Mikael_L Mikael_L skrev:
Nåja, vi har väl 12 st (eller 13) transmissionsnätförbindelser genom snitt se2-se3. varav 8 st är 400kV, resten 220kV.

Men du menade kanske bara som ett exempel, eller någon speciellt delsträcka eller nåt sånt.
Och egentligen spelar det inte heller någon roll, för vad du ville få sagt fungerade bra oavsett antalet förbindelser.
Jag ville bara nämna detta lite snabbt så ingen annan tar till sig detta som en bit fakta.

Det finns ju en karta också
[länk]

Att jag skrev 12/13 st är för att jag kan räkna 12 i kartan, men har för mig att jag hört uppgiften att det är 13 st.
Hej Mikael_L
Tack för synpunkten

Men,det var ett exempel på en delmängd av transmissionsnätet
Svårt nog att ersätta med HVDC och få ett enkelt och driftsäkert nät, med egen kompetens.

Jag försöker skriva enkelt.

I Ingenjör Jesper skrev:
Det är ju som att säga att det bara går att bromsa en bil som står still! Brytarens uppgift är att bryta strömmen och koppla isär nätet... Sen är det lättare i AC än DC, men det är bara en fråga om fysik! (Och efter att det är löst: ekonomi)
Hej Ingenjör Jesper

Du har alltså inte förstått problematiken att bryta en likströmskrets som har en hög bakomliggande spänning. Och varför Lars Liljestrand fick uppmärksamhet och ett pris för sin lösning där han hanterade den fysikaliska problematiken..

Exempelvis i texten här; “The Second War of Currents: How DC Is Quietly Taking Over” kan du läsa om betydelsen av att i ett DC-system kunna styra ned strömmen med kraftelektroniken, innan man öppnaren brytare.
https://cleantechnica.com/2025/10/28/the-second-war-of-currents-how-dc-is-quietly-taking-over/

Fjärde bilden och texten under beskriver skillnaden i att byta AC och DC ström

Att det i DC-fallet bildas en ljusbåge som inte slocknar utan snarare svetsar och bränner sönder kontaktytorna.

I Ingenjör Jesper skrev:
Precis min poäng! Vad kostar det att bygga 4 st till då? Varför gör man inte det, eller gjorde redan för 20 år sedan när det behövdes?
Har du inte följt med i media

Det finns pengar att bygga bort flaskhalsar. men det finns mängder med krav och tillstånd gällande den typen av byggnationer i Sverige som tar tid (flera år) att hantera.

Dessutom så verkar oftast planer på byggnationer dessutom försenas av protester från kommuner organisationer privatpersoner etc. Ibland drivs ärendet till domstol där det stoppas.
I Ingenjör Jesper skrev:
Hur stor skillnad? Är en fotbollsplan stor i sammanhanget?
Nu är ju inte yta drivande för kostnaden på de platser man kan tänka sig att ha ett ställverk för 400 kV, så jag ser inte det som ett enormt problem! Det finns många tekniker för att minska avtryck också om det behövs... Och då kostar det ju såklart mer...
Eftersom det ännu inte är byggt i fullskala så berättade Lars Liljestrand att det minst handlade om fotbollsplan. Gäller det flera utgående linjer blir det flera fotbollsplaner som skall placeras där det redan finns människor och bebyggelse.

Även den ytan och det ljud som skapas vid omvandlingen och från filtren måste man få tillstånd till och hantera protester från omgivningen.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Så du skrivar alltså nägot som AI plockar ihop och som du sedan vill att jag, och de andra som läser här, skall lägga ned tid på att hitta i vilket sammanhang det är skrivet?

På vilket sätt är det att hjälpa dig och andra här på byggahus att förstå bättre.

Vi kan inte basera vår egen kunskapsbas på det som AI sätter ihop åt oss

Vi behöver ha en egen kompetens på det vi gör
Både när ett land bygger upp sutt elkraftsystem och sedan driver och underhåller det
Det var en sammanfattning av ett dokument, men slipp då.
Har du något direktcitat själv som stödjer din linje?

K karlmb skrev:
Det var en sammanfattning av ett dokument, men slipp då.
Har du något direktcitat själv som stödjer din linje?
Hej karlmb

Vad menar du det är för linje jag företräder?

S
M Martin Lundmark skrev:
Hej karlmb

Jag antar att det är linjen som baseras på erfarenhet och kunskaper - och de svar du får är kondensat från diskussioner med en AI-bot.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Du har alltså inte förstått problematiken att bryta en likströmskrets som har en hög bakomliggande spänning. Och varför Lars Liljestrand fick uppmärksamhet och ett pris för sin lösning där han hanterade den fysikaliska problematiken..

Att det i DC-fallet bildas en ljusbåge som inte slocknar utan snarare svetsar och bränner sönder kontaktytorna.
Du har ju alldeles uppenbart inte förstått hur tekniken fungerar, och därmed inte heller vad det var Lasse var nominerad till Polhemspriset för...

Det är lätt att bröla att folk inte är utbildade och inte förstår elkraft, betydligt svårare att faktiskt ge sig in i tekniken! Poängen med krafthalvledarna är ju att du inte behöver ha en ljusbåge. Men det finns ett flertal tekniska lösningar som klarar att bryta DC även med ljusbågar...

D
H hovapettson skrev:
Blockpolitik och partibjäbbande. Jag vill alltid se marknadslösningar.
Vill du verkligen det, finns det ingen linje för det allmänna för dig?

För egen del anser jag att det mesta gällande elförsörjningen absolut hade kunnat ligga på "andra sifan linjen" dvs drivits av det allmänna.

