S Snikholt skrev:
Trenden ser ju stigande ut, eller i varje fall inte minskande från 2016. Och då har installerad effekt vindkraft ökat markant - även sol.

Förefaller helt meningslöst att installera mer, då det mesta går på export och inte heller tränger undan fossilt nån annanstans direkt.
jodå, trenden med minskande andel fossilt i elproduktionen är fortsatt minskande även efter 2016 – då den låg på 2.2% – till att under 2024 ligga på 1.2%, allt enligt Energimyndigheten

att den inte fortsätter att rasa trots fortsatt stor utbyggnad av sol och vind står nog att finna i att denna fossila el främst kommer från annan verksamhet än enbart elproduktion – däremot har den renodlade fossileldningen med kol eller olja enkom för elproduktion, mer eller mindre upphört; tack och lov

...Förefaller helt meningslöst att installera mer, då det mesta går på export och inte heller tränger undan fossilt nån annanstans direkt...

det är likaledes helt meningslöst att etablera nya industriverksamheter i Sverige de närmaste 10-15 åren?

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
när man inte längre kan slösa sin tid på Svenska kraftnäts webbsida Kontrollrummet kan man i stället ägna tid åt att plocka fram några visualiseringar utav de två senaste månaderna med redovisning utav hela tre olika parametrar i samma kartbild:
– elproduktionsöverskott eller -underskott per elområde
– elpriset per elområde
– elflödet inom Sverige och mellan våra grannländer

varje månad har begåvats med en triptyk där den mittersta pannån visar genomsnittet för månadens samtliga timmar (720 respektive 744 timmar)

den flankeras på ömse sidor av en ögonblicksbild (ett ögonblick är som bekant en timme långt) där elpriset varit som lägst, respektive som högst, under månaden i elområde 3 – varför just SE3? jo, för där bor jag! liksom majoriteten av Sveriges befolkning

Karta som visar elpriser och elflöden i nordiska länder november 2025, med tre paneler: lägsta pris, genomsnitt, högsta pris i SE3, indikerar riktning och storlek på flöden.

Karta över elpriser, elproduktion och elflöde i Norden, december 2025. Tre vyer visar SE3:s lägsta och högsta priser samt månadsgenomsnitt. Grön/röd anger elflöder.

elproduktion minus förbrukning
visaren indikerar hur stort överskottet (eller underskottet) är mellan elproduktion och förbrukning för de svenska elområdena

visarinstrumentet går från -8 GW till +8 GW med 0 (=balans) om nålen pekar rakt upp

elpriserna
elpriset för dagenföre-handeln på elbörsen redovisas för alla elområden i €/MWh – för att får det till öre/kWh får man lägga på ca 10% (växelkursen har varit 11.0 kr/€)

elflöden
för internationellt utbyte aggregerar jag alla övergångar till ett export- och ett importvärde – vi har två elområdesöverföringar med såväl Finland som Danmark, och fyra med Norge, dessa åtta reducerar jag sålunda till tre, och det medför också att det kan ske utbyte samtidigt i båda riktningarna över en nationsgräns

några iakttagelser/tankar
– de två nordligaste elområdena har nästan alltid ett överskott, allra störst i SE2, som mestadels skickas söderut

– SE3 vandrar mellan överskott och underskott, vanligen ett mindre underskott men vid de högsta elpriserna har det varit större underskott i elområdet (stor förbrukning)

– SE4 har inte haft en enda timme med elöverskott dessa två månader, senast det inträffade var den fjärde oktober (två timmar 04:00-05:59), och gången innan var den 29 juli (man skulle hinna resa en staty för varje gång det inträffar)

– vid decembers prisextremer var södra Norge dyrare än övriga Skandinavien och Baltikum när SE3 var som billigast; och när SE3 var som dyrast, var södra Norge billigare än övriga Skandinavien och Baltikum – man skulle kunna ana en norsk priskoppling till Storbritannien...

