aktorer-2018-och-framat/redovisning?id=70
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle vara sista inlägget i partifinanser men rena lögner kan inte få stå emotsagda.
Innebär det också att ditt utfall kring att de försöker fördröja motåtgärder för sin egen finansiering är lögn? Det verkar ju inte ens finnas någon annan finansiering att komma åt.