Mikael_L Mikael_L skrev:
man förlorar valet till det politiska parti som kör floskler, populism och oneliners
Och så har det ju varit länge. Det som hände 2022 var att populismen på pro-kärnkraftssidan tog fart efter stt den andra sidans populism realiserats. Men de ligger förstås svårt efter den populism som varit härskande i decennier och som samlats under paroller som : ”Vad ska väck? Barsebäck! Vad ska in? Sol och vin(d)”

• Gilla
  • Haha
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Politiker jobbar säkert med frågan rätt OK.
Men till väljarna, särskilt inför val, så klarar man inte av förklara och diskutera frågan i alla de olika aspekter som finns.

Men visst har jag undrat lite ifall Ebba verkligen själv trodde på att putinpriserna på el berodde på att R1 hade stängts ner och inte på att det hade blivit putinpriser på gas.
Men sååå korkad kan hon väl inte vara? Jag menar, man omger väl sig med folk som förstår det område som man som politiker ansvarar för ...?

• Gilla
  • Haha
  • Arg
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Politiker jobbar säkert med frågan rätt OK.
Men till väljarna, särskilt inför val, så klarar man inte av förklara och diskutera frågan i alla de olika aspekter som finns.

Men visst har jag undrat lite ifall Ebba verkligen själv trodde på att putinpriserna på el berodde på att R1 hade stängts ner och inte på att det hade blivit putinpriser på gas.
Men sååå korkad kan hon väl inte vara? Jag menar, man omger väl sig med folk som förstår det område som man som politiker ansvarar för ...?
Just Ebba är jag tveksam inför. Innan hon blev partiledare så var hon med i en realityserie som hette "Kommunpampar" (https://www.svtplay.se/kommunpampar). Där imponerade hon verkligen inte...

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
På utslagen bana tror jag man kommer bli tvungen att bygga mer gaskraft.
Det kan ju bli så fast av ett annat skäl.

Jag nämnde tidigare att många i Europa sitter med uppvärmning med naturgas. Och att det kan komma ersättas med värmepumpar. Då förbrukas mindre naturgas men efterfrågan på el ökar. Och det kan leda till mer gasturbiner. Det kan man då dra igång när priset på el blir tillräckligt.

Verkningsgraden av att värma med gas är rimligen ganska bra. Men dåligt när det gäller att göra el. Det kompenseras då av att VP har högt COP. Så i slutet bör VP vinna. VP kan dessutom levererar AC på sommaren. (Vilket körs på billig solel).

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
visst har jag undrat lite ifall Ebba verkligen själv trodde på att putinpriserna på el berodde på att R1 hade stängts ner och inte på att det hade blivit putinpriser på gas.
Vad ”Putinprisena” berodde på ligger ju i själva namnet. Som ledtråd innehöll det inte ord som kärnkraft eller Ringhals.

Att även vi drabbades berodde delvis på nedläggningen av kärnkraft eftersom vi då mer sällan fyllde exportkablarna när det inte blåste nog mycket.

På samma sätt som många(?) vill värna svensk skälvförsörjning av mat även om det inte är det billigaste sättet att få den till sig fanns 2022 en vilja att ha bättre nationell kontroll på elen, vilket manifesterade sig i kärnkraftsvurm till höger och ”Sverigepriser” till vänster.

Att du är så fixerad vid just Kd:s populism att du inte ser att den (likt den mesta populismen) har en kärna av sanning förvånar.

• Gilla
Snikholt och 3 till
  • Laddar…
S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad ”Putinprisena” berodde på ligger ju i själva namnet. Som ledtråd innehöll det inte ord som kärnkraft eller Ringhals.

Att även vi drabbades berodde delvis på nedläggningen av kärnkraft eftersom vi då mer sällan fyllde exportkablarna när det inte blåste nog mycket.

På samma sätt som många(?) vill värna svensk skälvförsörjning av mat även om det inte är det billigaste sättet att få den till sig fanns 2022 en vilja att ha bättre nationell kontroll på elen, vilket manifesterade sig i kärnkraftsvurm till höger och ”Sverigepriser” till vänster.

Att du är så fixerad vid just Kd:s populism att du inte ser att den (likt den mesta populismen) har en kärna av sanning förvånar.
när ”populismen” förefaller leda åt ett håll som i mitt tycke är bättre än det andra alternativet… då spelar det inte så stor roll för min del vad som kommuniceras.

Kräks betydligt mer av ”medelmänniskornas” eviga tjat om att vi exporterar mer el än någonsin.

• Haha
kashieda
  • Laddar…
S
D daVinci skrev:
Det kan ju bli så fast av ett annat skäl.

Jag nämnde tidigare att många i Europa sitter med uppvärmning med naturgas. Och att det kan komma ersättas med värmepumpar. Då förbrukas mindre naturgas men efterfrågan på el ökar. Och det kan leda till mer gasturbiner. Det kan man då dra igång när priset på el blir tillräckligt.

