D
S Snikholt skrev:
De partier vi har o regeringsställning är demokratiska partier, som är parlamentariska.

Att du inte gillar deras politik är en annan sak.
Vem bestämmer hur demokratiska de är?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Att ifall det beror på S att det ser ut som Sverige idag så tycker jag att vi ger de onödigt mycket cred och goodwill.
Det kan ju inte vara bara S förtjänst att Sverige är världen näst bästa, eller kanske tredje bästa land, om man jämviktar alla olika index.

Nog tror jag att det borde finnas lite annat som kan förklara framgången, det kan nästan omöjligen bara bero på S.
Jag tror att det har tagits ett antal beslut vid olika tillfällen som gett bra utfall, de flesta av dessa lär S ha stått för, eftersom de satt vid makten, men om inte omständigheterna varit med oss kunde utfallet blivit annorlunda. Att snegla på det idag ger nog ingenting men principen att göra moderna modiga val som blickar framåt, med vissa risker, istället för att försöka kopiera det förgångna tilltalar iaf mig och jag önskar modigare och bättre politiker som kan fortsätta den svenska traditionen.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Vem bestämmer hur demokratiska de är?
Aftonbladet? ETC?

• Haha
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Som sagt, jag tycker det är fullständigt rimligt med neutralitet för att få statsbidrag.

Och sosse-lotteriet… saknad av ingen utom sossar.

Klämma åt säger du? Ja att de inte ska få några undantag jmf med andra lotterier är väl fullt rimligt?
Well, du lyssnar för mycket på vinklad info, de partier som förbjuder sossarnas lotteri försökte först få igång egna men när det misslyckas så förbjuder man de andra som klarat det. Det är i grunden väldigt patetiskt och odemokratiskt, det med, men såna är tiderna och ganska likt vad man gjort i Polen och Ungern, dessa politiska framgångssagor.

• Haha
Intet
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Aftonbladet? ETC?
Och de säger att alla svenska partier är lika demokratiska?

Jag tycker inte att det stämmer alls faktiskt.

S
D djac skrev:
Well, du lyssnar för mycket på vinklad info, de partier som förbjuder sossarnas lotteri försökte först få igång egna men när det misslyckas så förbjuder man de andra som klarat det. Det är i grunden väldigt patetiskt och odemokratiskt, det med, men såna är tiderna och ganska likt vad man gjort i Polen och Ungern, dessa politiska framgångssagor.
Det blir bara patetiskt med den jämförelsen. Det du uttrycker är åsikter.

Vad exakt är odemokratiskt med att ta bort undantag från spelskatt, kreditförbud och bonusbegränsningar samt kräva tydligare information om partiets inblandning.

När det dessutom gäller lika för alla.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Det blir bara patetiskt med den jämförelsen. Det du uttrycker är åsikter.

Vad exakt är odemokratiskt med att ta bort undantag från spelskatt, kreditförbud och bonusbegränsningar samt kräva tydligare information om partiets inblandning.

När det dessutom gäller lika för alla.
Vad är en åsikt?

Man ser att det går bra för någon, sen testar man själv men misslyckas och då förbjuder man de som lyckats från att fortsätta. Här kommer en åsikt, -det tycker jag är en dåligt sätt, att dra ner de som är bättre för att man själv är dålig, den kan jag stå för.

S
D djac skrev:
Vad är en åsikt?

Man ser att det går bra för någon, sen testar man själv men misslyckas och då förbjuder man de som lyckats från att fortsätta. Här kommer en åsikt, -det tycker jag är en dåligt sätt, att dra ner de som är bättre för att man själv är dålig, den kan jag stå för.
Det är ingen som förbjudit nånting.
De får ha kvar lotterna.

D
S Snikholt skrev:
Det är ingen som förbjudit nånting.
De får ha kvar lotterna.
Ah, i praktiken inte och detta är bara en kopia från andra länder där man också går efter politiska motståndares finansiering, det ligger liksom i strategin.

• Haha
Intet
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Och de säger att alla svenska partier är lika demokratiska?

Jag tycker inte att det stämmer alls faktiskt.
Jag var ironisk såklart.
Jag är rätt övertygad om att dessa tidskrifters ledarskribenter håller med dig.

D
S Snikholt skrev:
Jag var ironisk såklart.
Jag är rätt övertygad om att dessa tidskrifters ledarskribenter håller med dig.
Jag skulle säga att varje parti själv bestämmer hur demokratiskt man vill vara och det gör man genom det man lägger fram. Sen för man bedöma efter det.

S
D djac skrev:
Ah, i praktiken inte och detta är bara en kopia från andra länder där man också går efter politiska motståndares finansiering, det ligger liksom i strategin.
Ptja... cry me a river.

Sossarna har historiskt haft den enskilt största kampanjbudgeten, delvis tack vara dessa lotterier.
Om något så tycker jag det är mer demokratiskt att det jämnas ut.

S
D djac skrev:
Sen för man bedöma efter det.
Och vem är "man".
Den som har rätt åsikter? Vad är rätt åsikt?

D
S Snikholt skrev:
Och vem är "man".
Den som har rätt åsikter? Vad är rätt åsikt?
Det finns ju allmänt accepterade demokratikriterier, lite olika versioner, man kan ju kika på dem när man formar sin åsikt.

Sen har frågan varit uppe här förr och en del tycker att det enda som behövs är ett val så är det demokrati, andra har ett mer omfattande synsätt, i grunden handlar det nog mycket om bildning, att förstå vad demokrati är, då förstår man också var sådana kriterier kommer ifrån.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Ptja... cry me a river.

Sossarna har historiskt haft den enskilt största kampanjbudgeten, delvis tack vara dessa lotterier.
Om något så tycker jag det är mer demokratiskt att det jämnas ut.
Jag tror du använder fel ord -demokratiskt, om sossarna hade fått pengar från något annat så är min gissning att det hade varit det som fokus legat på. Jag anser inte att det är utmärkande för en demokrati att man använder den lagstiftande makten för att begränsa oppositionen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.