805 456 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Om vi nu inom EU menar allvar så är det ju bara som världens största interna marknad dra åt tumskruvarna och miljö-straffbeskatta import från dessa länder till absurdum.....
Eller så tar vi bara hagelbrakaren och skjuter oss själva riktigt ordentligt i foten istället.
Det får väl ungefär samma effekt.
Eller så tar vi bara hagelbrakaren och skjuter oss själva riktigt ordentligt i foten istället.
Det får väl ungefär samma effekt.
Dels betalar man för säkring. Såväl uppgradering till högre säkringsvärde, som årligt avgift. Det bör ge nätbolagen intäkter som gör att dom kan hålla ett nät med högre kapacitet.A ajn82 skrev:Och långsiktigt hoppas man väl på en bättre elmix även i Europa, och då är ett skifte till värmepumpar ett stort steg i rätt riktning. Men som @Martin Lundmark hela tiden skriver krävs det att man dimensionerat så att det inte behövs eltillskott när det blir kallt, annars måste man bygga ut näten onödigt mycket
Vidare så betalar man avgift för transporten av el.
Jag ser inget skäl till att nätbolagen då inte har intäkter för att upprätthålla ett nät med tillräckligt kapacitet.
Skulle väl vara ifall staten reglerar nätbolagen så dom inte kan ordna det, men då är det ju i den statliga inblandningen felet är.
Du behöver effekt när det är extra kallt, till billaddning, till matlagning mm. Men inte till allt samtidigt. För att styra behövs smarta system. Men som vanligt är västvärlden efter i utveckling. Det är kineserna som har initiativet här också.A ajn82 skrev:Och långsiktigt hoppas man väl på en bättre elmix även i Europa, och då är ett skifte till värmepumpar ett stort steg i rätt riktning. Men som @Martin Lundmark hela tiden skriver krävs det att man dimensionerat så att det inte behövs eltillskott när det blir kallt, annars måste man bygga ut näten onödigt mycket
Läser nu första inlägget i tråden. Jag hoppas ju verkligen att du är ironisk.Mikael_L skrev:
De senaste 19 månadernas galna elpriser beror inte på att Sverige har gjort något fel.
Dvs, inget politiskt parti har gjort något fel, inte heller rätt.
Priserna beror inte alls på någon nedlagd kärnkraft, det har försämrat annat, men inte elpriset.
Jag råder den som tror annat att sluta låta sig luras.
I denna tråd ska vi djupdyka i produktion, elöverföring mellan elområden och sånt, så det står helt klart och uppenbart att elpriserna vi drabbats av inte beror på några svenska beslut eller åtgärder.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Den här tråden startades med påståendet att Sveriges elproduktion är bättre än någonsin.S Snikholt skrev:
Och det stämmer ju har vi sett, och vår egenförsörjningsgrad har aldrig varit så bra som nu.
Sen har vi börjat klyva hår både lite åt höger och vänster.
Men oavsett, de två länder som du nämnde installerar enorma mängder grön förnybar energi, USA har dock bromsat upp och kommit lite på efterkälken nu med trump som håller på och kör sin cirkus i bruna huset.
Kina har liksom Sverige bättre elproduktion nu än någonsin, så långt är vi lika ...
Vilka hår vill du klyva, och vilka ska vi strunta i?
Tråden kan svälla i det oändliga, och inte mig emot, det som den startade med är i alla fall utrett och klart, Sverige har bättre elproduktion än någonsin förr, och politiker av olika färger ljög oss rakt i ansiktet.
Ja det är t.o.m ännu mer korrekt, eller i alla fall har vår elproduktion blivit ytterligare lite bättre sedan tråden startade, vi har exporterat ännu mer, importerat ännu mindre, mycket snart lär det komma det första året då vi inte importerar någon timme alls.Dan_Johansson skrev:
2024 importerade vi el under 1,7% av årets timmar, exporterade el under 98,2% av årets timmar.
Det kanske är så att Sverige har världens bästa självförsörjningsgrad av el ... jag vet inte, med det är väl möjligt.
Man kan konstatera att jakten på optimering/förbättring avseende CO2 här i Sverige, och då särskilt vad gäller elproduktion inte åstadkommer ett piss på det stora hela.Mikael_L skrev:
Den här tråden startades med påståendet att Sveriges elproduktion är bättre än någonsin.
Och det stämmer ju har vi sett, och vår egenförsörjningsgrad har aldrig varit så bra som nu.
Sen har vi börjat klyva hår både lite åt höger och vänster.
Men oavsett, de två länder som du nämnde installerar enorma mängder grön förnybar energi, USA har dock bromsat upp och kommit lite på efterkälken nu med trump som håller på och kör sin cirkus i bruna huset.
Kina har liksom Sverige bättre elproduktion nu än någonsin, så långt är vi lika ...
Vilka hår vill du klyva, och vilka ska vi strunta i?
Tråden kan svälla i det oändliga, och inte mig emot, det som den startade med är i alla fall utrett och klart, Sverige har bättre elproduktion än någonsin förr, och politiker av olika färger ljög oss rakt i ansiktet.
Så om jakten på det är till men för befolkningen tycker jag väl inte att det är värt helt enkelt.
Alltså att ha fokus på CO2 argumentet när man pratar svensk elproduktion kan man skippa.
Ekonomi är en annan femma
Redigerat:
Fullt förståeligt, har blivit några hoprafsade inlägg från mobilen….Mikael_L skrev:
Upprördes av hur puttefjuttigt EUs, och framför allt våra utsläpp är i paritet med US, China. Och hur patetiskt detta blir.
Vi har ju redan bland världens renaste elproduktion.
Jag har väldigt ofta skrivit att det är inte Sverige som har problem (som har så mycket reglerkraft från vår vattenkraft), utan det är en hel drös andra länder som har enorma framtida problem ifall de ska bli fossilfria.
Men man behöver inte ta ut alla bekymmer i förskott, ett bra tag kan de fasa ut det fossila med kärnkraft, vindkraft och solkraft, innan de kommer till vägs ände och stöter på den riktigt svåra nöten att få bort det sista fossila som då endast utgör nödvändig reglerkraft.
Vem vet, kanske har det kommit någon lösning.
Jag läser och begrundar och tycker det är spännande det qvirre skriver om batterier och synkronkompensering.
Jag köper inte det hela än så länge, men jag tycker det är tankeväckande i alla fall, det kanske är mig det är fel på, att jag måste komma upp ur diket.
Det är i vilket fall enormt mycket mer spännande att läsa om planer, tankar och ev lösningar för framtiden, än att det ska backas tillbaka till -70-talet, 40-talet, ångmaskiner osv.
Själv tror jag inte att jag ser framtiden i backspegeln - om man säger så.
Men man behöver inte ta ut alla bekymmer i förskott, ett bra tag kan de fasa ut det fossila med kärnkraft, vindkraft och solkraft, innan de kommer till vägs ände och stöter på den riktigt svåra nöten att få bort det sista fossila som då endast utgör nödvändig reglerkraft.
Jag läser och begrundar och tycker det är spännande det qvirre skriver om batterier och synkronkompensering.
Jag köper inte det hela än så länge, men jag tycker det är tankeväckande i alla fall, det kanske är mig det är fel på, att jag måste komma upp ur diket.
Det är i vilket fall enormt mycket mer spännande att läsa om planer, tankar och ev lösningar för framtiden, än att det ska backas tillbaka till -70-talet, 40-talet, ångmaskiner osv.
Ursäkta att jag kommer in i tråden så här sent. Men det jag reagerade på var att du skriver att inga av problemen är politikernas fel. Då blir jag mörkrädd.Mikael_L skrev:
Ja det är t.o.m ännu mer korrekt, eller i alla fall har vår elproduktion blivit ytterligare lite bättre sedan tråden startade, vi har exporterat ännu mer, importerat ännu mindre, mycket snart lär det komma det första året då vi inte importerar någon timme alls.
2024 importerade vi el under 1,7% av årets timmar, exporterade el under 98,2% av årets timmar.
Det kanske är så att Sverige har världens bästa självförsörjningsgrad av el ... jag vet inte, med det är väl möjligt.
Jag håller väl med dig i stort samtidigt som jag är mer konservativ.Mikael_L skrev:
Jag har väldigt ofta skrivit att det är inte Sverige som har problem (som har så mycket reglerkraft från vår vattenkraft), utan det är en hel drös andra länder som har enorma framtida problem ifall de ska bli fossilfria.
Det är väl så att alla fossilfria kraftslag behövs och är nödvändiga, och att det gäller att optimera användningen av dem i samexistens, så att bästa möjliga behållningen fås ut av dem tillsammans.
Det blir enligt mig skevt, när man måste börja krångla till saker, och bygga komplicerade system enbart för att möjliggöra ännu mer produktion av ett visst slag.
Det ser annorlunda ut i andra länder såklart, men vi behöver verkligen inte göra det.
Ja det är ju sant ...Suvi5700 skrev:
Nu tänkte jag just explicit på att vi hade sett elpriser på runt 4kr/kWh många gånger och i perioder.
Och att just detta inte var orsakat av politiker, ja åtminstone inte Svenska politiker.
Och så långt är det ju sant, och dessutom hade inga av de reaktor-nedstängningar vi gjort heller något med detta att göra.
Men sen, i nästa andetag, så håller jag med dig om att politiker har en förmåga att ställa till saker och ting, t.ex. den galna effektskatten på kärnkraft eller minskningen av bolagsskatten (tycker t.o.m jag trots att jag är egenföretagare och gynnades av detta).
Men sen tycker jag nog också, ja ärligt, att politiker ofta får till saker bra. Och ju äldre jag blir ju mer tycker jag detta. Och tänker att det har med min egen mognad och förståelse, dvs att jag inser att de inte har något lätt jobb, att navigera mellan verklighet, fakta, opinion och framtida valresultat.
Jag avundas inte deras jobb, inte en chans i helv*** att jag skulle byta.
Vi har strikt sett hela tiden en positiv samhällsutveckling, visst lite bakslag och dåligheter mellan varven, men sen har man fixat det och går vidare.
Jag vill inte tillbaka till något 30-tal, 1800-tal, 1400-tal.
Jag tycker inte att det var bättre när kyrkan bestämde allt, eller när alla kungar och presidenter skulle ha ihjäl sin egen befolkning för sin nationalisms skull, eller att inte alla har rösträtt.
Jag vill inte heller återvända till att homosexualitet är brottsligt, eller att vi inte har semester, föräldraledighet, pappaledighet, osv.
Jag TROR på utveckling, som leder framåt till ett allt bättre liv, ja lite snedsteg ibland, men sen rättar även det till sig, och vi går vidare, sällan med stora kliv, utan för det mesta en liten, nästan omärklig, förbättring varje år.