D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det blir ju där analysen landar när man kommer i mål.
Jag tror inte att du kan blanda bort korten här, att det har varit S-styre vid majoriteten av de dåliga besluten.

Det är ju även bra att nötegårdsgubben insett och "erkänner" att inte heller borgerliga är helt utan skuld.

Sen kan man ju, var och en, ha lite olika åsikt om vad som är bra/dåliga beslut och önskad utveckling.
Men jag anser ju att ingen kärnreaktor som är i OK skick ska stängas innan vi har stoppat nästan all kol/gas/olja-förbränning (inkl transporter).
Först i det läget börjar det vara meningsfullt att diskutera om någon av alla de kvarvarande hyggligt bra energikällorna ska försvinna och någon annan öka.
Jag avsåg mer den generella analysen att när borgerligheten varit inblandade i något man inte gillar så är de alltid oskyldiga offer men sossarna ligger bakom allt som inte gått som man i efterhand hade önskat.

Sen vet ju en del som är medvetna att även om man råkar vara regering så gör ju det svenska systemet att man ibland är maktlös, det vet iaf dagens sossar som fått regera på andras budgetar de senaste mandatperioderna.

Jag önskar såklart också att enheter som rimligtvis går att driva vidare ska göra det men då är det ju heller inte jag som står för fiolerna i tider av olönsamhet. På det sättet har jag nog större förståelse för företagande och att den som ska betala kan ha andra perspektiv än den som bara ska skörda nyttan.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D
D daVinci skrev:
Jag undrar dock vad någon haft "skuld" till. Låter som det är något brott.

Går det på något sätt visa att nordpool-mekanismerna var skadliga så att det finns en "skuld"?

De initierades troligen av Bildt-regeringen, men genomfördes ju senare så S hade kunnat stoppa det. Och så måste man ha med Norge på detta. Var inte bara ett svenskt beslut.

Menar man att staten skulle ha fortsatt sköta rubbet får man i konsekvens säga att Trabanten var överlägsen BMW.
Jodå, det är normalt språkbruk idag, även när dåliga saker införs av Moderaterna och sen inte omedelbart stoppas av sossarna, är sossarnas fel, såklart.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja överföringsförlusterna, har flera skrivit om, beror mest på att den önskvärda topografin för ledarnas inbördes avstånd blir riktigt dålig.
Vi har resistans och reaktans som utgör våra problem och ger förluster, resistansen beror endast på ledarens area och längd och blir samma i en lika grov jordförlagd kabel.
Reaktans innebär också en (ytterligare) överföringsförlust, bl.a. att det måste gå högre ström i ledningen för att ge samma överförda effekt.

Reaktansen har två komponenter, kapacitiv och induktiv, den kapacitiva uppstår genom avståndet mellan ledarna samt avståndet till jord.
I en hängledning så anordnas ledarna (topografin) så att avståndet mellan varandra, samt mot marken ska göra att den kapacitiva reaktansen ska ta ut den induktiva så bra som möjligt, men i en nedgrävd ledning så blir den kapacitiva delen oerhört stor och ett riktigt stort problem, ja ett enormt problem, ja man kan nog kalla det för ett olösligt problem för längre sträckor.

Underhållsbehovet, problemet med att nedgrävd kabel pajar typ 100 ggr så ofta som hängledning beror på problemet med isolationsmaterial vid dessa höga spänningar.
Det finns problem med "glimning" i isolerade kablar som har högspänning, problemet är inte så stort eller svårt upp till kanske 20-40kV, men sen accelererar det rejält med allt högre fältstyrkor över korta avstånd vid högre spänningar.

Lite lekmannamässigt kan man säga att det finns alltid någon punkt där isoleringen i kabeln är lite sämre, lite tunnare eller har någon liten defekt i materialet.
På just detta ställe så blir den elektriska fältstyrkan kV/mm högre, och här börjar en sakta nedbrytning av kabelns isolering, och så fort det har börjat så blir fältstyrkan allt högre och förloppet som går oerhört sakta i början accelererar och till sist kommer haveriet.
Man bygger upp dessa kablar med isolerande och halvledande skikt, använder extrema isoleringsmaterial (en del med mycket stor dålig klimatpåverkan t.ex.) och en massa annan hokus pokus, men det hjälper ändå inte, för dessa kablar kan man säga att det aldrig handlar om det blir ett haveri, utan bara när.

När hela Kista blev mörkt för typ tio år sedan, så var det väl en högspänningskabel i en kabeltunnel som brann, troligen p.g.a denna orsak.

Det finns statistik på driftsäkerheten för luftledning resp jordkabel, jag hittar den inte nu, men jag vill minnas att det var något i häraden 100 ggr mer sannolikt med driftavbrott i en jordkabel än hängledning.

