Mikael_L Mikael_L skrev:
Så är det.

Jag har en energiloggning som har beställts och blev klar nu, som gäller att undersöka besparingen när fläktarna i ett ventilationsaggregat har bytts till EC-motorer.
Imorgon får jag kanske tid att börja kika på datafilerna, och ska författa en rapport.
Men redan nu ser jag att det kan vara en hyfsad besparing, med att den gamla motorn drog 8A och den nya 5A (på ett ungefär, och typ ögonblicksbild).
Kunden ifråga är stor kund och lägger troligen flera miljoner årligen på olika energisparåtgärder, så de vill ju ha lite fakta över hur mycket de sparar (vilket iofs även syns på elräkningen, men nu studerar vi enbart motorns effekt på besparingen, ty ofta görs det även några fler åtgärder samtidigt som man byter till nya fläktar, (lite mer givare/mätningar, smartare styrning osv))
Jag har fått in laddning av två elbilar och uppvärmning av en badtunna i den energibesparing jag gjorde genom att komplettera min FLVP med en LLVP.

S
Tänker att egenanvänd solel pressar nedåt något litegrann också, borde väl närma sig 1TWh eller så.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej daVinci
Det är mycket som är teknisk möjligt men det innebär inte samtidigt att det är lämpligt utifrån tex kostnader, och robusthet
Ja, det är helt riktigt. T ex är kärnkraft tekniskt möjligt. Men det innebär ju inte att det är lämpligt utifrån kostnad.
Jag har nog nämnt den tanken tidigare några ggr tror jag.

M Martin Lundmark skrev:
Svenska kraftnät som har erfarenhet av både kabel och frlednimg har i samband med planering av 400 kV nät tydligt redovisat att de förordat friledning med tanke på bl.a. kostnader, livslängd och driftsäkerhet
Ja, det tvivlar jag inte på. Och det kan ju vara helt korrekt också.

Sedan får man vara medveten om hur illa fungerande offentlig sektor är som organisation. Det räcker med att någon äldre manager (som är passiviserad) där inte vill befatta sig med något nytt (därför att det är jobbigt), så blir det inget nytt tills vederbörande går i pension. Och den som då tar över kan vara lika passiviserad. De unga ingenjörerna får gå omkring och vara frustrerade tills dom till slut blir passiviserade och inte heller orkar lära sig något nytt. Och så kan det fortgå så länge man inte är konkurrensutsatt (för då elimineras den organisationen).

M Martin Lundmark skrev:
Det är en sak att sitta i en diskussionsgrupp och tycka till, en annan sak att ha praktisk driftserfarenhet av elnät när man som Svenska kraftnät skall ta beslut om investeringar i en robust elkraftförsörjning
Nu ska vi se. Det finns två tolkningar här:

A) Martin Lundmark anser att Fingrid inte har praktisk driftserfarenhet av elnät.

B) Martin Lundmark anser att han själv och vi andra inte har praktisk driftserfarenhet av elnät. Till skillnad mot Fingrid som har det. Därmed är det Martin Lundmark och vi andra skriver här tämligen värdelöst.

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Luftledningar har bekymmer med fallande träd, om inte ledningsgatorna röjs...
Ja. Fick mig att tänka på att man kan få motorstopp med en bensindriven bil om man inte tankar den.

Det är snarlika mekanismer.

• Haha
Snikholt
  • Laddar…
I Ingenjör Jesper skrev:
ABB (i Finland) har utvecklat ett system som predikar fel i distributionsnätet 7-10 dagar innan de inträffar så de kan avhjälpas planerat och undvika avbrott... Ett intressant exempel på hur AI verkligen bidrar till utveckling!

– Pilotprojektet har varit riktigt lyckat. Vi har kunnat förutse fel upp till en vecka i förväg och har upptäckt 67 procent av alla felen i förväg och hela 90 procent av de förutsägbara felen. Och vi har heller inte haft några falska positiva svar, berättar Johan Pensar.

[länk]
Det man undrar lite över är vart dom fått träningsdata ifrån. Har dom verkligen spelat in data under 10 års tid eller så?
Låter ju osannolikt.

Man behöver mycket träningsdata och det är väl inte så ofta fel uppstår. Så 10 år kan nog behövas.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är det iofs., men för oss lekmän är det också generellt uppenbart att mängden fel inte är detsamma som storleken på problem eller kostnaden för desamma.
För den som är läskunnig är däremot antalet fel = antalet fel.

@daVinci gillar uppenbarligen att trolla så snart han inte kan beskylla andra för kommunism.
Även om jag är van vid att faktaresistens och fördumning råder i mångt och mycket är det ändå lite förvånande vilket missnöje det blev av att jag länkade en pdf som var pedagogiskt och informativ från Fingrid.

Men kunde ju tänka sig att folk här trots allt skulle kunna se något positivt i att det kommer fram lättillgänglig information, så att den intresserade kan lära sig mer.

Men nu har det till och med förfallit till att jag trollar. Man trodde att botten var nådd med GK100's spyor, men Nötegårdsgubben söker nya bottennivåer.

D daVinci skrev:
Ja, men bara för att du låtsas som att någon påstått något annat är det inte sant.

S
D daVinci skrev:

Även om jag är van vid att faktaresistens och fördumning råder i mångt och mycket är det ändå lite förvånande vilket missnöje det blev av att jag länkade en pdf som var pedagogiskt och informativ från Fingrid.

Men kunde ju tänka sig att folk här trots allt skulle kunna se något positivt i att det kommer fram lättillgänglig information, så att den intresserade kan lära sig mer.

