805 385 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jag tror att det har tagits ett antal beslut vid olika tillfällen som gett bra utfall, de flesta av dessa lär S ha stått för, eftersom de satt vid makten, men om inte omständigheterna varit med oss kunde utfallet blivit annorlunda. Att snegla på det idag ger nog ingenting men principen att göra moderna modiga val som blickar framåt, med vissa risker, istället för att försöka kopiera det förgångna tilltalar iaf mig och jag önskar modigare och bättre politiker som kan fortsätta den svenska traditionen.Mikael_L skrev:
Att ifall det beror på S att det ser ut som Sverige idag så tycker jag att vi ger de onödigt mycket cred och goodwill.
Det kan ju inte vara bara S förtjänst att Sverige är världen näst bästa, eller kanske tredje bästa land, om man jämviktar alla olika index.
Nog tror jag att det borde finnas lite annat som kan förklara framgången, det kan nästan omöjligen bara bero på S.
Well, du lyssnar för mycket på vinklad info, de partier som förbjuder sossarnas lotteri försökte först få igång egna men när det misslyckas så förbjuder man de andra som klarat det. Det är i grunden väldigt patetiskt och odemokratiskt, det med, men såna är tiderna och ganska likt vad man gjort i Polen och Ungern, dessa politiska framgångssagor.S Snikholt skrev:
Det blir bara patetiskt med den jämförelsen. Det du uttrycker är åsikter.D djac skrev:Well, du lyssnar för mycket på vinklad info, de partier som förbjuder sossarnas lotteri försökte först få igång egna men när det misslyckas så förbjuder man de andra som klarat det. Det är i grunden väldigt patetiskt och odemokratiskt, det med, men såna är tiderna och ganska likt vad man gjort i Polen och Ungern, dessa politiska framgångssagor.
Vad exakt är odemokratiskt med att ta bort undantag från spelskatt, kreditförbud och bonusbegränsningar samt kräva tydligare information om partiets inblandning.
När det dessutom gäller lika för alla.
Vad är en åsikt?S Snikholt skrev:
Man ser att det går bra för någon, sen testar man själv men misslyckas och då förbjuder man de som lyckats från att fortsätta. Här kommer en åsikt, -det tycker jag är en dåligt sätt, att dra ner de som är bättre för att man själv är dålig, den kan jag stå för.
Det är ingen som förbjudit nånting.D djac skrev:
De får ha kvar lotterna.
Ptja... cry me a river.D djac skrev:
Sossarna har historiskt haft den enskilt största kampanjbudgeten, delvis tack vara dessa lotterier.
Om något så tycker jag det är mer demokratiskt att det jämnas ut.
Det finns ju allmänt accepterade demokratikriterier, lite olika versioner, man kan ju kika på dem när man formar sin åsikt.S Snikholt skrev:
Sen har frågan varit uppe här förr och en del tycker att det enda som behövs är ett val så är det demokrati, andra har ett mer omfattande synsätt, i grunden handlar det nog mycket om bildning, att förstå vad demokrati är, då förstår man också var sådana kriterier kommer ifrån.
Jag tror du använder fel ord -demokratiskt, om sossarna hade fått pengar från något annat så är min gissning att det hade varit det som fokus legat på. Jag anser inte att det är utmärkande för en demokrati att man använder den lagstiftande makten för att begränsa oppositionen.S Snikholt skrev: