804 698 läst ·
22 085 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jag gör väl ett nytt försök, gällande den större bilden, ja till sist hela världen. Men det är sunt att börja med Sverige.
Sveriges användning av primärenergi.

Det ser inte ut som att det är såå mycket fossilt att bli av med ...
Men vänta nu, nästan all olja bränns i motorer med 15-30% verkningsgrad, så det kommer behöver enormt mycket mindre el än så.
Men hur är sådana här diagram konstruerade egentligen, vet man inte det, så vet man ingenting, sorry gubbs, det krävs lite ansträngning.
Här har jag skrivit hur Our world in data beräknar och skapar diagrammen här, det finns även en länk till siten ifråga.
Jag skickade även upp denna bilden i ett senare inlägg:

Och här ser vi att det anges att vår kärnkraft producerade 123TWh 2024, vilket naturligtvis inte stämmer.
2024 producerade svensk kärnkraft 48,7 TWh.
Så ska man/(jag) kunna använda sådana här diagram så måste man veta vad de egentligen visar.

Men vänta nu, nästan all olja bränns i motorer med 15-30% verkningsgrad, så det kommer behöver enormt mycket mindre el än så.
Men hur är sådana här diagram konstruerade egentligen, vet man inte det, så vet man ingenting, sorry gubbs, det krävs lite ansträngning.
Här har jag skrivit hur Our world in data beräknar och skapar diagrammen här, det finns även en länk till siten ifråga.

