Mikael_L Mikael_L skrev:
De senaste 19 månadernas galna elpriser beror inte på att Sverige har gjort något fel.
Dvs, inget politiskt parti har gjort något fel, inte heller rätt.
Priserna beror inte alls på någon nedlagd kärnkraft, det har försämrat annat, men inte elpriset.

Jag råder den som tror annat att sluta låta sig luras.

I denna tråd ska vi djupdyka i produktion, elöverföring mellan elområden och sånt, så det står helt klart och uppenbart att elpriserna vi drabbats av inte beror på några svenska beslut eller åtgärder.
Vilket jävla trams. Vi exporterar enorma mängder el som skulle få Sverige att klara sig med bred marginal utan höga priser. Det är för man vurmar för sekten EU, vars makt numera inskränker på de självständiga medlemmarna.

Självklart har kärnkraft med saken att göra, då vi är mer väderberoende än någonsin för att vi ska producera el. Vet inte vart ni sossar får skiten ifrån.

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
L Lusbunken skrev:
Vilket jävla trams. Vi exporterar enorma mängder el som skulle få Sverige att klara sig med bred marginal utan höga priser. Det är för man vurmar för sekten EU, vars makt numera inskränker på de självständiga medlemmarna.
Tja, vi kunde låta MikaelL förklara för storbolagen som återköper aktier på en perfekt aktiebörs att kursen inte alls stiger av minskat utbud av varan/aktien och att de därför minskar värdet av bolaget. Menat som analogi med att elen som nu handlas på en perfekt fungerande börs och som sätter rätt priset på elen inte påverkas av minskat utbud av eller tillgång på el.
Eller så har vi redan så stort energibehov att några kk-reaktorer är som några droppar i havet och havskablarna (kallar man dem så i Östersjön också?) är så stora att de eller vädret sätter priset.

Klart vi inte gjort något fel. Vi har en moralisk tradition av att aldrig göra fel. Alla lyckad ingått land (Politiker, läkare och elektriker är speciellt duktiga på att aldrig göra fel och om det trots allt skulle uppstå något fel så är det någon annans fel :D )

L Lusbunken skrev:
Självklart har kärnkraft med saken att göra, då vi är mer väderberoende än någonsin för att vi ska producera el. Vet inte vart ni sossar får skiten ifrån.
Men se hur bra det går att stänga av kärnkrafts reaktorer. Elnätet har inte alls brakat ihop, så det är bara att fortsätta stänga av kärnkraftsreaktorer. Nu vet vet vi att går.
Elbrist har vi heller inte. Vi har inte behövt koppla bort några städer ens i västra SE4.

MikaelL har läst på en hel del, bland annat rapporten som sade att elpriset bara gick upp 6% pga kk-reaktornedstängningarna. En liten detalj var att det gällde hösten och inte vintermånaderna när vi behöver mer elkraft och priset rusade. Så långt sträckte sig inte rapportens beräkning och sen fanns ju fler faktorer att skylla på när elpriset blev tokhögt.

Ett problem med att klippa kablarna och sluta exportera är att vi inte kan importera och då havererar kanske elnätet på riktigt när extrema situationer uppstår (även om det inte händer ofta) och vi behöver import.
Elkraftsindustrin skulle förlora exportintäkter, men det har ändå ingen betydelse för oss konsumenter för elpriset sätt helt rättvist på elbörsen.

Det är så mycket värderingar och tro och liten tilltro till teknokrater och energiindustrin i dagens samhälle. Fördelen är att det inte längre behövs tekniskt fungerande lösningar och ingenjörer får skriva debattinlägg i media.
Det är ett tydligt konsensus för att vindkraft löser våra energiproblem oavsett hur mycket eller lite det blåser.

Vi behöver bara lite mer energilagring så är problemen lösta. Köp elbil om du inte redan har det och koppla in den på elnätet så batteriet kan hjälpa till med energiförsörjningen. ;)

P.S. Inlägget kan ha en ironisk ton. :rolleyes:

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Mikael_L
blackarrow blackarrow skrev:
Tja, vi kunde låta MikaelL förklara för storbolagen som återköper aktier på en perfekt aktiebörs att kursen inte alls stiger av minskat utbud av varan/aktien och att de därför minskar värdet av bolaget. Menat som analogi med att elen som nu handlas på en perfekt fungerande börs och som sätter rätt priset på elen inte påverkas av minskat utbud av eller tillgång på el.
I trådens start stipulerar jag att Sveriges elproduktion är bättre än någonsin.
Och sen visar jag det.

