805 131 läst ·
22 103 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jag har hellre vindkraftverk i skogen än uranbrytning vid Storsjön. Uranbrytningen riskerar att förstöra levnadsförhållandena för de många tusen människor som får sitt dricksvatten via Indalsälven.returen skrev:
Den interna demokratin inom partierna är dålig i de flesta. För det första är antalet medlemmar väldigt lågt och för det andra är nästan alla partier hårt centralstyrda. Makten ligger ofta hos de anställda heltidspolitikerna och ombudsmännen. Som enskild medlem är det svårt att påverka.D djac skrev:
"Civilsamhället" i just vårt land är inte längre särskilt civilt, utan helt bidragsberoende*. Statskontrollerat, tvångsfinansierat. Partier, tidningar, TV och hela surrven. Björn, jag tror nästan att du skämtar när du uttrycker dig som du gör. Ta SIDA - vilket du nämnde - som ett praktexempel på totalt haveri och ren förstörelse. Vet du något om det där med att strö gratis pengar runtomkring sig skulle du troligen förskräckas. Sammanfattat kan vi säga att s k bistånd historiskt har gjort större skada än nytta. Det är djupt tragiskt, verkligen.B bjorn.abelsson skrev:Vi ser runt om i världen hur demokratin hotas av högernationalisterna. Här i Sverige är väl hoten ännu ganska små. Men minskat stöd till folkbildningen och andra delar av civilsamhället, minskat stöd till demokratiska organisationer genom SIDA, angrepp på föreningsfriheten, hårdare tag mot fredliga demonstranter, kampanjer mot public service, trollfabriker som sprider vilseledande information är ändå händelser som har gjort att Sveriges demokratibetyg har minskat en smula. Vi rankas fortfarande som det tredje mest demokratiska landet i Sverige, men just när det gäller civilsamhället har vi fått litet sämre betyg.
Och med bäring på denna tråd är grön kapitalism (ex Nollvolt, Stegra, Gobigas...) och kraftproduktion i samma liga. Totalt sönderpolitiserat och subventionerat. Vi är ganska chanslösa i Sverige/Europa numer - våra konkurrenter tänker i helt andra banor och funderar nog inte på vädret om 100 år. Ja, jag är mycket nedstämd vad gäller våra barns framtid, men inte av de skäl du anger.
*Det gamla Folkrörelsesverige är sedan länge borta. Det fanns såklart bra saker med det där, men nu handlar det om att tanka bidrag. (Vi behöver inte gå till Minnesotahärvan och somalierna där, utan detta pågår i vårt eget land. Jag har sett det inifrån med egna ögon och vittnesmålen är många. Det står nog inte om sådana företeelseer i DN osv.)
Kärnkraftspriser är väl det som skattebetalare och elanvändare kommer att behöva betala om staten ska subventionera nya kärnreaktorer med hundratals miljarder i kreditgarantier och ännu mer i garanterat minimipris.A ajn82 skrev:Fast det är ju du som är inkonsekvent. Med Putin priser menar vi prispåverkan av saker Putin gjorde (invasion som lede till höga gaspriser), med vindkraftspriser menar vi prispåverkan av saker vindkraften gör (dumpar billig el när de blåser mycket), men du vill använda kärnkraftspriser till att betyda priser av när kärnkraften inte gör något (levererar).
Då kan vi lika gärna kalla det för utomjordingspriser, världsfredspriser osv, alla saker som inte hände.
Vi kan kalla det för "underhållsskuldpriser" om du vill, eller "fransk-kärnkrafts-underhållsskuld-priser".
Eller tänker du att om vi i framtiden stänger av all kärnkraft, är alla framtida priser då "kärnkraftpriser" eftersom den då inte levererar längre?
Jag har inga invändningar mot att man bygger kärnkraftverk (fast jag vill inte ha någon uranbrytning vid Oviken) men jag vill inte att kärnkraften ska byggas ut för statliga pengar.
Ja, varför blev s k alt-media så stort just i Sverige? (Jag har en gissning.)B bjorn.abelsson skrev:Det finns många föreningar vars beroende av offentliga bidrag är tämligen litet. Det finns till och med föreningar som inte tar emot några bidrag alls.
