GK100 GK100 skrev:
Över fastland med fördel som luftledning då kan du lite mer närma dig ett ekonomiskt rimligt utfall. Går också att samhänga med befintliga linjer om man vill och ev komma undan lite lättare på olika fronter.

Om du ser på sydlänken med sina 17 mil kabel mellan Hurva och Värnamo norra där den sen utnyttjar gamla sträckningen för 220 kV till Nässjö förstår du verkligen var man sparar och inte det oaktat debaklet med omgjorda skarvar och ändutrustningarna. Omläggningen av gamla linjen som inte är så kort jämfört med kabelsträckan var mycket snabb och klar enligt plan samma med 400 kV linjen som tillhör länken i form av ny del Hallsberg - Nässjö. Tyvärr krävs bemanning från U-länder för att utföra dessa jobb med större kraftledningsbyggen det ser vi oss som för fina för här i SE och givetvis dåligt ur olika aspekter som Martin försökte föra fram tidigare.

Sen blir det ju udda när så många i princip helt renons i facket ger sig in på olika mer eller mindre detaljerade lösningar för sammansatta frågor som i dessa trådar. Det gäller väl i stort på många områden men blir särskilt flagrant och tydligt när det kommer till så smala och inte helt självklara områden som här.

Själv har jag besökt båda ändstationerna på länken i olika anledningar det mest komiska var ett litet jippo i södra änden när alla trodde den skulle igång enligt plan men se så blev det inte. Trots att jag jobbat mycket med elkraftrelaterade frågor över lång tid ser jag inte mig kapabel att greppa mer än 5-10% av vad som behövs för att i stort hantera det dessa system kräver och det är kanske i de mest självöverskattade ögonblicken. För en AC-station däremot kanske 80% utan större problem men då är man väl stofil enligt din mall,
Stofiler är bra, det finns mkt för dem att göra också!

• Älska
kashieda
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Om någon vill lyfta sig från 0-nivå en bit för kraftledningar så finns denna (från fingrid tror jag):

[länk]

Dom säger dock att det är mer fel på luftledningar än markkabel. Tvärtemot vad som påståtts i denna tråd. Men det är kanske bara sant i Finland :-)
Luftledningar har bekymmer med fallande träd, om inte ledningsgatorna röjs...

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Luftledningar har bekymmer med fallande träd, om inte ledningsgatorna röjs...
Och numera en del risk från främmande makt.

D daVinci skrev:
Om någon vill lyfta sig från 0-nivå en bit för kraftledningar så finns denna (från fingrid tror jag):

[länk]

Dom säger dock att det är mer fel på luftledningar än markkabel. Tvärtemot vad som påståtts i denna tråd. Men det är kanske bara sant i Finland :-)
Om du lyfter dig från Trabantnivån får du normera för installerad mängd och sorterat för spänningsnivå. Det som nämnts här var i stort avsett för region- stamnätsnivå. Om du ska komma någonstans i din iver att skriva fåninlägg kan du börja med hur snabbåterinkoppling, samlingsskeneskydd och snabba längsdiffskydd interagerar i tex en stamnätsknutpunkt. För din vidare förståelse kan du lägga till distans och underimpedansskydd de är historiskt mycket intressanta.

På så sätt kan du se lite varför vi så sällan upplever störningar trots att en mängd händelser hela tiden triggar lotteriet. Har givetvis inget med i vilket land man befinner sig bara hur man byggt och sköter systemen har någon betydelse och det är ganska eller mycket lika i många fall tex inom Europa. När du kommer lite längre i din statistiska övning kommer du se att enpoliga jordfel överskuggar allt när det kommer till elnät. Vad som då skiljer på högre nivå är att de ofta självläker men vid kabel blir "downtime" avsevärd. Att hantera ett kabelnät vid högre linjetäthet och mellanspänning som inom tätbegyggelse är inga problem där kommer maskning och kontrollerad ringmatning in så märkbara störningar även vid de sällsynta felen är helt obetydliga.

Fundera på hur mycket som finns att tjäna kortsiktigt på att bygga enligt någon princip du skulle kunna googlefantisera ihop det är enormt men sen får tyvärr stofilen Martin Lundmarks principer komma tillbaks och städa i eländet till ännu högre instaser.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Jag vet inte om detta varit uppe i tråden tidigare, men jag tycker det är rätt imponerande. Det kanske inte passar in heller, men jag tycker ändå det är intressant i diskussionen om fel och tillförlitlighet.

ABB (i Finland) har utvecklat ett system som predikar fel i distributionsnätet 7-10 dagar innan de inträffar så de kan avhjälpas planerat och undvika avbrott... Ett intressant exempel på hur AI verkligen bidrar till utveckling!

