Q qvirre skrev:
Det var en konstig sak att ställa mot varandra. Hade vi använt all effektivisering till att minska vår energianvändning så hade det sjunkit dramatiskt.

Du behöver mer tänka när transporter blir mer effektiva så reser vi mer.

När bilar blir mer bränslesnåla sjunker kostnaden per körd kilometer, vilket ofta leder till att människor kör längre sträckor och oftare. Resultatet blir att den totala energianvändningen i transportsektorn inte minskar så mycket som tekniken i sig möjliggör, och ibland till och med ökar.

Utbyggnad av motorvägar och snabbare transporter minskar restiden, men gör samtidigt längre pendlingsavstånd acceptabla. Det leder till ökad biltrafik och mer transportarbete totalt, snarare än minskad trängsel eller lägre utsläpp.

När flygplan blir mer energieffektiva och biljettpriserna sjunker ökar flygresandet kraftigt. Effektiviteten per passagerarkilometer förbättras, men den totala klimatpåverkan från flyget växer eftersom fler resor genomförs.

Energieffektiva bostäder med bättre isolering och billigare uppvärmning gör det möjligt att bygga och använda större bostäder. Hushållen väljer högre inomhustemperaturer och större boyta, vilket delvis äter upp energibesparingen.

Osv.

Det här är väl undersökta samband och var det Jevon observerade en gång i tiden men då med kolanvädningen. Det visar sig gång på gång att vi människor hellre använder effektivare metoder till att göra ännu mer än att använda det till att dra ner på resursåtgången. Det är så vi är skapta helt enkelt.
Tycker inte riktigt det stämmer. Bilkörning tex har minskat något eller iaf varit nästan konstant sedan 90-talet iaf. Trots bättre o bekvämare bilar.

Q
K karlmb skrev:
Tycker inte riktigt det stämmer. Bilkörning tex har minskat något eller iaf varit nästan konstant sedan 90-talet iaf. Trots bättre o bekvämare bilar.
Lite väl off topic kanske. Men antalet fordonskilometer i Sverige ökar hela tiden och är definitivt högre än 1990.

Tabell över trafikarbete i Sverige 1990–2022, med fordonskilometer för motorcyklar, personbilar, bussar och lastbilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mikael_L
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Okej. 28 kronor liter är extremt billigt tyckte du. Vet inte hur din ekonomiska situation är. Men väldigt få normala yrkesarbetande hålker med dig
Nu var det inte något sådant som han påstod eller pratade om, utan bara det faktum att det var billigare att köra bil 2022 än 1960.

För det är ju helt sant.

En liter bensin kostade 1960 73 öre/liter
2022 så kostade den 20,50 (även om det under det året finns en toppnotering på 24 kr).

1000 liter bensin 1960 kostade 730 kr, och med prisomräknaren så blir det 13 351 kr 2022

Men, det mer intressanta är att en lön på 730 kr 1960 motsvarar en lön på 28297 år 2022, dvs 2022 hade man för samma arbetstid i samma yrke kunnat köpa bensin för 28297kr. (* en kommentar till denna beräkning längst ner i mitt inlägg)
Och det betyder att man 1960 fick 1000 liter, så fick man 2022 1380 liter bensin, dvs 38% mer.
(Trots det årets extrema bränslepriser pga energisituationen som putin kastade världen i, det blev svindyrt det året i alla länder, kolla här, det är knappast S+MP som gjorde det dyrare i alla europas länder, eller tidö som gjorde det billigare i alla andra länder)

Sen till detta så har vi ju faktum att de bilar man körde 1960 sällan gick att köra på under 1liter/mil, medan idag ligger det väl mer på 0,6 liter/mil, så idag köra man dubbelt så långt med bilen än man gjorde 1960, för ...säg en månadslön ...

*
Alternativa beräkningar:
• 730 SEK år 1960 motsvarade betalning för lika lång arbetstid som 28297 SEK år 2022 mätt med löneindex för manlig industriarbetare/hantlangare (löntagare fr o m 2005). Det är mest troligt att det här är den jämförelse som är mest relevant för dig, om du vill veta vad något var värt i förhållande till hur mycket en fattig respektive en rik hade råd med under det år du undersöker.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Mellan 1990 och 2025 ökade trafikarbetet på det statliga vägnätet med 30 procent, trots en dipp med 10 procent under pandemiåren 2020-2021. Se Trafikanalys: "Trafikarbete på svenska vägar - 1990-2024" samt Trafikverkets data för 2025.

Q qvirre skrev:
Lite väl off topic kanske. Men antalet fordonskilometer i Sverige ökar hela tiden och är definitivt högre än 1990.

[bild]
Ok. Man ser ju att kollektivtrafik suger.
Men sedan 1990 har vi väl ökat befolkningen med iaf 10%? Så 56000 milj km skulle idag motsvara 61600 milj km.

Mikael_L
Nu har jag kontemplerat lite över dessa bilder, och insett att jag helt har missat att huvuddelen av prisminskningen efter tidö-laget bara skedde p.g.a världsmarknadspriser,
Jag har alltså gett dem för mycket cred.
För nästan lika skillnad hade det blivit med den rödgröna röran vid rodret vad gäller bensin, men vad gäller diesel blev det åtminstone en märkbar skillnad tack vare tidöpartierna.