Bredden i massmedia är större i Sverige än i de allra flesta andra länder.
Med de åsikter du redovisar bör du väl även vara motståndare till att staten ska subventionera kärnkraften?
Energiproduktion ska vara centralt, stort och billigt. Kärnkraft är det minst dålliga just nu. Gärna statligt - hur fasen skulle det annars gå till?? Skulle IKEA m fl göra ett egna VA-nät, vägar, hamnar, fiber, mobil, el...? Men det ska vara baskraft inte väderkraft. Just för industrins behov.
Precis just nu så är Sveriges produktion
Vattenkraft 9702 MW
Kärnkraft 7022 MW
Vindkraft 8724 MW
Övrigt (kraftvärme) 1197 MW
Så vindkraften ger mer än kärnkraften, och vi exporterar så det knakar i ledningarna.
Vi exporterar 7780MW + några hundra MW till för det saknas data för en av ledningarna till Danmark.
Så man kan säga att vi exporterar mer än all kärnkraft, drygt 10% mer, eller nästan all vindkraft ca 90%.
Den kraftvärme vi har eldas inte för behov, utan är troligen (som vanligt) sopförbränning, el från Lulekrafts verk i Luleå som eldar överskottsgas från stålverket för att göra fjärrvärme och el osv.
Dvs processer som ändå måste gå hela tiden.
Vattenkraft 9702 MW
Kärnkraft 7022 MW
Vindkraft 8724 MW
Så vindkraften ger mer än kärnkraften, och vi exporterar så det knakar i ledningarna.
Vi exporterar 7780MW + några hundra MW till för det saknas data för en av ledningarna till Danmark.
Så man kan säga att vi exporterar mer än all kärnkraft, drygt 10% mer, eller nästan all vindkraft ca 90%.
Den kraftvärme vi har eldas inte för behov, utan är troligen (som vanligt) sopförbränning, el från Lulekrafts verk i Luleå som eldar överskottsgas från stålverket för att göra fjärrvärme och el osv.
Ja de blåser ordentligt och är blidväder…Mikael_L skrev:
Precis just nu så är Sveriges produktion
Vattenkraft 9702 MW
Kärnkraft 7022 MW
Vindkraft 8724 MW
Edit:
Kontrovers ser jag. Blidväder är ju vindfattigt 😆 menade milt väder.
Hur som bra dag att vara vindkramare.
Jodå
https://earth.nullschool.net/#curre...ographic=-348.84,54.80,2518/loc=21.773,61.046
Och det blåser ännu bättre off-shore.
Vi exporterar nästan 8GW, men vart tar allt vägen egentligen?
De flesta länder i vår närhet har bra fart på vindkraften, ändå kan vi exporterar 8GW till ett pris på drygt 1kr/kWh.
Går bra för vindkraftsägarna just nu, drar in 10 miljoner kr i timmen.
https://earth.nullschool.net/#curre...ographic=-348.84,54.80,2518/loc=21.773,61.046
De flesta länder i vår närhet har bra fart på vindkraften, ändå kan vi exporterar 8GW till ett pris på drygt 1kr/kWh.
Vet du om siffrorna för produktion är i realtid på Transparency? Alltså bygger de på marknadsbud eller faktisk output?Mikael_L skrev:
Jodå
[länk]
Har inte riktigt lurat ut hur det ligger till.
Det finns väl tre läger här, de som jag ser det och oroas, de som inte ser det och de som ser det men bryr sig inte.S Snikholt skrev:Därför att jag som sagt tycker att du drar väl stora växlar av detta, och får det att låta som demokratistörtande verksamhet.
Jag delar inte den uppfattningen som du märkt.
Så då undrar jag om du trodde att det låg någon mörk plan bakom, som orkestreras av ”någon” efter som du explicit sa det ordet.
Om man inte gillar det så kan man väl inte se det som något annat än mörkt antar jag.
Så om jag ska försöka förstå dig så är det inte själva sakfrågan som gnager, dvs. att politiska partier inte får kränga lotter med undantag längre.D djac skrev:
Utan det är att du anser att det är ett hot mot demokratin att en samling partier i regeringsställning implicit har skadat ett annat partis finansiering, genom att utöva sin makt i regeringsställning.