Sen gör jag antagandet att de stigande elpriserna inte beror på Sverige har stängt några kärnkraftverk, utan att detta kan inte haft någon effekt. Hade mer kk funnits kvar hade kanske en del annan kraftproduktion inte funnits idag, så det det där "om och ifall" -spelet blir svårt att spela.
Jag har inte riktigt helt lett detta i bevis, men ingen annan har heller bevisat motsatsen, så jag fortsätter att tro på det mest sannolika.

Däremot så är ju elmarknaden bra mycket större än lilla Sverige - och att den påverkas av en massa faktorer är jag inte alls främmande för, tvärtom är det nog det jag försöker bevisa, och har bevisat.
Det är bara det att det vi gjort i Sverige har knappt haft den minsta påverkan.

• Gilla
Ossian K Olsson och 10 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
I trådens start stipulerar jag att Sveriges elproduktion är bättre än någonsin.
Och sen visar jag det.
Större - ja, utan tvekan.

Mer ändamålsenligt placerad - kan diskuteras. Tittar man på var vindkraftverk är belägna så ser man att det sedan 2015 har byggt ca 6,4 GW vindkraft i SE1 och SE2, där man under överskådlig tid är begränsad av överföringen söderut och därmed konkurrerar med existerande vattenkraft. Samtidigt har det byggts 2,1 GW vindkraft i SE3 och SE4 vilket inte ens ersätter de 2,9 GW kärnkraft som försvunnit därifrån.

(Dock ska sägas att vindkraften i SE1 och SE2 inte samvarierar lika mycket med den på kontinenten, vilket är mycket positivt.)

Sen gör jag antagandet att de stigande elpriserna inte beror på Sverige har stängt några kärnkraftverk, utan att detta kan inte haft någon effekt. Hade mer kk funnits kvar hade kanske en del annan kraftproduktion inte funnits idag, så det det där "om och ifall" -spelet blir svårt att spela.
Jag har inte riktigt helt lett detta i bevis, men ingen annan har heller bevisat motsatsen, så jag fortsätter att tro på det mest sannolika.
Jag tycker det verkar som om man byggde vindkraft varhelst man fick lov, så jag har svårt att se att vindkraftsutbyggnaden skulle varit tillräckligt mycket mindre för att motsvara de nedlagda kärnkraftverken även om dessa hade fortsatt drivas. Det troliga är att vi nog mest hade haft lite mer tillgång till billig el. Plus att det hade glatt några danskar och norrmän lite grann också.

Hade priserna gått upp ändå, även om man inte lagt ner några kärnkraftverk? Ja, det är klart att de hade. Hade de gått upp lika mycket och lika stor del av tiden? Nej, det hade troligen haft en påverkan på marginalen, ungefär som det skulle ha att bygga fler nya kraftverk i Sverige (oavsett sort).

Däremot så är ju elmarknaden bra mycket större än lilla Sverige - och att den påverkas av en massa faktorer är jag inte alls främmande för, tvärtom är det nog det jag försöker bevisa, och har bevisat.
Det är bara det att det vi gjort i Sverige har knappt haft den minsta påverkan.
Det är klart att det vi gör i Sverige har påverkan lokalt hos oss. Tänk om vi lagt ner kärnkraft och inte byggt 8,5 GW vindkraft som ersättning - då hade vi garanterat haft Tysklandspriser nästan hela tiden.

Sen skulle jag inte säga att det gjorts så mycket fel, utöver att vaska en bunt miljarder på att stänga Ringhalsreaktorerna.