Och här ser vi att det anges att vår kärnkraft producerade 123TWh 2024, vilket naturligtvis inte stämmer.
Så ska man/(jag) kunna använda sådana här diagram så måste man veta vad de egentligen visar.
Vet du vad syftet är med att redovisa med substitutionsmetoden?Mikael_L skrev:
Jag gör väl ett nytt försök, gällande den större bilden, ja till sist hela världen. Men det är sunt att börja med Sverige.
[bild]
[bild]
Jag såg inte det nämnas när jag kollade vad det var för något.
Jag antar att något motiv finns.
Det är väl ett sätt att visa outnyttjad potential - det är så jag ser på det.Mikael_L skrev:
[bild]
[bild]
Sen vad som går/inte går att realisera och till vilket pris är en annan femma.
Själv antar jag att viktningen görs för att olika energikällor ska bli mer jämförbara.
Och det är ju vettigt om man kollar på elenergi i Polen, då det eldas mycket fossilt med en verkningsgrad på 30-45% vid omvandlingen från fossil energi till elektrisk energi.
Men samtidigt blir det väl jättekonstigt när man jämför med vattenkraft, sol, vind, på något vis ...
Här har vi ju inga termiska verkningsgrader begränsade av carnot-cykeln.
Och det är ju vettigt om man kollar på elenergi i Polen, då det eldas mycket fossilt med en verkningsgrad på 30-45% vid omvandlingen från fossil energi till elektrisk energi.
Men samtidigt blir det väl jättekonstigt när man jämför med vattenkraft, sol, vind, på något vis ...
Här har vi ju inga termiska verkningsgrader begränsade av carnot-cykeln.
Liknelsen är utmärkt.P paralun skrev:
Elnätet är också uppdelat i regioner (på flera nivåer). Med administratörer för olika regioner.
T ex SvK i Sverige, och Fingrid i Finland.
Finns ingen kommandocentral för hela området med Sverige, Norge, Finland och halva Danmark.
Sedan vad gäller balansansvariga så är det uppdelat på än mindre regioner.
Det jag talar om är en finare uppdelning. Där mindre regioner blir autonoma. Det går ju bra om produktion och förbrukning också är mer utdistribuerad.
På motsvarande sätt kan man se varje router i internet som en autonom enhet. Dom utbyter information med varandra och avtalar med varandra, helt självständigt. Och på så sätt upprätthålls nätet föredömligt stabilt.
Om jag kollar på det fossila som sägs användas i Sverige (i dessa diagram).
2024 så står det 9,5TWh för naturgas (dvs ungefär lika med energiproduktionen i Ringhals 4), 18,75 TWh kol, och 136TWh olja/oljeprodukter.
Gas får jag ihop, för i Västsvenska naturgasnätet flödar det 8,5-9 TWh energi enligt dem själva, och ingen annanstans i Sverige har vi någon naturgasanvändning att tala om, så det verkar stämma.
Mängden kol som SSAB köper verkar stämma rätt hyggligt med de 18,75TWh energi som Our World in data anger.
Olja är besvärligare
Först och främst måste man kolla vad oljan används till, en några enstaka år gammal uppgift finns att ca 85% används till transporter, och resten uppdelat som primärenergi till hushåll och industri, med någon liten övervikt för industrin.
Det känns rent logiskt som att det stämmer.
Men sen då, transporter.
En 10 år gammal rapport, med detta data från 2012 anger att energin fördelas så här:
https://www.energimyndigheten.se/gl...ofartens-energianvandning_slutrapport_feb.pdf
Så ja, rätt gamla siffror, men jag finner ingen anledning att tro att de har väsentligt ändrat sig, visst kanske 10-20% förändring osv, men inga tiopotenser i alla fall.
Och i OWD så anges att Sverige använder 136TWh energi i form av olja.
Och om transporter då utgör 136*0,85 =116 TWh
Och om väg/personbil sen utgör 37% av detta -> 116*0,37 = 43 TWh.
Och energiinnehållet är ju ca 10 kW/liter i oljeprodukter så det skulle innebära att det används 4,3 miljoner kubikmeter olja till personbilar på väg.
Dvs ca 500 liter per person i Sverige, från 1-åringar till 100-åringar.
Eller ca 66 miljarder personbilskm/år, eller att vi har 6,6 miljoner bilar som går 1000 mil om året.
Vi verkar ha 5 miljoner bilar i trafik i Sverige, jag trodde att genomsnittlig körsträcka var under 1000 mil om året, men det kanske stämmer.
2024 så står det 9,5TWh för naturgas (dvs ungefär lika med energiproduktionen i Ringhals 4), 18,75 TWh kol, och 136TWh olja/oljeprodukter.
Gas får jag ihop, för i Västsvenska naturgasnätet flödar det 8,5-9 TWh energi enligt dem själva, och ingen annanstans i Sverige har vi någon naturgasanvändning att tala om, så det verkar stämma.
Mängden kol som SSAB köper verkar stämma rätt hyggligt med de 18,75TWh energi som Our World in data anger.
Olja är besvärligare
Först och främst måste man kolla vad oljan används till, en några enstaka år gammal uppgift finns att ca 85% används till transporter, och resten uppdelat som primärenergi till hushåll och industri, med någon liten övervikt för industrin.
Det känns rent logiskt som att det stämmer.
Men sen då, transporter.
En 10 år gammal rapport, med detta data från 2012 anger att energin fördelas så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.energimyndigheten.se/gl...ofartens-energianvandning_slutrapport_feb.pdf
Så ja, rätt gamla siffror, men jag finner ingen anledning att tro att de har väsentligt ändrat sig, visst kanske 10-20% förändring osv, men inga tiopotenser i alla fall.
Och i OWD så anges att Sverige använder 136TWh energi i form av olja.
Och om transporter då utgör 136*0,85 =116 TWh
Och om väg/personbil sen utgör 37% av detta -> 116*0,37 = 43 TWh.
Och energiinnehållet är ju ca 10 kW/liter i oljeprodukter så det skulle innebära att det används 4,3 miljoner kubikmeter olja till personbilar på väg.
Dvs ca 500 liter per person i Sverige, från 1-åringar till 100-åringar.
Eller ca 66 miljarder personbilskm/år, eller att vi har 6,6 miljoner bilar som går 1000 mil om året.
Vi verkar ha 5 miljoner bilar i trafik i Sverige, jag trodde att genomsnittlig körsträcka var under 1000 mil om året, men det kanske stämmer.
Men om det krävs 43TWh oljeenergi för att driva fossilbilar 6,6 miljarder mil så krävs det istället 13 TWh el för att köra dessa mil med elbilar då.
Och ungefär samma förhållande kan nog tänkas gälla för hela fordonssektorn (tja, flyget och utrikes sjöfart kanske undantaget, då de har sina speciella problem med att lagra nödvändig energi på fordonet).
Och ungefär samma förhållande kan nog tänkas gälla för hela fordonssektorn (tja, flyget och utrikes sjöfart kanske undantaget, då de har sina speciella problem med att lagra nödvändig energi på fordonet).
Nu får du nog läsa på hur balanseringen sker och i Sverige är det då SvK som ansvarar och då kommunicerar med övriga länder.D daVinci skrev:Liknelsen är utmärkt.
Elnätet är också uppdelat i regioner (på flera nivåer). Med administratörer för olika regioner.
T ex SvK i Sverige, och Fingrid i Finland.
Finns ingen kommandocentral för hela området med Sverige, Norge, Finland och halva Danmark.
Sedan vad gäller balansansvariga så är det uppdelat på än mindre regioner.
Det jag talar om är en finare uppdelning. Där mindre regioner blir autonoma. Det går ju bra om produktion och förbrukning också är mer utdistribuerad.
På motsvarande sätt kan man se varje router i internet som en autonom enhet. Dom utbyter information med varandra och avtalar med varandra, helt självständigt. Och på så sätt upprätthålls nätet föredömligt stabilt.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/om-systemansvaret/balansering-av-kraftsystemet/
P paralun skrev:
Jo, men den har jag läst.
Och även detta.Balansansvarig part (BRP)
Balansansvarig part, BRP (Balance Responsible Party), är en grundläggande funktion i kraftsystemet. Med BRP menas den som har affärsmässigt och planeringsmässigt ansvar för att det är balans mellan tillförsel och uttag av el i kraftsystemet i den punkt där aktören har balansansvar.
Fast det stämmer inte.P paralun skrev:
Det är bara i en region som SvK gör det. Den regionen som kallas Sverige. Inte hela elsystemet.
I de flesta fall kan man ignorera det felet. Men inte när det är just regional uppdelning som avhandlas. Ser du verkligen inte det felet själv?
Vad gör BRP? Och hur stora regioner agerar dom inom?