D
S Snikholt skrev:
Jag är inte förvånad över utvecklingen, alls.

Detta är vad man får när debatter dummats ned av sociala mediers algoritmer som belönar känslostarka förenklingar.

Sociala medier prioriterar korta, emotionella klipp över nyanserade analyser, vilket gynnar populistisk retorik.
Fast det köper jag inte, detta har förutspåtts i utvärderingar av politiker, i korthet så beror det på att de är för dåliga.

Att läsa stora mängder text och från detta formulera en strategi, som då är baserad på fakta och kommer stå i delvis motsatts till folkets tankar, och sedan sälja denna till folket på ett så bra sätt att de ändrar uppfattning och stödjer dig kräver förmågor som intelligens, bildning och integritet. Saknar man då allt detta så är det liksom kört.

Då blir det som nu att man försöker lyssna på de som vet allra minst, men ändå är röstberättigade, och sen hitta ett sätt att stryka de medhårs, oavsett andra konsekvenser än att man blir lite mer populär.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
I praktiken så kan inte det fossila minska särskilt mycket i installerad kapacitet, däremot kan det minska kraftigt i årsvolym. Och här har vi problemet...

• Gilla
Snikholt och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Då blir det som nu att man försöker lyssna på de som vet allra minst, men ändå är röstberättigade, och sen hitta ett sätt att stryka de medhårs, oavsett andra konsekvenser än att man blir lite mer populär.
Och de små partierna som har få röster, men ändå kommer in i riksdagen får dessutom orimligt mycket makt då de kan diktera en stor del av villkoren för politiken.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Q
S Snikholt skrev:
Är ju en del samverkande faktorer där som kan gör statistiken, ja kanske inte otillförlitlig, men samtidigt inte något att dra för stora slutsatser av. Mildvärder och blåst bruka tex. gå hand i hand.

Bara titta på sin egen elstatistik på ett år så ser man att vissa vintermånader kräver väldigt lite uppvärmning (vissa år)

// men intressant data
Det är alltså de senaste 8 åren med i grafen. Så det borde inte slumpa sig samma alla åren...

Edit: Inser att vi pratar om olika grafer, för timgrafen håller jag med dig. Vore intressant och se en för flera år.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Och de små partierna som har få röster, men ändå kommer in i riksdagen får dessutom orimligt mycket makt då de kan diktera en stor del av villkoren för politiken.
Så kan det bli men i första hand tycker jag att man ska ta ansvar för sig själv och vad man gör, det kommer ge bättre stöd från befolkningen och detta kommer ge mer kraft i såna förhandlingar. Vi har aldrig haft ett parti med egen majoritet men så dåligt förhandlande som vi sett på senare tid, av de större partierna, har jag aldrig sett.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D djac skrev:
Så kan det bli men i första hand tycker jag att man ska ta ansvar för sig själv och vad man gör, det kommer ge bättre stöd från befolkningen och detta kommer ge mer kraft i såna förhandlingar. Vi har aldrig haft ett parti med egen majoritet men så dåligt förhandlande som vi sett på senare tid, av de större partierna, har jag aldrig sett.
Jodå, jag kommer väl ihåg när sossarna hade egen majoritet.

Edit: eller skall jag vara noga så kommer jag ihåg hur min mormor som var politiskt aktiv klagade på att S inte vann valet -76 och att allt var mycket bättre när de hade egen majoritet som de hade haft fram till -71. Sedan hade de i praktiken egen majoritet senare också (82-85) iom att VPK inte röstade med de borgerliga i några frågor.

Redigerat:
Q
A ajn82 skrev:
Fast detta underförstått innebär då att man har ett elnät som är så kraftigt utbyggt att det inte spelar någon roll var i EU den intermittenta elen produceras. Jag skulle gärna se den ekonomiska kalkyl som jämfört kostnaden för det nätet med mer kontinuerlig distribuerad produktion.

Jag tror en stor del av problematiken i dessa diskussioner har uppstått för att man artificiellt delat upp produktion och transport av el till helt olika ekonomiska system, som man låtsas inte är beroende av varandra, medans billiga lösningar i det ena kan tvinga fram dyra lösningar i det andra.
Inte säkert jag förstår vad du menar här.