Det som inte gjorts är väl att ha någon form av strategisk plan för att Sverige, vars hela moderna uppbyggnad bygger på att det finns rimligt billig el, fortsätter att ha det. Det är inget som löses av marknadskrafterna, och definitivt inte av ACER.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Imorgon händer något ovanligt SE4 är billigast i Sverige :)
SE4 59 öre/kWh övriga Sverige 65 öre/kWh som snittpriser

• Wow
Mikael_L
  • Laddar…
Vad bra!
Blåser det mycket på kontinenten, i Danmark och SE4 samtidigt som det är lite vind i norr?

Har funderat på vad bra eller bättre elproduktion egentligen är eller skulle vara.
Det är i alla fall mycket sällan vi behöver imponera el.
Nettoexport visualiserat i blått nedan.
Det är inte många röda fläckar med nettoimport.
Heatmap: Sveriges elhandel, nettoexport oftare än nettoimport, data per timme, exporterar mest till Norge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Låst artikel förmodar jag).
https://www.nyteknik.se/energi/sven...i-karnkraftskurvan-efter-stromavbrott/2051788

P
G GA Anderson skrev:
Imorgon händer något ovanligt SE4 är billigast i Sverige :)
SE4 59 öre/kWh övriga Sverige 65 öre/kWh som snittpriser
Vi haft vindar på 9m/s (15m/s) i tre dagar nu, så vindmöllorna har levererat :D

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
De senaste 19 månadernas galna elpriser beror inte på att Sverige har gjort något fel.
Dvs, inget politiskt parti har gjort något fel, inte heller rätt.
Priserna beror inte alls på någon nedlagd kärnkraft, det har försämrat annat, men inte elpriset.
Jag råder den som tror annat att sluta låta sig luras.

.
Detta är från Svenska kraftnäts kraftbalansrapport 2019

Svensk text om bristande lönsamhet och risker för elproduktion relaterad till kärnkraftsnedläggning och flexibilitetsbehov.

Text om Sveriges energiproduktion; kärnkraftsavveckling till 2040, energiöverenskommelse från 2016, 100% förnybar energi.

Från 2018
En av de viktigaste slutsatserna i Svenska kraftnäts långsiktiga analyser är att bristande lönsamhet fortsatt riskerar att hindra utbyggnad av planerbar elproduktion. Elpriserna ser ut att kunna förbli låga fram till dess att kärnkraften läggs ned, vilket innebär att annan elproduktion kommer ha svårt att hinna ersätta kärnkraften i tid. Analyser visar att nedläggning av kärnkraften leder till ett stort antal timmar med mycket höga elpriser, samt ett flertal timmar med svårigheter att överhuvudtaget få effektbalansen att gå ihop.

Från 2017
En av de viktigaste slutsatserna i analysen är att det kan bli svårt att hinna ersätta kärnkraften med annan planerbar elproduktion utifrån de marknadsvillkor som kraftproducenterna möter. Elpriserna ser ut att kunna förbli låga fram till dess att kärnkraften läggs ned, vilket innebär att annan kraftproduktion kommer ha svårt att hinna ersätta kärnkraften i tid.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Henkan2001
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sen finns det naturligtvis framtida problem, denna tråden är ju typ retroperspektiv, jämföra nuläget med det som var.
Men visst finns det en utmaning i att gå till en fossilfri värld, Sverige och Norge och andra länder med mycket vattenkraft får det lätt att kombinera vind och vattenkraft.
Länder som inte har vattenkraft får det mycket svårt.
Vettetusan hur de ska göra, kärnkraft som vi bygger den idag är inte alls lämplig för att agera som buffert till volatil vindkraftseffekt. Idag är det i princip endast vattenkraft och fossila kraftkällor som kan ordna det.

Så ja, det finns en ordentlig utmaning framöver, där lösningen inte är dagens modell av kärnkraft.
Kanske det kan gå att bygga t.ex. gaskylda reaktorer som är lämpliga att effektreglera snabbt, jag har ingen aning, men något måste vi komma på.
Men vi kan ju åtminstone börja med att bygga ut de kraftslag som vi har så länge, det minskar oavsett eldande av fossilt bränsle, men till sist kommer vi bli tvungna att ha lösningen klar, annars kan vi aldrig bli av med allt fossilt.

