harka harka skrev:
den stora prisskillnaden mellan nord och syd har inte sin huvudsakliga förklaring i kraftiga prisökningar i syd, utan av rekordlåga priser i nord
Det där är ett feltänkt!
Du köper en vara (1 kWh) levererad till "din dörr" i SE4 för 3,90 kr idag!
2007 var totalpriset under 1 kr/kWh inkl. Leverans till dörr.
Och detta tack vare klåfingriga politiker.

Redigerat:
L Leif i Skåne skrev:
Det där är ett feltänkt!
Så, du läste inte vad @harka skrev?

Priserna är mer volatila idag, men de är inte så mycket dyrare i snitt när man räknar in inflationen. Faktum är dessutom att från den första januari så har de klåfingriga politikerna dessutom sänkt skatten.

Jag som dessutom styr min förbrukning efter elpriserna, jag har nog lägre elpriser än för 15 år sedan. Jag har dessutom mycket lägre kostnader för elnätet nästa år än under detta året, så även där har jag lägre priser (tack vare effekttarifferna). Jag har inte räknat på det, men mina elpriser är nog lägre idag än för 15 år sedan om inflationen räknas in.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:

Priserna är mer volatila idag, men de är inte så mycket dyrare i snitt när man räknar in inflationen. Faktum är dessutom att från den första januari så har de klåfingriga politikerna dessutom sänkt skatten.

Jag som dessutom styr min förbrukning efter elpriserna, jag har nog lägre elpriser än för 15 år sedan. Jag har dessutom mycket lägre kostnader för elnätet nästa år än under detta året, så även där har jag lägre priser (tack vare effekttarifferna). Jag har inte räknat på det, men mina elpriser är nog lägre idag än för 15 år sedan om inflationen räknas in
Tidstariff är det du vill ha.
Inte effekttariff.

S
pacman42 pacman42 skrev:

Jag som dessutom styr min förbrukning efter elpriserna, jag har nog lägre elpriser än för 15 år sedan. Jag har dessutom mycket lägre kostnader för elnätet nästa år än under detta året, så även där har jag lägre priser (tack vare effekttarifferna). Jag har inte räknat på det, men mina elpriser är nog lägre idag än för 15 år sedan om inflationen räknas in.
För de som föredrar fast elpris har priserna dragit iväg.

L Leif i Skåne skrev:
Hur har klåfingriga politiker ordnat den saken??
Framgår inte riktigt.

Sedan håller jag med om att offentlig sektor generellt är oduglig. Som organisationsform då. Men det innebär ju också att dom ofta inte heller tar skadliga initiativ. Dom tar inga initiativ alls. Där av att Trabanten inte förbättrades. Men den försämrades ju inte heller (vad jag vet).

Prisökningen på el beror väl bara på att många kostnader i samhället ökat. Lönekostnaderna har ökat. Råvarukostnaderna har ökat. Byggkostnader har ökat. Osv. Sedan har KPI hållits ned av att privat sektor, ofta i andra länder, kostnadsreducerat varor som vi importerar. Men elproduktionen är inhemsk. Den utsätts för våra inhemska kostnadsökningar.

Så länge vi i Sverige inte liberaliserar, så lär detta fortsätta.

harka harka skrev:
däremot har elpriset i SE1 närmast kollapsat från att ha legat på 55 öre/kWh åren 2007-2012, ner till årets modesta 17 öre/kWh – en konsekvens av en stor utbyggnad utav elproduktionen i norr i väntan på att elhungig industri ska börja konsumera strömmen

den stora prisskillnaden mellan nord och syd har inte sin huvudsakliga förklaring i kraftiga prisökningar i syd, utan av rekordlåga priser i nord
Ja, byggs det elproduktion, utan att efterfrågan stiger, så faller elpriset.

Det är väl den insikten som gjort att många kommuner i södra Sverige lagt veto mot ny elproduktion. "Här skall vi jäv...e mig inte ha lägre elpriser lär dom ha tänkt". Och deras väljare har slagit en frivolt av glädje.