– elflödet är stort och stabilt från Norrland till södra Sverige, "i alla väder" verkar det som

– vi har i sammanhanget en liten, men stadig, export till Litauen, Polen och Tyskland

– man kan tänka sig att det blir lite svettigt för södra Sverige när en del utav den stora produktionen i SE2 vänder norrut till nya industrier i SE1

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
S
harka harka skrev:
det är likaledes helt meningslöst att etablera nya industriverksamheter i Sverige de närmaste 10-15 åren?
Tung industri hamnar ju i norr, där är nuläget överproduktion. Bättre då att bygga stabil baskraft i söder där avsättning finns redan, sedan kan vi låta effektriktningen gå norrut när/om expansion där sker.

För övrigt - det vi talar om främst är omställning till det gröna stålet.
Vad jag kan se leder det till färre arbetstillfällen inom detta, samt att det finns berättigade farhågor om att det gröna stålet kommer gå en svag marknad till mötes.
Kineserna kommer prispressa med fejk-grönt stål.

Vad gäller utländska serverhallar så swr jag helst att de etableras någon annanstans.
Vad för positivt kommer av dem? Blir ju i princip som elexport i förklädnad. Väldigt få arbetstillfällen kommer av dem.

Elektrifierinen i övrigt.. se ovan.

Redigerat:
S Snikholt skrev:
Vad gäller utländska serverhallar så swr jag helst att de etableras någon annanstans.
Vad för positivt kommer av dem?
De mesta tjänster som finns på nätet använder direkt eller indirekt serverhallar.
(Sökningar, näthandel, facebook, instagram bara för att nämna några)

Och det använder svenskar. I stor omfattning. Och när "vi" använder de är det väl också rimligt att "vi" har serverhallar lokalt i Sverige.

S Snikholt skrev:
Väldigt få arbetstillfällen kommer av dem.
Det är positivt. Med fler anställda hade kostnaderna för tjänsterna dragit iväg.

(Det klagas ju högljutt över nätbolagens avgifter. Och i de hittar vi lönekostnader).

S
D daVinci skrev:
Och det använder svenskar. I stor omfattning. Och när "vi" använder de är det väl också rimligt att "vi" har serverhallar lokalt i Sverige.
Vi har vår beskärda del av dem redan. Jag tycker de är ett typexempel på en börda som bör delas, ja.
Sverige har störst tillväxt av dessa hallar inom EU de senaste åren så vi behöver inte locka hit fler.
Vi kan gott göra det lite dyrare för dem, eller obstruera på annat vis.

Gökungar är vad de är.

De sabbar vår fina ratio kWh/BNP

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nä, uppenbarligen, annars hade jag ju inte ställt frågan?
Jag kan inte alls mycket om Schweiz, och det jag vet (som inte går att läsa sig till på Wikipedia) kommer från en person som hade hälften av sin släkt därifrån, och vad jag minns så hörde de till de mindre bemedlade och inte överdrivet nöjda med sin situation där. Men som sagt, det är ju bara hörsägen.
Ber om ursäkt.
Det var inte ämnat åt dig.🤪

Mikael_L
Förövrigt verkar det som att Sverige faktiskt nettoimporterar el just nu.
Från Norge, Danmark och Tyskland.

Till Finland och Polen exporterar vi, Litauen ingen effektriktning (ev saknas endast rapportering) men netto blir import just nu i alla fall.
Allt enligt Entsoe.

Det är ju så ovanligt att det känns rimligt att berätta att vi faktiskt importerar el.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Förövrigt verkar det som att Sverige faktiskt nettoimporterar el just nu.
Från Norge, Danmark och Tyskland.

Till Finland och Polen exporterar vi, Litauen ingen effektriktning (ev saknas endast rapportering) men netto blir import just nu i alla fall.
Allt enligt Entsoe.

Det är ju så ovanligt att det känns rimligt att berätta att vi faktiskt importerar el.
Och ungefär lika dyrt i hela landet.
Antar att det är Auroras fel att det blir dyrt i norr när det inte blåser.

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Och ungefär lika dyrt i hela landet.
Antar att det är Auroras fel att det blir dyrt i norr när det inte blåser.
Det går kanske att kolla rimligheten i den tanken.
Du kan börja med att plotta in prisskillnader i olika elområden under olika dagar, kanske med en tid på 1-2 månader innan Aurora gick igång och fram tills nu.