Men där är jag inte och diskuterar idag, just nu har vi fullt upp med att lösa dagens problem, morgondagens för vi ta sen.
Man kan ju angripa problemet på ett annat sätt. Vi har ju massor av tung last, typ industrier, som är väldig förutsägbar och, i vissa fall, kanske även "trögt" planerbar (industri har ofta planerad underhållsperioder). Varför inte bygga elproduktion med egenskaper som passar dessa (även kärnkraft har ju planerade underhållsperioder)? Jag har länge känt mig lätt skeptisk till SMR ( mindre stordriftfördelar) men kan se en synergi med tung industri. D.v.s, att vi i normalfallet avlastar nätet, med hjälp av lokal produktion. Lokal produktion innebär också att vi inte behöver överföra stora mängder el över långa avstånd, problemen med överföringskapacitet minskar, vi minska utbyggnadsbehovet av elnätet och minskar överföringsförlusterna.

Låter inte det klokt?

D
Vad bra!
Blåser det mycket på kontinenten, i Danmark och SE4 samtidigt som det är lite vind i norr?

Har funderat på vad bra eller bättre elproduktion egentligen är eller skulle vara.
Det är i alla fall mycket sällan vi behöver imponera el.
Nettoexport visualiserat i blått nedan.
Det är inte många röda fläckar med nettoimport.
[bild]
(Låst artikel förmodar jag).
[länk]
Japp, det blåser bra, tänk om man kunde vända på steken, betala lite mer för elen och slippa blåsten, det kanske blir så om vi bygger ut kärnkraften, Uffe, kom igen!

De av oss som vill ha kärnkraft vill slippa att vara beroende av fossilkraften. Det står inte mellan vind- och kärnkraft. Har aldrig gjort.

• Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
De av oss som vill ha kärnkraft vill slippa att vara beroende av fossilkraften. Det står inte mellan vind- och kärnkraft. Har aldrig gjort.
Jag vill ha bägge dessa men som skåning hade det varit skönt att slippa vinden ibland..

Sen hade det varit oerhört skönt om du hade kunnat ta ett snack med sittande regering om detta, de tjatar hål i huvudet på sin hårt prövade befolkning om denna påhittade (kultur-?) strid.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
Japp, det blåser bra, tänk om man kunde vända på steken, betala lite mer för elen och slippa blåsten, det kanske blir så om vi bygger ut kärnkraften, Uffe, kom igen!
Industrin är mer i behov av kända förutsättningar (stabila elpriser) för att planera och investera än låga elpriser — ibland.
Vi (privatpersoner) har accepterat att elpriserna styrs av vädret. Men skulle priset bli för högt fixar vi (politikerna) någon kompensation… :thinking:

Kikar man på kombinationen vind och gas så kan man bygga moderna gasdrivna kraftverk med bamsestora lågtrycksturbiner så effektiviteten blir så hög att man kan skippa vindsnurrorna.. Har inte kvar någon länk till källan. :oops:

Min uppfattning är att det aldrig kan bli lönsamt att bygga två kraftverk i stället för ett med idag känd teknik.

Därmed inte sagt att jag är emot vindkraft. Vindkraft både spar vatten och minskar mängden kärnavfall. (y)

Mikael_L
Vindkraft både spar vatten och minskar mängden kärnavfall.
Det gör även brid-reaktorer.

Frågan är väl kanske mest vem som ska bygga dessa, då lönsamhet blir högst osäkert.
(Ja en liten sidofråga är väl också hur man ska tysta den del av miljörörelsen som är totalt ologisk och vill stoppa det som både minskar mängden kärnavfall och räddar klimatet - om det ändå gick att få dem att fatta rent logiska argument ... :rolleyes: )

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
D djac skrev:
Sen hade det varit oerhört skönt om du hade kunnat ta ett snack med sittande regering om detta, de tjatar hål i huvudet på sin hårt prövade befolkning om denna påhittade (kultur-?) strid.
Jag har dåligt med kommunikationskanaler för det, även om jag iofs var ytligt bekant med ett par av dem på 1900-talet. Backen på min tidsmaskin är dock trasig, så jag har svårt att ta mig till den punkten i rumstiden.

Så jag kan bara uppmana dig att se och höra lite mindre på nyheterna för att moderera dessa intryck.

• Älska
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.