Sedan populeras denna forumsdel av folk i söder som vill snika till sig av den nya elproduktionen i norr. Och är ursinniga för att statliga SvK på något sätt inte genast byggt mer transmission.

Ungefär så är det väl. Någon som inte håller med till 100%?

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
I omni så ältas också prisdifferensen
Skillnaderna i elpriser mellan norra och södra Sverige ökar, rapporterar SVT Nyheter. Fram till november i år har spotpriserna i snitt varit runt fyra gånger så höga i söder jämfört med i norr.

– De senaste åren har vi haft ungefär dubbelt så höga priser i södra Sverige som i norra och det är det vi ser framför oss också. Men i år ser det ut att bli ännu större skillnader, säger analytikern Christian Holtz från Merlin & Metis.

Vädret och att hälften av Sveriges kärnkraftsreaktorer stått stilla under delar av året ligger i huvudsak bakom. Företag i söder varnar nu att de höga elpriserna leder till förlorade jobb och investeringar som inte blir av.
Analytikern som tillfrågas verkar dock inte känna till att elproduktionen ökat i SE1. Och man inte velat öka den i SE3-4.
Däremot nämner han väl en del andra saker som haft inverkan.

Tillkomsten av Aurora-länken lär väl kunna öka priset i SE1. I alla fall jämfört med innan den togs i bruk. FI borde ligga högre än SE1 för det mesta.

Någon skulle kunna räkna på vid vilket batteripris det blir lönsamt att ladda i SE1 och köra i långtradare till södra sverige och sälja.

Tror att jag kanske skrev tidigare att för länge sedan tog SJ så hiskeligt betalt för malmtransporterna att man i Luleå räknade ut att det var billigare att köra malmen i lastbil från Kiruna till Luleå. Så man ska inte räkna bort lastbilstransporter.

D daVinci skrev:

Det är väl den insikten som gjort att många kommuner i södra Sverige lagt veto mot ny elproduktion. "Här skall vi jäv...e mig inte ha lägre elpriser lär dom ha tänkt". Och deras väljare har slagit en frivolt av glädje.

Sedan populeras denna forumsdel av folk i söder som vill snika till sig av den nya elproduktionen i norr. Och är ursinniga för att statliga SvK på något sätt inte genast byggt mer transmission.

Skål för h-e!

D daVinci skrev:
Ja, och det gäller ju intressant nog oavsett hur dyr produktionen är. Är den för dyr förlorar dock producenten på det.
D daVinci skrev:
Naturligtvis är det inte så, utan det är de negativa konsekvenserna som driver dem att tacka nej. På samma vis som det var potentiella negativa konsekvenser som gjorde att staten tvingat hälften av våra kärnkraftsreaktorer att stänga.

Vilka av dessa negativa konsekvenser man bryr sig mest om är en preferensfråga.
D daVinci skrev:
Sedan populeras denna forumsdel av folk i söder som vill snika till sig av den nya elproduktionen i norr.
Snika hur då menar du? De vill väl bara köpa som vem som helst på en marknad. Sånt brukar du ju vara för.
D daVinci skrev:
Och är ursinniga för att statliga SvK på något sätt inte genast byggt mer transmission.
Svenska kraftnät har i många år underlevererat utbyggnaden av stamnätet. Inte ens när de har fritt med pengar lyckas de. Statens monopolbolag har misslyckats. Tänka sig!

Är det något med Trabanter som du brukar nämna ungefär här?
D daVinci skrev:
Ja, eftersom du har fel. Men du har väl tittat på Karl-Bertil Jonsson i jul och blivit kommunist. Kan hända i de bästa familjer.

