S
D djac skrev:
Jag tror du använder fel ord -demokratiskt, om sossarna hade fått pengar från något annat så är min gissning att det hade varit det som fokus legat på. Jag anser inte att det är utmärkande för en demokrati att man använder den lagstiftande makten för att begränsa oppositionen.
Må vara - men vet du vad?
Jag tvekar inte en sekund på att om tex. SD hade haft ett subventionerat lotteri som drog in väldans massa mer pengar än övriga partiers dito - så hade du inte brytt dig en millimeter om sossar et al hade satt en käpp i hjulet för det. Eller jo du hade applåderat.

Och jag tvekar inte en sekund på att sossarna et al hade gjort den manövern.

Så i grund och botten handlar det om åsikter, och vilka man sympatiserar med.

Själv är jag inte ideologiskt övertygad åt något håll, men jag reagerar på hyckleri.

//som jag själv gör mig skyldig till nu och då ska tilläggas 😆

• Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Det finns ju allmänt accepterade demokratikriterier, lite olika versioner, man kan ju kika på dem när man formar sin åsikt.

Sen har frågan varit uppe här förr och en del tycker att det enda som behövs är ett val så är det demokrati, andra har ett mer omfattande synsätt, i grunden handlar det nog mycket om bildning, att förstå vad demokrati är, då förstår man också var sådana kriterier kommer ifrån.
🙂 bildning är ju bra, men jag föredrar nog visdom.

D
S Snikholt skrev:
Må vara - men vet du vad?
Jag tvekar inte en sekund på att om tex. SD hade haft ett subventionerat lotteri som drog in väldans massa mer pengar än övriga partiers dito - så hade du inte brytt dig en millimeter om sossar et al hade satt en käpp i hjulet för det. Eller jo du hade applåderat.

Och jag tvekar inte en sekund på att sossarna et al hade gjort den manövern.

Så i grund och botten handlar det om åsikter, och vilka man sympatiserar med.

Själv är jag inte ideologiskt övertygad åt något håll, men jag reagerar på hyckleri.
Där får jag nog säga att du missbedömer, jag är för övrigt inte imponerad av sossarnas utspel på senare tid, som jag anser drar åt helt fel håll i det diskuterade hänseendet. Men jag anser nog tvärtom att man, av rädsla för att beskyllas för det du just beskyller mig för, ser väldigt mycket mellan fingrarna med just det partiet, det liknar hur man i början behandlade Trump och det var också ett misstag.

Det har funnits ganska många möjligheter för de två stora partierna i Sverige, som ju regerat om varandra, att tidigare angripa varandra med odemokratiska åtgärder men av någon anledning är det nu det hände.

S
D djac skrev:
Där får jag nog säga att du missbedömer, jag är för övrigt inte imponerad av sossarnas utspel på senare tid, som jag anser drar åt helt fel håll i det diskuterade hänseendet. Men jag anser nog tvärtom att man, av rädsla för att beskyllas för det du just beskyller mig för, ser väldigt mycket mellan fingrarna med just det partiet, det liknar hur man i början behandlade Trump och det var också ett misstag.

Det har funnits ganska många möjligheter för de två stora partierna i Sverige, som ju regerat om varandra, att tidigare angripa varandra med odemokratiska åtgärder men av någon anledning är det nu det hände.
Vi lär inte nå konsensus 🙂
Jag förstår vad du menar, men tycker du överanalyserar.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Vi lär inte nå konsensus 🙂
Jag förstår vad du menar, men tycker du överanalyserar.
Det har du däremot rätt i, för mig är det ingen liten fråga, jag skulle kunna gå så långt att säga att den för mig är större än de eventuella sakfrågorna

S Snikholt skrev:
om tex. SD hade haft ett subventionerat lotteri som drog in väldans massa mer pengar
Vad betyder subventionerat i detta sammanhang?

• Älska
djac
  • Laddar…
S
Z Zodde skrev:
Vad betyder subventionerat i detta sammanhang?
Bra hårklyveri 👍
Men du har rätt, i strikt mening så var inte lotterier för partier subventionerat.

D
S Snikholt skrev:
Bra hårklyveri 👍
Men du har rätt, i strikt mening så var inte lotterier för partier subventionerat.
Men ändå intressant för jag gissar att någon medvetet planterat denna första uppfattning, att använda rättsväsendet som politiskt vapen är i mina ögon ingen liten grej som vare sig kan överskattas eller överanalyseras.

S
D djac skrev:
Men ändå intressant för jag gissar att någon medvetet planterat denna första uppfattning, att använda rättsväsendet som politiskt vapen är i mina ögon ingen liten grej som vare sig kan överskattas eller överanalyseras.
Vem är det som drar i trådarna, vem är det som i lönndom arbetar för att nedmontera demokratin. Upplys mig gärna så att jag kan vara på min vakt. Peka ut dom.

S
Ryssen kan ju naturligtvis ha sådana intressen, det ska inte förnekas.

Men jag tror de är oskyldiga till att sossarna blev av med godispåsen faktiskt.

• Haha
Intet
  • Laddar…
nu har vi skithöga priser för att slumpkraften inte ger något fast mupparna säger att det blåser som mest på vintern

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
returen returen skrev:
nu har vi skithöga priser för att slumpkraften inte ger något fast mupparna säger att det blåser som mest på vintern
?
När jag tittade nu så ligger vindkraften och ger 4.9GW. Är som nästan 5 kärnreaktorer. Är ljusår från att inte ge något.

Låter som du med slumpkraft menar något helt annat. Det är ett problem att du använder ordet slumpkraft för något helt annat, då ett gäng i tråden som inte kan stava till vindkraft skriver slumpkraft istället.

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
?
När jag tittade nu så ligger vindkraften och ger 4.9GW. Är som nästan 5 kärnreaktorer. Är ljusår från att inte ge något.

Låter som du med slumpkraft menar något helt annat. Det är ett problem att du använder ordet slumpkraft för något helt annat, då ett gäng i tråden som inte kan stava till vindkraft skriver slumpkraft istället.
uppdatera din sida då
vindkraften ger 700MW av 16252MW möjliga med 6000 snurror dvs hela 5% fungerar
kk ger 10ggr mer med 6 reaktorer
karlshamn går som tåget

" det blåser alltid vintertid "🤣🤣🤣

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Ganescha och 2 till
  • Laddar…
S
Skulle underlätta om ni båda hänvisar vilken datakälla ni kollar på.

S Snikholt skrev:
Skulle underlätta om ni båda hänvisar vilken datakälla ni kollar på.
absolut
elbruk och kontrollrummet idag annars även nordpol

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.