K karlmb skrev:
SvK brukar ange andra skäl till sin långsamma framdrift.
Hej
Du får gärna ge citat och länk til detta

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Du får gärna ge citat och länk til detta
Lät AI göra jobbet. En punkt av 5 är kompetens:
Det tar lång tid för Svenska kraftnät (SvK) att bygga ut stamnätet nord-s syd främst på grund av komplexa tillståndsprocesser, behovet av att förnya ålderstigna ledningar i befintliga dragningar, att bygga ut kräver stora investeringar och samordning, samt att det finns konkurrens om resurs och mark, inklusive med Försvarsmakten, vilket gör att nya ledningssträckningar och stora projekt tar längre tid än väntat, allt i enlighet med SvK:s {Nätutvecklingsplan 2024–2033 (Svenska kraftnät)} och {Utbyggnadsprocessen (Svenska kraftnät)}.
Huvudorsaker till tidsåtgången:
  1. Ålderstigna ledningar: Många delar av nätet byggdes på 50- och 60-talet och måste förnyas, vilket är en komplex process med nya utmaningar och ibland förlängda livslängder på befintliga anläggningar.
  2. Tillstånd och planering: Nya investeringar och förstärkningar kräver omfattande utredningar och tillstånd, och att dra nya ledningar tar tid. Att hitta koordinerade lösningar minskar totalkostnaden men förlänger genomförandet.
  3. Resursbrist och konkurrens: Byggnationen konkurrerar om kvalificerad personal, kritiska material och komponenter, där även Försvarsmakten är en stor aktör.
  4. Försvarets intressen: Försvarsmakten kan behöva säga nej till vissa områden för vindkraft, vilket skapar flaskhalsar och förseningar för hela elsystemet, men det finns en strävan efter synergier, enligt IVL.se.
  5. Målkonflikter och synergier: Att balansera klimat-, försvars- och energimål är komplext och kräver långsiktig planering, där genomförbarhet är avgörande för att undvika förseningar.

K karlmb skrev:
Punkt 4 & 5 har inte med saken att göra

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Svenska kraftnät hade planer på en stor 800 kV ledning för säg drygt 30 år sedan men det blev stora protester så planerna fick läggas ned
Det där handlar bara om att man i Sverige uppfostrat allmänheten till att kräva och inte behöva ta ansvar.
Jag brukar lyfta detta ibland och för fram tanken på att folk skall åka på att ta ansvar för sina beslut och ställningstaganden. Och då blir nästan alla koleriska. Att folk skall behöva ta ansvar verkar vara det mest upprörande man kan skriva.

Det är lite så här:
folket: Buäää vi vill ha billigare el från norrland.
SvK: ok då dra vi en kabel.
folket: ursinnigt, nä he-vete heller ni drar jä-re mig ingen kabel.
SvK: näha nej då drar vi väl ingen.

Pss så vill man då att veto-kommuner mot ny elproduktion borde få begränsad effekt från SvK. Vill dom inte acceptera elproduktion, så ska dom inte få det från någon annan då. Dvs dom får ta ansvar. Och då blir det upprört igen. Dom är ungefär lika vuxna som 3-åringar.

M Martin Lundmark skrev:
Samma sak nu idag när de flesta försök från Svenska Kraftnät att bygga bort flaskhalsarna blir försenad (eller stoppade i domstol) genom protester från kommuner, organisationer, privatpersoner etc
Det skulle i sig gå att köra det på en vecka också. Det är ingen naturlag att det behöver ta sådan orimlig tid. Men de som arbetar med detta gör det i en organisation som saknar incitament till att bli mer effektiva.

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Om du sätter dig på skolbänken och studerar elkraftteknik så klarnar det nog mer

Det är idag väldig få som kan elkraftteknik och ännu färre som kan kraftelektronik

Men det är många som tycker till och vill ta beslut på det som de inte har studerat, arbetat med eller kan
Betder detta att du inte heller ser probelmet (då du inte kan beskriva det). Och tänker att om du satte dig på skolbänken och studerade lite så skulle du förstå.