Men nu har det till och med förfallit till att jag trollar. Man trodde att botten var nådd med GK100's spyor, men Nötegårdsgubben söker nya bottennivåer.
Du har en förmåga att uttrycka dig på ett konfrontativt och drygt sätt, som fördummar debatten. Oftast genom någon snitsig kommunist-referens.

Vilket irriterar eftersom du uppenbarligen har en del innanför pannbenet.

Varför blir du inte politiker? Vore intressant att se partiledardebatter då 😆

• Haha
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Ja, men bara för att du låtsas som att någon påstått något annat är det inte sant.
För den läskunnige är det alltid sant.
S Snikholt skrev:
Du har en förmåga att uttrycka dig på ett konfrontativt och drygt sätt
Då är det ett problem hos mottagaren. Som mottagaren får ta och lösa hos sig själv.
S Snikholt skrev:
som fördummar debatten.
Fakta är dock inte fördummande. Och att Fingrid säger att det är mindre fel för markkablar är fakta.
Problemet är mer att en del inte klarar av fakta som går emot deras känslor.
Och då blir frågan om fakta som går emot andras känslor inte ska få släppas fram. Utan vi skall leva med lögner.

S Snikholt skrev:
Oftast genom någon snitsig kommunist-referens.
Jag bara uppmärksammar det där det är relevant.

Liten utblick (från omni):

Superbillig solkraft ska göra Saudiarabien till AI-stormakt​

Saudiarabien vill bli världsledande inom AI och locka techjättar med billiga datacenter. Med hjälp av solkraft till rekordlåga priser och miljardavtal med chipbolag satsar staten på att kapa kostnaden för AI-tjänster.
Ja, kanske inte byggs så många här i Sverige då. De som hatar datacenter slipper de. Blir kanske ingenting som byggs här.

Vidare (från the economist):
The first phase of the project, started in 2024, produces 600 megawatts of electricity at just 3.9 Saudi halalas (just over a cent) per kilowatt-hour, nearly a twentieth of the cost of generation at Britain’s planned Hinkley Point C nuclear power plant. Saudi Arabia’s plan for all this cheap electricity is to power enormous data centres for artificial intelligence (AI).
Man levererar el till 1/20 av vad Hinkley point C kommer kunna leverera. Det är ganska bra pris. 1 cent blir ungefär 9 öre. Orsaken torde vara lägre skatter och högre verkningsgrad. Dock borde panelerna behöva kylas på något sätt. Den höga värmen tar ned verkningsgraden. Kanske dom har ignorerat här.

En sak jag undrade över (har inte läst hela artikeln så det kanske nämns) är hur man hanterar kylningen. Det är varmt där. Visst kan man ha AC men verkningsgraden går ju ned när det är stekhett ute. Men det är väl AC som gäller. Ett H100-rack tror jag drar närmande 20 kW så det är en del effekt som skall kylas bort.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
S
D daVinci skrev:
Fakta är dock inte fördummande. Och att Fingrid säger att det är mindre fel för markkablar är fakta.
Fast du har fått en hel del om bakfoten.

S
D daVinci skrev:

Ja, kanske inte byggs så många här i Sverige då. De som hatar datacenter slipper de. Blir kanske ingenting som byggs här.

Man levererar el till 1/20 av vad Hinkley point C kommer kunna leverera. Det är ganska bra pris. 1 cent blir ungefär 9 öre. Orsaken torde vara lägre skatter och högre verkningsgrad. Dock borde panelerna behöva kylas på något sätt. Den höga värmen tar ned verkningsgraden. Kanske dom har ignorerat här.

En sak jag undrade över (har inte läst hela artikeln så det kanske nämns) är hur man hanterar kylningen. Det är varmt där. Visst kan man ha AC men verkningsgraden går ju ned när det är stekhett ute. Men det är väl AC som gäller. Ett H100-rack tror jag drar närmande 20 kW så det är en del effekt som skall kylas bort.
Bra. Då slipper vi dom kanske här.

D daVinci skrev:
Ja, kanske inte byggs så många här i Sverige då.
Nej, samma sak kommer förstås inte ske här eftersom vi inte har i närheten av samma solinstrålning som de har.

Och i Svrrige har vi för övrigt redan datacenter. I vad mån dessa blir fler eller inte lär väl avgöras av en kombination av elpris, beskattning och bygglovsbyråkrati.
D daVinci skrev:
Man levererar el till 1/20 av vad Hinkley point C kommer kunna leverera.
Men någon helt annanstans än där Hinkley Point C kommer leverera och bara ca halva dygnet.

Men den typen av uppenbara hål i dina egna argument synes du vara blind för.

D daVinci skrev:

De tänker sig att använda material på baksidan av panelerna som suger upp fukt från luften på natten och lämnar ifrån sig detta på dagen när det blir varmt. Jag gissar att de syftar på MOXar.

Sedan planerar de att ha filter som bara släpper igenom de frekvenser som alstrar el, för att minska värmeupptagningen på panelerna.

pacman42 pacman42 skrev:
De tänker sig att använda material på baksidan av panelerna som suger upp fukt från luften på natten och lämnar ifrån sig detta på dagen när det blir varmt. Jag gissar att de syftar på MOXar.

Sedan planerar de att ha filter som bara släpper igenom de frekvenser som alstrar el, för att minska värmeupptagningen på panelerna.
Det kanske kan vara något. Annars är det väl så att kostnader för kylningen tenderar att äta upp produktionsvinsten. Än så länge. Lär ju komma nya effektivare metoder.
Men höga temperaturer lär också leda till att solpanelerna "åldras" snabbare. Det bidrar till att motivera någon kylning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.