• Haha
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, och det gäller ju intressant nog oavsett hur dyr produktionen är. Är den för dyr förlorar dock producenten på det.
Ja, och för en del elproducenter går det väl lite knackigt. Speciellt vindkraftsparker brukar väl en del lyfta fram går dåligt. Och slutsatsen när dom så skall försöka tänka, är att alla vindkraftverk går dåligt och därför skall vindkraften förbjudas.
Och när solpanels-producenterna går dåligt så skall solpaneler förbjudas. Och när batteri-producenter går dåligt skall batterier förbjudas.
Dock är det väl inte så att fossila tyska bilar skall förbjudas när bilproducenterna går knackigt.
Ja, någon vidare logik syns inte till.

Jag menar dock att det där är elproducentens ägares bekymmer.

Naturligtvis är det inte så, utan det är de negativa konsekvenserna som driver dem att tacka nej.
Ja, så är det ju. Det finns alltid en orsak. Mer eller mindre rumsren. Men i det här fallet är det väl just att säkra ett högt elpris.

Snika hur då menar du? De vill väl bara köpa som vem som helst på en marknad. Sånt brukar du ju vara för.
Köpa på den marknaden kan dom göra. Finns inga hinder. Bara flytta till SE1.
Men det vill dom inte. Så det stämmer inte det du säger.

Sedan köper dom indirekt från SE1 marknaden iom att den exporterar. Men då åker dom på transportkostnad. Och då skriker dom som stuckna grisar över det. Dom SKA HA GRATIS transport.
Och det är här dom är arga på staten (SvK) för att staten inte bygger mer transmission och sänker priset för dom.

Svenska kraftnät har i många år underlevererat utbyggnaden av stamnätet. Inte ens när de har fritt med pengar lyckas de. Statens monopolbolag har misslyckats. Tänka sig!
Du lyssnar för mycket på liberaler.

Ja, eftersom du har fel.
Då vore det väl på sin plats att du visade var jag har fel då.

Men du har väl tittat på Karl-Bertil Jonsson i jul och blivit kommunist. Kan hända i de bästa familjer.
Något oklart dock var jag uttryckte kommunistiska preferenser.
Har du druckit?

Redigerat:
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
En del klagar på SvK. Vet inte om Norska Statnett är bättre.

En stor industrilokal i Mo i Rana har stått tom i två år. Skulle ha använts för batteriproduktion men företaget fick bättre villkor av amerikanska staten än i Europa så den etableras i USA i stället.

Lokalen skulle ju kunna användas som datacenter istället. Just nu är det underskott på sådana lokaler i världen. Har funnits flera intresserade. T ex av sammhällskritisk karaktär.
Men det kräver ju elanslutning. Och den strök Statnett bort när battrifabriken inte blev av. Och så hamnade lokalen sist i kön. Och ingen elanslutning de närmaste 10 åren är aktuell.

https://www.nyteknik.se/energi/skul...-nu-har-bygget-statt-tomt-i-600-dagar/4410394

Här ser jag framför mig att någon tänker: detta är ju inte klokt. Regeringen måste säga till Statnett.
Ja, det kan ju eskalera upp dit. Och med en suck kallar då en minister till sig Statnett chefen. Och frågar varför det tar sådan tid. Och denne förklarar att när produktionen inte blev av så fanns inget skäl att bygga anslutningen. Och det var bättre att lägga resurserna på gällande mer akuta behov.
Och försöker nu ministern få Statnett att göra lite mer så svarar bara Statnett att då behöver vi mer resurser. Det är nämligen standard svaret från offentlig sektor när någon vill att dom skall åstadkomma något. Och det kan inte ministern levererar för staten har ansträngd ekonomi.