– Pilotprojektet har varit riktigt lyckat. Vi har kunnat förutse fel upp till en vecka i förväg och har upptäckt 67 procent av alla felen i förväg och hela 90 procent av de förutsägbara felen. Och vi har heller inte haft några falska positiva svar, berättar Johan Pensar.

https://new.abb.com/news/sv/detail/129494/ai-och-centraliserade-skydd-upptack-och-stoppa-fel-i-tid

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
förutspår != predikar

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Om du lyfter dig från Trabantnivån får du normera för installerad mängd och sorterat för spänningsnivå. Det som nämnts här var i stort avsett för region- stamnätsnivå. Om du ska komma någonstans i din iver att skriva fåninlägg kan du börja med hur snabbåterinkoppling, samlingsskeneskydd och snabba längsdiffskydd interagerar i tex en stamnätsknutpunkt. För din vidare förståelse kan du lägga till distans och underimpedansskydd de är historiskt mycket intressanta.

På så sätt kan du se lite varför vi så sällan upplever störningar trots att en mängd händelser hela tiden triggar lotteriet. Har givetvis inget med i vilket land man befinner sig bara hur man byggt och sköter systemen har någon betydelse och det är ganska eller mycket lika i många fall tex inom Europa. När du kommer lite längre i din statistiska övning kommer du se att enpoliga jordfel överskuggar allt när det kommer till elnät. Vad som då skiljer på högre nivå är att de ofta självläker men vid kabel blir "downtime" avsevärd. Att hantera ett kabelnät vid högre linjetäthet och mellanspänning som inom tätbegyggelse är inga problem där kommer maskning och kontrollerad ringmatning in så märkbara störningar även vid de sällsynta felen är helt obetydliga.

Fundera på hur mycket som finns att tjäna kortsiktigt på att bygga enligt någon princip du skulle kunna googlefantisera ihop det är enormt men sen får tyvärr stofilen Martin Lundmarks principer komma tillbaks och städa i eländet till ännu högre instaser.
Ja att GK100 skulle tända på alla cylindrar när daVinci dristar sig till att leverera en pdf med omfattande information om luft och jordledningar var ju väntat. Folk i tråden skulle ju kunna höja sin kunskapsnivå. Ett sådant tilltag måste ju bestraffas med en långt nedlåtande inlägg med personangrepp. Att länka information på det sättet var ett fån-inlägg.

Jahaja. Så här skriver Fingrid:
Fingrid Oyj äger och svarar för driften av cirka 4000 kilometer 400 kilovolt kraftledningar i Finland.
Och det sätter scenariot. Sedan skriver dom:
Det uppkommer fel på jordkablar betydligt mera sällan än på luftledningar
Och det menar då GK100 att Fingrid inte förstår sig på. Dom är antagligen lika okunniga och stora fånar som daVinci.

Var det inte självaste Martin Lundmark som talade om att koppla in en HVDC-länk i Luleå och dra ned till SE3 eller SE4?
Jag talade om inkoppling i Sundsvall. Det gör kabeln 50 mil kortare. Men det finns väl något negativt med en 50 mil kortare kabel som GK100 kan spy galla över.

Ja ja, de som läser i pdf'en får väl se till att inte nämna det så GK100 ser det. Då riskerar ni att bli fånar också.

D daVinci skrev:
Ja att GK100 skulle tända på alla cylindrar när daVinci dristar sig till att leverera en pdf med omfattande information om luft och jordledningar var ju väntat. Folk i tråden skulle ju kunna höja sin kunskapsnivå. Ett sådant tilltag måste ju bestraffas med en långt nedlåtande inlägg med personangrepp. Att länka information på det sättet var ett fån-inlägg.

Jahaja. Så här skriver Fingrid:

Och det sätter scenariot. Sedan skriver dom:

Och det menar då GK100 att Fingrid inte förstår sig på. Dom är antagligen lika okunniga och stora fånar som daVinci.

Var det inte självaste Martin Lundmark som talade om att koppla in en HVDC-länk i Luleå och dra ned till SE3 eller SE4?
Jag talade om inkoppling i Sundsvall. Det gör kabeln 50 mil kortare. Men det finns väl något negativt med en 50 mil kortare kabel som GK100 kan spy galla över.

Ja ja, de som läser i pdf'en får väl se till att inte nämna det så GK100 ser det. Då riskerar ni att bli fånar också.
Hej daVinci
Det är mycket som är teknisk möjligt men det innebär inte samtidigt att det är lämpligt utifrån tex kostnader, och robusthet

Svenska kraftnät som har erfarenhet av både kabel och frlednimg har i samband med planering av 400 kV nät tydligt redovisat att de förordat friledning med tanke på bl.a. kostnader, livslängd och driftsäkerhet

När det gäller antalet fel på 400 kV luftledningar så varar tex ett åsknedslag en mycket kort tid och kan ibland innebära ett feltillstånd men detta kan då avhjälpas direkt

Det skulle vara bra att få se bakgrunden till den jämförelsen som redovisades från Finngrid

Det är en sak att sitta i en diskussionsgrupp och tycka till, en annan sak att ha praktisk driftserfarenhet av elnät när man som Svenska kraftnät skall ta beslut om investeringar i en robust elkraftförsörjning

Redigerat:
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
S
I Ingenjör Jesper skrev:
Jag vet inte om detta varit uppe i tråden tidigare, men jag tycker det är rätt imponerande. Det kanske inte passar in heller, men jag tycker ändå det är intressant i diskussionen om fel och tillförlitlighet.