Är frågan nödvändigtvis just elkrafttekniskt?
Det finns HVDC-kablar anslutna i Sverige. Och man kan ju besöka grannländerna om man vill få sig lite mer information. Visar sig att folk kan lära sig saker också.

Kan vara en rent ekonomisk fråga. Det kostar mer än det smakar. Och flaskhalsintäkterna räckte inte som de var fram till 2020.
Sedan har man kanske sett att förbrukningen skulle ändras så pass att en extra kabel inte skulle fyllas.

Inget av ovanstående är speciellt elkraftstekniskt.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Det är lite så här:
SvK: ok då dra vi en kabel.
folket: ursinnigt, nä he-vete heller ni drar jä-re mig ingen kabel.
SvK: näha nej då drar vi väl ingen.
Du är alltid så kollektivistisk när du nedlåtande ska bortförklara andras rationalitet. Dem du beskriver som ”folket” kan mycket väl bestå av två grupper (som eventuellt, men inte nödvändigtvis, överlappar varandra).

Grupp ett som vill få handla el och grupp två som vill skydda sin äganderätt eller andra intressen.

Att bunta ihop dessa grupper till en gnällig massa är synnerligen enfaldigt om man vill förstå vad som sker och varför.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag undanber mig den typen av nedlåtande kommentarer. Vi ska väl hjälpa varandra på detta forum?
K karlmb skrev:
En extramatning blir ju ngt annat än att bygga nätet med en lång kabel som bas. Man får ju se den som en reaktor eller annan enhet som kan stötta vid hög efterfrågan. Jag förstår inte problemet.
Att SvK tvekar är ju tydligt dock...
K karlmb skrev:
Hej kalmb

Jag vill naturligtvis inte ha AI genererasde svar.

Utan svar som är baserade på din kunskapsbas

Citerar du andra, skriv då källa till det du skriver och inte nägot som AI sätter ihop, så att man kan läsa det i sitt sammanhang.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S
Det är bolag som ABB, Hitachi, Siemens mfl. som driver utveckling inom elkraftområdet.
Och de sitter också på kunskaperna inom HVDC m.m.
De säljer mer än gärna in produkter där man binds till evighetslånga och svindyra serviceavtal.

SVK och nätbolagen har främst kunskaper inom drift och underhåll. Ganska konservativ bransch, och med rätta.

Det finns en styrka i att hålla komplexiteten i schack, eftersom man är de som står för DOU och har leveransskyldighet.

M Martin Lundmark skrev:
Hej kalmb

Jag vill naturligtvis inte ha AI genererasde svar.

Utan svar som är baserade på din kunskapsbas

Citerar du andra, skriv då källa till det du skriver och inte nägot som AI sätter ihop, så att man kan läsa det i sitt sammanhang.
Källan fanns ju med: " allt i enlighet med SvK:s {Nätutvecklingsplan 2024–2033 (Svenska kraftnät)} och {Utbyggnadsprocessen (Svenska kraftnät)}."

D daVinci skrev:
Betder detta att du inte heller ser probelmet (då du inte kan beskriva det). Och tänker att om du satte dig på skolbänken och studerade lite så skulle du förstå.

Är frågan nödvändigtvis just elkrafttekniskt?
Det finns HVDC-kablar anslutna i Sverige. Och man kan ju besöka grannländerna om man vill få sig lite mer information. Visar sig att folk kan lära sig saker också.

Kan vara en rent ekonomisk fråga. Det kostar mer än det smakar. Och flaskhalsintäkterna räckte inte som de var fram till 2020.
Sedan har man kanske sett att förbrukningen skulle ändras så pass att en extra kabel inte skulle fyllas.

Inget av ovanstående är speciellt elkraftstekniskt.
Hej
Att ha kopetens på den teknik man köper, handlar inte om lite information
Det hamdlar om behovet av relevant utbildning och lång erfarenhet

Ukraina bygger inte upp sina krigsrasrerade elnät med hjälp av "lite informatuion".
Det märks att de har personal som själva har kompetens på vad de gör.

