returen returen skrev:
absolut
elbruk och kontrollrummet idag annars även nordpol
Länk?

S Snikholt skrev:
Skulle underlätta om ni båda hänvisar vilken datakälla ni kollar på.
Ja, jag tittade på entsoe https://transparency.entsoe.eu/
Och datum verkar stämma. Actual generation per type ser ut som nedan:

Diagram över nettoenergiproduktion i MW från midnatt till sen kväll, uppdelat i fyra färgade regioner för olika energikällor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det gröna högst upp är den vinda kraften. Det blå är den vattniga. Och den skitiga hm jag menar bruna är den kärniga.

• Haha
Magnus E K
  • Laddar…
S
D daVinci skrev:
Ja, jag tittade på entsoe [länk]

[bild]
Det gröna högst upp är den vinda kraften. Det blå är den vattniga. Och den skitiga hm jag menar bruna är den kärniga.
Verkar rimligt. Blåser ju en del.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Och går man till SE4 så är ju den vinda kraften mer signifikant.

Diagram över nettoelproduktion i SE4 med olika energikällor, där vindkraften (grönt område) ökar markant efter kl. 17:00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
D daVinci skrev:
Och går man till SE4 så är ju den vinda kraften mer signifikant.

[bild]
Ja det finns ju inte så mycket annat.. patetiskt lite produktion, alla kraftslag.

S Snikholt skrev:
Ja det finns ju inte så mycket annat.. patetiskt lite produktion, alla kraftslag.
tja kk ger ju fullt
i se4 finns ju bara vk och lite sol nått enstaka vattenkvarn är väl kvar
och så själnklar malmö och karlshamn som pumpar på bra
samtidigt som det importeras skitig el om 4100MW

men det är ju oroande att källorna diffar
vk går i se4 till31% men utgör ändå 68% att total produktion i området vilket betyder att det blåser mest i se4 fast ändå alldeles för lite

Och går man till Tyskland så ger vindkraften ca 23 GW nu.
Skulle vi kunna ha i Sverige också. Ungefär samma landyta.

Och i Frankrike ger vindkraften ca 10 GW. Ungefär dubbelt mot i Sverige. Också ungefär lika stort som Sverige.

Så vi är ganska patetiska i Sverige vad gäller utbyggnad av vindkraft.

• Haha
returen
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Och går man till Tyskland så ger vindkraften ca 23 GW nu.
Skulle vi kunna ha i Sverige också. Ungefär samma landyta.

Och i Frankrike ger vindkraften ca 10 GW. Ungefär dubbelt mot i Sverige. Också ungefär lika stort som Sverige.

Så vi är ganska patetiska i Sverige vad gäller utbyggnad av vindkraft.
då behöver vi 18-24tusen fler snurror
bara miljömuppar som vill förstöra levnadsförhållandena för andra

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
D
D daVinci skrev:
Ja, jag tittade på entsoe [länk]

[bild]
Kom inte med så mycket fakta, det är omodernt, elen är dyr och då säger läran att det är vindkraftens fel!

D
S Snikholt skrev:
Vem är det som drar i trådarna, vem är det som i lönndom arbetar för att nedmontera demokratin. Upplys mig gärna så att jag kan vara på min vakt. Peka ut dom.
Jag upplever ingen lönndom i den frågan händelsen som diskuterades kommer från Tidöpartiet men det visste du ju, varför frågade du?

Mikael_L
returen returen skrev:
nu har vi skithöga priser för att slumpkraften inte ger något fast mupparna säger att det blåser som mest på vintern
Kul att du är här returen.
Vi har väl fortfarande inte rett ut vad du menade med att man för ett antal år sedan inte skulle notifierat att reaktorn O3 stoppades.
Har du kommit på än hur du tänkte?

Blev det ett skrivfel kanske, eller bara otur när du tänkte?

• Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
returen returen skrev:
absolut
elbruk och kontrollrummet idag annars även nordpol
Intressant, returen lär vara den enda i landet som har en fungerande sida på kontrollrummet. Grattis!

• Haha
returen och 2 till
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Jag upplever ingen lönndom i den frågan händelsen som diskuterades kommer från Tidöpartiet men det visste du ju, varför frågade du?
Därför att jag som sagt tycker att du drar väl stora växlar av detta, och får det att låta som demokratistörtande verksamhet.

Jag delar inte den uppfattningen som du märkt.

Så då undrar jag om du trodde att det låg någon mörk plan bakom, som orkestreras av ”någon” efter som du explicit sa det ordet.

S Snikholt skrev:
Därför att jag som sagt tycker att du drar väl stora växlar av detta, och får det att låta som demokratistörtande verksamhet.

Jag delar inte den uppfattningen som du märkt.

Så då undrar jag om du trodde att det låg någon mörk plan bakom, som orkestreras av ”någon” efter som du explicit sa det ordet.
Vi ser runt om i världen hur demokratin hotas av högernationalisterna. Här i Sverige är väl hoten ännu ganska små. Men minskat stöd till folkbildningen och andra delar av civilsamhället, minskat stöd till demokratiska organisationer genom SIDA, angrepp på föreningsfriheten, hårdare tag mot fredliga demonstranter, kampanjer mot public service, trollfabriker som sprider vilseledande information är ändå händelser som har gjort att Sveriges demokratibetyg har minskat en smula. Vi rankas fortfarande som det tredje mest demokratiska landet i Sverige, men just när det gäller civilsamhället har vi fått litet sämre betyg.

• Gilla
djac
  • Laddar…
returen returen skrev:
nu har vi skithöga priser för att slumpkraften inte ger något fast mupparna säger att det blåser som mest på vintern
Personligen tycker jag att det är bättre med höga priser ibland än med höga priser hela tiden. Problemet förefaller väl snarare vara att elpriserna är så låga så att ingen vill investera i ny elproduktion. Varför vi nu skulle behöva göra det eftersom vi exporterar närmare 20 procent av den el vi producerar

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.