Sol+vind är väldigt väl utspritt över Europa redan? I princip alla länder på kontinenten satsar på utbyggnad av sol+vind och den kraftkällan är till sin natur distribuerad allaredan.

Jag menar alltså inte att just Sverige ska basera oss på sol+vind kombinationen. Detta gällde Europa som helhet. Sverige har bra reglerkraft i vattenkraften och kommer inte kunna använda så mycket sol och kanske inte jättemycket mer vindkraft. Fast vinden kommer nog växa mer än vad vi tror den också i farmtiden om den fortsätter vara billigast efter solkraften.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Q
A ajn82 skrev:
Enda sättet att undvika fossil kraftproduktion är att inte bygga den, eller förbjuda den att användas via lagstiftning, annars kommer den såklart alltid att köra när det är ekonomiskt lönsamt.
Och det enda sättet att stoppa byggandet är att göra den icke-fossila billigare att bygga. Så satsa mer på teknikutveckling. Det är det som på riktigt kan accelera oss bort från fossilt.

Kärnkraften behöver bli billigare att bygga då kan den få en skjuts. Annars kommer det bara byggas nått här och där när politiken ville bygga den av politiska skäl. Om den var billig skulle det explodera likt solkraften har gjort globalt.

Graf som visar förändring i elkraftproduktion 2024 vs 2023 i TWh. Förnybart leder med solkraft på 474 TWh, följt av kärnkraft och fossila bränslen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Q qvirre skrev:
Och det enda sättet att stoppa byggandet är att göra den icke-fossila billigare att bygga. Så satsa mer på teknikutveckling. Det är det som på riktigt kan accelera oss bort från fossilt.

Kärnkraften behöver bli billigare att bygga då kan den få en skjuts. Annars kommer det bara byggas nått här och där när politiken ville bygga den av politiska skäl. Om den var billig skulle det explodera likt solkraften har gjort globalt.

[bild]
KK skulle kunna vara rätt billig om den inte hade haft så kraftiga restriktioner...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, för att länderna du nu menar har redan idag uteslutande fossilt som reglerkraft, och de har fossilt som baskraft också, så sanningen är att det fossila kan bara minska.

Men, visst kommer det en tidpunkt i framtiden då det blir jättesvårt att minska det fossila mer, om vi inte fram till dess har uppfunnit något som inte ens finns på idéstadiet än.
Det har du rätt i.
Men som Pacman skriver några inlägg ner kvarstår behovet av den installerade kapaciteten.

Och om priserna drar iväg kommer det eldas, precis som i Karlshamn - och exporteras.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Q
S Snikholt skrev:
Det har du rätt i.
Men som Pacman skriver några inlägg ner kvarstår behovet av den installerade kapaciteten.

Och om priserna drar iväg kommer det eldas, precis som i Karlshamn - och exporteras.
Men golvet på den fossilfri generering ökar varje år ju mer som installeras. Så det måste vara ett logiskt felslut att man inte kan dra ner på installerad effekt på fossilkraften vartefter.

Utöver det kan man när andelen blir tillräckligt låg använda icke-fossilt att elda i reglerkraftverken med.

Men visst kommer det nog finnas behov av kärnkraft för att verkligen få helt bort det fossila om sådär 30-40 år. Kanske runt 20% av världen produktion i slutändan? Men så länge den är dyr att bygga kommer det tyvärr inte hända.

Q qvirre skrev:
Inte säkert jag förstår vad du menar här.

Sol+vind är väldigt väl utspritt över Europa redan? I princip alla länder på kontinenten satsar på utbyggnad av sol+vind och den kraftkällan är till sin natur distribuerad allaredan.