Hamnar vi ett krigsläge då kallas rimligen utlänsk kompetens hem till sina hemländer.
Då gällr det att vi kan dtiva och laga den elförsörjning vi själva har.

Många av de elkvalitebekymmer jag möter i samhäller beror t.ex. på dåliga kunskper i elkraftsysteme och den kraftelektronik vi ansluter

Redigerat:
Mikael_L
D djac skrev:
Jag är ganska övertygad om att de flesta beslut är väldigt enkla att förstå i sin samtid men att de flesta inte klarar att fjärma sig från dagens situation och bedöma de endast utifrån det som gällde vid tidpunkten för beslutet. Detta i sig är inte klandervärt, det är svårt och kräver träning, men att gapa på som om man kunde är lite korkat.
Så sant.
Ganska ofta så är det som beslutats och gjorts förut och vi är irriterade och arga över idag trots allt ofta rätt vettiga beslut och åtgärder när de togs.

Åtminstone går de ofta bra att förstå så fort man petar in allt i rätt tid och sätter sig in vad som styrde det hela just då.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Källan fanns ju med: " allt i enlighet med SvK:s {Nätutvecklingsplan 2024–2033 (Svenska kraftnät)} och {Utbyggnadsprocessen (Svenska kraftnät)}."
Hej
Jag vill naturligtvis se citatet tilsammans med var i dokumentet det står (kapitel, sida etc)

Så jag säkert kan hitta och läsa just det citatet som det är skrivet i sitt sammanhang.

Om vi ska hjälpa varandra här på byggahus gäller det att vi är tydliga.
Inte bara kasta "lerkakor" på varandra

Har du, för övrigt, själv läst citatet i sitt sammanhang så du förstår vad du förmedlar där?

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag vill naturligtvis se citatet tilsammans med var i dokumentet det står (kapitel, sida etc)

Så jag säkert kan hitta och läsa just det citatet som det är skrivet i sitt sammanhang.

Om vi ska hjälpa varandra här på byggahus gäller det att vi är tydliga.
Inte bara kasta "lerkakor" på varandra

Har du, för övrigt, själv läst citatet i sitt sammanhang så du förstår vad du förmedlar där?
Tja, det finns väl troligen därinne. Jag tänker inte lägga tid på att gräva fram det, det var iaf ngt.
Har du å din sida något uttalande från SKR som pekar på motsatsen?

K karlmb skrev:
Tja, det finns väl troligen därinne. Jag tänker inte lägga tid på att gräva fram det, det var iaf ngt.
Har du å din sida något uttalande från SKR som pekar på motsatsen?
Hej
Så du skrivar alltså nägot som AI plockar ihop och som du sedan vill att jag, och de andra som läser här, skall lägga ned tid på att hitta i vilket sammanhang det är skrivet?

På vilket sätt är det att hjälpa dig och andra här på byggahus att förstå bättre.

Vi kan inte basera vår egen kunskapsbas på det som AI sätter ihop åt oss

Vi behöver ha en egen kompetens på det vi gör
Både när ett land bygger upp sutt elkraftsystem och sedan driver och underhåller det

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
M Martin Lundmark skrev:
Vi har idag tex fyra stora parallellkopplade 400 kV ledningar genom Sverige
Nåja, vi har väl 12 st (eller 13) transmissionsnätförbindelser genom snitt se2-se3. varav 8 st är 400kV, resten 220kV.

Men du menade kanske bara som ett exempel, eller någon speciellt delsträcka eller nåt sånt.
Och egentligen spelar det inte heller någon roll, för vad du ville få sagt fungerade bra oavsett antalet förbindelser.
Jag ville bara nämna detta lite snabbt så ingen annan tar till sig detta som en bit fakta.

Det finns ju en karta också
https://vattenkraft.info/teori/bilder/stamnat.gif

Att jag skrev 12/13 st är för att jag kan räkna 12 i kartan, men har för mig att jag hört uppgiften att det är 13 st.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.