805 066 läst ·
22 100 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Verkligen? Sett över hela året? Om jag inte minns fel var det t.ex. en rekorddyr augusti förra året och när jag har brytt mig om att kolla i vinter har månadsmedel alltid legat högt. Men jag har inte följt det fanatiskt så jag kan ha fel.H Harald Blåtumme skrev:
Vid en dyr Augustimånad ( dåligt med blåst) skulle ju solel kunna hjälpa till iofs…
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Hur fick du till skattebefrielsen och slapp ifrån nätavgiften?
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Som läget är just nu så är det ju inte problematiskt. Vi får antingen dyrt elpris baserad på gaspriset, eller så ibland billig el, baserat på andra kraftslag.Nötegårdsgubben skrev:
Som vanligt är frågan mer komplex än så, @Mikael_L. Om billig el är intermittent och bäst kompletteras av fossilkraft (som nu) är det inte i sig konstigt om man i allmänhet stör sig på den produktion som plockar ”russinen ur kakan” (i brist på bättre liknelse), och i synnerhet inte när den likt solkraften är subventionerad.
Utan sol och vind-kraft så skulle vi alla dagar ha dyr el baserat på gaspriset.
Dvs just nu går det plocka russin.
Men ska vi någon gång lyckas fasa ut kol och gas från energisystemet så blir det desto mer spännande hur det ska gå till och vad elpriser blir då.
Men kristallkulan är tyst !!!
Skogsägare
· 23 299 inlägg
Jo, när du säger att du laddar bilen för enstaka ören är det direkt förledande om du inte på motsvarande vis menar att bensinpriset nu är nere på låga 7:50 per liter. Och det gör ju ingen.
Skogsägare
· 23 299 inlägg
Om vi har ett behov som inte samvarierar med sol- och vindproduktionen och har som ett högt prioriterat mål att fasa ut fossilkraften så blir det genomsnittliga priset högre om det utöver att finansiera bas- och reglerkraft även ska finansiera intermittent kraft.Mikael_L skrev:
Det krävs det ingen spåkula för att räkna ut.
Denna systemmässiga suboptimering lär vi få leva med, men det finns inget behov att subventionera den, det kommer bara att fördröja fossiloberoendet.
Fast då är vi ju tillbaks till att detta är en reglerad protektionistisk "marknad", för om inte alla ska vara välkomna på, åtminstone skenbart, lika villkor så faller ju all användning av ordet marknad?Nötegårdsgubben skrev:
Som vanligt är frågan mer komplex än så, @Mikael_L. Om billig el är intermittent och bäst kompletteras av fossilkraft (som nu) är det inte i sig konstigt om man i allmänhet stör sig på den produktion som plockar ”russinen ur kakan” (i brist på bättre liknelse), och i synnerhet inte när den likt solkraften är subventionerad.
Ta det resonemanget och applicera på någon annan vara så skulle det bli horribelt.
Vi kan skippa diskussionen om de små brödsmulor som solel är subventionerat med jämfört med de gigantiska subventioner som klassiska energislag får, eftersom vi tycker olika där.
Elskatten är utformad på den det var ett fast elpris. Då ville man dämpa efterfrågan generellt. Nu borde man fundera ett varv till. Det finns ingen bra anledning till att ha flera hundra procent skatt på billig el. Samma sak med nätavgifter. Det kostar lika mycket att lasta nätet när det är nära bristningsgränsen och när det finns massor av ledig kapacitet.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Grattis. Men om man kikar 12 månader tillbaka och tar ett snitt?Mikael_L skrev:
Som sagt, t.ex. augusti förra året var väl sådär;
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/augusti-dyraste-elmanaden-nagonsin
Enstaka låga värden säger ju rätt lite.
Skogsägare
· 23 299 inlägg
De flesta marknader är reglerade, men funkar ändå. Jag hade förstås föredragit friare marknader, men det är jag ju relativt ensam om.D djac skrev:Fast då är vi ju tillbaks till att detta är en reglerad protektionistisk "marknad", för om inte alla ska vara välkomna på, åtminstone skenbart, lika villkor så faller ju all användning av ordet marknad?
Ta det resonemanget och applicera på någon annan vara så skulle det bli horribelt.
Vi kan skippa diskussionen om de små brödsmulor som solel är subventionerat med jämfört med de gigantiska subventioner som klassiska energislag får, eftersom vi tycker olika där.
Nej, jag kan tyvärr inte bortse dina systematiska missförstånd om subventioner på elmarknaden. Jag pratar om subventioner inom energisystemet, där är exempelvis solkraften kraftigt subventionerad. Du pratar om subventioner av vissa energislag mot hela ekonomin, men utelämnar eller vet inte att samma regler gynnar all kraftproduktion.
Elmarknaden har alltså vissa subventioner (och särbeskattningar) gentemot resten av ekonomin. Därtill är solkraften subventionerad. Vissa jordbrukssubventioner är förvisso utformade som nedsättningar av dieselskatten, men det är fortfarande skatt.
Staten ger och tar. Mest ger den i det här fallet till vindkraften.
Om vi satt och diskuterade världsmarknadspriset på olja, så vore det kanske adekvat att snacka om priset vid pump utan skatter och avgifter inkluderade?Nötegårdsgubben skrev:
Jag kan liksom inte komma på något bra exempel, ty jag har aldrig fört någon diskussion om bensinpriset på detta vis, dvs diskuterat bensinpriset i sken av hur den har producerats ...