Om man ändå inte kan få marknadens fördelar, vilket jag tycker bevisas varje dag, så får man bara nackdelarna och detta gäller mycket av det som privatiserats.

• Gilla
  • Älska
kashieda och 3 till
  • Laddar…
S
I Ingenjör Jesper skrev:
Du har ju alldeles uppenbart inte förstått hur tekniken fungerar, och därmed inte heller vad det var Lasse var nominerad till Polhemspriset för...

Det är lätt att bröla att folk inte är utbildade och inte förstår elkraft, betydligt svårare att faktiskt ge sig in i tekniken! Poängen med krafthalvledarna är ju att du inte behöver ha en ljusbåge. Men det finns ett flertal tekniska lösningar som klarar att bryta DC även med ljusbågar...
Martin har väl inte ifrågasatt att det finns tekniker för det?

Som jag ser det är den där tekniken en möjliggörare, men det är inte samma sak som att det är vettigt att satsa på. Och då främst pga. ekonomiska aspekter, men till stor del också komplexiteten.

Mikael_L
D djac skrev:
Om man ändå inte kan få marknadens fördelar, vilket jag tycker bevisas varje dag, så får man bara nackdelarna och detta gäller mycket av det som privatiserats.
Men mycket blev också bättre när det privatiserades.
Och jag lovar att mycket skulle bli dåligt ifall det förstatligades.

Det är egentligen totalt meningslöst att svänga sig med generella uttalanden om att driva saker statligt resp privat.

Men i just detta fallet, så är det ju i mångt och mycket som du skriver, det verkar som att vi fick ganska lite fördelar, men alla nackdelar.
Monopol och oligopol är ju marknadens dysfunktionalitet.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Martin har väl inte ifrågasatt att det finns tekniker för det?

Som jag ser det är den där tekniken en möjliggörare, men det är inte samma sak som att det är vettigt att satsa på. Och då främst pga. ekonomiska aspekter, men till stor del också komplexiteten.
Om det är en teknik värd att satsa på bestämmer marknaden... Jag är för och jag tror på det, Martin är uppenbarligen emot, men det har ganska lite betydelse.

D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men mycket blev också bättre när det privatiserades.
Och jag lovar att mycket skulle bli dåligt ifall det förstatligades.

Det är egentligen totalt meningslöst att svänga sig med generella uttalanden om att driva saker statligt resp privat.

Men i just detta fallet, så är det ju i mångt och mycket som du skriver, det verkar som att vi fick ganska lite fördelar, men alla nackdelar.
Monopol och oligopol är ju marknadens dysfunktionalitet.
Ja, jag är pragmatisk i detta, vill ju absolut inte att allt ska förstatligas men i mina ögon så har faktiskt det mesta som privatiserats förlorat på detta, jag gissar också att vi kommer se en rekyl och att privatiseringen kommer rullas tillbaka i många fall och i andra kommer man göra om modellerna för att begränsa skadorna.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
D djac skrev:
Vill du verkligen det, finns det ingen linje för det allmänna för dig?

För egen del anser jag att det mesta gällande elförsörjningen absolut hade kunnat ligga på "andra sifan linjen" dvs drivits av det allmänna.

Uppmärksamt. Och tack för uppmärksamheten!
Mitt inlägg #16511 riktat mest till "daVinci" klargör min ståndpunkt i frågan. Din slutkläm är verkligen på pricken:

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
S
I Ingenjör Jesper skrev:
Om det är en teknik värd att satsa på bestämmer marknaden... Jag är för och jag tror på det, Martin är uppenbarligen emot, men det har ganska lite betydelse.
Som gammal elkraftare är jag mer av åsikten att jag anser att vi bör bygga ett kraftsystem där det planeras så att elen produceras relativt nära där den konsumeras. Och då menar jag bas och reglerkraft.

För särfall (Gotland m.m), och import export kan HVDC med fördel användas.

Intermittent kraft har sina fördelar, men de ska i mitt ”ideala” system vara dimensionerade för att konsumeras i direkt närhet till produktionen, och ej distribueras långväga.

För ovanstående är AC system fullt tillräckligt.

My two cents.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Som gammal elkraftare är jag mer av åsikten att jag anser att vi bör bygga ett kraftsystem där det planeras så att elen produceras relativt nära där den konsumeras. Och då menar jag bas och reglerkraft.

För särfall (Gotland m.m), och import export kan HVDC med fördel användas.

Intermittent kraft har sina fördelar, men de ska i mitt ”ideala” system vara dimensionerade för att konsumeras i direkt närhet till produktionen, och ej distribueras långväga.

För ovanstående är AC system fullt tillräckligt.

My two cents.
Det lustiga i det sammanhanget är att anledningen till att vi i slutändan har AC i vårt system är att det är lättare att ändra spänningsnivån (än DC), vilket just möjliggjorde att flytta produktionen längre bort från konsumenterna...

Mer och mer blir DC i vår konsumtion så det finns starka drivkrafter för DC även på lägre spänningar. Då är fördelen främst styrbarheten och att man kan minska antalet omvandlingssteg. Min gissning är att det kommer implementeras mer i distributionen först. SvKs projekt blir så stora och tröga så det är svårt för marknadskrafter att kunna och vilja satsa på utveckling...

Ett sista ord om DC-brytare: innovationen som kom från ABB 2010 var banbrytande och skapade ett stort driv i branchen. Men det var en teknik för att minska förluster och göra implementationen enklare. Själva tekniken för att bryta DC-strömmen finns beskriven i ett patent från GE från 1974...

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej karlmb

Det du skrev, att det stora problemet för Svk är brist på kompetens, inte nåt annat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.