Jag menar alltså inte att just Sverige ska basera oss på sol+vind kombinationen. Detta gällde Europa som helhet. Sverige har bra reglerkraft i vattenkraften och kommer inte kunna använda så mycket sol och kanske inte jättemycket mer vindkraft. Fast vinden kommer nog växa mer än vad vi tror den också i farmtiden om den fortsätter vara billigast efter solkraften.
Att om man tittar på aggregerad produktion över ett stort område och ser att den är hyfsat konstant, och använder det som argument för att man kan räkna med kraftslaget, då förutsätter man också att elen effektivt kan transporteras inom det området.

Ett av de vanligaste argumentet för vindkraft är att det "alltid blåser någonstans", och att alla problem löser sig bara man bygger mer. Men ofta är någon annanstans så långt bort att det i praktiken blir svårt, och kräver kraftig utbyggnad av nätet, vilket plötsligt gör den byggda produktionen väldigt dyr att konsumera, även om det göms genom att separera räkningen för nätet och elen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
Något medvetet långsiktigt strategival måste i alla fall göras.
De lågt hängande frukterna är enligt mig ganska plockade redan.

Dvs att man förlitar sig på export/import som reglerkraft.

Om alla gör samma resa (för det är billigast för stunden)

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Q
A ajn82 skrev:
Att om man tittar på aggregerad produktion över ett stort område och ser att den är hyfsat konstant, och använder det som argument för att man kan räkna med kraftslaget, då förutsätter man också att elen effektivt kan transporteras inom det området.

Ett av de vanligaste argumentet för vindkraft är att det "alltid blåser någonstans", och att alla problem löser sig bara man bygger mer. Men ofta är någon annanstans så långt bort att det i praktiken blir svårt, och kräver kraftig utbyggnad av nätet, vilket plötsligt gör den byggda produktionen väldigt dyr att konsumera, även om det göms genom att separera räkningen för nätet och elen.
Jag tänker nästan tvärt om. Ju mer man bygger ut sol+vind desto mer distribuerad blir den. Vi har väldigt långa avstånd i Sverige när vi skickar all kraft från norr till söder. Bygger man ut stora delar av Europa med sol+vind kan jag inte tänka mig att avståndet i snitt blir så mycket längre än här.

Jag menar alltså inte att detta är en perfekt sak utan utmaningar men att en stor andel av Europas kraft absolut kan och kommer komma från förnybart. Sen har vi kanske 30-40% som vi måste täcka med annat i slutändan. Troligtvis kärnkraft i basen och gaskraft som reglerkraft (måste inte vara fossil, är andelen låg kan det vara biogas och tillverkad gas).

Ska det funka måste kärnkraften bli billigare att bygga. Jag hoppas på kraftig utveckling här med nykomligar som Blykalla eller att SMR kan bli nått (det är det inte idag).

Sol+lagring kommer bli stort i södra europa. I norr fortsätter vi med vind+vatten+kärnkraft som idag och i mellaneuropa sol+vind+kärnkraft.

S
Q qvirre skrev:
Jag tänker nästan tvärt om. Ju mer man bygger ut sol+vind desto mer distribuerad blir den. Vi har väldigt långa avstånd i Sverige när vi skickar all kraft från norr till söder. Bygger man ut stora delar av Europa med sol+vind kan jag inte tänka mig att avståndet i snitt blir så mycket längre än här.

Jag menar alltså inte att detta är en perfekt sak utan utmaningar men att en stor andel av Europas kraft absolut kan och kommer komma från förnybart. Sen har vi kanske 30-40% som vi måste täcka med annat i slutändan. Troligtvis kärnkraft i basen och gaskraft som reglerkraft (måste inte vara fossil, är andelen låg kan det vara biogas och tillverkad gas).

Ska det funka måste kärnkraften bli billigare att bygga. Jag hoppas på kraftig utveckling här med nykomligar som Blykalla eller att SMR kan bli nått (det är det inte idag).

Sol+lagring kommer bli stort i södra europa. I norr fortsätter vi med vind+vatten+kärnkraft som idag och i mellaneuropa sol+vind+kärnkraft.
Men det blir ju en enorm överkapcitet när dessa kraftslag peakar, och enorma dalar när de inte gör det.
Vind samvarierar över rätt så stora områden. Sol också.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.