Om det inte skiljer något speciellt kan vi nog förkasta teorin, men om det är en tydlig skillnad så är vi kanske något på spåren.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det går kanske att kolla rimligheten i den tanken.
Du kan börja med att plotta in prisskillnader i olika elområden under olika dagar, kanske med en tid på 1-2 månader innan Aurora gick igång och fram tills nu.

Om det inte skiljer något speciellt kan vi nog förkasta teorin, men om det är en tydlig skillnad så är vi kanske något på spåren.
Ojoj jag har ganska lång uppstarttid för att kunna presentera något dylikt.
Nöjer mig med känslan tills jag får tid....

• Gilla
Intet
  • Laddar…
S
Här är slövarianten... kanske bryter mot någon forumregel men jag är öppen med var infon kommer ifrån.

Så här svarade en AI på ditt direkta förslag. Ingen aning om datakälla:

"Jämförelse över oktober 2025–januari 2026 (ca 3 månader data) indikerar en halvering av genomsnittlig spread från ca 35–50 öre/kWh före till 15–25 öre/kWh efter, särskilt under låg vindproduktion. "

Kapar denna tråden några timmar då jag vet det finns kunnig folk här
(Och det har definitivt med elproduktion/distribution å göra)

För en tid sen började alla ledlampor i mitt hus å flimra, så där så man precis kan uppfatta det med blotta ögat.
Allt annat i huset, inkl halogenlampor funkade fint.
Fenomenet varade i typ 36 timmar, sen försvann det och så tänkte jag inte mer på det.

Nån månad senare, i snack med grannen, kom jag in på detta å då berättade hon att hon upplevt precis detsamma.(Ledlampor only)
Hon hade i sin tur pratat med andra grannar som också upplevt detta. En av dessa grannar hade ringt till Statnett som bekräftat att de haft en ”issue” i vårat område.
Nån mer info fanns inte å få. Om grannen som ringde inte hade kunskap å förstå eller öht inte frågade vilken typ av ”issue” det rörde sig om vet jag inte.

Känt fenomen?
Eller nån som har en teori vad detta skulle kunnat bero på.?
Antar att det INTE var i ett större område än närmaste 20-50 husen för isåfall hade det stått i lokalblaskan. Vissa människor här har en tendens å ringa dom så fort nåt inte är som det ska…🤣

Anybody?

S
Z Zodde skrev:
Kapar denna tråden några timmar då jag vet det finns kunnig folk här
(Och det har definitivt med elproduktion/distribution å göra)

För en tid sen började alla ledlampor i mitt hus å flimra, så där så man precis kan uppfatta det med blotta ögat.
Allt annat i huset, inkl halogenlampor funkade fint.
Fenomenet varade i typ 36 timmar, sen försvann det och så tänkte jag inte mer på det.

Nån månad senare, i snack med grannen, kom jag in på detta å då berättade hon att hon upplevt precis detsamma.(Ledlampor only)
Hon hade i sin tur pratat med andra grannar som också upplevt detta. En av dessa grannar hade ringt till Statnett som bekräftat att de haft en ”issue” i vårat område.
Nån mer info fanns inte å få. Om grannen som ringde inte hade kunskap å förstå eller öht inte frågade vilken typ av ”issue” det rörde sig om vet jag inte.

Känt fenomen?
Eller nån som har en teori vad detta skulle kunnat bero på.?
Antar att det INTE var i ett större område än närmaste 20-50 husen för isåfall hade det stått i lokalblaskan. Vissa människor här har en tendens å ringa dom så fort nåt inte är som det ska…🤣

Anybody?
Grannen körde invertersvets från Temu kanske? 😀

S Snikholt skrev:
Grannen körde invertersvets kanske? 😀
36 timmar nonstop?

Min fråga var seriös.
Har man ingen aning behöver man inte skriva…

S
Z Zodde skrev:
36 timmar nonstop?

Min fråga var seriös.
Har man ingen aning behöver man inte skriva…
Nej sorry, jag har ingen aning.
Men det blir ju gissningar hur man än vrider och vänder på det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.