804 974 läst ·
22 097 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
HejI Ingenjör Jesper skrev:Ett argument för HVDC är ju ofta att man kan lägga kabel på längre avstånd än vad som är möjligt med AC, men det är ju inget som hindrar luftledning med DC. Även där blir överföringen effektivare eftersom du kan utnyttja stolpar och avstånd bättre, men det är en helt annan diskussion.
Jag antar att det är just kabel kontra luftledning du menar som skillnad? Fördelar med luftledning är att det är lätt att laga och att felen ofta försvinner. Samtidigt har du inte ens de tillfälliga felen i en kabel. Jag har inte koll på statistiken men jag är övertygad om att tillgängligheten är högre på kabel än på luftledning! Jag är också övertygad om att HVDC generellt har en extremt hög tillgänglighet när de är tagna i drift!
HVDC är absolut ett stort steg i komplexitet och det kommer inte ske om det inte är ett steg ner i kostnad. Tyvärr att det ju inte att de ska vara kostnadseffektiva jämfört med att bygga AC för 50 år sedan på utan framåt. Någonstans når vi en punkt där det är nödvändigt eller effektivare att göra nätet smartare och utnyttja det bättre än att bygga mer. Det kommer inte bli billigare, det kommer bara vara mindre dyrt...
DC kommer nog alltid behöva vara "bakåtkompatibelt" och kunna samexistera med AC. Men jag håller helt med om att en trolig väg framåt är att gå till DC högre upp i nätet och köra DC hela vägen ner till slutanvändare. Men det är stora steg för en bransch som har sitt fokus på tillförlitlighet och därmed är extremt konservativ...
Det 400 kV transmissionnät med flera avgreningar och parallella ledningar som byggdes för 60 år sedan fungerar fortfarande och det har varit väldigt få (eller inga) fel på dessa överföringar.
Detta 50 Hz överföringssystem ger genom frekvensen en direkt information till den norrländska vattenkraften när belastningen ökar utan att det behövs extra kommunikation som vid HVDC överföring
Hade Ukraina haft DC överföring i stället för AC så hade reparation tagit betydligt längre tid
Jamen dåså, det vi snabbt vill få till stånd är ju kraftig förstärkning av stamnätet mellan 2 eller säg 4 elområden. Då är ju HVDC billigast. Sen kanske driften blir lite dyrare då.M Martin Lundmark skrev:Hej
Det har jag inga siffror på
Det handla dessutom om den totala kostnaden att driva ett blandat system och begränsningen av ett blandat system
Svenska kraftnät byggde nyligen Sydvästlänken
Den blev försenad och dyr, den kunde inte klara de ursprungliga kraven. Jag tror att svenska kraftnät är tveksamma att bygga ett liknande nät idag
HVDC är mest kostnadseffektivt på långa sträckor och få anslutningar gärna bara två
Att man lyckats göra en misslyckad upphandling av ett franskt bolag är ju inte ngt som för alltid ska hålla oss på efterkälken?
När jag läser om detta så verkar gränsen gå vid 50 mil på land. Men det förutsätter ju att det inte finns ekonomiska incitament att tappa av energi längs vägen.K karlmb skrev:
Men just för att vi har vårt fina AC-system på plats så kan vi ju lätt förstärka det då med några extra HVDC-matningar. Regleringen kan ju fortsatt skötas via det gamla nätet.M Martin Lundmark skrev:Hej
Det 400 kV transmissionnät med flera avgreningar och parallella ledningar som byggdes för 60 år sedan fungerar fortfarande och det har varit väldigt få (eller inga) fel på dessa överföringar.
Detta 50 Hz överföringssystem ger genom frekvensen en direkt information till den norrländska vattenkraften när belastningen ökar utan att det behövs extra kommunikation som vid HVDC överföring
Det är ju som att säga att det bara går att bromsa en bil som står still! Brytarens uppgift är att bryta strömmen och koppla isär nätet... Sen är det lättare i AC än DC, men det är bara en fråga om fysik! (Och efter att det är löst: ekonomi)M Martin Lundmark skrev:
Precis min poäng! Vad kostar det att bygga 4 st till då? Varför gör man inte det, eller gjorde redan för 20 år sedan när det behövdes?M Martin Lundmark skrev:
Hur stor skillnad? Är en fotbollsplan stor i sammanhanget?M Martin Lundmark skrev:
Nu är ju inte yta drivande för kostnaden på de platser man kan tänka sig att ha ett ställverk för 400 kV, så jag ser inte det som ett enormt problem! Det finns många tekniker för att minska avtryck också om det behövs... Och då kostar det ju såklart mer...
Eller nån annan lämplig punkt i SE1 eller 2 till säg Oskarshamn eller Forsmark. Eller kanske till Gotland (En avtappning där och välkommen förstärkning av deras matning som jag förstått ändå måste ordnas) , varfrån en till kabel kan läggas till Karlshamn eller till där kablarna mot Tyskland går ut. Så kan de exportera bort all vår el bäst de vill.H hovapettson skrev:
Om man nu skall fundera ut en punkt i norr så knappast högre än Indalsälven. Låt oss välja Hammarstrand.
Och en punkt i söder, där är nog Oskarshamn rätt bra ändå.
Då pratar vi om 80 mil. Inte blir vinsten med likströmskabel så stor då. Placerar man nya kablar i luften så kan man följa samma ledningsgator som befintliga. Då kan man dessutom tapa av längs vägen.
Och en punkt i söder, där är nog Oskarshamn rätt bra ändå.
Då pratar vi om 80 mil. Inte blir vinsten med likströmskabel så stor då. Placerar man nya kablar i luften så kan man följa samma ledningsgator som befintliga. Då kan man dessutom tapa av längs vägen.
HejK karlmb skrev:Jamen dåså, det vi snabbt vill få till stånd är ju kraftig förstärkning av stamnätet mellan 2 eller säg 4 elområden. Då är ju HVDC billigast. Sen kanske driften blir lite dyrare då.
Att man lyckats göra en misslyckad upphandling av ett franskt bolag är ju inte ngt som för alltid ska hålla oss på efterkälken?
Man skulle kunna lägga en kabel i bottenviken från trakten av Luleå till en punkt i prisområde 3 eller 4 men det handlar inta bara om kostnaden för en enstaka ledning utan även om flexibilitet och driftsäkerhet för hela svenska transmissionsystemet
DC-nät kräver med sin kraftelektronik betydligt mer ingenjörskompetens på fältet än motsvarande AC nät
Vi har inte utbildat detta, och vi har sedan flera år för lite lärare och de som är intresserade att studera
Vad jag förstår så tvekar svenska kraftnät på att bygga blandade nät