805 051 läst ·
22 100 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
En extramatning blir ju ngt annat än att bygga nätet med en lång kabel som bas. Man får ju se den som en reaktor eller annan enhet som kan stötta vid hög efterfrågan. Jag förstår inte problemet.M Martin Lundmark skrev:Hej
Man skulle kunna lägga en kabel i bottenviken från trakten av Luleå till en punkt i prisområde 3 eller 4 men det handlar inta bara om kostnaden för en enstaka ledning utan även om flexibilitet och driftsäkerhet för hela svenska transmissionsystemet
DC-nät kräver med sin kraftelektronik betydligt mer ingenjörskompetens på fältet än motsvarande AC nät
Vi har inte utbildat detta, och vi har sedan flera år för lite lärare och de som är intresserade att studera
Vad jag förstår så tvekar svenska kraftnät på att bygga blandade nät
Att SvK tvekar är ju tydligt dock...
Den stora vinsten som jag ser är om man via sjö, eller rent av befintliga gator kan få fram strömmen utan decennier av projektering o planprocesser. Att det blir det absolut billigaste sättet är kanske att ta i, men ska vi låta Svk bara samla pengar medan vi väntar på att de ska börja bygga en gång?pacman42 skrev:
Om man nu skall fundera ut en punkt i norr så knappast högre än Indalsälven. Låt oss välja Hammarstrand.
Och en punkt i söder, där är nog Oskarshamn rätt bra ändå.
Då pratar vi om 80 mil. Inte blir vinsten med likströmskabel så stor då. Placerar man nya kablar i luften så kan man följa samma ledningsgator som befintliga. Då kan man dessutom tapa av längs vägen.
HejI Ingenjör Jesper skrev:
Svenska kraftnät hade planer på en stor 800 kV ledning för säg drygt 30 år sedan men det blev stora protester så planerna fick läggas ned
Samma sak nu idag när de flesta försök från Svenska Kraftnät att bygga bort flaskhalsarna blir försenad (eller stoppade i domstol) genom protester från kommuner, organisationer, privatpersoner etc
Då får man ju tänka om.M Martin Lundmark skrev:Hej
Svenska kraftnät hade planer på en stor 800 kV ledning för säg drygt 30 år sedan men det blev stora protester så planerna fick läggas ned
Samma sak nu idag när de flesta försök från Svenska Kraftnät att bygga bort flaskhalsarna blir försenad (eller stoppade i domstol) genom protester från kommuner, organisationer, privatpersoner etc
Om man nu verkligen vill ändra på ngt. Tillåt mig tvivla.
HejK karlmb skrev:
Om du sätter dig på skolbänken och studerar elkraftteknik så klarnar det nog mer
Det är idag väldig få som kan elkraftteknik och ännu färre som kan kraftelektronik
Men det är många som tycker till och vill ta beslut på det som de inte har studerat, arbetat med eller kan
Redigerat:
HejK karlmb skrev:
Var har du ingenjörerna som skall vara inblandade under upphandling, bygget, driftsättning och drift och underhåll?
Vi har inte utbildat dessa och gett dem erfarenhet.
Vi har idag heller inte de lärare och de som vill läsa en ingenjörsutbildning i den utsträckning som behövs
Jag har försökt i mer än 25 år att uppmärksamma samhället på detta och att bedriva utbildning och forskning på det vi diskuterar
OK, så vad vi har är några stofiler som bara kan AC, är det så?M Martin Lundmark skrev:
HejK karlmb skrev:
Vi har en mängd pensionärer som vi inte kunnat ersätta med yngre erfarna ingenjörer de senaste säg 30 åren
Vi utbildar sedan mer än 30 år på tok för få
De kunniga som är ute på arbetsmarknaden är överbelastade med arbetsuppgifter och många får arbetsuppgifter som de inte har fått utbildning och erfarenhet av
Så SvKs problem kanske inte alls är bångstyriga markägare?M Martin Lundmark skrev:Hej
Vi har en mängd pensionärer som vi inte kunnat ersätta med yngre erfarna ingenjörer de senaste säg 30 åren
Vi utbildar sedan mer än 30 år på tok för få
De kunniga som är ute på arbetsmarknaden är överbelastade med arbetsuppgifter och många får arbetsuppgifter som de inte har fått utbildning och erfarenhet av