ABB (i Finland) har utvecklat ett system som predikar fel i distributionsnätet 7-10 dagar innan de inträffar så de kan avhjälpas planerat och undvika avbrott... Ett intressant exempel på hur AI verkligen bidrar till utveckling!

– Pilotprojektet har varit riktigt lyckat. Vi har kunnat förutse fel upp till en vecka i förväg och har upptäckt 67 procent av alla felen i förväg och hela 90 procent av de förutsägbara felen. Och vi har heller inte haft några falska positiva svar, berättar Johan Pensar.

[länk]
Ja, intressant - lite oklart hur nätbolagen kommer ställa sig till detta dock. Tveksam till att någon vill lägga pengar på det i lokalnät. Det är nog billigare att köra ordinarie UH-planer. Särskilt om man har goda möjligheter till ringmatningar/maskade nät och på radialer är det väl troligen för få kunder för att motivera.

Men intressant är det.

M Martin Lundmark skrev:
Det är en sak att sitta i en diskussionsgrupp och tycka till, en annan sak att ha praktisk driftserfarenhet av elnät
Det är det iofs., men för oss lekmän är det också generellt uppenbart att mängden fel inte är detsamma som storleken på problem eller kostnaden för desamma. @daVinci gillar uppenbarligen att trolla så snart han inte kan beskylla andra för kommunism.

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är det iofs., men för oss lekmän är det också generellt uppenbart att mängden fel inte är detsamma som storleken på problem eller kostnaden för desamma. @daVinci gillar uppenbarligen att trolla så snart han inte kan beskylla andra för kommunism.
Hej
Vi har t.ex. i samhället och som privatpersoner i ökade grad gjort oss beroende av en fungerade elförsörjning. Systemen och apparaterna har blivit alltmer komplicerade utan att det automatiskt inneburit att vi har blivit fler som kan sättas in när fel inträffar.

När t.ex. en störning som stormen Johannes inträffar, så märker vi i olika grad vårt beroende av elkraftförsörjningen och vår känslighet att kunna återställa systemet och ännu är det t.ex. inte stark vinterkyla.

När en storm fäller träd över kraftledningar så är det många gånger uppenbart var felet ligger och det är andra än elektriker eller elkraftingenjörer som kan sättas in i själva borttagandet av träden.

Men beroende på behovet och mängden av de elektriker eller elkraftingenjörer som sedan behövs för återställning så får dessa tex inte vara för få eller upptagna på annat håll.

För varje sådan här större störning som inträffar så verkar gapet mellan behovet av snabbt återställande och tillgängliga resurser att öka. Detta samtidigt som felen ännu inte ligger på Svenska kraftnäts spänningsnivå.

Sedan kan jag hålla med dig om att olika inlägg tillför olika hjälp till de frågeställningar som hanteras.

M Martin Lundmark skrev:
Vi har t.ex. i samhället och som privatpersoner i ökade grad gjort oss beroende av en fungerade elförsörjning. Systemen och apparaterna har blivit alltmer komplicerade utan att det automatiskt inneburit att vi har blivit fler som kan sättas in när fel inträffar.
Ja, och min poäng var bara att folk i gemen förstår det. Vi förstår att det är komplicerat alltså, för det behöver man inte förstå hur.

När någon enstaka debattör som sticker iväg i en meningslös riktning är det normalt uppenbart för nästan alla även utan ingenjörsexamen.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]
Trots elektrifieringen så minskar elförbrukningen.
Så är det.

Jag har en energiloggning som har beställts och blev klar nu, som gäller att undersöka besparingen när fläktarna i ett ventilationsaggregat har bytts till EC-motorer.
Imorgon får jag kanske tid att börja kika på datafilerna, och ska författa en rapport.
Men redan nu ser jag att det kan vara en hyfsad besparing, med att den gamla motorn drog 8A och den nya 5A (på ett ungefär, och typ ögonblicksbild).
Kunden ifråga är stor kund och lägger troligen flera miljoner årligen på olika energisparåtgärder, så de vill ju ha lite fakta över hur mycket de sparar (vilket iofs även syns på elräkningen, men nu studerar vi enbart motorns effekt på besparingen, ty ofta görs det även några fler åtgärder samtidigt som man byter till nya fläktar, (lite mer givare/mätningar, smartare styrning osv))

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.