Jag försökte hitta någon text som lite enkelt förklarade "glimring", men hittade inget bra, det bästa jag hittade var detta som Michell skrev på fluxio, som förvisso är till hälften förklaring och till till hälften fråga, men han ringar in det riktiga någorlunda:
Du kan koka ner det till en enkel matematisk likhet som beskriver överföringsmöjligheten mellan två noder i ett nät. Det är i sin enklste form ändå ett kraftfullt verktyg för lite förståelse och kräver inga stora kunskaper tekniskt eller matematiskt ska i bästa fall räcka med grundskolans plan och A-elever (och det är väl alla i syslöjden). Som överkurs kommer sen motsvarande stabilitetskriterier men det behövs inte för bedömning av kabelförband vid högre spänningar och problemen där.

Glimning klarar du också inom grundskolans ram kan gå ämnesöverbryggande via historiska Leidenflaskor och elektroforer till lite olika kondingar på labplattor och sladdar med bananpropp. Grunden blir att fundera övet hur en given laddning fltdelas över seriekopplade kapacitanser och beroende på hur stora de är och med oöika dielektriska egenskapet. Halvledande skikt osv blir då också ganska självklara i sin princip.

M Martin Lundmark skrev:
Hej Ingenjör Jesper

Att bryta likström med en brytare är svårt då det saknas nollgenomgång
Därför är metoden att man styr ner hela DC nätet (stänger av hela likströmsöverföringen)
Det är en stark nackdel gentemot de 400 kv transmissionsnät vi har idag

Min arbetskamrat från ABB Corporate Research, Lars Liljestrand, konstruerade en brytare (och nominerades till Polhemspriset 2013, samt fick Wallmarkska priset 2014)
[länk]

Lars som tyvärr dog för några år sedan berättade för mig att brytaren är stor som en fotbollsplan och dyr i uppbyggnad.
Jag vet inte om någon installerats än.

Vid växelströmsöverföring så behövs bland annat inga avancerade styrsystem för styrning och brytning det innebär även färre komponenter och därmed större driftsäkerhet och lägre kostnader.

Vi behöver en större elkraftskunskap i samhället, framför allt bland beslutsfattare
Hej Martin Lundmark,

Varför är det en stor nackdel med DC att man stänger ner hela länken? Hur menar du att det skiljer sig från AC?

Det stämmer bra. Det mesta som Lasse uttalat sig om brukar göra det... Det testades principiellt upp till 80 kV systemspänning, men designen var för 320 och 640 kV i grunden. Teknologin lämnade ABB och hamnade hos Hitachi i och med försäljningen av Power Grids, där allt inom högspänning ingick. Det finns många teknologier och aktörer på marknaden, inklusive flera kinesiska. Problemet är att det är svårt att visa att en teknik är tillförlitlig utan att det finns system att installera den i... Och det är svårt att bygga näten utan alla komponenter!

Många tror ändå att det kommer hända. Och det mesta händer i Kina. Hörde en gång någon uttala sig "it's different in China" i en en debatt om hur de lyckades bygga den första DC-länken med omriktare av olika fabrikat och hur de hanterade patent och hemligheter...

I Ingenjör Jesper skrev:
Hej Martin Lundmark,

Varför är det en stor nackdel med DC att man stänger ner hela länken? Hur menar du att det skiljer sig från AC?

Det stämmer bra. Det mesta som Lasse uttalat sig om brukar göra det... Det testades principiellt upp till 80 kV systemspänning, men designen var för 320 och 640 kV i grunden. Teknologin lämnade ABB och hamnade hos Hitachi i och med försäljningen av Power Grids, där allt inom högspänning ingick. Det finns många teknologier och aktörer på marknaden, inklusive flera kinesiska. Problemet är att det är svårt att visa att en teknik är tillförlitlig utan att det finns system att installera den i... Och det är svårt att bygga näten utan alla komponenter!

Många tror ändå att det kommer hända. Och det mesta händer i Kina. Hörde en gång någon uttala sig "it's different in China" i en en debatt om hur de lyckades bygga den första DC-länken med omriktare av olika fabrikat och hur de hanterade patent och hemligheter...
Hej Ingenjör Jesper
Vi har idag tex fyra stora parallellkopplade 400 kV ledningar genom Sverige
Till dessa ledningar finns många avgreningar och brytare där strömmen dessutom ibland kan byta riktning

Dessa ledningar kan med varsin AC brytare kopplas ifrån om det skulle behövas

Vid DC nät då måste varje avgrening eller paralellkoppling föregås av en HVDC omriktare (eller den DC brytare stor som en fotbollsplan som Lars Liljestrand konstruerade)

Detta därför att brytning av strömmen måste ske när strömmen är noll
I ett växelströmsnät är det en nollgenomgång 100 gånger i sekunden och då är strömmen noll och kan därmed brytas vid en av nollgenomgångarna

Skall strömmen kunna gå i båda riktningar i en sådan avgrening eller parallellkoppling då behövs en HVDC omriktare för vardera riktning i båda ändar av ledningarna

I ett parallellkopplat växelströmsnät då bestämmer bla impedansen i elnätet strömfördelning och strömriktning

I ett DC-nät måste man skriva ett styrsystem för var HVDC station som styr ström, spänning, strömriktning etc

Redigerat:
D djac skrev:
Har dina analyser någonsin kommit fram till något annat? :)
Säkert, men sällan. Att borgerligheten har brister men generellt är bättre än sossarna är min standarduppfattning.