Verkningsgraden av att värma med gas är rimligen ganska bra. Men dåligt när det gäller att göra el. Det kompenseras då av att VP har högt COP. Så i slutet bör VP vinna. VP kan dessutom levererar AC på sommaren. (Vilket körs på billig solel).
Det låter inte osannolikt. Frågan är bara hur pass mycket fortsatt beroende av gas avskräcker.

D
S Snikholt skrev:
när ”populismen” förefaller leda åt ett håll som i mitt tycke är bättre än det andra alternativet… då spelar det inte så stor roll för min del vad som kommuniceras.

Kräks betydligt mer av ”medelmänniskornas” eviga tjat om att vi exporterar mer el än någonsin.
Ah, detta är legio i Sverige idag och följer manualen, skräm folk med påhittat katastrofscenario, peka ut något/någon som skyldig (ge dem någon att hata), sen gör de allt du ber om.

Det som beskrivs som stora hot idag är sällan något annat än de vanliga förändringarna som ett samhälle går igenom. Därför är ansatsen med denna tråden bra, lägg de där katastrofpåståenden åt sidan, sitt ner i båten och planera istället för vad som blir billigast och bäst.

Det påstådda motståndet mot kärnkraft (fienden) finns nästan inte, det är påhittat, de flesta medborgare och partier accepterar kärnkraft, så den kan man släppa. Diskussionen har två sidor, dels det faktuella, vad behövs och när, den får inte utredas idag men det kommer säkert ändras och den andra är hur det ska lösas affärsmässigt, där har vi ett förslag som sågats av i stort sett alla som inte varit del av att ta fram det.

Jag tror att det kan komma att byggas ny kärnkraft, kanske för att utöka men säkert för att ersätta, men jag ser fram emot en mer seriös ansatts i ämnet.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Ah, detta är legio i Sverige idag och följer manualen, skräm folk med påhittat katastrofscenario, peka ut något/någon som skyldig (ge dem någon att hata), sen gör de allt du ber om.
Det är legio från alla håll.
Skillnaden i hur man som åhörare reagerar beror på vilken sida man tycker är minst skadlig, och röstar därefter.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Det är legio från alla håll.
Skillnaden i hur man som åhörare reagerar beror på vilken sida man tycker är minst skadlig, och röstar därefter.
Nej, det är faktiskt inte det, det argumentet finns också i manualen, -beskyll andra för att göra det du gör.

Detta är nytt, att göra det så systematiskt, men inte unikt för Sverige.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Nej, det är faktiskt inte det, det argumentet finns också i manualen, -beskyll andra för att göra det du gör.

Detta är nytt, att göra det så systematiskt, men inte unikt för Sverige.
Vad menar du? Det låter som att du tycker att någon sida inom svensk politik är "ärligare" än den andra, men det speglar sannolikt enbart dina egna preferenser.

D
S Snikholt skrev:
Vad menar du? Det låter som att du tycker att någon sida inom svensk politik är "ärligare" än den andra, men det speglar sannolikt enbart dina egna preferenser.
Äh, nej faktiskt inte, detta görs just nu av bägge, en var tidigare och är väl mer hängiven men tyvärr ser jag att det spritt sig. Men det är absolut nytt för oss, även om det kommer ur en gammal tradition och handbok.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Äh, nej faktiskt inte, detta görs just nu av bägge, en var tidigare och är väl mer hängiven men tyvärr ser jag att det spritt sig. Men det är absolut nytt för oss, även om det kommer ur en gammal tradition och handbok.
Jag är inte förvånad över utvecklingen, alls.

Detta är vad man får när debatter dummats ned av sociala mediers algoritmer som belönar känslostarka förenklingar.

Sociala medier prioriterar korta, emotionella klipp över nyanserade analyser, vilket gynnar populistisk retorik.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Q
S Snikholt skrev:
På utslagen bana tror jag man kommer bli tvungen att bygga mer gaskraft.
Men det är inte så trenden är. Trenden är att förnybart i EU ökar starkt samtidigt som fossilt inklusive gas minskar.

Graf över EU:s minskande användning av fossila bränslen mellan 2000-2024, visar nedgång i elproduktion och CO2-utsläpp, hämtad från Ember.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Graf som jämför elgenerering i EU från vind och sol, kol och gas, vattenkraft och kärnkraft från 2011 till 2024.
Skapa konto

Graf som visar EU:s elektricitetsproduktion. Solenergi överträffar kol 2024. Diagrammet visar procentuell fördelning av el från olika källor.
Skapa konto

Läs gärna hela rapporten för mer insikter.
https://ember-energy.org/latest-insights/european-electricity-review-2025/

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Tittar man på SE4 har dom ett nettounderskott på 4026 MW. Inget litet undeskott.
Där skulle dom sannerligen behöva ta och ordna inte bara lite mer elproduktion utan mycket mer.

SE3 är inte så mycket bättre. Där är underskottet 3427 MW.

Man kanske skulle införa lite justeringar i lagen som säger att där det är underskott får inte kommun och länstyrelse lägga ut veto/hinder.
kommuner skall vara skyldiga till att lägga veto för vind och solkraft
och tvärt om för KK

• Wow
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.