Och även fast det officiella syftet är att skydda konsumenter och väljare, så menar du att det är det implicita som är det egentliga huvudsyftet.
Jag hade kunnat köpa det resonemanget om det var riktat så att det på något vis var orättvist mot ett specifikt parti. Men det är det inte de facto. Det missgynnar ett parti ekonomiskt mer än andra måhända - men de får väl helt enkelt kamma till sig och bli bättre?
Vem vet det kanske är en bra sak för S att få jobba lite för brödfödan och återgå till gräsrötter.
Nä jag tycker det är helt i sin ordning, det som Tidö-partierna gjort och jag ser inte det du ser.
Entsoe skriver själv att de sätter samman och presenterar data som de får från många olika aktörer, och på denns sida hittar du en PDF som antagligen ger lite svarS Snikholt skrev:
https://www.entsoe.eu/data/transparency-platform/
Jag hinner inte läsa den nu, men du kan väl sammanfatta lite kort sen vad det står.
edit:
Ajdå, jag ser nu att du frågade om en annan site, sorry 🙄 😳 😔
Nej den siten har jag också undrat lite över, för man kan ju helt tydligt se en prognos iom att det går att gå framåt lite i tiden, är det 1-2 dagar typ?
Så det är ju helt klart prognos.
Men vad händer när det kommer till nutid, ändras då data i modellen till vad det var i verkligheten?
Jag vet inte.
edit igen ...
Nu läser jag en gång till, och ser att du frågar om transparency i texten, men länken i det du citerar går till den där vind/vågor/havsströmmar-siten ...
ja det blev ordentligt snurrigt nu ...
Redigerat:
Tja, hade alla lotterier förbjudets så hade jag hållit med om resonemanget men sanningen är att åtgärden kommer efter att man själv försökt få igång samma sak men misslyckats, det är liksom solklart att detta är ett politiskt angrepp.S Snikholt skrev:Så om jag ska försöka förstå dig så är det inte själva sakfrågan som gnager, dvs. att politiska partier inte får kränga lotter med undantag längre.
Utan det är att du anser att det är ett hot mot demokratin att en samling partier i regeringsställning implicit har skadat ett annat partis finansiering, genom att utöva sin makt i regeringsställning.
Och även fast det officiella syftet är att skydda konsumenter och väljare, så menar du att det är det implicita som är det egentliga huvudsyftet.
Jag hade kunnat köpa det resonemanget om det var riktat så att det på något vis var orättvist mot ett specifikt parti. Men det är det inte de facto. Det missgynnar ett parti ekonomiskt mer än andra måhända - men de får väl helt enkelt kamma till sig och bli bättre?
Vem vet det kanske är en bra sak för S att få jobba lite för brödfödan och återgå till gräsrötter.
Nä jag tycker det är helt i sin ordning, det som Tidö-partierna gjort och jag ser inte det du ser.
Det finns tiotusentals lotterier i Sverige, att det nu finns ett mindre gör ingen avsevärd skillnad för konsumentskyddet, det tror jag nog att du förstår.
Man kan rycka åt axlarna för varje sån här sak men då är man bekväm med demokratieroderingen, det är inte jag och därför noterar jag det.
S har ju försvarat finansiering med lotterierna med att "den högra sidan" erhåller så mycket ekonomiskt stöd från näringslivet, vilket inte arbetarparti-sidan kan erhålla.
Så lotterier är en bättre stödform, dvs lite lite pengar men från väldigt många, istället för stora donationer ifrån några få stora bolag eller organisationer.
Jag har ingen egen åsikt här, utan jag bara skriver lite om det jag har läst.
Jag vet inte heller hur penningflödena går mellan den fackliga rörelsen, LO och S, men jag antar att det skyfflas runt en del finansiering här också.
Så lotterier är en bättre stödform, dvs lite lite pengar men från väldigt många, istället för stora donationer ifrån några få stora bolag eller organisationer.
Jag har ingen egen åsikt här, utan jag bara skriver lite om det jag har läst.
Jag vet inte heller hur penningflödena går mellan den fackliga rörelsen, LO och S, men jag antar att det skyfflas runt en del finansiering här också.