Som principiell republikan står jag i exempelvis den frågan närmare S än M. Men analysen där är väl iofs. att de väljer att inte driva den politik de säger sig stå för, så vi är kanske inte så nära varandra där heller, S och jag.

Jag uppskattar S för deras öppenhet (såsom att de står upp för frihandel) och att de försöker finna stöd för sin politik i vetenskap, men det finns nog närmast ingen fråga där jag inte ser att det finns minst två alternativ som är bättre.

D djac skrev:
Jodå, det är normalt språkbruk idag, även när dåliga saker införs av Moderaterna och sen inte omedelbart stoppas av sossarna, är sossarnas fel, såklart.
Möjligt, men det svarar ju inte på min fråga. TIll vad skulle skulden vara?
Är mekanismerna för Nordpool något negativt som någon har skuld till?

Har man Nordkoreas politik som föredöme kan man antagligen se den som negativ. Men då är det lämpligt att man nämner det i samband med att man talar om skuld.
Då har läsaren en chans att förstå hur skribenten tänker kring användningen av skuld.

I Ingenjör Jesper skrev:
Hej Martin Lundmark,

Finns någon fördel med att bryta själva HVDC-länken?
Annars låter det ju enklare att bryta på AC-sidan.

D djac skrev:
Jag avsåg mer den generella analysen att när borgerligheten varit inblandade i något man inte gillar så är de alltid oskyldiga offer men sossarna ligger bakom allt som inte gått som man i efterhand hade önskat.

Sen vet ju en del som är medvetna att även om man råkar vara regering så gör ju det svenska systemet att man ibland är maktlös, det vet iaf dagens sossar som fått regera på andras budgetar de senaste mandatperioderna.

Jag önskar såklart också att enheter som rimligtvis går att driva vidare ska göra det men då är det ju heller inte jag som står för fiolerna i tider av olönsamhet. På det sättet har jag nog större förståelse för företagande och att den som ska betala kan ha andra perspektiv än den som bara ska skörda nyttan.
Den generella analysen åt andra hållet är densamma...

D daVinci skrev:
Finns någon fördel med att bryta själva HVDC-länken?
Annars låter det ju enklare att bryta på AC-sidan.
Hej daVinci
Man måste när man bygger våra distributionsnät klara olika felfall men fortfarande fortsätta att överföra elenergi i de redundans som är inbyggd i elöverföringen

Slår man först ifrån på AC-sidan då är ju bland annat fortfarande omriktare inkopplad mot en eller flera kablar likt ett växelströmsnät
Kablar som är dessutom likt en kondensator är uppladdade

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej daVinci
Man måste när man bygger våra distributionsnät klara olika felfall men fortfarande fortsätta att överföra elenergi i de redundans so är inbyggd i elöverföringen

Slår man först ifrån på AC-sidan då är ju fortfarande omriktare inkopplad mot kabeln på båda sidor
En kabel som uppträder som en stor uppladdad kondensator
Det är väl något man i vilket fall måste lösa för att kunna starta och stoppa länken.

D daVinci skrev:
Det är väl något man i vilket fall måste lösa för att kunna starta och stoppa länken.
Mekanismerna borde redan finnas på plats. Därav min undran om det finns någon fördel med en HVDC-brytar.
Dvs varför skulle någon vilja öppna plånboken och betala för det?

D daVinci skrev:
Mekanismerna borde redan finnas på plats. Därav min undran om det finns någon fördel med en HVDC-brytar.
Dvs varför skulle någon vilja öppna plånboken och betala för det?
Hej daVinci
Du måste ju alltid säkert kunna bryta och frånskillja elkomponenter i elnätet och samtidigt bibehålla driften utan uppehåll

Ingen likström får finnas när man bryter då blir det en ljusbåge som är svår att bryta genom joniseringen i luften och kontaktytorna skadas

Arbetet måste ske skyndsamt men säkert när man återskapar driften vid körning på reservalternativet

Nu när det stormat så har inte driften på de nät vi har diskuterat drabbats De är byggda för att vara driftsäkra under lång tid och skulle något ändå inträffa så har man en reserv i beredskap

Redigerat:
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Säkert, men sällan. Att borgerligheten har brister men generellt är bättre än sossarna är min standarduppfattning.

Som principiell republikan står jag i exempelvis den frågan närmare S än M. Men analysen där är väl iofs. att de väljer att inte driva den politik de säger sig stå för, så vi är kanske inte så nära varandra där heller, S och jag.

Jag uppskattar S för deras öppenhet (såsom att de står upp för frihandel) och att de försöker finna stöd för sin politik i vetenskap, men det finns nog närmast ingen fråga där jag inte ser att det finns minst två alternativ som är bättre.
Jag tänker mer på principen att sossarna också alltid är skyldiga till borgerlighetens misstag, ungefär som vissa skyller beslut man inte gillar, i alla länder, på MP.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Den generella analysen åt andra hållet är densamma...
Det tror jag faktiskt inte, gjorde lite snabba googlingar och kunde inte hitta men det betyder ju iofs lite.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.