Diagram som visar bensinpriset i Sverige och dess grannländer inkl. skatt från 2020 till 2023 i euro per liter. Flera länder representeras med olika färger.
Skapa konto

Diagram över dieselpriser i Sverige och grannländer 2020–2023, i euro per liter. Färger representerar olika länder, med variationer i pris över tid.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
harka och 3 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Okej. 28 kronor liter är extremt billigt tyckte du. Vet inte hur din ekonomiska situation är. Men väldigt få normala yrkesarbetande hålker med dig
Det är skillnad på att tycka ch att veta. Faktum är att du behöver arbeta kortare tid i dag för att få pengar som räcker till bränsle för 10 mils bilkörning än vad man behövde göra 1960, 1970, 1980, 1990, 2000, 2010 eller 2020.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Avdelningen nytänkande.
En luftvävstol. Som sägs vara klart billigare än vanliga vindkraftverk.

Såg dock inget om vilket elpris dom kan tänkas kunna leverera.

Kanske fungerar att ha på böndernas åkrar.

Ja, det är kul med lite nya ideer som kan vara kostnadssänkande.

EDIT
Ja nu såg jag på ett annat ställe ett elprisestimat på 1.3 cent/kWh. Något i stil med 11 öre då. Antagligen lite optimistisk siffra.

Redigerat:
D daVinci skrev:
Avdelningen nytänkande.
En luftvävstol. Som sägs vara klart billigare än vanliga vindkraftverk.
[media]
Såg dock inget om vilket elpris dom kan tänkas kunna leverera.

Kanske fungerar att ha på böndernas åkrar.

Ja, det är kul med lite nya ideer som kan vara kostnadssänkande.
Tillåt mig tvivla. Jag har sett så sjukt många lovande tekniker genom åren, men de fallerar allt som oftast på att det är för många rörliga delar i den som kan gå sönder. Vågkraft en är ett bra exempel på detta och jag tror att denna lösningen kommer att ha samma problem.

pacman42 pacman42 skrev:
Tillåt mig tvivla. Jag har sett så sjukt många lovande tekniker genom åren, men de fallerar allt som oftast på att det är för många rörliga delar i den som kan gå sönder. Vågkraft en är ett bra exempel på detta och jag tror att denna lösningen kommer att ha samma problem.
Ja, det är nog lite sunt att vara tvivlande. Men så händer det någon gång att innovativa ideer får fotfäste.

Sedan kan det vara så att man kan acceptera högre opex om man får lägre capex.

Mikael_L
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Oj oj oj. Här kom det. Jag är inget större fan av Tidögänget. Men som vanlig skyller man allt på ett dom som haft makten 3 år drygt. När i stort sett allt som sker i vår land är påverkat av socialdemokraterna.
Måste vi verkligen tacka S för allt?
Skärp dig nu!

Tabell som visar demokratiindex 2024 med Norge, Nya Zeeland, Sverige, Island och Schweiz i topp. Kategoriserar dem som fullvärdiga demokratier.

• Tabell över Anholt Nation Brands Index från 2017 till 2024, visar rangordning av länder som Japan, Tyskland och Kanada i olika år.
    Skapa konto
  • Tabell över Human Development Index 2023, där Island rankas högst, följt av Norge och Schweiz, med olika förändringar sedan 2015.
    Skapa konto
  • Placering av länder enligt Good Country Index 2023 version 1.6, med Finland som nummer ett och Sverige som nummer två.
    Skapa konto
  • Världskarta som visar ekonomisk frihet 2023, med länder färgkodade från mindre fri till mer fri, baserat på Heritage Foundations index.
    Skapa konto
  • Stapeldiagram över BNP per invånare 2022 i olika länder, med Luxemburg i topp och Storbritannien i botten.
    Skapa konto
  • Tabell över World Press Freedom Index för åren 2019–2025, visar rankningar och poäng för länder som Norge, Estland, Nederländerna och Sverige.
    Skapa konto
Mikael_L
S Snikholt skrev:
De partier vi har o regeringsställning är demokratiska partier, som är parlamentariska.
Att du inte gillar deras politik är en annan sak.
Om man vill vara djävulens advokat så gäller det även USA/republikanerna.
Men inte ser det speciellt bra ut på den sidan om pölen just nu.
Och glöm inte att Hitler kom till makten parlamentariskt, efter att ha misslyckats med en kupp.
(Nu förlorade jag tyvärr - Godwins law).

• Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700
Mikael_L Mikael_L skrev:
Måste vi verkligen tacka S för allt?
Skärp dig nu!

[bild]
Tacka😱 nä skylla på dom.
Vad vill du ha sagt med alla dina Wikipedia skärmdumpar?

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Tacka😱 nä skylla på dom.
Vad vill du ha sagt med alla dina Wikipedia skärmdumpar?
Att Sverige är ett ganska bra ställe att bo på, ur ganska många synvinklar. S har ju faktiskt styrt ganska många år av de senaste 100, så något rätt måste de ju gjort..

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.