Kom nu ihåg att staten är vis och förståndig och prioriterar rätt.
Det är bara liberaler som inte förstår bättre, som ifrågasätter det.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Speciellt vindkraftsparker brukar väl en del lyfta fram går dåligt. Och slutsatsen när dom så skall försöka tänka, är att alla vindkraftverk går dåligt och därför skall vindkraften förbjudas.
Och när solpanels-producenterna går dåligt så skall solpaneler förbjudas. Och när batteri-producenter går dåligt skall batterier förbjudas.
Vad har du gjort för halmgubbe nu? Det är väl extremt ovanligt att någon tycker att något av ovanstående ska förbjudas?
D daVinci skrev:
Men i det här fallet är det väl just att säkra ett högt elpris.
Varför skulle exempelvis skånska lokalpolitiker vilja ha ett högre elpris? På vilket sätt är det ens i närheten av att vara en sannolik grund för deras beteende?
D daVinci skrev:
Köpa på den marknaden kan dom göra. Finns inga hinder. Bara flytta till SE1.
Men det vill dom inte. Så det stämmer inte det du säger.
Varför skulle man behöva flytta till Norrland för att konsumera norrländskt producerad energi? Det är ju bara ett löjligt motargument.
D daVinci skrev:
Sedan köper dom indirekt från SE1 marknaden iom att den exporterar. Men då åker dom på transportkostnad. Och då skriker dom som stuckna grisar över det. Dom SKA HA GRATIS transport.
Återigen fabulerar du. Det finns ingen som tycker att det är konstigt att det finns transportkostnader. Inte för hjortron, inte för stål och inte för el.
D daVinci skrev:
Och det är här dom är arga på staten (SvK) för att staten inte bygger mer transmission och sänker priset för dom.
Vi är arga på staten och dess monopolbolag Svenska kraftnät för att de inte klarar av att utföra det uppdrag de tagit på sig: att koppla ihop säljare och köpare på ett lämpligt sätt. Det förlorar både producenter i norr och konsumenter i söder på.
D daVinci skrev:
Du lyssnar för mycket på liberaler.
Det vet jag inte hur det är möjligt, eller för övrigt vad det skulle vara för svar på sakargumentet att Svenska kraftnät inte sköter sitt jobb.
D daVinci skrev:
Då vore det väl på sin plats att du visade var jag har fel då.
Det gjorde jag ju uppenbarligen i förra inlägget eftersom du inte lyckades besvara en endaste del av min kritik med ett sakligt argument (vilket du annars brukar vara bra på).
D daVinci skrev:
Något oklart dock var jag uttryckte kommunistiska preferenser.
Visst är det irriterande när man kallas kommunist helt grundlöst? Även om jag antar att du förstod att jag skämtade när jag gjorde det.

Edit: Läste nu om ditt första inlägg och överväger om det inte var ironiskt skrivet och jag faktiskt ägnat tid åt att kritisera dig för motsatsen av vad du faktiskt tycker.

I så fall tar jag på mig dumstruten och erkänner mitt misstag.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
En del klagar på SvK. Vet inte om Norska Statnett är bättre.
Det är dom nog inte. Men här i Norge har diskussionen /problematiken ivartfall varit offentlig å tydlig.
Norrmännen i gemen är inte intresserade att ha kilometerlånga kraftledningar hängande över deras vackra fjordar. (Undervattenskablar är oftast omöjliga pga djupet på fjordarna)

Men folket jag känner på elmarknaden är eniga om att både SvK å Statnett sovit i timmen, marknadsdeltagarna har i decennier varit på dessa TSO:er att skynda utbyggningen av inhemsk infrastruktur. Att skylla på pengabrist blir bara löjligt när man vet vilka flaskhalsinkomster de har. Nej, kompetensbrist är dessvärre närmast sanningen.

Att säga att man som SvK blev tagna på sängen av de förändrade elflödena (bl a skapat av nedlagd KK)håller inte.
”Vi såg den inte komma” var väl uttrycket som användes om jag inte minns fel…

Allra minst på den svenska sidan är miljöbalken (och säkert även PBL) ett stort hinder för kabelutbyggnaden. Så även om det säkert finns inkompetens inblandad också har staten genom annan lagstiftning försvårat för sig själv att utförs sitt uppdrag.

Jag skulle inte bli förvånad om motsvarande även gäller i Norge.

Sedan skall vi inte heller glömma bort att det är stora förluster i överföringen. Det rör sig om minst 3% per 50 mil.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.